Skip to main content

Deze (optionele) mogelijkheid toevoegen aan Odido voor thuis.

Precies, slotje is lekker makkelijk voor Odido, lekker negeren. Eerst het probleem oplossen. Reactie van uiterlix is buitengewoon asociaal. Niets toevoegen, uitsluitend het eigen (kortetermijns) belang zien (krijgt een paar mailtjes en weigert daar zelf iets aan te doen), klagen over de discussie en direct de boel op slot willen gooien. Dit is zo ongeveer hoe dictators denken. @Jason van Odido Slotje op 't account van uiterlix dan maar?


Bekijk het even als een directeur.. Odido heeft volgens de ACM een marktaandeel van ca. 600.000 breedband aansluitingen.  Daar hebben nu 163 klanten die zich actief melden voor IPV6.. daar komen natuurlijk wel nog wat klanten bij die nu juist geen abonnement nemen bij Odido vanwege alleen IPV4. Maar het zijn kruimels op de grote taart... ook ik heb geen enkele behoefte aan IPV6. 


Ik heb me destijds op dit topic geabonneerd om eventueel nieuws te vernemen over de ipv6 uitrol, niet zozeer om de klaagzang waarmee het topic nu volloopt. 
@Jason van Odido slotje dan maar?

Er komt geen slotje zolang er geen rede toe is.

Als er nieuws is krijgen jullie dat meer is er nu niet te melden. (Zeker in het weekend niet)

Ik heb geen behoefte aan IPV6.  
Fijne zondag geniet van het mooie weer! 👋🚶‍♀️

 


Bekijk het even als een directeur.. Odido heeft volgens de ACM een marktaandeel van ca. 600.000 breedband aansluitingen.  Daar hebben nu 163 klanten die zich actief melden voor IPV6.. daar komen natuurlijk wel nog wat klanten bij die nu juist geen abonnement nemen bij Odido vanwege alleen IPV4. Maar het zijn kruimels op de grote taart... ook ik heb geen enkele behoefte aan IPV6. 

Let wel op, we weten niet hoe veel mensen daadwerkelijk last hebben van het ontbreken van IPv6.

Er is geenOm deze website te bezoeken heb je IPv6 nodig” pop-up of zo.

Zo ver ik weet, zoekmachines verbergen resultaten die je hierdoor niet kan bezoeken, en browsers tonen de generieke “deze website bestaat niet” pagina als je toch op zo'n IPv6-only linkje klikt.
(Voorbeeld: https://clintonwhitehouse2.archives.gov/ )

Dit resulteert in dat gebruikers het helemaal niet doorhebben dat het aan Odido ligt dat ze een website niet kunnen bezoeken. En als je dat niet weet, kan je het ook niet rapporteren!
Dus in plaats van “163 potentiele klanten willen dit” is het een “Er zijn potentieel 600000 klanten die dit missen maar dat niet doorhebben.”

Daar zit dus een heel groot verschil tussen...


@Named T. Relay  Klanten die bepaalde websites niet kunnen benaderen melden dat via verschillende kanalen, gelukkig zijn mensen tegenwoordig erg mondig.

Die 600000 klanten van jouw zijn niet allemaal dom! 
Succes! 


@Named T. Relay  Klanten die bepaalde websites niet kunnen benaderen melden dat via verschillende kanalen, gelukkig zijn mensen tegenwoordig erg mondig.

Die 600000 klanten van jouw zijn niet allemaal dom! 
Succes! 

Dus jullie weten wel degelijk hoe veel klanten hier last van hebben!
Ik hoor graag wat statistieken. (Of zou dat een probleem opleveren voor jullie CEO? 🤔)

Echter zullen lang niet alle klanten dit doorhebben en/of melden.
Wat verteld DNS jullie? Hoe vaak is er een A record opgevraagd terwijl er enkel een AAAA record is?
DAT is waarschijnlijk de meest betrouwbare metric die jullie hebben…
(En zelfs dat is nog steeds niet representatief, gezien zoekmachines die v6-only resultaten verbergen)


Vele mensen halen KPN als voorbeeld voor IPv6. Ik moet zeggen dat ik blij ben van de bakker firmware van KPN Experia modem af te zijn. Met de nieuwste firmware is het geluk of en wanneer je een IPv6 adres kan krijgen. Via wifi heb je principieel geen IPv6 ondersteuning, via LAN is het in een dag vole IPv6 ondersteuning, na een reboot heb je weer geen IPv6. De scoren van ipv6-test.com wisselen tussen 3/20 en 19/20


Vele mensen halen KPN als voorbeeld voor IPv6. Ik moet zeggen dat ik blij ben van de bakker firmware van KPN Experia modem af te zijn. Met de nieuwste firmware is het geluk of en wanneer je een IPv6 adres kan krijgen. Via wifi heb je principieel geen IPv6 ondersteuning, via LAN is het in een dag vole IPv6 ondersteuning, na een reboot heb je weer geen IPv6. De scoren van ipv6-test.com wisselen tussen 3/20 en 19/20

Dan is het maar gelukkig dat KPN die box niet meer uitlevert dus dan zal het probleem meevallen. 
De firmware van de router van Odido is ook zo brak als wat dus die heb ik ook nooit gebruikt. Gaat ongebruikt weer terug deze week. Overigens ga ik de KPN router ook niet gebruiken, die blijft ook gewoon in de doos zitten.


@Jaapje78 Hoe kom je erop dat KPN niet meer uitlevert? Alle KPN modem heten Experia boxes, ik heb de Box 12b, de een na de nieuwste KPN modem, alleen de V14 is nog nieuwer (voor 4Gbs aansluiting). Beide V12 en V14 hebben problemen met IPv6 na de nieuwste firmware update.


@Jaapje78 Hoe kom je erop dat KPN niet meer uitlevert? Alle KPN modem heten Experia boxes, ik heb de Box 12b, de een na de nieuwste KPN modem, alleen de V14 is nog nieuwer (voor 4Gbs aansluiting). Beide V12 en V14 hebben problemen met IPv6 na de nieuwste firmware update.

Volgens KPN is dat niet zo. Dus zo kom ik erbij. Kwestie van even op de website kijken. 


Wat een storm aan berichten weer over IPv6. Maar wel een storm in een glas water. Voor mij is IPv4 echt genoeg. Ik kan naar alle sites gaan en alle services gebruiken die ik wil gebruiken.

IPv4 levert zolang er nog genoeg IPv4 adressen voorradig zijn alle connectiviteit die we nodig hebben. Daar hebben we echt nog geen IPv6 voor nodig.

Odido is de prijsvechter onder de internet providers. En om de prijs voor ons laag te houden moeten ze keuzes maken over wat ze kunnen ondersteunen.

De enige reden waarom de mensen hier zo graag IPv6 willen hebben is omdat ze uitkijken naar de mogelijkheid om de router er voor
te kunnen configureren. En er dan mee te spelen. Niet omdat ze zo graag naar sites of services gaan die alleen via IPv6 te bereiken zijn. Elk zichzelf respecterende site of service zal ook met IPv4 te bereiken zijn. Alleen klagen dat jouw handen jeuken om de router in te kunnen stellen voor IPv6 klinkt nogal kinderachtig. Dus dat mag niet geschreven worden.


-

Zucht. IPv6 biedt veel meer dan alleen maar meer address space. Het is al eerder genoemd in het topic dus ga dat niet herhalen. Verdiep je ‘s in de materie voordat je iets roept.

 

“Voor mij is IPv4 echt genoeg. “  → Fijn voor jou, betekent niet dat dat direct voor iedereen geld.

Je aanname over “Spelen met je router” is asociaal. Spreek voor jezelf, niet voor anderen, zeker als je de materie niet begrijpt. Alles wat je hebt gepost is al voorbij gekomen.


Bekijk het even als een directeur.. Odido heeft volgens de ACM een marktaandeel van ca. 600.000 breedband aansluitingen.  Daar hebben nu 163 klanten die zich actief melden voor IPV6.. daar komen natuurlijk wel nog wat klanten bij die nu juist geen abonnement nemen bij Odido vanwege alleen IPV4. Maar het zijn kruimels op de grote taart... ook ik heb geen enkele behoefte aan IPV6. 

Onbekend maakt onbemind zullen we maar zeggen? Tot je de voordelen hebt geproefd en opeens weer aan het prutsen bent met nat translaties binnen je eigen netwerk waarmee je lag krijgt.

Steeds meer sites zijn alleen over ipv6 bereikbaar (is hier al meerdere keren gemeld) maar ook voor bijvoorbeeld gamen merk je dat het over ipv6 beter gaat dan over een gedeeld ipv4 netwerk. Elk apparaat krijg namelijk zijn eigen externe adres en is daarmee direct bereikbaar.

Het belangrijkste feit blijft is dat ipv6 inmiddels al bijna antieke technologie is die als standaard gezien mag worden, dit zou je dus niet moeten hoeven te onderzoeken of een provider dit heeft het zou namelijk gewoon standaard moeten zijn. Nog drie dagen… dan heb ik in iedergeval weer volwaardig internet. Ik hoor het vanzelf wanneer Odido in de 21e eeuw arriveert dan kom ik graag weer terug.


Elk zichzelf respecterende site of service zal ook met IPv4 te bereiken zijn.

Het internet bestaat uit meer dan websites alleen. Een website die bezoekers wil trekken zal nog wel over V4 bereikbaar zijn, doch er zijn ook websites waar dat geen hoofddoel is. Het voorbeeld van de Amerikaanse overheid dat in deze discussie genoemd werd is daar een voorbeeld van: Geen V6? Dan is dat je eigen probleem.

Hou verder in gedachten dat Nederland ver achter loopt bij de omschakeling naar V6, een uitbater van een Nederlandse webstek moet meer rekening houden met V4 dan in andere landen. in Duitsland en Frankrijk zit driekwart van de internetgebruikers op V6 maken en dat heeft invloed op hoe webbazen denken.


Als je ipv6 perse nodig hebt, kan een tunnel ook een oplossing zijn. Ik gebruik een tunnel van Hurricane.


Ik heb het jarenlang via een tunnel gedaan, maar ik zie dat anno 2024 niet meer als acceptabele oplossing. Tegenwoordig gaat 90% van je verkeer over V6, als je dat aandeel van je verkeer naar een tunnelmond moet sturen dan hindert dat de snelheid van je verbinding.


Tja, jaren bij kpn gezeten omdat ik er van uit ging daar goede service te krijgen voor het extra geld. Dat bleek niet het geval, dus dan de goedkoopste genomen. Dan zullen er dingen zijn die in zelf moet regelen, zoals ipv6.

Het kan niet acceptabel lijken in deze tijd, maar het is en keuze om bij odido te blijven.

Ik heb een eigen fritzbox genomen en dan werkt de tunnel prima aangezien die er goed mee om kan gaan.

 

Tot nu toe geen last gehad van vertraging, maar ik speel bv geen online computer spellen of zo. Geen idee of het daar al intensief gebruikt wordt.

 

Dus voor mij prima zo.

Geen zin om daar en rechtszaak over het beginnen of zo.


(Sorry voor engels)

I think all these discussions are pointless here.

I don’t think a lot of arguments given here are actually relevant.

And I REALLY don’t understand some people whom are against IPv6 rollout.

Its basic technology for almost a decade.

When i was working in a tiny ISP in 2007, having basic Cisco Catalyst equipment, we already offered IPv6 to customers.

I am not sure about peculiarities of Odido Thuis network(s), but IPv6 is a long supported by any half-decent equipment.

Main problem is setting up DHCPv6 server, which would delegate IPv6 prefixes to customer routers, and some tooling to populate IPv6 routing tables on intermediate/core Level 3 equipment. This could be a bit challenging on Odido’s scale, considering technical risks. But it could be first tested on portion of opt-in customers.

 

 

Not having IPv6 in 2024 is just a SHAME.

Thats it. Nothing more to add here.


@t3hk0d3 

I'm not against rolling it out, but also don't feel like starting a lawsuit for it.
Odido is cheap and that has consequences.

Fortunately, I'm in an area where I can simply choose another provider if I want, so switch if things don't go my way.
Not everywhere in the Netherlands you have that choice, so if you are stuck with odido for that reason I would want to put more pressure on it.

It is indeed extraordinary to see that odido keeps moving it up. But here on the forum many endless posts have been made to get odido to finally implement it. But apparently they are not yet afraid that too many customers will leave because of this, so until then they will hide behind all kinds of fallacies not to implement it.
Starting more discussions doesn't really seem to make sense, and for now it's going down a tunnel with me. If that changes, I'll look for another provider.

Translated with DeepL.com (free version)

 

NL:

Ik ben niet tegen het uitrollen, maar heb ook geen zin in het starten van een rechtszaak hiervoor.
Odido is goedkoop en dat heeft consequenties.

Gelukkig zit ik in een gebied waar ik simpel een andere aanbieder kan kiezen als ik dat wil, dus stap over als het niet gaat zoals ik wil.
Niet overal in Nederland heb je die keuze, dus als je om die reden vast zit aan odido zou ik er wel meer druk op willen zetten.

Het is inderdaad bijzonder om te zien dat odido het maar op blijft schuiven. Maar hier op het forum zijn vele ellenlange berichten geplaatst om odido zover te krijgen dat ze het eindelijk gaan implementeren. Maar kennelijk zijn ze nog niet bang dat te veel klanten weg gaan hierom, dus tot die tijd zullen ze zich verschuilen achter allerlei drogredenen om het niet in te voeren.
Nog meer discussies starten lijkt niet echt zinvol, en voor nu gaat het bij mij met een tunnel. Wordt dat anders, dan zoek ik wel een andere provider.


@JkBox

@t3hk0d3

I'm not against rolling it out, but also don't feel like starting a lawsuit for it.
Odido is cheap and that has consequences.

Fortunately, I'm in an area where I can simply choose another provider if I want, so switch if things don't go my way.
Not everywhere in the Netherlands you have that choice, so if you are stuck with odido for that reason I would want to put more pressure on it.

It is indeed extraordinary to see that odido keeps moving it up. But here on the forum many endless posts have been made to get odido to finally implement it. But apparently they are not yet afraid that too many customers will leave because of this, so until then they will hide behind all kinds of fallacies not to implement it.
Starting more discussions doesn't really seem to make sense, and for now it's going down a tunnel with me. If that changes, I'll look for another provider.

Translated with DeepL.com (free version)

 

NL:

Ik ben niet tegen het uitrollen, maar heb ook geen zin in het starten van een rechtszaak hiervoor.
Odido is goedkoop en dat heeft consequenties.

Gelukkig zit ik in een gebied waar ik simpel een andere aanbieder kan kiezen als ik dat wil, dus stap over als het niet gaat zoals ik wil.
Niet overal in Nederland heb je die keuze, dus als je om die reden vast zit aan odido zou ik er wel meer druk op willen zetten.

Het is inderdaad bijzonder om te zien dat odido het maar op blijft schuiven. Maar hier op het forum zijn vele ellenlange berichten geplaatst om odido zover te krijgen dat ze het eindelijk gaan implementeren. Maar kennelijk zijn ze nog niet bang dat te veel klanten weg gaan hierom, dus tot die tijd zullen ze zich verschuilen achter allerlei drogredenen om het niet in te voeren.
Nog meer discussies starten lijkt niet echt zinvol, en voor nu gaat het bij mij met een tunnel. Wordt dat anders, dan zoek ik wel een andere provider.

There is other people whom claims that they don’t need IPv6.

I totally agree with you that is not worth nor time nor effort to crank juridical system for this.

For me personally there is no other options beside Odido, as this is only option for glass fiber connection.

While lack of IPv6 causes to me mostly an minor inconveniences (such as need for Hurricane Electric tunneling), it mostly concerning me as a sign of Odido’s technical management rigidity.

This topic is being brought on the forum for many years, but nothing comes out of it. So management is either deaf to its own users and/or it doesn’t care.