Skip to main content

Morgen heb ik T-Mobile internet en TV een jaar, nooit klachten gehad over de beeldkwaliteit. Die was namelijk altijd dik in orde, over het algemeen beter dan alle concurrenten. Dit was vorig jaar ook DE reden om de overstap van Tweak glasvezel naar T-Mobile over te stappen. Die provider maakte gebruik van Canal Digital iptv, dat was ook niet best.

Vandaag ben ik op het nieuwe IP-TV platform over gezet en tot mijn grote schrik lijkt het wel of de bitrate gehalveerd is. Bij voetbal wedstrijden zie je de grasmat verspringen door de compressie artefacten, formule 1 op Ziggo Sport Racing is niet om aan te zien, niet vloeiend, haperend en vaak zijn de autos gewoon slecht te onderscheiden. Uiteraard heb ik de instellingen van mijn TV nagelopen, alle foefjes staan uit zodat het ruwe beeld binnenkomt. Ook heb ik gespeeld met de verschillende resoluties, waarbij 1080P 50hz het beste was. En dat beste is gewoon niet best. Klopt het dat dit beeld exact hetzelfde is wat er met de TV Anywhere website te zien is? 

Ik ben hier echt NIET blij mee en dit is voor mij een reden om zo snel als mogelijk weer over te stappen naar een andere provider. 

Is het mogelijk mij voor de time-being weer op het oude platform terug te zetten? Want in deze brol heb ik echt geen zin.

Oh en als kers op de taart doet een hele waslijst aan zenders het niet:
 

 


Daarom zie ik ook met zeer grote vreze de dag tegemoet als hier het bericht binnenkomt wanneer ik word overgezet, nu op het oude platform perfect beeld, kan op een haar na tippen aan het beeld welke ik in het begin had via Glashart Media.

Ik krijg wel eens het gevoel dat de huidige glasvezelaansluitingen van tegenwoordig zoals nu van o.a. KPN-netwek of T-Mobile e.a. niet meer van de kwaliteit zijn zoals in het verleden door Reggefiber aangelegd in het oosten des lands.

Alleen kom dan het punt mocht het niks zijn welke provider neem je dan? feitelijk heb je weinig keus en bij alle providers gaat er behoorlijk veel mis, vergelijk je het met b.v. energieaanbieders wat feitelijk ook providers zijn scoren internetproviders (heel) slecht, helaas


Yep, ik ben ooit begonnen met VF Glasvezel en dus de Glashart Media streams. Die waren echt super strak. Toen over naar Tweak, welke eigenlijk ook de glashart streams gebruikte met hun eigen platform Sparql. Dat kregen ze niet stabiel en zijn toen Canal Digital iptv aan gaan bieden, dat was voor mij reden om naar Tmobile over te stappen. De “oude” beeldkwaliteit was meer dan prima, niet bijzonder maar wel goed. Waar ik nu naar zit te kijken op TV is een webstream, met alle respect maar dat zou niet zo moeten zijn. De bitrates zijn gewoon te laag om 45+ inch tvs van fatsoenlijk beeld te voorzien. Echt heel erg jammer, TV kwaliteit lijkt steeds verder een ondergeschoven kindje te worden. Het moet eenheidsworst worden zodat het ook via ADSL, internet en glas kan worden bekeken, met alle gevolgen van dien.

En zo gaat het bij alle concurrenten lijkt het wel, zodra IPtv om de hoek komt kijken lijkt het wel alsof ze het mes in de bitrates zetten zodat alle verbindingen er mee overweg kunnen. Zit je dan met je Gbit verbinding naar een 6mbit stream te kijken :/

Enige optie is dan nog overstappen naar Ziggo, maar heb ook geen zin om weer de hoofdprijs te betalen en met coax aan de slag te moeten. Het zou mooi zijn als er een IPtv aanbieder kwam los van de providers welke zich wel richt op kwaliteit, dan ben ik de eerste die de overstap zal maken.


Nou ben ik niet zo goed op de hoogte van de techniek welke gebruikt word om de streams bij de klant thuis te krijgen, maar naar wat ik wel eens heb gelezen werden indertijd door Glashart de streams 1 op 1  zoals aangeleverd door de content leverancier doorgezet naar de eindgebruiker.

Nu gaan de streams eerst naar T-Mobile waar dan ook en worden eerst bewerkt en gaan vervolgens naar de eindgebruiker, vergeet niet dat elke bewerking hoe en wat dan ook de kwaliteit aantast in welke vorm dan ook, vergelijk het met het bewerken van Jpeg foto's op de computer.

De enige manier om streams perfect bij de eindgebruiker te krijgen is het 1 op 1 principe.


Dat klopt idd, wat Tmobile doet is er een bult compressie overheen gooien zodat de gebruikte bandbreedte minder word. Glashartmedia streams kwamen rechtstreeks van Technicolor af als ik het me goed herinner. Dat waren streams tussen de 12 en 18mbit per seconde met minimale compressie. Wat er nu gebeurd is dat men de bandbreedte halveert ten koste van de kwaliteit en ja, dat ga je heel duidelijk zien, met name op wat grotere TVs. En al helemaal als je zoals ik daar best een purist in bent.

Vind het gewoon jammer dat ze een prima product weer de nek om draaien. Ik ga op zoek naar een andere provider.


Goed vandaag monteur op verzoek van de helpdesk gehad. Modem swap en alles na gelopen. Uiteraard heeft dit geen effect gehad. Nu word er een ticket aangemaakt voor 2/3e lijns.

Wat een klote product dat TV momenteel, ik wil t oude platform terug. Ik ga niet het volle pond betalen om naar een 480P stream te kijken in een 1080P container. 


Hi @MetaframeNL, super dat jij hier op de Community jouw probleem aankaart! Fijn om te lezen dat jij altijd tevreden bent geweest over de beeldkwaliteit. Ik wil er heel graag voor zorgen dat jij weer net zo tevreden wordt als eerst over de kwaliteit van jouw TV. Ik ben dan ook gelijk een kijkje gaan nemen achter de schermen en ik zie dat er inderdaad een verzoek is ingediend voor de technische dienst. Onze technische afdeling gaat hun best doen om dit zo goed mogelijk te onderzoeken. Ik houd dit graag voor jou in de gaten, zodat ik jou kan voorzien van updates. 

Gelukkig kan ik wel aan jou laten weten dat het probleem van het zwarte beeld bij een aantal zenders helemaal is opgelost. Ik kan jou jammer genoeg niet terugzetten naar het vorige platform, maar ik wil er wel heel graag voor zorgen dat jij zo snel mogelijk weer volop van jouw TV geniet. Ik houd je op de hoogte! 🤞


De bitrate is inderdaad laag. Wat zei de technische dienst? Hebben zelf nooit naar het beeld gekeken?


De bitrate is inderdaad laag. Wat zei de technische dienst? Hebben zelf nooit naar het beeld gekeken?

Je denkt toch niet dat die al contact met me hebben opgenomen :(

Maar goed, die kunnen en gaan dat echt zo 123 niet veranderen helaas. Heb me weer groen en geel zitten ergeren aan moto3/2/GP en tijdens de F1. Hele baan vlakken trillen, bij snelle beelden zie je de compressie blokken je om de oren vliegen. Via tmobiletv.nl exact hetzelfde nu met Nascar, wel in mindere mate maar dat komt omdat k op de laptop kijk. 15 vs 55 inch he.

Wat dat betreft ben ik blij dat F1 naar een andere partij gaat, ik hoop alleen dat die ook Nascar gaan uitzenden. Die streamen straks in 4k. 


Hi @MetaframeNL, zoals beloofd heb ik een oogje in het zeil gehouden! Ik zie dat je mijn collega gisteren hebt gesproken en jou heeft voorzien van een update. Top! Mocht jij naar aanleiding hiervan nog vragen hebben, stel die dan vooral. Ik hoop enorm dat wij jou snel meer duidelijkheid kunnen geven. Weet dat wij hier ook echt een hoge prioriteit aan hebben gegeven en ik duim dat wij jou snel met goed nieuws kunnen verblijden. Laat het vooral weten als ik jou tot die tijd nog ergens anders mee kan helpen, want dat doe ik met alle liefde! 


Ha @Lisa .

Klopt! We hebben alles nog eens door gesproken. Ik vermoed niet dat dit probleem een hoge prio gaat krijgen gezien de andere problemen die spelen.

Wel zou ik graag eens praten over een financiële compensatie. De dienst was prima en jullie hebben er voor gezorgd dat de dienst die ik had een downgrade heeft gehad. Lijkt me niet dat ik daar de volle pond voor hoef te betalen?

Ik hoor het graag! 


Dan blijft voor mij nog altijd de vraag staan waarom T-Mobile het oude platform heeft vervangen door een product welke geenszins een verbetering is, naar mijn idee had men beter alleen de manier van opnemen kunnen vervangen door in de Cloud.

 


Omdat ze voor verschillende verbindingen verschillende platformen hadden (glas, ADSL, restant Vodafone glas).

Dus de logica vanuit tmobile snap ik wel, stukje beheersbaarheid. Echter dat we dan gelijk getrokken worden met de slechtste streams die er zijn... Ja sorry, dat gaat mij net een stapje te ver. 


@MetaframeNL Wat je zegt klopt volkomen, deze tactiek werd of word ook door KPN toegepast de reden welke er werd opgegeven dat het toenmalige DSL niet in staat was om hoge streams te verwerken.

Echter gaat deze reden op geen enkele wijze nog op daar zelfs DSL heden ten dage snel genoeg is om hoge streams te verwerken, zeg maar vanaf 12mb en hoger.

M.a.w. zoals je aangeeft is er voor T-Mobile geen enkele reden om iedereen de slechtste streams te leveren (DSL) gewoon alleen voor iedereen de beste glas streams.


Hi @MetaframeNL, merci voor de aanvulling! Ik snap jullie gevoel echt volkomen en had graag gelezen dat jij juist verbeteringen merkte met het nieuwe TV platform. Ik wil graag laten weten dat ik één van de technische specialisten aan de mouw heb getrokken om dit toch nader te onderzoeken. Hopelijk kan er een oplossing voor gevonden worden, zodat jij weer optimaal van de beeldkwaliteit gaat genieten. Ik houd je op de hoogte van dit onderzoek, want ik wil dat jij tevreden bent over de dienst die jij bij ons afneemt. Over een compensatie heb ik ook navraag gedaan en hier kom ik ook later bij jou op terug als ik hier een reactie op heb! 💪


Wat ik zo lastig vindt aan al jullie goedbedoelde reacties Lisa, is dat jullie net doen alsof jullie een incident moeten oplossen. Dat is echter niet zo: er zijn dingen inherent slechter aan het nieuwe product (beeldkwaliteit, vertraging om de belangrijkste te noemen), in vergelijking met het oude. Dat zit in het product zelf dat jullie neerzetten. Ik snap dat jij daar niets aan kunt doen, maar als T-mobile is het toch heel raar dat je een prima werkend product van prima kwaliteit vervangt door een inferieur alternatief? Dan heb je niet de belangen van je klanten voorop staan. Op zijn minst zouden jullie eerlijk moeten zijn hierover, want nu lijkt het dat de technische dienst individueel dingen gaat oplossen - maar die passen het product natuurlijk ook niet aan.

Ik zit zelf nog op het oude platform en hoop dat het nog heel lang duurt voor ik word overgezet (of het liefst gewoon niet). Maar als het uiteindelijk toch moet gebeuren, dan is dat wel een logisch moment om het abonnement op T-mobile te heroverwegen. En dat is jammer, want ik ben juist tevreden.


Omdat ze voor verschillende verbindingen verschillende platformen hadden (glas, ADSL, restant Vodafone glas).

Dus de logica vanuit tmobile snap ik wel, stukje beheersbaarheid. Echter dat we dan gelijk getrokken worden met de slechtste streams die er zijn... Ja sorry, dat gaat mij net een stapje te ver. 


DSL krijgt nog gewoon hun oude streams, deze nieuwe op glasvezel zouden ook adaptief zijn om haperingen etc. te voorkomen zoals die in de periode van December 2019 (zou dus best kunnen dat de binnenkomende stream op momenten lager dan 1080p is terwijl de box het wel nog als 1080p uitstuurt omdat hij daarop ingesteld is).

Dat de bitrate zo beperkt is met het oog DSL er in de toekomst ook op over te zetten zou misschien nog best kunnen kloppen maar daar heb ik nog niks over gelezen hier (en had er zo dus ook nooit over nagedacht). Alhoewel zoals eerder gezegd zijn de streams adaptief (heb zowel een 6Mbps als 4,5mbps 1080p stream gezien bij TV Anywhere) ...


Omdat ze voor verschillende verbindingen verschillende platformen hadden (glas, ADSL, restant Vodafone glas).

Dus de logica vanuit tmobile snap ik wel, stukje beheersbaarheid. Echter dat we dan gelijk getrokken worden met de slechtste streams die er zijn... Ja sorry, dat gaat mij net een stapje te ver. 


DSL krijgt nog gewoon hun oude streams, deze nieuwe op glasvezel zouden ook adaptief zijn om haperingen etc. te voorkomen zoals die in de periode van December 2019 (zou dus best kunnen dat de binnenkomende stream op momenten lager dan 1080p is terwijl de box het wel nog als 1080p uitstuurt omdat hij daarop ingesteld is).

Dat de bitrate zo beperkt is met het oog DSL er in de toekomst ook op over te zetten zou misschien nog best kunnen kloppen maar daar heb ik nog niks over gelezen hier (en had er zo dus ook nooit over nagedacht). Alhoewel zoals eerder gezegd zijn de streams adaptief (heb zowel een 6Mbps als 4,5mbps 1080p stream gezien bij TV Anywhere) ...

Maar dit doet dus nog steeds niets af aan het feit dat ik op het nieuwe platform streams krijg welke van veel mindere kwaliteit zijn. En dat is dus wat ik als problematisch ervaar, iets wat gewoon erg goed was word nu onder het mom van een update gedowngrade naar iets wat gewoon veel slechter is.

En zoals @HFS het mooi verwoord: het word hier als een probleem weg gezet terwijl het een keuze is die men maakt.


Omdat ze voor verschillende verbindingen verschillende platformen hadden (glas, ADSL, restant Vodafone glas).

Dus de logica vanuit tmobile snap ik wel, stukje beheersbaarheid. Echter dat we dan gelijk getrokken worden met de slechtste streams die er zijn... Ja sorry, dat gaat mij net een stapje te ver. 


DSL krijgt nog gewoon hun oude streams, deze nieuwe op glasvezel zouden ook adaptief zijn om haperingen etc. te voorkomen zoals die in de periode van December 2019 (zou dus best kunnen dat de binnenkomende stream op momenten lager dan 1080p is terwijl de box het wel nog als 1080p uitstuurt omdat hij daarop ingesteld is).

Dat de bitrate zo beperkt is met het oog DSL er in de toekomst ook op over te zetten zou misschien nog best kunnen kloppen maar daar heb ik nog niks over gelezen hier (en had er zo dus ook nooit over nagedacht). Alhoewel zoals eerder gezegd zijn de streams adaptief (heb zowel een 6Mbps als 4,5mbps 1080p stream gezien bij TV Anywhere) ...

Maar dit doet dus nog steeds niets af aan het feit dat ik op het nieuwe platform streams krijg welke van veel mindere kwaliteit zijn. En dat is dus wat ik als problematisch ervaar, iets wat gewoon erg goed was word nu onder het mom van een update gedowngrade naar iets wat gewoon veel slechter is.

En zoals @HFS het mooi verwoord: het word hier als een probleem weg gezet terwijl het een keuze is die men maakt.


Het stukje probleem op individuele basis is dus mogelijk dat adaptieve streamen. Het zou best kunnen dat jij bijv. helemaal niet de hoogste kwaliteit stream binnenkrijgt nu (puur als voorbeeld; uiteindelijk is een maximum van 6 of 8Mbps bij dezelfde oude codec gewoon aan de magere kant met alsmaar groter wordende tv's).

Maar zoals ik het elders uitgelegd heb zien worden is het Draytek modem de beperkende factor bij glasvezel, iets wat bij DSL niet in gebruik is en wat het daarom in staat stelt daar wel nog de oude streams door te geven icm dit nieuwe platform.

Bij glas zouden dus ook alle Draytek modems vervangen moeten worden naast de oude tv kastjes (wat onderhand misschien ook wel mag) of er moest weer het een en ander aan het nieuwe platform gesleuteld worden was optie 2. Deze post dus

 


Omdat ze voor verschillende verbindingen verschillende platformen hadden (glas, ADSL, restant Vodafone glas).

Dus de logica vanuit tmobile snap ik wel, stukje beheersbaarheid. Echter dat we dan gelijk getrokken worden met de slechtste streams die er zijn... Ja sorry, dat gaat mij net een stapje te ver. 


DSL krijgt nog gewoon hun oude streams, deze nieuwe op glasvezel zouden ook adaptief zijn om haperingen etc. te voorkomen zoals die in de periode van December 2019 (zou dus best kunnen dat de binnenkomende stream op momenten lager dan 1080p is terwijl de box het wel nog als 1080p uitstuurt omdat hij daarop ingesteld is).

Dat de bitrate zo beperkt is met het oog DSL er in de toekomst ook op over te zetten zou misschien nog best kunnen kloppen maar daar heb ik nog niks over gelezen hier (en had er zo dus ook nooit over nagedacht). Alhoewel zoals eerder gezegd zijn de streams adaptief (heb zowel een 6Mbps als 4,5mbps 1080p stream gezien bij TV Anywhere) ...

Maar dit doet dus nog steeds niets af aan het feit dat ik op het nieuwe platform streams krijg welke van veel mindere kwaliteit zijn. En dat is dus wat ik als problematisch ervaar, iets wat gewoon erg goed was word nu onder het mom van een update gedowngrade naar iets wat gewoon veel slechter is.

En zoals @HFS het mooi verwoord: het word hier als een probleem weg gezet terwijl het een keuze is die men maakt.


Het stukje probleem op individuele basis is dus mogelijk dat adaptieve streamen. Het zou best kunnen dat jij bijv. helemaal niet de hoogste kwaliteit stream binnenkrijgt nu (puur als voorbeeld; uiteindelijk is een maximum van 6 of 8Mbps bij dezelfde oude codec gewoon aan de magere kant met alsmaar groter wordende tv's).

Maar zoals ik het elders uitgelegd heb zien worden is het Draytek modem de beperkende factor bij glasvezel, iets wat bij DSL niet in gebruik is en wat het daarom in staat stelt daar wel nog de oude streams door te geven icm dit nieuwe platform.

Bij glas zouden dus ook alle Draytek modems vervangen moeten worden naast de oude tv kastjes (wat onderhand misschien ook wel mag) of er moest weer het een en ander aan het nieuwe platform gesleuteld worden was optie 2. Deze post dus

 

Als ze de stream kwaliteit uitlezen zitten ze standaard boven de 95% en dat zou voldoende moeten zijn voor de hoogste kwaliteit. Dat is dus ook niet de issue.

Daarnaast zie ik de artefacten via tmobiletv.nl en op de tv. Dat betekend dus dat het in de stream zit.

Qua apparatuur zit ik op de zyxel en de 610 als ik me niet vergis dus ook daar zou het niet aan liggen.

De streams zijn qua kwaliteit gewoon gedowngrade. 


Omdat ze voor verschillende verbindingen verschillende platformen hadden (glas, ADSL, restant Vodafone glas).

Dus de logica vanuit tmobile snap ik wel, stukje beheersbaarheid. Echter dat we dan gelijk getrokken worden met de slechtste streams die er zijn... Ja sorry, dat gaat mij net een stapje te ver. 


DSL krijgt nog gewoon hun oude streams, deze nieuwe op glasvezel zouden ook adaptief zijn om haperingen etc. te voorkomen zoals die in de periode van December 2019 (zou dus best kunnen dat de binnenkomende stream op momenten lager dan 1080p is terwijl de box het wel nog als 1080p uitstuurt omdat hij daarop ingesteld is).

Dat de bitrate zo beperkt is met het oog DSL er in de toekomst ook op over te zetten zou misschien nog best kunnen kloppen maar daar heb ik nog niks over gelezen hier (en had er zo dus ook nooit over nagedacht). Alhoewel zoals eerder gezegd zijn de streams adaptief (heb zowel een 6Mbps als 4,5mbps 1080p stream gezien bij TV Anywhere) ...

Maar dit doet dus nog steeds niets af aan het feit dat ik op het nieuwe platform streams krijg welke van veel mindere kwaliteit zijn. En dat is dus wat ik als problematisch ervaar, iets wat gewoon erg goed was word nu onder het mom van een update gedowngrade naar iets wat gewoon veel slechter is.

En zoals @HFS het mooi verwoord: het word hier als een probleem weg gezet terwijl het een keuze is die men maakt.


Het stukje probleem op individuele basis is dus mogelijk dat adaptieve streamen. Het zou best kunnen dat jij bijv. helemaal niet de hoogste kwaliteit stream binnenkrijgt nu (puur als voorbeeld; uiteindelijk is een maximum van 6 of 8Mbps bij dezelfde oude codec gewoon aan de magere kant met alsmaar groter wordende tv's).

Maar zoals ik het elders uitgelegd heb zien worden is het Draytek modem de beperkende factor bij glasvezel, iets wat bij DSL niet in gebruik is en wat het daarom in staat stelt daar wel nog de oude streams door te geven icm dit nieuwe platform.

Bij glas zouden dus ook alle Draytek modems vervangen moeten worden naast de oude tv kastjes (wat onderhand misschien ook wel mag) of er moest weer het een en ander aan het nieuwe platform gesleuteld worden was optie 2. Deze post dus

 

Als ze de stream kwaliteit uitlezen zitten ze standaard boven de 95% en dat zou voldoende moeten zijn voor de hoogste kwaliteit. Dat is dus ook niet de issue.

Daarnaast zie ik de artefacten via tmobiletv.nl en op de tv. Dat betekend dus dat het in de stream zit.

Qua apparatuur zit ik op de zyxel en de 610 als ik me niet vergis dus ook daar zou het niet aan liggen.

De streams zijn qua kwaliteit gewoon gedowngrade. 


Dit is hoe het er eind 2019 aan toeging (neem aan dat je niet zulke ‘artefacten’ ziet) en wat de nieuwe streams iig proberen te voorkomen iirc door terug te schakelen naar een lagere stream als ik het goed heb

Oude gebruikers zoals ik zitten nog wel aan een Draytek en Entone 510, ben dan ook nog niet overgezet dus. Schijnbaar zijn ze eerder geïnteresseerd in het in de toekomst aanbieden van tv zonder STB te hoeven leveren/’vrije keuze’ en gebruiksgemak dan een goede kwaliteit te bieden van het signaal.


Wat ik zie zijn geen artefacten door een verstoord signaal, ik zie artefacten en beeldverstoringen door compressie. 


Hi @HFS, allereerst merci voor het delen van jouw bevindingen! De vertraging gaan we inderdaad waarschijnlijk nooit 100% oplossen. Wat betreft de beeldkwaliteit, dit is tweeledig. Op het nieuwe platform gebruiken we een andere techniek die beter geschikt is voor het gebruik op draadloze devices.

Hier zitten voor- en nadelen aan. Zoals @apis4 al aangeeft zal de stream minder snel haperen en is hij geschikt voor het afspelen op alle apparaten. Qua beeldkwaliteit kan het anders zijn, omdat het geen directe feed is. Of dit per saldo positief of negatief is zal misschien voor sommige klanten verschillen, maar wij zijn ervan overtuigd dat het uiteindelijk alles bij elkaar een betere ervaring geeft.

Bovenstaande gezegd hebbende; als er echt duidelijke problemen zijn in het doorgeven van het signaal, dan hebben we het over een incident en gaan we hier mee aan de slag.

@MetaframeNL, in jouw specifieke geval vermoeden we dat er mogelijk meer aan de hand is en daarom zijn we een technisch onderzoek gestart. Ik houd je op de hoogte van de uitkomst.

Ik hoop dat ik het zo allemaal wat heb kunnen verduidelijken! 😊


Is er al een update @Lisa ?

Ik ben er een beetje klaar mee namelijk, ik zou graag binnen een week een update ontvangen. Als dit niet mogelijk blijkt te zijn stap ik over met alles wat ik momenteel bij Tmobile heb. Ik voel me alles behalve serieus genomen. 

 


Beste MetaframeNL,

 

Uw opmerking omtrent de beeldkwaliteit is zeer herkenbaar. Ik wist niet wat ik zag na de update. Ik vind de tekst in menu's ook slecht leesbaar. Gezien u ervaring vraag ik me nog af of het zin heeft om te gaan klagen. Mocht u besluiten over te stappen, dan houd ik mij aanbevolen voor tips qua nieuwe providers. 

 

Met vriendelijke groet


Reageer