Skip to main content

Deze (optionele) mogelijkheid toevoegen aan Odido voor thuis.

Alle stemmen zijn overgedragen in dit idee.

 

@Jason van Odido \

Hmm zie er nu 2 waarvan 1 van mij.

Hier 133….

Dat overdragen neemt wel wat tijd in beslag…..


Nog een nieuwe glasvezel klant hier. Erg blij met eindelijk een aansluiting, maar flinke domper dat ipv6 niet ondersteund word. In welk jaar leven we?


Als dit niet veranderd in een jaar, dan zal ik zeker overstappen. Misschien dat KPN wel zn zaakjes op orde heeft? Die legt nu ook in mijn stad een netwerk aan. Zonde hoor.

 


Het volgende idee is samengevoegd in dit idee:

Alle stemmen zijn overgedragen in dit idee.

Hier word al jaar en dag over gesproken en er nog nooit een duidelijk antwoord op gegeven IPV6 speelt al heel lang volgens mij is het een kwestie van geld, uiteindelijk lopen de odido gebruikers straks achter de feiten aan in een beperkt netwerk.


Nog een nieuwe glasvezel klant hier. Erg blij met eindelijk een aansluiting, maar flinke domper dat ipv6 niet ondersteund word. In welk jaar leven we?


Als dit niet veranderd in een jaar, dan zal ik zeker overstappen. Misschien dat KPN wel zn zaakjes op orde heeft? Die legt nu ook in mijn stad een netwerk aan. Zonde hoor.

 

KPN heeft dit al jaren op orde. Zowel op mobiel als vaste verbindingen. Dus als ik jou was zou ik zeker overstappen. Stemmen met je portemonnee. Al is het alleen al om het feit dat Odido zo belabberd communiceert over dit onderwerp.


Nog een nieuwe glasvezel klant hier. Erg blij met eindelijk een aansluiting, maar flinke domper dat ipv6 niet ondersteund word. In welk jaar leven we?


Als dit niet veranderd in een jaar, dan zal ik zeker overstappen. Misschien dat KPN wel zn zaakjes op orde heeft? Die legt nu ook in mijn stad een netwerk aan. Zonde hoor.

 

KPN heeft dit al jaren op orde. Zowel op mobiel als vaste verbindingen. Dus als ik jou was zou ik zeker overstappen. Stemmen met je portemonnee. Al is het alleen al om het feit dat Odido zo belabberd communiceert over dit onderwerp.

Heb laatst via de klachten afdeling het laten uitzoeken en het lijkt er op dat ze dit gewoon niet willen gaan ondersteunen. Het is blijkbaar technisch niet mogelijk zoals nu het netwerk is ingericht. De technische afdeling zou nog contact met mij openmen met de technische uitleg maar tot op de dag van vandaag niets meer vernomen. 


Ik geloof niet dat een protocol dat al 25 jaar oud is en een netwerk als Odido zijnde technisch niet compatible zouden zijn? Wat zou er dan technisch niet mogelijk zijn? Doe desnoods een pilot en los het op.. elke nieuws wat aangeeft dat dit issue de juiste aandacht heeft bij Odidio zou al een win zijn… het is nu gewoon al jaren windstil…

 

Geen plannen , geen prognoses , geen inzicht in eventuele issues die er zijn, waarmee in ieder geval iets van begrip zou kunnen komen waarom dit er nog niet is. … 

 

 


Ik ben net ook (gedwongen) overgestapt op odido door de overname van Tweakdsl en wilde IPV6 testen op mijn wesbite (die al wel over is naar ip6). Helaas kom ik er nu achter dat ik geen v6 ip adress kan krijgen op mijn verbinding? Hoe zit dit precies en wanneer kan ik dit wel doen?


hoi @nims ,

Er is geen native IPV6 ondersteuning en ook geen termijn wanneer dit wel komt. Gelukkig zijn er oplossingen als een tunnelserver om toch naar IPV6 netwerken te verbinden.

Natuurlijk is dat een workaround, maar dan kun je toch door totdat er in de toekomst een native oplossing komt.


hoi @nims ,

Er is geen native IPV6 ondersteuning en ook geen termijn wanneer dit wel komt. Gelukkig zijn er oplossing als een tunnelserver om toch naar IPV6 netwerken te verbinden.

Je bedoelt een workaround? Een tunnelserver is verre van een “oplossing”.


Wat een tragedie dit. Niet alleen dat je na 25 jaar nog geen IPv6 hebt, maar dat er ook geen schot in de zaak lijkt te zitten. Ik zit nog een half jaar vast aan m’n contract maar zodra ik kan ben ik zo snel mogelijk weg.

Ik heb er niet eens aan gedacht om dit van tevoren uit te zoeken (en dat is ook zeker mijn fout), ik ging er onbewust (doch naïef) van uit dat dit wel een standaard was onder providers die een half land als klant hebben. Weer een les geleerd.

Vraag me stiekem af of dit niet een legale reden is om het contract te ontbinden. Een (groot) deel van het internet is niet bereikbaar, voldoen ze dan wel aan de afspraak om internet te leveren? Zal vast wat over in de kleine lettertjes staan.


Volgens mij is ODIDO op dit front echt hekkensluiter in het landschap van vast internet.

Als Odido dit niet geregeld heeft als hun alleenrecht op die glasvezelkabel die bij naar binnen komt vervalt zie ik het zomaar gebeuren dat ik er om ga overstappen.

Ik heb ook een beetje moeite met het een “idee” te noemen.
IPV6 is onderhand echt wel integraal onderdeel van de dienstverlening “internet toegang”.


hoi @nims ,

Er is geen native IPV6 ondersteuning en ook geen termijn wanneer dit wel komt. Gelukkig zijn er oplossingen als een tunnelserver om toch naar IPV6 netwerken te verbinden.

Natuurlijk is dat een workaround, maar dan kun je toch door totdat er in de toekomst een native oplossing komt.


Een tunnelbroker is geen oplossing. Zodra je die instelt zal je OS de voorkeur geven aan de ipv6 verbinding. Vanwege de slechte reputatie van deze ipv6 reeksen, zul je op sites als google bij ieder bezoek een captcha moeten beantwoorden.

Ook de snelheid is een fractie van wat je haalt op de je native verbinding.​​​​​


Als ik de reacties zie op het artikel https://tweakers.net/nieuws/224890/microsoft-schakelt-ipv6-vanaf-1-oktober-standaard-in-bij-exchange-online.html

Is ms ook de vlotste niet.. 

Maar is geen reden voor odido om ook maar af te wachten natuurlijk. Gelukkig heb ik er nog weinig last van, dus kan nog blijven. Anders maar overstappen lijkt me. Gaan wachten het meestal weinig nut als je het nodig hebt. 

 

 


Volgens mij is ODIDO op dit front echt hekkensluiter in het landschap van vast internet.

Als Odido dit niet geregeld heeft als hun alleenrecht op die glasvezelkabel die bij naar binnen komt vervalt zie ik het zomaar gebeuren dat ik er om ga overstappen.

Ik heb ook een beetje moeite met het een “idee” te noemen.
IPV6 is onderhand echt wel integraal onderdeel van de dienstverlening “internet toegang”.

Ik weet het, ik ben er al meerdere malen tegenaan gelopen.

IPv6 behoort in 202X gewoon tot de basis, het ontbreken ervan moet inmiddels gezien worden als defect. Al helemaal nu de EU een “digital decade” wil hebben en zich inzet voor betere internetverbindingen.

Wat ik niet snap is dat Odido's management helemaal niet doorheeft dat dit gewoon een vereiste is waar ze niet aan voldoen. (Iets wat vroeg of laat consequenties gaat hebben, mark my words)

 

Ik zou hier wel eens over willen praten met iemand van management, puur uit nieuwsgierigheid...


Omdat ze anders te weinig IPv4 adresjes hebben is letterlijk de enige reden dat we nog met dat aftandse CGNAT moeten werken. En de meeste mensen zitten dan thuis nog met dubbele NAT ook, wat een bende.

In Frankrijk is ip6 al boven ip4 te vinden. Kijk maar eens op je mobiel als je daar bent. Opvallend dat ze daar nu al verder zijn dan hier, op IT-gebied.

Dat het technisch niet kan is klinklare onzin. Dat het even veel werk is, tuurlijk, maar daar heb je je mensen voor in dienst. En als niet, stuur me maar een privé bericht, kom ik wel even helpen met de adoptie/conversie naar IPv6. Daarna heb je die kosten zo terugverdiend.


Volgens mij is ODIDO op dit front echt hekkensluiter in het landschap van vast internet.

Als Odido dit niet geregeld heeft als hun alleenrecht op die glasvezelkabel die bij naar binnen komt vervalt zie ik het zomaar gebeuren dat ik er om ga overstappen.

Ik heb ook een beetje moeite met het een “idee” te noemen.
IPV6 is onderhand echt wel integraal onderdeel van de dienstverlening “internet toegang”.

Ik weet het, ik ben er al meerdere malen tegenaan gelopen.

IPv6 behoort in 202X gewoon tot de basis, het ontbreken ervan moet inmiddels gezien worden als defect. Al helemaal nu de EU een “digital decade” wil hebben en zich inzet voor betere internetverbindingen.

Wat ik niet snap is dat Odido's management helemaal niet doorheeft dat dit gewoon een vereiste is waar ze niet aan voldoen. (Iets wat vroeg of laat consequenties gaat hebben, mark my words)

 

Ik zou hier wel eens over willen praten met iemand van management, puur uit nieuwsgierigheid...

Ja, wat zo grappig is, is dat alle hardware die odido aan klanten verstrekt, verkoopt, uitleent, jeweetwel, die modems, mobieltjes, tabs etc. Dat al die apparaten al eindeloos via dhcp smeken om IPv6 adresjes, die ze vervolgens nooit van hun branded master krijgen.


Ze verkopen ( verhuren) ook een 4K mediabox terwijl ze zo.n beetje de enige zijn die bijvoorbeeld de eredivisie en f1 nog steeds niet In een hogere resolutie doorgeven…..


Hallo Odido,

Ik ben momenteel mijn huis aan het moderniseren met smarthome apparatuur van Matter over Thread. Helaas loop ik nu tegen limitaties aan waardoor ik niet verder kan. Het schijnt namelijk zo te zijn dat voor de transport laag IPv6 required is.
 

https://developers.home.google.com/matter/primer/thread-and-ipv6

https://www.derekseaman.com/2023/10/part-1-smart-home-matter-and-thread-deep-dive.html

https://youtu.be/uGOyhvS_pfM

Ik ben begin dit jaar overgestapt op glasvezel van Odido, denkende klaar te zijn voor de toekomst, niets schijnt minder waar te zijn helaas. Wanneer staat gepland om IPv6 uit te rollen binnen het Odido netwerk? Als ik jullie forums zo lees is dit al een tijdje aan de gang. Als ik dit eerder wist… zucht -.-‘

Als dit niet opgelost wordt ben ik genoodzaakt m’n abonnement op te zeggen aan het einde van het contract en over te stappen naar de concurrent (KPN of Ziggo) welke dit wel aanbieden…


Hallo Odido,

Ik ben momenteel mijn huis aan het moderniseren met smarthome apparatuur van Matter over Thread. Helaas loop ik nu tegen limitaties aan waardoor ik niet verder kan. Het schijnt namelijk zo te zijn dat voor de transport laag IPv6 required is.
 

https://developers.home.google.com/matter/primer/thread-and-ipv6

https://www.derekseaman.com/2023/10/part-1-smart-home-matter-and-thread-deep-dive.html

https://youtu.be/uGOyhvS_pfM

Ik ben begin dit jaar overgestapt op glasvezel van Odido, denkende klaar te zijn voor de toekomst, niets schijnt minder waar te zijn helaas. Wanneer staat gepland om IPv6 uit te rollen binnen het Odido netwerk? Als ik jullie forums zo lees is dit al een tijdje aan de gang. Als ik dit eerder wist… zucht -.-‘

Als dit niet opgelost wordt ben ik genoodzaakt m’n abonnement op te zeggen aan het einde van het contract en over te stappen naar de concurrent (KPN of Ziggo) welke dit wel aanbieden…

Eigenlijk wil ik het antwoord niet geven, want dat is voor Odido een extra reden om IPv6 niet uit te rollen (je hebt IPv6 niet nodig, er is een workaround hoor!!11!11!).

Je hebt twee opties:

  • IPv6 op je thuisnetwerk aanzetten via Unique Local Addressing (een subnet binnen de fd00::/8 range). Dat is te vergelijken met IPv4 private adressering (de meeste thuisgebruikers kennen dit als 192.168.x.x-adressen). Dan kun je lokaal gebruik maken van IPv6, maar niet via dat protocol het internet bereiken.

    Je router/modem moet dit ondersteunen. Ik gebruik zelf custom software en heb de Zyxel van Odido nooit aangeraakt. Deze methode kan ik overigens over het algemeen heel sterk afraden, aangezien IPv6 van origine juist bedoeld is om alles van 'global connectivity’ te voorzien. Maar in deze situatie biedt het uitkomst.
     
  • Gebruik maken van een tunnelbroker. Dat doe ik ook. Hier moet je wel heel erg mee uitkijken, want…

    - Besturingssystemen zullen altijd IPv6-verkeer boven IPv4-verkeer prefereren (terecht), tenzij dit expliciet anders is ingesteld.
    - Dat betekent dat al het verkeer door de tunnel gaat. Daarmee is je snelheid en latency afhankelijk van de aanbieder, en dat laat vaak… te wensen over.
    - Veel aanbieders van brokers zitten buiten de EU (lees: Amerika) of bieden er diensten aan. Daarmee is je dataverkeer naar het internet nog net even wat kwetsbaarder (iets met Patriot Act), maar dat is buiten de scope van dit antwoord. In ieder geval zijn onze privacywetten er niet van toepassing en nagenoeg al het internet verkeer gaat via die partij. Nog los van andere bezwaren, ook op het gebied van privacy.
    - Er zijn ook tunnelbrokers in Europa te vinden, maar die zijn vaak betaald. Tunnelbroker.ch is een goede (maar prijzige) aanbieder, je hebt extraip.net (hun IPv6-only aanbod is spotgoedkoop, maar helaas accepteren ze alleen bedrijven als klant) en je had SixXS, maar die heeft de dienstverlening een hele tijd geleden al gestaakt (ze zagen zichzelf als tussenoplossing naar native IPv6 en vonden het tijd dat de internetproviders er eindelijk mee aan de slag gingen, de cirkel is weer rond, zucht...).
    - Bij partijen die een subnet voor je registreren bij RIPE kan iedereen via Whois achterhalen wie je bent. Je geeft niet alleen een vingerafdruk weg, nee, gewoon je hele visitekaartje hangt aan je IP-adres. In Europa mogen partijen daar niet zomaar iets mee doen (AVG, tenzij toestemming in Algemene Voorwaarden), maar buiten Europa is je internetverkeer gewoon te volgen op naam van jou als persoon. Houd daar rekening mee.
    (Bij Odido of $insert_andere_provider zie je enkel de naam van die provider staan, dat zegt veel minder)

Of Odido zelf ooit IPv6 gaat implementeren? Ik zou er niet meer op hopen. Beoordeel een bedrijf nooit op wat ze zeggen, maar op wat ze doen. En het antwoord van Odido is kraakhelder. Kan je het geld missen, stap over naar een andere partij. Maar ook daar ben ik realistisch in: dat zullen te weinig mensen doen om verschil te gaan maken.

Tot, uiteindelijk, onvermijdelijk, de wal het schip gaat keren. Deze smarthomeproducten zijn - gelukkig - het eerste teken dat die wal in zicht begint te komen.


<SNIP>

Of Odido zelf ooit IPv6 gaat implementeren? Ik zou er niet meer op hopen. Beoordeel een bedrijf nooit op wat ze zeggen, maar op wat ze doen. En het antwoord van Odido is kraakhelder. Kan je het geld missen, stap over naar een andere partij. Maar ook daar ben ik realistisch in: dat zullen te weinig mensen doen om verschil te gaan maken.

Tot, uiteindelijk, onvermijdelijk, de wal het schip gaat keren. Deze smarthomeproducten zijn - gelukkig - het eerste teken dat die wal in zicht begint te komen.

Er komen steeds meer IPv6-only websites en diensten, omdat IPv4 gewoon echt op is.
Als Odido geen v6 levert, zal dat vanzelf tot problemen leiden voor hun.
(In het meest extreme geval zullen ze niet met de tijd meegaan en uiteindelijk faillissement aanvragen.)


Chrome en Firefox tonen momenteel een “website bestaat niet” foutmelding voor IPv6-only websites.
Dit is misleidend en verbergt het falen van ISP's zoals Odido, waardoor die ermee weg komen.

Gelukkig word de foutmelding zometeen zoiets als  “Je internetverbinding ontbreekt IPv6”.
Zodra dat gebeurt zullen we helder krijgen hoe veel last mensen hier eigenlijk van hadden.
(Ik ben daar wel erg benieuwd naar.)


Erg stil over ipv6, dit kan zo niet langer Odido.

ik heb helaas alles opgezegd bij Odido, ik begon al problemen te krijgen dat sommige websites gewoon niet meer te bereiken zijn, erg jammer want verder was het een goede provider met een leuk prijsje.


klopt, bij Odido kan je een steeds groter wordend deel van het internet niet meer bereiken. Ook gaat daardoor de performance van verschillende sites en protocollen omlaag (met name gaming, waar je verplicht achter NAT moet zitten want IPv4, had je IPv6, dan had je directe P2P verbindingen kunnen opzetten bij veel games).


Pro tip: stap over! Stem met je portemonnee.

 

Je kan je contract kosteloos ontbinden om deze reden, heeft de klantenservice aan mij medegedeeld:

 

De antwoorden die ik van de servicedesk krijg vertellen me vooral dat de interne communicatie bij Odido te wensen overlaat. Het aantal keren dat ik naar dit topic ben verwezen is ook ontelbaar.

 

Odido is geen internetaanbieder, maar een marketingbedrijf. Weet waar je je geld aan uitgeeft.


Knip…...

 Helemaal waar, ik ben ook overgestapt, ik moest helaas wel een boete betalen bij Odido voor het vroegtijdig overstappen…….


<snip>

Je kan je contract kosteloos ontbinden om deze reden, heeft de klantenservice aan mij medegedeeld:
<SNIP>

De antwoorden die ik van de servicedesk krijg vertellen me vooral dat de interne communicatie bij Odido te wensen overlaat. Het aantal keren dat ik naar dit topic ben verwezen is ook ontelbaar.
<SNIP>

Dit is interessant.

Zou de top management misschien dan niet doorhebben hoe groot dit probleem is voor hun?
In ieder geval, dit lijkt mij op zeer ernstig gebrek aan interne communicatie.
Dat gaat op ten duur waarschijnlijk tot gevolg hebben dat het bedrijf uiteen valt.

Dus aan de CEO/CxO, los dit op als je om het bedrijf geeft!
(En als je dit leest, laat dan ook even weten dat je van IPv6 werk gaat maken. 😉)