Ervaar je problemen met je internetverbinding? Dan is dit topic dé wegwijzer naar de oorzaak en oplossing!
Met vijf simpele checks kom je erachter wat er aan de hand is. Heb je alleen problemen met je wifi, kijk dan bij: ons grote wifitopic.
1: Check de kabels
Als eerste lopen we de bekabeling na. Zitten de kabels bij het modem en eventueel de media Converter er goed ingedrukt? Twijfel je of de bekabeling nog wel in de goede poort zit en je maakt gebruik van DSL, bekijk dan de installatievideo.
2: Haal het modem (en eventueel de Media Converter) van de stroom
Vele problemen worden verholpen door het modem voor korte tijd van de stroom te halen:
-
Haal de stroomstekker uit het stopcontact en de kabels uit LAN 1-4 uit het modem.
-
Haal de strromstekker en de UTP-kabel (internetkabel) uit de Media Converter.
-
Wacht minstens 10 seconden, voordat je de stroomstekkers weer in het stopcontact steekt. Wacht tot het modem en de Media Converter volledig is opgestart (ongeveer 3 minuten).
-
Verbind het modem weer met de Media Converter door de UTP-kabel (internetkabel) aan te sluiten.
-
Steek de kabels bij poort 1 of 2 (internet) en 3 of 4 (TV) terug in het modem. (Bij Zyxel maken de poorten niet uit)
3: De schakelaars op de Media Converter
Op de Media Converter zitten schakelaars, de zogenoemde dipswitches. Er zijn twee combinaties die je kunt gebruiken. Schakel kanaal 1 en 6 ‘on’ en de andere kanalen ‘off'. Je kunt ook kanalen 3 en 4 ‘on’ schakelen en de rest ‘off'. Herstart de Media Converter opnieuw, terwijl de UTP (internetkabel) los is. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken:
4: Fabrieksreset modem
In sommige gevallen is een Factory Reset van het modem nodig om de verbinding te herstellen. Je kunt met een paperclip of tandenstoker het knopje ‘Factory Reset’ op het modem indrukken. Let op: hierdoor worden mogelijk instellingen van het modem aangepast. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken:
5: Check het storingstopic
Gaat het om een lokaal probleem, dan plaatsen we een melding in Mijn Odido. Log in en ga naar de optie ´Actuele storingen´.
-
Neem ook een kijkje op onze vernieuwde servicepagina voor de volledige handleiding van onze modems: Handleidingen & video's | Odido Internet + TV.
-
Wil je weten wat de lampjes op je modem betekenen, kijk dan in dit topic: Wat betekenen de lampjes op het modem?
- Neem ook een kijkje op onze vernieuwde servicepagina voor de volledige handleiding van onze modems: Handleidingen & video's | Odido Internet + TV.
- Wil je weten wat de lampjes op je modem betekenen, kijk dan in dit topic: Wat betekenen de lampjes op het modem?
Werkt het internet weer, maar is er nog een ander probleem? Dan helpt onderstaand stappenplan je verder:
Wifi | Volg deze stappen voor een snelle en stabiele wifi-verbinding.
Wegvallend internet | Volg deze stappen als de verbinding niet stabiel is.
Traag internet | Volg de stappen om de juiste snelheid te verkrijgen.
Televisie | Volg de stappen uit de video om het tv-beeld weer terug te krijgen.
Telefonie | Volg deze stappen om je vaste telefoon weer aan de praat te krijgen.
Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan of laat het hieronder weten, dan helpt de Community je graag verder!