Skip to main content

Ervaar je problemen met je internetverbinding? Dan is dit topic dé wegwijzer naar de oorzaak en oplossing! 

 

Met vijf simpele checks kom je erachter wat er aan de hand is. Heb je alleen problemen met je wifi, kijk dan bij: ons grote wifitopic.

 

 1: Check het storingstopic

Gaat het om een lokaal probleem, dan plaatsen we een melding in Mijn Odido. Log in en ga naar de optie ´Actuele storingen´. 

  

 

2: Check de kabels

Als eerste lopen we de bekabeling na. Zitten de kabels bij het modem en eventueel het glasvezelkastje er goed ingedrukt? Maak je gebruik van DSL en twijfel je of de bekabeling nog wel in de goede poort zit? Bekijk dan de installatievideo

 

3: Haal het modem (en eventueel het glasvezelkastje) van de stroom

Vele problemen worden verholpen door het modem (en eventueel het glasvezelkastje) voor korte tijd van de stroom te halen:

  1. Haal de stroomstekker uit het stopcontact en de kabels uit LAN 1-4 uit het modem.

  2. Haal de stroomstekker en de UTP-kabel (internetkabel) uit het glasvezelkastje.

  3. Wacht minstens 10 seconden, voordat je de stroomstekkers weer in het stopcontact steekt. Wacht tot het modem en het glasvezelkastje volledig zijn opgestart (ongeveer 3 minuten).

  4. Verbind het modem weer met het glasvezelkastje door de UTP-kabel (internetkabel) aan te sluiten.

Heb je een glasvezelkastje met schakelaars? 

Op het glasvezelkastje zitten schakelaars, de zogenoemde dipswitches. Er zijn twee combinaties die je kunt gebruiken. Schakel kanaal 1 en 6 ‘on’ en de andere kanalen ‘off'. Je kunt ook kanalen 3 en 4 ‘on’ schakelen en de rest ‘off'. Herstart het glasvezelkastje opnieuw, terwijl de UTP-kabel (internetkabel) is losgekoppeld.  In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

 

 

5: Fabriek reset modem

In sommige gevallen is een Factory Reset van het modem nodig om de verbinding te herstellen. Je kunt met een paperclip of tandenstoker het knopje ‘Factory Reset’ op het modem indrukken. Let op: hierdoor worden mogelijk instellingen van het modem aangepast. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

​​​​​

 

 

Ervaar je alsnog problemen met je verbinding? Dan helpt onderstaand stappenplan je verder:
Wifi | Volg deze stappen voor een snelle en stabiele wifi-verbinding.
Internet | Volg deze stappen om jouw bekabelde verbinding weer terug te krijgen.
Televisie | Volg deze stappen om je beeld te verbeteren.
Vast Bellen | Volg deze stappen om je vaste telefoon weer aan de praat te krijgen.

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan of laat het hieronder weten, dan helpt de Community je graag verder!

Hi @swhnld, ik had zo over jouw vorige berichten heen gelezen, mijn excuses! Ik ben gelijk voor jou gaan uitzoeken hoe ik jou verder kan helpen. Graag wil ik aan je vragen of of jij een eigen router hebt aangesloten? Mocht jij een eigen router hebben aangesloten, dan wil ik aan je vragen of jij het modem van T-Mobile Thuis wilt aansluiten om te controleren of de internetverbinding dan wel weer goed werkt.

Als jij geen eigen router hebt aangesloten, dan stel ik voor om één computer aan te sluiten op de internetverbinding en de andere apparaten te ontkoppelen. Dit doe je als volgt:

  • Schakel de Wifi op het modem uit met het knopje aan de zij-/achterkant.
  • Sluit vervolgens één computer/laptop aan met een UTP kabel.
  • Werkt het internet nu weer naar behoren?

Hieronder heb ik nog een paar resterende vragen om een goed beeld van de situatie te schetsen:

  • Gebeurt het wegvallen trouwens alleen bij het gebruiken van Teams en Bluejeans? 
  • Maken jij en jouw vrouw gebruik van een VPN van het werk? 
  • Zit het probleem alleen in de Wifi of hebben jullie dit probleem ook met het bekapelde internet?
  • Kan jij aan mij laten weten welke lampjes er op het modem branden zodra het probleem zich afspeelt?

Ik hoor graag van je of het bovenstaande het probleem al heeft verholpen. Als dat niet het geval is, dan kijk ik direct weer voor je verder op basis van jouw antwoorden! 😊

 

Hoi Lisa,

De Zyxel T50 staat aangesloten met de Wifi helemaal uitgeschakeld (heb ook getest met een Fritzbox zelfde probleem met de haperingen). Netwerk thuis is bekabeld, zowel mijn vrouw als ik hebben een ergonomische werkplek met dockingstations en die zijn bekabeld aangesloten (heb het hele huis bekabeld bij aankoop).

Het wegvallen van de verbinding gebeurt meerdere keren per dag, op de Fritzbox kon ik dat heel duidelijk in de logging zien, welke logging ik hierboven gepost heb 7 dagen terug. Voor normaal gebruik is er voldoende buffer op het signaal van bijvoorbeeld Youtube of Netflix, maar bij videobellen gaat het bufferen niet. Naast Teams en Bluejeans is het probleem ook met Zoom, Jit.si en Gotomeeting geconstateerd. Mijn vrouw is via een VPN verbinding verbonden, ikzelf ben dat niet.

Ik heb ook een test gedaan met de Fritzbox achter de Zyxel geschakeld en zie dan geen verbindingsfouten in de Fritzbox logging, wat een duidelijke indicatie is dat het ergens fout gaat voor de Zyxel. Oorzaak zit dan mogelijk in de Mediaconverter, of zelfs daarvoor in de wijkcentrale waar de connectie gepatcht is op jullie apparatuur.

Qua lampjes op de Mediaconverter zijn Power, FX en TX fel groen. Status lijkt een lichtere tint groen te zijn. Speed en FO zijn fel Oranje.

Qua lampjes op de Zyxel T50 staan de eerste 3 aan beginnende bij de Power. Dan 3 uit, 1 aan en de laatste (telefoontje) is uit. Alle lampjes zijn goed.

Bij een speedtest haal ik 932 MB download en 96 MB upload, dit zowel via laptop bekabeld als vaste PC bekabeld aangesloten getest. Met een 1000/1000 glasvezel had ik die upload hoger verwacht, ook rond de 930 MB.

Met de laptop rechtstreeks aangesloten in de meterkast op de Zyxel T50 haal ik overigens beide kanten op rond de 96 MB, dus denk dat die netwerkkaart 100/100 als snelheid krijgt van het modem. Is namelijk wel een gigabit realtek kaartje wat er in zit.

 


Hi @Dennis25, goed dat jij dit bij mij aangeeft! Ik heb gelijk meegekeken in jouw verbinding en daar zie ik zelf niks geks. Ik denk dat ik dé oplossing voor jou heb! Zou jij eens kunnen proberen om de dipswitches op de mediaconvertor om te zetten? Wellicht dat de snelheid dan weer op het niveau komt waar hij hoort te zijn. In dit topic lees je hoe je dit kunt doen:

Laat je aan mij weten of dit heeft geholpen? Ik hoor het graag!


@Lisa Sinds gisteren werkt het weer naar behoren, dus ik blijf voorlopig overal van af, wel bedankt voor het advies, mocht het probleem terugkomen dan weet ik wat te doen.


Wij hebben vaak last van trage bekabeld internet, of wegvallende internetsnelheden. Is dit normaal? Alles wat in de eerste post is al geprobeerd.


Hi @michaelnguyen, dit lijkt mij inderdaad niet helemaal de bedoeling. Ik heb zojuist een lijnmeting voor je uitgevoerd, maar ik zie alleen een uitval of 1 maart en 4 maart. Verder ziet alles er helemaal in orde uit! Op deze dagen hadden wij problemen met de Glasvezelverbinding, het klopt dus dat je op deze dagen problemen hebt ervaren. Mocht je in de toekomst toch nog een trage bekabelde verbinding hebben, dan zien we graag een speedtest tegemoet en kunnen we je verder helpen! :grinning:


Heb ook al een apart topic aangemaakt echter krijg ik daar weinig response op.

Vandaar doe ik hier nog een poging.

In februari heb ik mijn T-mobile contract om laten zetten van 100mbps naar 1000mbps. Hier is een monteur voor langs geweest om dit te realiseren. Wanneer ik onder mijn contract kijk op T-mobile zie ik geen contract staan. Overgang als bestaande klant loopt niet heel soepel en je wordt lastig gevallen met zaken waar je niets mee te doen hebt. Contractopzegging, omzetting in centrale wijkkast, andere lijn, nieuwe mediaconverter. Maar goed, het probleem wat ik eerder had met de 100mbps is nog niet verholpen.

Huidige situatie:
Huawei mediaconverter - Zyxel T50 router

Hier direct een Macbook bekabeld op aangesloten en wanneer ik dan een snelheidstest doe dan haal ik rond de 500mbps (download) en rond de 900mbps upload. Op dat moment is er geen enkel ander apparaat aangesloten.

Zowel bekabeld als via wifi regelmatig last van haperingen. Wifi is uitgeschakeld op de Zyxel T50 en gaat via een mesh-netwerk van Orbi. Hiervoor nam ik glasvezel af bij KPN en had eigenlijk nooit verbindings problemen (zowel bedraad als wifi niet).

Met thuiswerken maak ik gebruik van een VPN verbinding. Tijdens het werken ondervind ik de meeste problemen met MS Teams.

Graag heb ik een analyse waarom de downloadsnelheid niet boven de 500mbps komt en waarom er regelmatig haperingen optreden.

Hoor het graag.


Hoi @Rutger Ostermann, excuses dat er tot op heden nog geen pogingen ondernomen zijn om het te herstellen. Gelukkig heeft Boris daar in je andere topic wat aan gedaan en kunnen we na het ontvangen van de speedtests hulp vragen bij onze gespecialiseerde collega's. 

Zou je vandaag een berichtje kunnen plaatsen met daarin de screenshots? Dan pakt Boris het zo snel mogelijk voor je op zodat je straks weer boven die 500 Mbit/s grens zit qua download!

 


 

 

Hierbij de verzamelde printscreens.
Zoals te zien is verschilt de snelheid steeds behoorlijk.

Meting is steeds met dezelfde laptop gedaan, op dezelfde plek en bekabeld.


Hey @Rutger Ostermann,

Handig dat je ons met deze informatie kan voorzien! Ik heb dit meteen gedeeld met de technische dienst en wij gaan diep in het netwerk duiken om uit te zoeken waar dit aan kan liggen. Mijn vermoeden is dat wij spoedig een monteur jouw kant op gaan sturen. Wij houden je in ieder geval op de hoogte!


Wat is dat voor slechte service dat je niet op de hoogte wordt gehouden van storingen in de buurt. Hier in Hilversum al de hele dag afgesloten van internet en TV. Geen updates niks en sorry maar meer dan 12 uur om een blijkbaar lokale storing te verhelpen is bizar. 

Echt slecht dit. Postcode 1217LX. Oplossen via de hotspot op mijn telefoon is “geweldig” met iedere keer opwaarderen met 1gb terwijl je onbeperkt hebt. Gezin is ook erg blij vandaag met allerlei zoom meetings en lessen. Wat een onprofessioneel gekluns dit. 

Topper van de dag: Adam van de helpdesk: Als het internet het weer doet krijg je van ons een email………...


Hi @yobster, onze diepe excuses voor de problemen die jullie ervaren! Dit is ook zeker niet wat wij voor ogen hebben. Wij hadden gehoopt dat we snel met een oplossing kwamen, maar jammer genoeg blijft deze uit. Weet dat wij alles op alles zetten om de verbinding zo snel mogelijk te herstellen.


De 15e een mail gehad van T-mobile

ik zou een medewerker gesproken hebben en ik zou een afspraak kunnen maken via een sms van Guidion.

 

Heb geen telefonisch contact gehad met T-mobile en ook geen sms gehad voor een afspraak.

Ook geen monteur gezien en ervaar nog dezelfde problemen.

 

Service is helaas ver te zoeken…..

Hopelijk snel een oplossing!


Hi @Rutger Ostermann,

Goed dat je mij hiervan op de hoogte brengt en jammer om te horen dat er iets mis is gegaan! Zo te horen hebben wij al jouw goede email adres, alleen zou je ook jouw telefoonnummer kunnen controleren in jouw My T-Mobile Thuis account onder het volgende kopje: Contactgegevens. In de tussentijd ga ik ga contact opnemen met Guidion om uit te zoeken waar dit misloopt. Ik vermoed dat we dit snel hebben opgelost en je binnenkort weer ongeremd van ons internet kan genieten!


 

Vrij duidelijk capaciteitsprobleempje? Postcode 3328DD

Afgelopen dagen iedere avond packetloss in gaming. Als dit te lang duurt ben ik weg.


Hoi @NeHoX, goed dat je het aangeeft, we hebben nog geen packet loss issues in jouw regio gespot de afgelopen tijd dus we kunnen er meteen mee aan de slag!

Is deze snelheid bekabeld getest? Kun je eens testen via speedtest.net (Ookla) en dan het liefst de desktop app gebruiken zodat je de meest waarheidsgetrouwe resultaten verkrijgt.

Ik zal jouw feedback toevoegen aan het ticket dat uitstaat bij de technische dienst. Sorry dat je hier hinder van ondervindt, we gaan het herstellen!


Hoi @NeHoX, goed dat je het aangeeft, we hebben nog geen packet loss issues in jouw regio gespot de afgelopen tijd dus we kunnen er meteen mee aan de slag!

Is deze snelheid bekabeld getest? Kun je eens testen via speedtest.net (Ookla) en dan het liefst de desktop app gebruiken zodat je de meest waarheidsgetrouwe resultaten verkrijgt.

Ik zal jouw feedback toevoegen aan het ticket dat uitstaat bij de technische dienst. Sorry dat je hier hinder van ondervindt, we gaan het herstellen!

 

Ja bekabeld getest uiteraard. De screenshot van mijn test komt via wifiman.com. Met de speedtest.net app (niet de site) haal ik vergelijkbare resultaten. Ik zal daar ook een screenshot van posten vanavond. Overdag wel gewoon 950/950. Verschillende PC’s geprobeerd, zowel direct op het modem als via de switch. Ik heb ook de T-Mobile speedtest gebruikt en hier kwam ik tot maximaal 150Mbit/s op hetzelfde moment. Wat moet ik met de SMS van Guidion?

Nu: 

 


Hoi @NeHoX, goed dat je het aangeeft, we hebben nog geen packet loss issues in jouw regio gespot de afgelopen tijd dus we kunnen er meteen mee aan de slag!

Is deze snelheid bekabeld getest? Kun je eens testen via speedtest.net (Ookla) en dan het liefst de desktop app gebruiken zodat je de meest waarheidsgetrouwe resultaten verkrijgt.

Ik zal jouw feedback toevoegen aan het ticket dat uitstaat bij de technische dienst. Sorry dat je hier hinder van ondervindt, we gaan het herstellen!

 

19:42

 

 


Hoi @NeHoX, goed dat je het aangeeft, we hebben nog geen packet loss issues in jouw regio gespot de afgelopen tijd dus we kunnen er meteen mee aan de slag!

Is deze snelheid bekabeld getest? Kun je eens testen via speedtest.net (Ookla) en dan het liefst de desktop app gebruiken zodat je de meest waarheidsgetrouwe resultaten verkrijgt.

Ik zal jouw feedback toevoegen aan het ticket dat uitstaat bij de technische dienst. Sorry dat je hier hinder van ondervindt, we gaan het herstellen!

 

19:42

 

22:36:

 

 


Hi @NeHoX, dankjewel voor de screenshots! Ik heb goed nieuws: er is een nieuw modem naar jou onderweg om dit probleem aan te pakken. Jij hebt een SMS van ons gekregen met daarin de afspraaktool van onze monteursservice. Jij kan dus een afspraak maken zodat één van onze monteurs jouw oude modem omwisselt voor een gloednieuwe. Dit gaat dus helemaal gefixt worden! Ik vermoed dat de packetloss als sneeuw voor de zon verdwijnt, zodra jouw nieuwe modem up and running is. Laat het vooral weten als jij nog ergens anders vragen over hebt! 😊


Hi @NeHoX, dankjewel voor de screenshots! Ik heb goed nieuws: er is een nieuw modem naar jou onderweg om dit probleem aan te pakken. Jij hebt een SMS van ons gekregen met daarin de afspraaktool van onze monteursservice. Jij kan dus een afspraak maken zodat één van onze monteurs jouw oude modem omwisselt voor een gloednieuwe. Dit gaat dus helemaal gefixt worden! Ik vermoed dat de packetloss als sneeuw voor de zon verdwijnt, zodra jouw nieuwe modem up and running is. Laat het vooral weten als jij nog ergens anders vragen over hebt! 😊

Hoi Lisa,

ik heb helemaal niet om een nieuw modem gevraagd. Ik heb een Media Converter en mijn eigen modem. een UniFi Dream Machine Pro. Om uit te sluiten dat het probleem daar aan ligt heb ik het met de oude draytek ook geprobeerd. Zelfde probleem…

Het is ook een beetje gek dat er overdag geen problemen zijn en ‘s avonds tijdens spitsuur wel?


Hoi @NeHoX, het is absoluut begrijpelijk dat er verwarring ontstaat over het hoe en waarom, daarom heb ik om een terugkoppeling gevraagd zodat de beslissing helder wordt. Zodra ik een terugkoppeling vanuit de technische dienst heb, zal je dit direct van me horen! 


Goedemorgen @NeHoX, de reden achter de omruiling is: wanneer je ervoor kiest een eigen modem te gebruiken, kunnen wij geen servicegarantie meer bieden. T-Mobile werkt met eigen geleverde apparatuur en wil daarom uitsluiten dat het aan onze apparatuur ligt door de Draytek te swappen met een Zyxel.

Zou je het met de Zyxel kunnen proberen en controleren of de packet loss ‘s avonds dan minder is? 


Goedemorgen @NeHoX, de reden achter de omruiling is: wanneer je ervoor kiest een eigen modem te gebruiken, kunnen wij geen servicegarantie meer bieden. T-Mobile werkt met eigen geleverde apparatuur en wil daarom uitsluiten dat het aan onze apparatuur ligt door de Draytek te swappen met een Zyxel.

Zou je het met de Zyxel kunnen proberen en controleren of de packet loss ‘s avonds dan minder is? 

Gaan we doen, maar met de originele Draytek van jullie heb ik het ook. Het is namelijk niet alleen packetloss maar ook prima downloadsnelheden overdag (930-950) maar 's avonds maar 30-150Mbit/s. Ik heb er niet zomaar een TP-Link dingetje van 60 euro tussen staan he. is gewoon een enterprise security gateway van 400 euro. Je hoort van me als ik de Zyxel er tussen heb gezet.


Goedemorgen @NeHoX, de reden achter de omruiling is: wanneer je ervoor kiest een eigen modem te gebruiken, kunnen wij geen servicegarantie meer bieden. T-Mobile werkt met eigen geleverde apparatuur en wil daarom uitsluiten dat het aan onze apparatuur ligt door de Draytek te swappen met een Zyxel.

Zou je het met de Zyxel kunnen proberen en controleren of de packet loss ‘s avonds dan minder is? 

https://www.speedtest.net/my-result/d/120d01b2-6b6f-420e-b299-ffe8dc83df5d

Zelfde probleem, zoals verwacht met de Zyxel T50 ook instortende download snelheid op dit tijdstip en packetloss. Kijk nu al uit naar dat tientje compensatie...

 


Goedemorgen @NeHoX, de reden achter de omruiling is: wanneer je ervoor kiest een eigen modem te gebruiken, kunnen wij geen servicegarantie meer bieden. T-Mobile werkt met eigen geleverde apparatuur en wil daarom uitsluiten dat het aan onze apparatuur ligt door de Draytek te swappen met een Zyxel.

Zou je het met de Zyxel kunnen proberen en controleren of de packet loss ‘s avonds dan minder is? 

https://www.speedtest.net/my-result/d/120d01b2-6b6f-420e-b299-ffe8dc83df5d

Zelfde probleem, zoals verwacht met de Zyxel T50 ook instortende download snelheid op dit tijdstip en packetloss. Kijk nu al uit naar dat tientje compensatie...

 

Uiteraard ook nog even een andere servers geprobeerd. 

 


Reageer