Hoi Odido,
Ik las net jullie e-mailberichtje dat T-Mobile gaat verder als Odido: “Je provider voor Mobiel, Glasvezel en TV.
Een nieuwe naam en nieuwe mogelijkheden. En al het goede blijft, natuurlijk.”
Op de homepage van odido.nl lees ik hoe jullie je verder voorstellen:
“Hallo, wij zijn Odido. Je nieuwe provider voor Mobiel, Glasvezel en TV. Nieuw, en toch ook weer niet. Want met meer dan 6 miljoen klanten zijn we behoorlijk ervaren. We zijn hier om te laten zien hoe het ook kan.” “Het kan ook zo” wordt door jullie verduidelijkt met links naar deze onderwerpen:
- “Wij maken Mobiel, Glasvezel en TV bereikbaar voor iedereen”
- “Wij maken het makkelijk voor je”
- “Wij maken het beter voor elkaar”
Dat klinkt allemaal reuze mooi. Nieuwe ronde/nieuwe kansen, denk ik dan. Hierbij mijn vragen:
- a. Wilt u mij een kosteloze verhoging verstrekken naar de Internetsnelheid “100 Mbit/s up en down”?
Onderbouwing verzoek, inclusief nadere vragen:
Ik heb sinds mei 2016 een Vodafone “Alles in één”-abonnement met de glasvezel internetsnelheid van 20/20Mbit afgesloten voor € 39,50 per maand (p/m). Ben nu dus ruim 8 jaar klant, heb al die tijd braaf op tijd betaald, meermaals van alles getest en/of gefungeerd als proefkonijn voor diensten die niet naar behoren functioneerde/functioneren. Daarmee val ik in mijn ogen in de categorie “Loyale Klant” en zou ik het gepast vinden als ik daarvoor zou worden beloond.
* Huidig betaal ik voor dat abonnement € 48,07 p/m (met 20/20Mbit Internet voor € 27,59).
Bij oplevering in 2016 werkte alles naar tevredenheid en werd de benodigde bandbreedte voor de tv-dienstverlening separaat geleverd van de afgesloten Internetsnelheid. In 2018 begon e.a. te haperen en werd diverse keren apparatuur vervangen (na weer heel/veel te veel testen) met als laatste de router en media-convertor in mei 2021. Na 4 jaar met te veel verstoringen heb ik toen ~1 week kunnen genieten van ongestoord internet en goed tv-beeld, totdat ik in mei 2021 werd overgezet naar het nieuwe tv-platform. Daarmee begon de ellende weer (Met dank aan@MetaframeNL voor zijn vastlegging). Uiteindelijk bleek o.a. dat dit nieuwe tv-platform gebruik maakte van mijn Internet bandbreedte i.p.v. dat het een eigen bandbreedte (vLan) had zoals voor die tijd, kreeg ik ergens onderweg wat compensatie op mijn abonnementsgeld toegekend (o.a. zonder dat de tv-problemen waren verholpen), werd aangegeven dat men mij verantwoordelijk achtte voor het kiezen van de gewenste/benodigde internetsnelheid en mijn 20/20Mbit verbinding niet geschikt was voor het nieuwe tv-platform. Sindsdien heb ik een “alles in één- Of Of” abonnement i.p.v. een “En Internet En TV en Bellen”- abonnement en is o.a. Teletext verdwenen en de 888 Ondertiteling vaak niet beschikbaar op Nederlandstalige zenders.
Het geheel stuit mij tegen de borst.
Ik heb geen enkele invloed gehad op het technisch anders gaan leveren van de TV-Dienst, bovendien hadden klanten met 1000/1000Mbit Internet ook last van soortgelijke problemen, zoals te lezen is op uw forum.
In mijn ogen heeft u als provider een verantwoordelijkheid ten aanzien van het waarborgen van de kwaliteit van de dienstverlening die u aanbiedt. U heeft mij geen enkele manier vooraf geïnformeerd dat de techniek achter de tv-dienst veranderde en mijn abonnement daarvoor niet geschikt zou zijn. Tegelijkertijd en tot de dag van vandaag incasseert u wel de volle mep voor een abonnement dat kennelijk technisch niet kan functioneren. Dat bevreemd mij.
1b. Wilt u deze gang van zaken verklaren en aangeven welke verantwoordelijkheid u als provider hierin heeft genomen en neemt?
Als ik de destijds door T-Mobile aangegeven route volg (verhogen internetsnelheid), dan tref ik dit aan:
Nieuwe klanten krijgen nu de aanbieding voor een éénjarig “Alles in één”-abonnement met de glasvezel internetsnelheid van 100/100Mbit voor 8 maanden voor € 32,50 en daarna € 50 per maand, ~€ 38,33 p/m.
Ik begrijp niet waarom ik voor dezelfde diensten ruim 25% meer (€ 9,74) moet betalen per maand, terwijl ik nu de beschikking heb over 75% minder van de internetsnelheid die aan een nieuwe klant wordt geleverd.
1c. Wilt u aangeven waarom ik nu zoveel minder waar voor mijn geld krijg én toch meer moet betalen dan een nieuwe klant?
Verder ingaand op “waar voor mijn geld”; mijn contract benoemt o.a. (naast Internet, TV en Bellen) ook de “Eigen homepage van 20 MB, 5 mailboxen van 2 GB per mailbox, 5 e-mailadressen per mailbox en altijd en overal e-mail via webmail”. Ik heb even gezocht, maar mijn homepage kon ik niet meer benaderen en las dat jullie de e-maildienstverlening gaan stoppen per 31 maart 2024.
1d. Wilt u aangeven of het eenzijdig opheffen van deze overeengekomen diensten ook gaat resulteren in een lager maandbedrag van mijn abonnement?
Vervolgens kijk ik wat de Odido aanbieding is nu als ik mijn 20/20Mbit Internet zou upgraden naar 100/100 Mbit.
Dat gaat mij als bestaande klant € 35 per maand kosten (excl. TV en Bellen) i.p.v. de huidige € 27,59.
Een stijging van € 7,41 (26,86%).
1e. Wilt u aangeven of mijn bevinding juist is en – als niet – de correctie hiervan aangeven?
En - als ik het goed bereken- kost het Odido “Alles in één” (Internet 100/100 Mbit, TV en Bellen) mij na het bestellen van deze upgrade € 55,48 per maand (Nb. de bestelpagina toont geen totaal bedrag, alleen de Internetkosten en de “Opslaan” button met de vermelding” Dit is een bestelling met betalingsverplichting”). Waarmee mijn kosten per jaar zouden kunnen zijn: € 665,76.
Nieuwe klanten wordt een significant goedkoper aanbod gegeven voor de looptijd van één jaar, toen ik keek:
“Alles in één” (Internet 100/100 Mbit, TV en Bellen) 8 maanden voor € 32,50 en daarna voor € 50 per maand.
€ 260 (8 x €32,50) + € 200 (4 x € 50) = kosten voor één jaar: € 460.
Daarmee betaal ik als bestaande klant € 205,76 per jaar meer dan een nieuwe klant voor dezelfde dienst. Ik vind dat niet in verhouding en buitensporig, maar mogelijk heb ik één en ander niet goed begrepen.
1f. Wilt u aangeven of mijn berekening klopt en – als correct -aangeven waarom nieuwe klanten zo veel minder hoeven betalen per jaar/ik zoveel meer?
Bij het bestellen van de “Internet 100/100 Mbit” krijg ik o.a. de waarschuwing “dat ik gebruik van een verouderd prijsplan. Bij het wijzigen van je internetsnelheid ga je automatisch over naar ons nieuwe prijsplan”.
Uitleg daarover ontbreekt, zoeken op “prijsplan” op odido.nl geeft “Pagina niet gevonden”.
Bij het doorklikken op de links van de bestelpagina verdwaal ik in een woud van nog meer links, waarbij ik niet weet welke op mij van toepassing is. Vandaar nu deze vragen:
1g. Wilt u aangeven of ik - na het bestellen van de verhoging van de internetsnelheid - nog een maandelijks opzegbaar contract heb of toch een nieuw contract aanga voor 12 maanden?
1h. En wilt u mij – als ik daarmee een contract aanga voor 12 maanden – aangeven waarom ik dan niet dezelfde prijsstelling krijg als een nieuwe klant?
1i. Wilt u mij voorzien van een werkende link naar het 2023 prijsplan van Odido?
1j. Of beter nog: Wilt u mij voorzien van een link naar alle relevante info die ik kan nalezen voordat ik iets extra’s bestel, inclusief de definitie van “nieuwe klant”, wat ik zal winnen/verliezen, etc.?
2. Wilt u uitleg geven over uw toepassing van de inflatiecorrectie op basis van de CBS-consumentenprijsindex (CPI)?
Ik las nu dat jullie in de algemene voorwaarden hebben opgenomen dat inflatiecorrectie kan worden toegepast op de tarieven in overeenstemming met CPI. Zie bv. https://community.odido.nl/nieuws-552/mijn-abonnementskosten-zijn-verhoogd-inflatiecorrectie-2023-345009).
Daarin geven jullie voor 2023 aan dat de prijzen voor bestaande klanten (abo langer dan 3 maanden) te verhogen met 8.6% op basis van CPI 2022/06 “000000 Alle bestedingen.
Juridisch gezien lijkt mij dat best in overeenstemming met die algemene voorwaarden, maar ik vind ook dat er nadere overwegingen zijn:
- De activiteiten van Odidi bevinden zich hoofdzakelijk binnen de Bestedingscategorie “080000 COMMUNICATIE”, welke een CPI heeft van – 2,6%.
- Het zijn financieel/economisch zware tijden voor veel mensen. Uw bedrijf floreert desondanks.
In dat licht bezien zou ik het gepast vinden als u vanaf 2024 de CPI Bestedingscategorie “080000 COMMUNICATIE” gaat hanteren en over 2023 alsnog die korting van juni 2022 gaat verstrekken op de abonnementstarieven. Of over 2023 de ten laste gelegde CPI/Algmeen verhoging terugdraait.
Het is immers een mechaniek wat u kunt toepassen, niet wat u moet toepassen.
2a. Wilt u aangeven hoe u dat ziet?
Ik verneem graag van u