Skip to main content

Deze (optionele) mogelijkheid toevoegen aan Odido voor thuis.

Pro tip: stap over! Stem met je portemonnee.

 

Het “probleem” is dat ik minimaal €35 meer kwijt ben bij een overstap.


Je kan je contract kosteloos ontbinden om deze reden, heeft de klantenservice aan mij medegedeeld:

Goed om te weten, dat gaan we doen.

Zou de top management misschien dan niet doorhebben hoe groot dit probleem is voor hun?

Nee, en als de incentives voor management zijn zoals bij de meeste bedrijven (cijfers van volgend kwartaal zijn het belangrijkst) dan zal er voorlopig geen hol gebeuren. Dit krijg je als je een technisch bedrijf laat runnen door mensen zonder technische kennis.


Je kan je contract kosteloos ontbinden om deze reden, heeft de klantenservice aan mij medegedeeld:

Goed om te weten, dat gaan we doen.

Zou de top management misschien dan niet doorhebben hoe groot dit probleem is voor hun?

Nee, en als de incentives voor management zijn zoals bij de meeste bedrijven (cijfers van volgend kwartaal zijn het belangrijkst) dan zal er voorlopig geen hol gebeuren. Dit krijg je als je een technisch bedrijf laat runnen door mensen zonder technische kennis.

Je bedoelt dat Odido eigendom is van Quark? 🤣
Dat verklaart dan een hele hoop:

5000 (years)? 10000 (years)? Whats the difference? The speed of technological advancement isn't nearly as important as short term quarterly gains. ~ Quark


Hey allemaal, IPv6 is geen legit reden om kosteloos op te zeggen. Wij zijn als provider niet verplicht om IPv6 aan te bieden. Uiteraard werken we hier al een lange tijd aan om dit wel te implementeren maar dit is geen reden voor een kosteloze opzegging.

 

@Mister-v6 zou je je gegevens in je profiel willen zetten? Dan kan ik kijken wie het heeft opgezegd. Alvast bedankt!


Hey allemaal, IPv6 is geen legit reden om kosteloos op te zeggen. Wij zijn als provider niet verplicht om IPv6 aan te bieden. Uiteraard werken we hier al een lange tijd aan om dit wel te implementeren maar dit is geen reden voor een kosteloze opzegging.

 

@Mister-v6 zou je je gegevens in je profiel willen zetten? Dan kan ik kijken wie het heeft opgezegd. Alvast bedankt!

Let op: Dat jullie bij Nederlandse wet niet verplicht zijn om IPv6 te leveren wil NIET zeggen dat het geen geldige reden is om het contract kosteloos op te zeggen.


Want de verwachting is dat jullie “internet” leveren, en dat doen jullie in dit geval dus niet.
Onder “Internet” word verstaan de actieve Internet protocollen van het IETF.
Versie 6 van het internet protocol is sinds 2017 een actieve standaard, dus mag je verwachten dat die geleverd word.
Doen jullie dat niet, dan behoren jullie dat ergens te vermelden.
(Ik heb het gecheckt, het is NERGENS vermeld in de contracten.)

En dan begin ik nog niet eens over de EU mandaten/regels/richtlijnen…


Ik denk dat als een paar mensen met wat tijd/geld dit wel kunnen tackelen door het op censuur te gooien. Ik betaal voor internet. IPv6 is daar onderdeel van. Dat betekent dat Odido ongeauthorizeerd censuur pleegt. Contractvoorwaarden boeien daarbij niet, want de wet gaat boven contractvoorwaarden. Problem solved.


Hey allemaal, IPv6 is geen legit reden om kosteloos op te zeggen. Wij zijn als provider niet verplicht om IPv6 aan te bieden. Uiteraard werken we hier al een lange tijd aan om dit wel te implementeren maar dit is geen reden voor een kosteloze opzegging.

 

@Mister-v6 zou je je gegevens in je profiel willen zetten? Dan kan ik kijken wie het heeft opgezegd. Alvast bedankt!

Je bent als provider verplicht internettoegang te leveren. En daar hoor IPv6 ook gewoon bij.

https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/glossary/electronic-communications-services.html
 

  • internet access service – a publicly available electronic communications service that provides access to the internet, and thereby connectivity to virtually all end points of the internet, irrespective of the network technology and terminal equipment used;
     

Odido klanten kunnen onder andere niet naar de volgende websites op het internet:

http://42.be
http://dnslabs.nl
http://geschwindigkeitstester.de
http://loopsofzen.uk
http://game.flyingpenguintech.org
http://k6usy.net

 

 


Hoewel IPv6 inderdaad een actieve standaard is binnen de IETF en erkend wordt door de EU als relevant voor de toekomst, is er in Nederland momenteel geen wettelijke verplichting die ons dwingt om IPv6 aan te bieden aan onze klanten. De Nederlandse wetgeving en ook de huidige EU-regels eisen niet dat providers IPv6 in elk geval direct implementeren. Aangezien deze verplichting dus niet in onze contracten of regelgeving is vastgelegd, heeft het ontbreken van IPv6 geen gevolgen voor de contractuele naleving.

Wat wordt bedoeld met "Internet" in contractuele context? In het contract verwijzen wij naar de levering van een stabiele internetverbinding zonder de verplichting tot een specifieke versie van het internetprotocol, zoals IPv6 of IPv4. Op dit moment leveren wij “internettoegang” die voldoet aan de basiseisen die algemeen gangbaar zijn voor connectiviteit en worden wij momenteel niet beschouwd als tekortschietend in de dienst zolang de verbinding functioneert volgens de afspraken (IPv4).

Wij doen ons best om onze klanten zo volledig mogelijk te informeren en begrijpen dat IPv6 steeds belangrijker wordt voor bepaalde klanten. Om deze reden werken we aan de implementatie van IPv6.

 


@Tommie van Odido , IPv6. INTERNET protocol. De BASIS van het Internet. Hoezo, “niet verplicht”? Dat is jullie KERNTAAK.

Jullie zijn internet provider. Niet “Internet versie 4” provider. Niet “Internet voor ‘maar de meeste sites werken wel'” provider. Als jullie in reclameuitingen zeggen dat alles supersnel is, maar dat “alles” geen ipv6 sites inhoudt lijkt me dat pure misleiding.

We moeten je op je blauwe (?) ogen geloven dat je er mee bezig bent maar er is al jaren geen update of ook maar enige toenadering. Bij wie kunnen we aankloppen om dit op de agenda te zetten? Hoeveel handtekeningen hebben we nodig om door management (wie is verantwoordelijk?) gehoord te worden?

Misschien is het tijd voor de consumentenbond want je antwoord, en Odido’s houding slaan nergens op.


Precies Tommie, helaas gaan jou contractregeltjes en definities niet boven anticensuur wetgeving. Jullie hebben niet het recht te bepalen wat wel en niet het internet is. Als ik een site bij KPN en Ziggo wel kan bereiken en bij jullie dan zijn jullie aan het censureren. End of story. Maakt niet uit wat in je contract.


<SNIP>
Op dit moment leveren wij “internettoegang” die voldoet aan de basiseisen die algemeen gangbaar zijn voor connectiviteit en worden wij momenteel niet beschouwd als tekortschietend in de dienst zolang de verbinding functioneert volgens de afspraken (IPv4).
<SNIP>

Even de rest loslatend, wie of welke instantie/regelgeving bepaald dit?

Ik laat jullie graag met rust als ik mijn beklag bij een andere instantie kan leggen.


Odido overtreed hierbij ook Netneutraliteit.

 

Netneutraliteit: De EU heeft strikte regels voor netneutraliteit (Verordening (EU) 2015/2120). Als een provider bewust geen IPv6 aanbiedt, beperken ze de toegang tot bepaalde diensten en netwerken die IPv6 vereisen. Daarmee schenden ze mogelijk de beginselen van netneutraliteit, omdat klanten zonder toegang tot IPv6 discriminerend worden behandeld in vergelijking met klanten van andere providers die wél volledige internettoegang krijgen.


IPv6 is een fundamenteel onderdeel van het internet. Ze kunnen net zo goed beweren dat ze elektriciteit leveren zonder "de verplichting om wisselstroom of gelijkstroom te gebruiken." Het internet is het netwerk van netwerken, en om dat goed te laten draaien, heb je een universeel protocol nodig. IPv4 zit vol als een overvolle trein in de spits—daarom is IPv6 juist bedacht, zodat iedereen überhaupt nog op dat "stabiele internet" kan komen. Die “stabiele verbinding” die ze leveren? Dat is IPv4, een verouderd systeem dat binnenkort niet meer voldoet aan de eisen van moderne connectiviteit. Geen IPv6 betekent dat ze met hun infrastructuur gewoon keihard achterlopen en eigenlijk een inferieure dienst aanbieden.


Hoewel IPv6 inderdaad een actieve standaard is binnen de IETF en erkend wordt door de EU als relevant voor de toekomst, is er in Nederland momenteel geen wettelijke verplichting die ons dwingt om IPv6 aan te bieden aan onze klanten.

 

Daar valt over te twisten:

"Als u een internetabonnement hebt, dan moet uw internetaanbieder u toegang bieden tot het hele internet." Bron

Ik ben van mening dat IPv4 al lang niet meer het hele internet is.


Ik blijf het toch bijzonder vinden. Zeker als je de “wat heb ik nodig test” gaat doen. 

 

Daar wordt bij online gamen genoemd dat je 1Gbit/s nodig hebt maar gamen is voor latency. En als er iets ergens goed in is op ipv6 is het lage latency. Als je dan zegt dat je een supersnelle lijn hebt om te gamen werk dan ook aan een lage latency middels ipv6.

 

sterker nog, Ipv6 ipv ipv4 zorgt zeker bij streamingdiensten  voor een algehelere beter presattie op het hele netwerk. 


 

  • Efficiënter routeren: IPv6 gebruikt een eenvoudiger en efficiënter routeringsmechanisme. De header van IPv6-pakketten is minder complex, wat leidt tot snellere verwerking door routers.

  • Geen NAT (Network Address Translation): IPv6 elimineert de noodzaak van NAT, wat vaak gebruikt wordt bij IPv4 vanwege het beperkte aantal IP-adressen. Dit vermindert de verwerkingstijd en latentie omdat pakketten niet meer vertaald hoeven te worden.

  • Grotere MTU (Maximum Transmission Unit): IPv6 ondersteunt standaard een grotere MTU, wat betekent dat er grotere pakketten verstuurd kunnen worden zonder fragmentatie, wat resulteert in minder overhead en snellere datatransmissie.

  • Verbeterde ondersteuning voor multicast en QoS:IPv6 heeft ingebouwde ondersteuning voor multicast-verkeer en Quality of Service (QoS), wat efficiëntere distributie van data mogelijk maakt en zorgt voor een betere prestatie bij streamingdiensten en real-time applicaties.

  • Lagere latency door directe routering: IPv6-pakketten worden meestal sneller verwerkt omdat er geen NAT-vertaling nodig is, wat bij IPv4 extra tijd kost. NAT voegt namelijk een extra stap toe waarbij IP-adressen en poorten moeten worden omgezet, wat de latency verhoogt.

  • Snellere routering door minder complexiteit: IPv6-headers zijn eenvoudiger en beter geoptimaliseerd dan die van IPv4, waardoor routers minder tijd nodig hebben om pakketten te analyseren en door te sturen. Dit kan de end-to-end latency verminderen.


Ik weet ook dat het lang duurt, ik zie zelf ook niks liever dan dat het zo snel mogelijk geïmplementeerd wordt. Echter is het niet verplicht en daardoor ook geen reden om kosteloos op te zeggen. 

Er zijn verschillende instanties in Nederland die de richtlijnen en regelgeving bepalen:

ACM: geen verplichte eisen voor IPv6.

EZK: geen regelgeving voor IPv6.

IETF: zij hebben IPv6 als standaard maar hebben geen zeggenschap over verplichtingen.

EU: die stimuleert het gebruik van IPv6 maar er is nog geen bindende regelgeving.


Hoewel IPv6 inderdaad een actieve standaard is binnen de IETF en erkend wordt door de EU als relevant voor de toekomst, is er in Nederland momenteel geen wettelijke verplichting die ons dwingt om IPv6 aan te bieden aan onze klanten. De Nederlandse wetgeving en ook de huidige EU-regels eisen niet dat providers IPv6 in elk geval direct implementeren. Aangezien deze verplichting dus niet in onze contracten of regelgeving is vastgelegd, heeft het ontbreken van IPv6 geen gevolgen voor de contractuele naleving.

Wat wordt bedoeld met "Internet" in contractuele context? In het contract verwijzen wij naar de levering van een stabiele internetverbinding zonder de verplichting tot een specifieke versie van het internetprotocol, zoals IPv6 of IPv4. Op dit moment leveren wij “internettoegang” die voldoet aan de basiseisen die algemeen gangbaar zijn voor connectiviteit en worden wij momenteel niet beschouwd als tekortschietend in de dienst zolang de verbinding functioneert volgens de afspraken (IPv4).

Wij doen ons best om onze klanten zo volledig mogelijk te informeren en begrijpen dat IPv6 steeds belangrijker wordt voor bepaalde klanten. Om deze reden werken we aan de implementatie van IPv6.

 

“Internet” is in mijn belevingswereld anno 2024 echt wel impliciet dualstack. Er zijn al even websites en services die alleen over ipv6 werken.
Dat is, nogsteeds, gigantisch niché, maar dat vind ik met de dag toch wel echt een matiger excuus worden.
Het is een kwestie van tijd voordat je zonder ipv6 afgesloten bent van iets groots.

Waarom duurt dit zo lang bij ODIDO?
Jullie zijn echt hekkensluiter, met nog steeds geen enkel zicht op wanneer dat hek “sluit”.

Ik trek er nog niet zo hard aan als sommige andere mensen, maar als jullie exclusiviteit van die glaskabel af gaat hier sluit ik niet uit dat ik 't een argument ga vinden om weg te migreren ook al ben ik best tevreden.
 


Tommie het is gewoon klaar, je kan ophouden.  Jullie zijn gewoon fout bezig. Als een persoon jullie aanklaagt of de Consumentenbond etc. gaat zich er mee bezig houden ben je gewoon f'd en je weet 't echt wel.


Censuur is overigens een perfect reden om op te zeggen . Laat je niets door Odido wijsmaken!!


Er zijn verschillende instanties in Nederland die de richtlijnen en regelgeving bepalen:

ACM: geen verplichte eisen voor IPv6.

EZK: geen regelgeving voor IPv6.

IETF: zij hebben IPv6 als standaard maar hebben geen zeggenschap over verplichtingen.

EU: die stimuleert het gebruik van IPv6 maar er is nog geen bindende regelgeving.

 

Hoewel IPv6 inderdaad een actieve standaard is binnen de IETF en erkend wordt door de EU als relevant voor de toekomst, is er in Nederland momenteel geen wettelijke verplichting die ons dwingt om IPv6 aan te bieden aan onze klanten. De Nederlandse wetgeving en ook de huidige EU-regels eisen niet dat providers IPv6 in elk geval direct implementeren. Aangezien deze verplichting dus niet in onze contracten of regelgeving is vastgelegd, heeft het ontbreken van IPv6 geen gevolgen voor de contractuele naleving.

 

 

Volgens het Nederlandse Burgerlijk Wetboek (artikel 6:248 BW) dienen overeenkomsten niet alleen naar hun letterlijke inhoud te worden nagekomen, maar ook naar redelijkheid en billijkheid. In een moderne context waarin IPv6 steeds meer de standaard wordt, kan worden gesteld dat het redelijk is om te verwachten dat een internetprovider volledige toegang biedt tot het internet, inclusief IPv6. Het niet aanbieden van IPv6 kan dan als onredelijk en onbillijk worden beschouwd, omdat de klant niet volledig toegang krijgt tot het internet zoals redelijkerwijs verwacht mag worden. Dit kan juridisch worden opgevat als een beperking in de dienstverlening, die gelijkgesteld kan worden aan een indirecte vorm van censuur.


Ik weet ook dat het lang duurt, ik zie zelf ook niks liever dan dat het zo snel mogelijk geïmplementeerd wordt. Echter is het niet verplicht en daardoor ook geen reden om kosteloos op te zeggen. 

Er zijn verschillende instanties in Nederland die de richtlijnen en regelgeving bepalen:

ACM: geen verplichte eisen voor IPv6.

EZK: geen regelgeving voor IPv6.

IETF: zij hebben IPv6 als standaard maar hebben geen zeggenschap over verplichtingen.

EU: die stimuleert het gebruik van IPv6 maar er is nog geen bindende regelgeving.

We kunnen hier eindeloos over discussiëren of gewoon beginnen met procederen, want uiteindelijk gaat een rechter er over wat “internettoegang” precies omvat.

Overigens denk ik dat naarmate de tijd vordert en het onbereikbare deel van het internet voor Odido klanten groeit, dat de kans groter wordt dat een rechter mee zal gaan in onze argumentatie.

Los van de semantiek, jullie voldoen gewoon niet aan het verschaffen van internettoegang.

Edit: ik vind overigens de zin “ik weet ook dat het lang duurt” stiekem wel grappig voor de implementatie van een 25 jaar oud protocol


Even offtopic: het archief van de website van het Amerikaanse Witte Huis is hier op het internet te vinden: https://clintonwhitehouse2.archives.gov/

Lukt het niet om de site te bereiken? Archives.gov is bezig om het verouderde IPv4 uit te schakelen. Vraag bij je provider na waarom je de website niet kan bereiken.
 

NARA is disabling support for IPv4 and will support only IPv6 protocols for accessing this website after September 24, 2021. If you receive a network error or have other issues when attempting to access this site, please contact your Internet Service Provider for assistance.


Stel iemand verscheurt zijn contract. Netjes volgens het boekje, dus eerst formeel in gebreke stellen, daarin een ultimatum stellen en dan verscheuren. Het is dan Odido die moet dagvaarden om naleving van het contract te vorderen.

En dat is nogal een stap die niet lichtzinnig gezet zal worden, niet door Odido, maar ook niet door een advocaat, want die ziet ook dat hij een enorm probleem in zijn argumentatie heeft.


Edit: ik vind overigens de zin “ik weet ook dat het lang duurt” stiekem wel grappig voor de implementatie van een 25 jaar oud protocol

Vooral als je bedenkt dat ze Tweak hebben opgekocht, waar IPv6 netjes ondersteund was.


We kunnen hier eindeloos over discussiëren of gewoon beginnen met procederen, want uiteindelijk gaat een rechter er over wat “internettoegang” precies omvat.

ECLI:EU:C:2020:708