Deze (optionele) mogelijkheid toevoegen aan Odido voor thuis.
https://www.odido.nl/zakelijk/service/gepland-onderhoud
https://tweakers.net/nieuws/227270/odido-plant-onderhoud-zakelijk-netwerk-nummers-nacht-minder-bereikbaar.html?showReaction=20370856#r_20370856 misschien is dit onderhoud een stap in de goede richting.
Hebben zakelijke klanten van Odido al wel IPv6
Ik ben erg tevreden met Odido en wil er graag blijven. Toch maar melding gemaakt bij de ACM Consuwijzer. Hopelijk kunnen we dit samen oplossen en dan is het win-win voor iedereen, en hoeft Tommie zich niet meer met dit onderwerp bezig te houden.
Vooral als je bedenkt dat ze Tweak hebben opgekocht, waar IPv6 netjes ondersteund was.
Wat een absolute clownerij.
Heb net nog maar even bij een paar vergelijkingssites het verzoek gedaan om te gaan melden of een provider ipv6 ondersteund. Dat maakt het kiezen voor een goede provider weer wat makkelijker en zal hopelijk de aanwas van nieuwe klanten bij Odido wat doen temperen.
Op die manier krijgen we vanzelf aandacht dat dit toch echt eens moet gaan gebeuren.
Pro tip: stap over! Stem met je portemonnee.
Het “probleem” is dat ik minimaal €35 meer kwijt ben bij een overstap.
Valt op zich mee. Het is iets meer moeite door elk jaar over te stappen maar dan blijf je op het normale tarief van odido zitten. Nog zes dagen en dan stap ik voor een jaar over naar KPN, met eerste jaar korting betaal je dan gemiddeld 39,80 per maand (1 Gb internet, geen tv). Met TV erbij komt er 6,50 per maand bij gemiddeld (eerste zes maanden gratis). Heeft odido volgend jaar weer een kans mits ipv6 dan wel ondersteund wordt.
Als je echt heel graag IPv6 wil, dan kun je na een jaar Odido ook gewoon overstappen naar bijvoorbeeld Freedom.
Odido is vooral van marketing en budget internet en daar moet je niet te veel van verwachten.
Odido is vooral van marketing en budget internet en daar moet je niet te veel van verwachten.
Van een internetprovider mag je toch verwachten dat ze je toegang tot het (hele) internet geven.
Het is echt onbegrijpelijk dat Odido vindt dat klanten niet uit hun contract kunnen stappen, terwijl ze er pas achteraf achterkomen dat er geen volledige internettoegang mogelijk is door het ontbreken van IPv6-ondersteuning.
Dit voelt als een jaarabonnement afsluiten voor een zwembad, om er daarna achter te komen dat het zwembad maar half vol is. Maar contract ontbinden? Ho maar.
Het leveren van IPv6 kan dan wellicht wettelijk niet verplicht zijn (dit laat ik even in het midden), het leveren wat je een consument aansmeert is echter zeer zeker wel wettelijk verplicht.
Als jullie van tevoren hadden aangegeven dat er beperkingen zijn, hadden klanten tenminste een geïnformeerde keuze kunnen maken. Ben ik gek, of had dit allemaal véél transparanter en netter gekund?
Groetjes van een KPN-klant met IPv6 die hier toch iets te kromme teennagels van krijgt.
Wat een bak negativiteit hier. Bij Odido krijg je goedkoop internet en daarom vind ik het begrijpelijk dat zo’n uitrol wat langer duurt. Hoeveel mensen hier lopen in de praktijk tegen problemen aan omdat ze nog geen IPv6 hebben? Persoonlijk heb ik nog geen dag gehad waarop ik het gemist heb sinds mijn overstap vanaf Tweak.
Als je echt heel graag IPv6 wil, dan kun je na een jaar Odido ook gewoon overstappen naar bijvoorbeeld Freedom.
Odido is vooral van marketing en budget internet en daar moet je niet te veel van verwachten.
Eens, het is wel typisch Hollands om eerst op basis van prijs een partij uit de markt te kiezen en daarna te klagen over ontbrekende zaken iets met...dubbeltjes en de eerste rang.
Iedereen is vrij om te gaan naar een provider met IPv6. Volgens mij zijn alle Nederlandse ISP’s voorzien van IPv6 op Odido en Delta na. Waar het bij Delta afhangt of je op XGS-PON aangesloten bent, bij Odido bestaat IPv6 voor consumenten in zijn geheel niet. Ben het eens met jullie dat ze fors achterlopen en dat dit topic een duwtje in de goede richting is, laten we alleen proberen het wat positiever te benaderen.
Wat een bak negativiteit hier. Bij Odido krijg je goedkoop internet en daarom vind ik het begrijpelijk dat zo’n uitrol wat langer duurt. Hoeveel mensen hier lopen in de praktijk tegen problemen aan omdat ze nog geen IPv6 hebben? Persoonlijk heb ik nog geen dag gehad waarop ik het gemist heb sinds mijn overstap vanaf Tweak.
Ik heb er dus wel last van.
(Trouwens, waarschijnlijk heb je het wegens een browser bug niet eens door als je er last van hebt.)
En “het wat langer duren” is ook niet helemaal correct. IPv6 bestaat al 25 jaar, en het is al 26 jaar bekend dat er op moet worden overgestapt. Praktisch alle andere providers leveren het al, enkel Odido weigert nog.
Ik denk dat deze negativiteit eigenlijk nogal terecht is.
Wat een bak negativiteit hier. Bij Odido krijg je goedkoop internet en daarom vind ik het begrijpelijk dat zo’n uitrol wat langer duurt. Hoeveel mensen hier lopen in de praktijk tegen problemen aan omdat ze nog geen IPv6 hebben? Persoonlijk heb ik nog geen dag gehad waarop ik het gemist heb sinds mijn overstap vanaf Tweak.
“...begrijpelijk dat zo'n uitrol wat langer duurt”….iets langer…? Het is niet dat IPv6 recentelijk pas geïntroduceerd is of iets nieuws is. Een deel van de klanten vraagt hier al veeeeele jaren om en alle andere grote providers bieden al jaren full dual stack verbindingen aan. Odido doet er tot dusver helemaal niks aan en geeft niet eens 'n duidelijke roadmap wanneer het dan wél te verwachten is. “We zijn ermee bezig” is al vele jaren het zoethoudertje.
Op een gegeven moment zijn mensen het (terecht) zat en is die negativiteit naar mijn bescheiden mening te begrijpen.
Wat een bak negativiteit hier. Bij Odido krijg je goedkoop internet en daarom vind ik het begrijpelijk dat zo’n uitrol wat langer duurt. Hoeveel mensen hier lopen in de praktijk tegen problemen aan omdat ze nog geen IPv6 hebben? Persoonlijk heb ik nog geen dag gehad waarop ik het gemist heb sinds mijn overstap vanaf Tweak.
Helemaal waar, de azijnzeikers kunnen wat mij betreft ook lekker stemmen met hun portemonnee, want ik schat dat het nog niet eens een 1% is van alle klanten die Odido heeft hier issues mee heeft. Daarnaast, als je er echt “last” van zou hebben dan zijn er genoeg manieren om alsnog IPv6 websites te benaderen.
Linksom of rechtsom is de realiteit dat dit topic dus eigenlijk niet zoveel functie verder meer heeft. "Tommy” is simpelweg een PR-manager gespecialiseerd in tijd rekken / rondjes praten. Je ziet dit soort partijen soms ook bij BOOS. Het heeft dus geen zin om verder van dit topic nog iets te verwachten. Odido heeft een absolute minachting naar haar klanten en de enige route om ons gelijk te krijgen is de rechtspraak. Het zou mooi zijn als hetzover komt en dat ze dan iedereen met terugwerkende krachten moeten compenseren. Dat zou pas recht wezen.
Een rechter gaat nooit accepteren dat ik bij Ziggo/KPN wel een www.ipv6.com kan bereiken en niet bij Odido. Deze ‘beperkte’ versie van het internet wordt verder niet gecommuniceerd dus de rechter zal de vloer aanvegen met Odido.
Ik geloof trouwens het verhaal over de implementatie ook absoluut niet. De zgn ‘implementatie’ waarover gesproken bestaat uit het overhalen van exact 1 schakelaartje. Odido draait op 't KPN netwerk, en die heeft al jaren support voor IPv6. Het idee dat de implementatie lang complex en moeilijk zou zijn voor Odido is een broodje aap.
Maar ja, dat kost Odido een paar centjes die ze dan KPN moeten betalen, en dat willen ze natuurlijk niet. Daarom zetten ze willens en wetens een PR manager in omdat dat aan de onderkant van de streep goedkoper is. Dit is wat er echt gaande is.
Een rechter zou hieruit kunnen opmaken dat Odido ter kwade trouw handelt (liegen over implementatie+bewust ‘oplossen' via PR manager), en dat zou financieel wel eens HEEL slecht voor Odido kunnen uitpakken.
Ik geloof trouwens het verhaal over de implementatie ook absoluut niet. De zgn ‘implementatie’ waarover gesproken bestaat uit het overhalen van exact 1 schakelaartje. Odido draait op 't KPN netwerk, en die heeft al jaren support voor IPv6. Het idee dat de implementatie lang complex en moeilijk zou zijn voor Odido is een broodje aap.
Maar ja, dat kost Odido een paar centjes die ze dan KPN moeten betalen, en dat willen ze natuurlijk niet. Daarom zetten ze willens en wetens een PR manager in omdat dat aan de onderkant van de streep goedkoper is. Dit is wat er echt gaande is.
Een rechter zou hieruit kunnen opmaken dat Odido ter kwade trouw handelt (liegen over implementatie+bewust ‘oplossen' via PR manager), en dat zou financieel wel eens HEEL slecht voor Odido kunnen uitpakken.
Goh ik wist niet dat we hier zoveel inter-netwerk "experts" hadden... De beste stuurlui staan overduidelijk aan de wal
Ik geloof trouwens het verhaal over de implementatie ook absoluut niet. De zgn ‘implementatie’ waarover gesproken bestaat uit het overhalen van exact 1 schakelaartje. Odido draait op 't KPN netwerk, en die heeft al jaren support voor IPv6. Het idee dat de implementatie lang complex en moeilijk zou zijn voor Odido is een broodje aap.
Maar ja, dat kost Odido een paar centjes die ze dan KPN moeten betalen, en dat willen ze natuurlijk niet. Daarom zetten ze willens en wetens een PR manager in omdat dat aan de onderkant van de streep goedkoper is. Dit is wat er echt gaande is.
Een rechter zou hieruit kunnen opmaken dat Odido ter kwade trouw handelt (liegen over implementatie+bewust ‘oplossen' via PR manager), en dat zou financieel wel eens HEEL slecht voor Odido kunnen uitpakken.
Goh ik wist niet dat we hier zoveel inter-netwerk "experts" hadden... De beste stuurlui staan overduidelijk aan de wal
Precies.
Alsof een isp alleen maar even een schakelaar aan hoeft te zetten voor IPv6...
Om die "schakelaar" om te zetten, moet je volledige netwerk dual stack ingesteld worden. Op de korte termijn betekent dat 2x zoveel configuratie dan de huidige setup.
De routers en switches zullen het technisch allemaal wel aankunnen. Maar je moet ook rekening houden met alle backend systemen. Waarschijnlijk is op de achtergrond de fusie van alle verschillende providers nog niet eens volledig afgerond.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de helpdesk, monteurs en technische dienst. Die het al druk genoeg heeft en ook niet zit te wachten op een dubbel uitgevoerd netwerk en alle bijscholing die daarbij hoort.
Het enige dat je odido kunt verwijten is een gebrek aan ambitie. Ambitie om technologisch voorop te lopen (of mee te lopen) tov andere Nederlandse providers.
Begrijp me niet verkeerd, ik zou het liefst gisteren IPv6 hebben. Zodat ik ook over kan stappen naar IPv6 only vpsen en thuis eindelijk al mijn nat rules op kan ruimen.
Erom vragen staat vrij, af en toe herinneren ook, je post onderbouwen met goede argumenten: prima.
Maar op de man gaan spelen richting medewerkers van odido vind ik wel triest.
Als het echt zo belangrijk voor je is, zijn er genoeg providers waar je naar over kunt stappen en hoef je hier niet op een forum te gedragen als drammerig kind.
-
Heb je ook nog iets functioneels toe te voegen? Ik zie niet echt je argument gegeven alle eerder besproken info. Je bent aan het doen alsof het heel nieuw en complex is, terwijl KPN/Ziggo dit al jaren hebben. Nogmaals, Odido draait op KPN, en 't netwerk+apparatuur ondersteund het ook al lang. Je hele argumentatie over helpdesk, monteurs en technische is allemaal onzin. Al die instellingen gaan via DHCPv6 en gaat geheel automatisch. Je doet alsof dit verzoek van gister is, maar dat is het niet Jimbo.
Verder is een PR-manager inzetten om de kosten te drukken mistens zo ‘triest’.
“Als het echt zo belangrijk voor je is, zijn er genoeg providers waar je naar over kunt stappen“.
Nee, ik heb betaald voor een volwaardig product, ik hoef geen genoegen te nemen met minder. Dat jij accepteert dat 4 van je 12 eieren bedorven zijn bij thuiskomst is jou keuze.
Iedere vorm van deze argumentatie slaat nergens op. Dubbel triest.
"Drammerig kind” → Tripple triest.
Odido 'draait op KPN'? Dat is hooguit op die plekken zo waar ze WBA afnemen. Ze hebben op veel plekken gewoon eigen hardware in de POPs. Ik zou ook graag IPv6 hebben, maar zo eenvoudig als jij schetst is het ook weer niet! En Tweak (waar ik zelf ook vandaan kom) had inderdaad IPv6, maar was ook nog niet eeg lang volledig dual stack.
gewoon even dhcpv6 aanvinken en alles is geregeld toch
-
Dat het niet van de een op de andere dag is geregeld snapt iedereen. Verder zou ik je tot 4-5 jaar geleden nog wel gelijk hebben gegeven en me in de argumenten van Odido kunnen vinden. Maar nogmaals, IPv6/dit verzoek is niet van gister, dit speel al jaren.
Daar komt bij dat de aangevoerde argumentatie vooral vervelend is voor Odido zelf, maar het is verder niet de verantwoordelijkheid van de klant. Nogmaals, dan dienen ze te communiceren dat er een beperkte vorm van het internet wordt geleverd.
Dat jullie accepteren dat 4/12 eieren kapot zijn betekent verder niet dat iedereen dat hoeft te accepteren. Dat is jou eigen keuze. Ik ben verder ook niet verantwoordelijk voor hoe de boer aan zijn eieren komt of hoe deze in de doosjes gaan. Als de boer 12 hele, onbedorven eieren adverteert, en ik betaal voor 12 hele, onbedorven eieren, dan verwacht ik ook 12 hele, onbedorven eieren. Het is echt niet moeilijker dan dat.
Ze moeten leveren wat ze adverteren. Zo simpel is het.
Er is niet altijd veel keuze. Bij ODF moet ik minimaal een jaar wachten voordat andere providers kunnen leveren. Als ik FTTH wil, dan moet ik bij Odido.
Ja, ik kan weer terug naar coax van Ziggo maar ik vind de symmetrische snelheid wel wat belangrijker dan v6. Als ik de keuze had bij het begin, dan had ik waarschijnlijk direct voor een provider met v6 gekozen.
Ik zou eigenlijk graag bij Odido willen blijven, maar het missen van v6 is wel een ding...
-
Nogmaals, dan dienen ze te communiceren dat er een beperkte vorm van het internet wordt geleverd.
Ze moeten leveren wat ze adverteren. Zo simpel is het.
Als je het niet eens bent met de reclame uitingen, dan kun je een klacht indienen bij de reclame code commissie via: https://www.reclamecode.nl/klacht-indienen/
Ben je het niet eens met de dienst die ze leveren, dan kun je die opzeggen (als je contract is afgelopen) of ontbinden (via een schriftelijke ingebrekestelling)
Als consument heb je een onderzoeksplicht, die had je eenvoudig kunnen vervullen door even in google “odido ipv6” in te typen.
Ik verwacht niet dat er de komende 5 jaar veel gaat veranderen tenzij ze verkocht / overgenomen worden door een andere partij. De huidige eigenaren (2 private equity firms) zijn alleen maar uit op korte termijn winst, en die winst gaat niet stijgen door de implementatie van ipv6.
Om kosten te drukken zou misschien kunnen, maar de prijs van ipv4 adressen is al weer een tijdje aan het dalen: https://auctions.ipv4.global/prior-sales en na al die overnames en samenvoegingen van netwerken, hebben ze waarschijnlijk meer dan voldoende adressen toegewezen.
Kortom, het is wachten op Europese regels, maar met al die conservatieve partijen die overal aan de macht komen, verwacht ik daar ook niks van de komende 10 jaar...
-
Grotendeels eens met je post.
Alleen: “Als consument heb je een onderzoeksplicht, die had je eenvoudig kunnen vervullen door even in google “odido ipv6” in te typen."
Voor dit punt vind ik 'onderzoeksplicht' te ver gaan. Hier zullen de meningen over verschillen. Internet = Internet, en je mag daarbij niet discrimineren. Netneutraliteit.
Heb de vraag ook al neergelecht bij de acm en hebben het onderzocht en zmdie zeggen het volgende:
Is het verplicht voor telecomproviders om IPv6 aan te bieden?
Op grond van de open internet-verordening is er geen verplichting om IPv6 aan te bieden. Dit blijkt uit de zogenaamde BEREC OI Guidelines. In de BEREC OI Guidelines staat het volgende over de verplichting om toegang te bieden tot IPv6:
Where restrictions to reach end points stem from the use of two different internet addressing schemes, IPv4 and IPv6, this typically does not mean the services cannot be defined as an IAS. While it is not possible to connect two different points with different types of addresses without any translation function, BEREC considers that the term “virtually all end points” should, at present, not be interpreted as a requirement on ISPs to offer connectivity with both IPv4 and IPv6.
De BEREC OI guidelines kunt u zelf raadplegen via de volgende link: https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.berec.europa.eu%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Ffiles%2Fdocument_register_store%2F2022%2F6%2FBoR_%252822%2529_81_Update_to_the_BEREC_Guidelines_on_the_Implementation_of_the_Open_Internet_Regulation.pdf&data=05%7C02%7Chenry%40jmclub.net%7C6cf175683b5c40cdd4d508dcdf07c773%7C69b1c4e6b22a462b921e6c2a3926b1b0%7C0%7C0%7C638630472374217183%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=hyR1YrWvJefwD1tP4qtQcWmdWbynD06E9aOigAoP86c%3D&reserved=0
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.