Skip to main content
  • 1,858 Topics
  • 18,160 Reacties
1858 Topics
Netwerk instellen met Unifi USG achter ZyXel T50
Al een tijdje heb ik op mijn T-Mobile ZyXel T50 router een aantal UniFi AP's aangesloten, geen probleem. Echter wilde ik wat meer van de UniFi functionaliteit gaan gebruiken, zoals gescheiden VLAN's voor IoT hardware. Hiervoor kon ik aan een mooie USG komen nadat ik mezelf naar ik dacht goed had ingelezen. Maar 1 vraag bleef nog open, en aangezien ik hem ook nog niet goed aangemeld krijg op de Controller heb ik het vermoeden dat ik iets fout doe. Mijn ZyXel zit met zijn DHCP range op 192.168.1.1, ik heb hier een aantal reserveringen waaronder eentje voor de USG (192.168.1.248). Dit adres heb ik tevens in de DMZ ingevoerd. Nu is het zo dat alle bekabelde apparaten op de ZyXel, en dus in de 192.168.1 range zitten. Hier valt ook de UniFi controller onder die in een Docker container draait. Mijn idee was ook om de bekabelde items hier te houden en dus de .1. range voor bekabeld te bewaren. Dan via de AP's overige VLAN's te regelen, .2. etc. De USG heb ik een range van 10.1.1.* gegeven om te voorkomen dat ze elkaar bijten bij de setup. Mijn vragen: Gaat dit sowieso werken? De AP's, Controller en USG op de ZyXel met de 192.168.1 range, en alle overige apparaten verbonden aan de AP's een IP van de Controller/USG? Indien hierboven een ja geeft, hoe kan ik zorgen dat ik vanuit het USG netwerk de controller in het ZyXel netwerk kan bereiken en de inform URL werken kan krijgen en de USG kan Adopten? Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en ik het niet te warrig heb neergezet.
online klacht indienen thuisdiensten
Sinds 6 december j.l. is het internet en de tv niet te gebruiken. Telkens valt het internet weg waardoor ook de tv niks meer doet. Er is een monteur geweest, pas na 10 dagen, welke inderdaad een probleem constateerde. Hij verving het modem en een kabel, maar verwijderde ook een bridge tap. Niettemin bleef het internet niet stabiel en viel de tv nog steeds om de paar minuten weg. Het ergste vind ik dat het probleem dus niet is opgelost maar ik gewoon weer moet wachten op een nieuwe afspraak en komst van een monteur. En ondertussen ben je dus niet in staat de tv te gebruiken, nog het internet. Mijn dochter zit in een examen jaar en is dus verplicht zich te melden via zoom of een ander programma, online. Maar er is geen internet. Je moet er niet aan denken dat de verbinding om de paar minuten wegvalt tijdens een examen. Mijn dochter heeft inmiddels 40 euro mobiel internet verbruikt (opgewaardeerd) en we zijn er nog niet. De voucher van T Mobile zal voor haar niks helpen want zij heeft geen T mobile abonnement. Ik heb een Tele2 abonnement maar kan ook niks met de voucher aangezien het mobiele internet hier al jaren slecht is te noemen. Een 4g verbinding met je mazzel mee hebben maar valt telkens weg. Gesprekken voeren is nagenoeg onmogelijk vanuit huis. En dat is al zo sinds 2009. Hoe lost T Mobile de schade op aangaande de door mijn dochter gekochte MBs bij haar eigen provider? Tenslotte is dit schade ontstaan door niet geleverde diensten. Tevens vraag ik mij af wat ik T Mobile verschuldigd ben over de maand December. Bedoel, het kan toch niet zijn dat men simpel de dagen telt waarop geen diensten is geweest en die in mindering brengt op de rekening van januari. Tenslotte ben ik nu dagelijks minimaal een uur aan het bellen met T Mobile, Guidion. Daarbij vind ik het vreemd dat je niet online een klacht in kan dienen over Thuis diensten. Wel mobiel, niet voor thuis. Ik zou dus graag een antwoord zien waaruit ik kan opmaken hoe ik online een klacht in kan dienen. Mvg René
FRITZ!Box mesh netwerk achter Zyxel modem: hoe?
Hi! Ik heb twee FRITZ!Box 4040 routers gekocht, die ik graag samen in een mesh mijn WiFi netwerk wil laten verzorgen. Ik heb glasvezel met T-mobile thuis internet only. Vraag 1: begrijp ik goed dat de FRITZ!Box’en NIET in staat zijn om als mesh repeaters op te treden, met de Zyxel als mesh master? Dus dat ik de WiFi van de Zyxel uit zal moeten schakelen? Vraag 2: uitgegaan van ‘ja’ op vraag 1, het lukt me nog niet helemaal. Wat doe ik fout?Ik weet dat het Zyxel modem geen bridge-functie heeft, dus dat ik de FRITZ!Box’en als access points moet configureren, met het Zyxel modem als DHCP server. En als ik meshen goed begrijp, moet ik 1 FRITZ!Box als master en 1 repeater instellen. Gemaakte instellingen in het Zyxel-modem de WiFi netwerken van het Zyxel modem zijn uitgeschakeld de twee FRITZ!Box’en zijn op LAN1 en LAN2 van het Zyxel modem ingeplugd beide routers hebben een vast IP adres gekregen in het thuisnetwerk Instellingen FRITZ!Box 1 (mesh-master): Internet > account information > internet connection ‘internet router as IP cliënt’ (als ik T-mobile thuis selecteer werkt t niet) Internet > account information > Connection settings Downstream handmatig op 1000Mbit/s Upstream handmatig op 1000Mbit/s obtain IP address automatically, met DHCP hostname ‘Fritz.box’ Home network > mesh > mesh settings FRITZ!Box is a mesh master (deze instelling houdt ie niet goed vast) Aangevinkt: This FRITZ!Box is a network device (IP client) in the home network of a different router. It receives an IP address from the router. Access to home network via LAN Home network > Network > Network settings Operating mode in the home network IP client Via LAN obtain IP address automatically, met DHCP hostname ‘Fritz.box’ WAN setting: WAN port working as LAN5 (kabel van Zyxel modem is ingeplugd op WAN) Instellingen FRITZ!Box 2 (mesh-repeater) Internet > account information > internet connection ‘internet router as IP cliënt’ (als ik ‘m op T-mobile thuis zet werkt t niet) Internet > account information > Connection settings Downstream handmatig op 1000Mbit/s Upstream handmatig op 1000Mbit/s obtain IP address automatically, met DHCP hostname ‘Fritz.box’ Home network > mesh > mesh settings FRITZ!Box is a mesh repeater Aangevinkt: This FRITZ!Box is a network device (IP client) in the home network of a different router. It receives an IP address from the router. Access to home network via LAN Home network > Network > Network settings Operating mode in the home network IP client Via LAN obtain IP address automatically, met DHCP hostname ‘Fritz.box’ WAN setting: WAN port working as LAN5 (kabel van Zyxel modem is ingeplugd op WAN) Alvast dank voor je hulp!
Hoe herkent TMT mijn verbinding, bij eigen router?
Hi community, Op mijn glasvezelaansluiting is na een jaar een abonnement op Vodaphone Thuis aangegaan, later overgenomen door T-Mobile. Jullie kennen het verhaal. Na jaren ben ik die DrayTek een beetje zat. De WiFi heeft vanaf het begin van de DrayTek niet goed gewerkt. Heb lange tijd een Apple Extreme als router ingezet. Na een paar keer klagen over de WiFi van de DrayTek kreeg ik een Fritz!-5G-gevalletje. Heeft goed dienst gedaan.Inmiddels een kleine 2 jaar een Netgear RAX80-router. Heerlijk ding met een voortreffelijke WiFi qua snelheid. Nadeel: ze heeft nauwelijks instelbare VLAN-mogelijkheden.Maar de DrayTek ligt opnieuw dwars na de aanschaf van een Synology NAS. De DrayTek kan niet in Bridge-modus en de beide firewalls zitten elkaar af en toe dwars. Nieuwsgierig heb ik me de afgelopen week door de diverse draadjes op deze community geworsteld. Fijn om te zien dat steeds meer liefhebbers bezig zijn met hun eigen apparaat-keuze, en tegelijkertijd jammer dat T-Mobile ondanks de regelgeving nog niet erg lijkt mee te werken met het verstrekken van de benodigde gegevens.Inmiddels heb ik een TP-Link Media Converter aangeschaft. Een kleine Netgear Managed Switch (GS105E) was al aanwezig. Als eerste even een opmerking: wat opvalt is dat niemand zich druk lijkt te maken over de vrije poorten op een switch die vóór de router zit. Lees: dus ook voor de firewall. Als die poorten niet worden geblokkeerd lijkt me dat een potentieel gevaar. Maar dit terzijde.Nu dan mijn concrete vragen:1 • Ik heb gezien dat het inkomende signaal specifiek naar een aangesloten DrayTek-modem zoekt. Klopt dit?2 • Heb ik gegevens van T-Mobile nodig, of heeft T-Mobile gegevens van mij nodig? Bijvoorbeeld een MAC-adres van de router die ik op de media-converter wil aansluiten? (Die RAX80 dus.)
Instabiele verbinding bij gebruik Google Stadia
​ Ik heb een t-mobile thuis glasvezelverbinding. Dit ging altijd prima en geeft eigenlijk nooit problemen, maar sinds kort heb ik Google Stadia gekregen en dit werkt thuis echt totaal niet: Bij elk spel dat ik start krijg ik direct bij het laden een melding dat de verbinding niet stabiel is. Ook tijdens het spelen loopt het spel elke 10 seconden vast en moet dan weer laden. Op deze manier is het echt niet mogelijk om Google stadia te gebruiken. Wat ik al getest heb: Spelen op een laptop, TV via Chromecast Ultra en telefoon. Bij alle 3 zijn er verbindingsproblemen Zowel via Wifi als bekabeld krijg ik de melding dat de verbinding niet stabiel is De troubleshooting pagina van Google stadia doorgelopen. Deze geeft bij de snelheids check aan dat mijn downloadsnelheid uitstekend is. De resolutie van de spellen heb ik verlaagd van 4K naar 1080 of 720. Dit helpt iets (spellen laden sneller) maar geeft nog steeds regelmatig vastlopers. Daarbij zou het met mijn internetsnelheid prima mogelijk moeten zijn om op 4K iets te streamen. Ik heb m'n Chromecast ultra vervangen door een nieuwe Chromecast Ultra. Dit gaf helaas geen verbetering. Ik heb als test een apart wifi netwerk ingericht in de router en dit alleen gebruikt voor Stadia; nog steeds een instabiele verbinding. Alle andere apparaten in m'n netwerk afgekoppeld en alleen een directe bekabelde verbinding van de router naar m’n Chromecast Ultra neergelegd. Nog steeds verbindingsproblemen. Uiteindelijk heb ik Stadia getest op een ander netwerk. Waar ik thuis met 100Mb/s verbindingsproblemen heb op m'n laptop krijg ik op dezelfde laptop op m'n werk via WiFi met 40Mb/s veel snellere laadtijden en geen enkele vastloper. Ik heb al contact opgenomen met Google over dit probleem. Die gavan aan dat ze geen problemen zagen op hun servers en dat anderen uit dezelfde regio zonder problemen konden gamen. Een ping naar de Google servers loopt minuten lang stabiel op 11-20ms met 0% packet loss. Google zei dat het mogelijk aan de internetprovider lag, omdat providers soms het verkeer van Stadia afknijpen omdat het veel bandbreedte kost. De chat support van T-mobile kon me echter niet vertellen of dit ook echt het geval is. Weet iemand of T-Mobile bandbreedte limieten heeft voor bepaalde diensten? Zo ja, is daar omheen te werken? Heeft iemand nog andere suggesties voor dingen die ik kan proberen om Stadia te laten werken? Ook bekeken: ​
Port forwarding for NextBox
Hallo, ik ben net bezig een nextbox aan te sluiten en loop door de “walktrough” https://docs.nitrokey.com/nextbox/remote/walkthrough.html. Ik heb een glasvezel aansluiting en een alleen een Zyxel T-50 t-mobile modem aangesloten. Het is me gelukt mijn ports 443 en 80 open te zetten. De ports worden via nmap (ubuntu) als open herkend. Ik heb alle stappen gevolgd en land naar het intypen van nextcloud.local nu niet meer op de nextbox, maar in het inlogscherm van de modem. Dit lijkt een bekend probleem te zijn; “Now you are the owner of your very own sub-domain. You can try and visit this subdomain now, but you will see that it will only (best case) end up on your internet router. This is because your router is your door to the internet and it has to be made aware that you want specific traffic to be forwarded to your NextBox. Please set up Port Forwarding & Firewall Configuration on your internet router now, once this is done, visiting your registered sub-domain in the browser will show you your NextBox’ Nextcloud instance.” Stappen, die ik gezet heb zijn: static ip voor de nextbox aangelegd en geactiveerd. Port forwarding rules voor 443 en 80 en de ip van de nextbox aangezet en opties ETH_internet en VD_internet geprobeerd. De rules zijn ook aktief. Dit lijkt te werken, want de ports worden als open herkend. Nog bij DMZ de server adress van mijn nextbox gezet. Desondanks kom ik niet op de nextbox, maar de router terecht. Met vriendelijke groet, Volker

Laatst verdiende badges

• TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen