Skip to main content

ubiquity AP Pro roamt niet icm Zyxel modem

Ben overgestapt van Ziggo naar Odido. Heb thuis 2 ap’s van Ubiquity (Pro en LR). Bij het aansluiten van de Zyxel modem Odido werken de Acces points van Ubiquity niet meer op hetzelfde netwerk. Telefoons en andere apparatuur roamt niet. Met Ziggo nooit geen problemen gehad. 

Heb alle instellingen in de Unify controller wel gehad, maar geen resultaat.

1 Zyxel T-56 modem (wifi staat aan)

2 Zyxel ap

1 x Ubiquity AC Pro (buiten)

alles is direct bekabeld aangesloten op de Zyxel modem

Iemand een idee?

Uitgelichte reactie

17 maart 2025

graaf83 schreef:

Heb thuis 2 ap’s van Ubiquity (Pro en LR).

2 Zyxel ap

Heb je nu 1 Ubiquty of 2? Ik zie dat je 2 Zyxel AP hebt. Het probleem is dat je dan EasyMesh niet uit kunt schakelen (omdat die via mesh systeem gaan). Maar de Ubiquity hebben hun eigen mesh. Die kun je dus niet beide op de Zyxel aansluiten. Die kun je alleen in serie aansluiten (zodat ze hun eigen mesh maken zonder over de Zyxel te lopen).

16 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 929 reacties
  • 17 maart 2025
Uitgelichte reactie
graaf83 schreef:

Heb thuis 2 ap’s van Ubiquity (Pro en LR).

2 Zyxel ap

Heb je nu 1 Ubiquty of 2? Ik zie dat je 2 Zyxel AP hebt. Het probleem is dat je dan EasyMesh niet uit kunt schakelen (omdat die via mesh systeem gaan). Maar de Ubiquity hebben hun eigen mesh. Die kun je dus niet beide op de Zyxel aansluiten. Die kun je alleen in serie aansluiten (zodat ze hun eigen mesh maken zonder over de Zyxel te lopen).

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 388 reacties
  • 17 maart 2025

werken de Ubiquiti's helemaal niet? Die zouden toch gewoon moeten werken, lijkt me. En als je ze dan hetzefde wifi ssid, ww en security opties geeft, dan maakt het niet uit of ze wel of niet met de mesh van zyxcel meedoen, wifi = wifi, de smartphone maakt uit welke hij pakt mits de netwerken identiek zijn, dus incl security opties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 17 maart 2025
emilimeters schreef:

werken de Ubiquiti's helemaal niet? Die zouden toch gewoon moeten werken, lijkt me. En als je ze dan hetzefde wifi ssid, ww en security opties geeft, dan maakt het niet uit of ze wel of niet met de mesh van zyxcel meedoen, wifi = wifi, de smartphone maakt uit welke hij pakt mits de netwerken identiek zijn, dus incl security opties

Ze zijn beide bekabeld over de Zyxel. En dan willen ze gebruik maken van de backhaul technologie over die kabel. Probleem is echter dat de Zyxel voor zijn eigen EasyMesh ook gebruik maakt van die (echter incompatibele) technologie. Dan krijg je 2 technologieën door elkaar.

Het is dus beter het tweede Ubiquity punt met een kabel op de eerste aan te sluiten, en niet via de Zyxel.

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 388 reacties
  • 17 maart 2025

die snap ik niet. ethernet is ethernet en de zyxel en unify’s zitten elkaar natuurlijk niet dwars op ethernet niveau. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 17 maart 2025
emilimeters schreef:

die snap ik niet. ethernet is ethernet en de zyxel en unify’s zitten elkaar natuurlijk niet dwars op ethernet niveau. 

Ja, ethernet = ethernet. Maar de mesh punten maken gebruik van een verschillend protocol dan internet. om met elkaar te communiceren. Dat is het IEEE 1905.1 protocol.

En als dus twee verschillende fabrikanten hun eigen, niet compatibel technologie over dat protocol gaan gebruiken… ja, dan weet ik niet of dat nog goed gaat. Zo kun je b.v. ook switches hebben die IEEE 1905.1 niet eens ondersteunen/doorgeven en dan werkt de backhaul technologie ook niet.

Ik zeg niet dat dat het probleem is, maar dat kun je snel genoeg uitvogelen door je tweede Ubiquity device op de eerste aan te sluiten i.p.v. direct op de router.

Normaal zet je de EasyMesh op de router uit als je met Ubiquity apparaten werkt, maar als je ook mesh punten van Zyxel hebt dan werkt dat natuurlijk niet. (De vraag is ook hoe verstandig het is om met twee verschillende mesh technologieën in een netwerk te werken, maar goed, als ze ver genoeg uit elkaar staan hoeft dat niet perse een probleem te zijn).

Beide Ubiquitys puur als AP installeren (zonder mesh) kan ook maar ik weet niet wat de standaard is van die punten.

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 388 reacties
  • 17 maart 2025

volgens mij maak je het te moeilijk. daarnaast heb ik onthouden dat mesh iets draadloos is. 

mijn gok is dat het in de config van het ssid zit

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 17 maart 2025
emilimeters schreef:

volgens mij maak je het te moeilijk. daarnaast heb ik onthouden dat mesh iets draadloos is. 

mijn gok is dat het in de config van het ssid zit

Nee, mesh kan beide draadloos als bedraad zijn. Bedraad heeft zelfs de voorkeur omdat de backhaul (onderlinge communicatie) dan via kabel opgezet kan worden.

Maar goed… er wordt ook geklaagd dat het roaming niet werkt van het ene netwerk naar het andere (volgens het onderwerp van dit topic). Dat kom ik in de omschrijving overigens niet meer tegen. Maar bij twee netwerken (Zyxel en Ubiquity) zal roaming altijd afhankelijk zijn van signaal op apparaat zelf en kan niet meer bijgestaan worden door het mesh systeem (omdat die niet met elkaar spreken). Misschien kunnen we dus nog een wat duidelijkere probleem-omschrijving krijgen.

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 388 reacties
  • 17 maart 2025

een bekabelde mesh heet geen mesh, volgens mij. en inderdaad, de pribleemomschrijving kan wel iets duidelijker 😉

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 17 maart 2025
emilimeters schreef:

een bekabelde mesh heet geen mesh, volgens mij.

Ik zou niet weten hoe het anders moet heten. Mesh is een netwerktopologie en kan zowel bedraad als draadloos zijn (Wired mesh en Wireless mesh). Tenzij jij een andere bron kunt vinden waarin ze voor die technologie een andere naam hebben (ik leer graag bij 😉). De mesh technologie zorgt er wel voor dat de punten onderling ook met elkaar communiceren (wat bij simpele AP niet gebeurd).

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 388 reacties
  • 17 maart 2025

Als ik in mijn Unifi console kijk, dan zie ik 1 mesh node tussen 5 andere APs staan. en het toeval wil dat die ene mesh node geen ethernet backhaul heeft. Want volgens mij kun je de backhaul draadloos of bedraad maken. 

Toegegeven dat de markt alles door elkaar heen gebruikt maar wel vaak mesh relateert aan draadloos door te schermen met allerlei fancy draadloze technieken om toch maar een goede en flexibele verbinding te krijgen. 

Maar alsnog met dank aan tweakers: Wireless mesh network - Wikipedia

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 17 maart 2025
emilimeters schreef:

Ja, klik dan even 1 terug 😁 https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking

Dan zie je dat Wired Mesh ook gewoon bestaat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking#Wired_mesh

Volgens mij worden de bedrade AP mesh punten van Zyxel ook gewoon als mesh weergegeven als je ze bedraad aansluit (toch?). Mesh heeft dacht ik meer te maken in hoe het signaal de meest optimale weg naar de router vindt. En dat zou dus ook via de bedrade backhaul kunnen. Deco’s worden ook vaak bedraad aangesloten.

https://www.spiceworks.com/tech/networking/articles/what-is-mesh-network/#_003

Maar goed… of het nu wel of geen mesh is… als de AP’s bedraad aangesloten zijn willen ze wel een backhaul met elkaar aanmaken. En als dat over de Zyxel gaat, die zijn eigen backhaul gemaakt heeft met zijn eigen punten, dan weet ik dus niet of dat goed gaat. Dat gaat met Deco’s die je direct op de Zyxel aansluit in ieder geval mis, als je EasyMesh aan laat staan.

• Auteur
  • Debutant
  • 3 reacties
  • 20 maart 2025
rvk01 schreef:
emilimeters schreef:

Ja, klik dan even 1 terug 😁 https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking

Dan zie je dat Wired Mesh ook gewoon bestaat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking#Wired_mesh

Volgens mij worden de bedrade AP mesh punten van Zyxel ook gewoon als mesh weergegeven als je ze bedraad aansluit (toch?). Mesh heeft dacht ik meer te maken in hoe het signaal de meest optimale weg naar de router vindt. En dat zou dus ook via de bedrade backhaul kunnen. Deco’s worden ook vaak bedraad aangesloten.

https://www.spiceworks.com/tech/networking/articles/what-is-mesh-network/#_003

Maar goed… of het nu wel of geen mesh is… als de AP’s bedraad aangesloten zijn willen ze wel een backhaul met elkaar aanmaken. En als dat over de Zyxel gaat, die zijn eigen backhaul gemaakt heeft met zijn eigen punten, dan weet ik dus niet of dat goed gaat. Dat gaat met Deco’s die je direct op de Zyxel aansluit in ieder geval mis, als je EasyMesh aan laat staan.

Ik had 2 ap’s van ubiquity. Zolder en schuur buiten. Zolder heb ik vervangen met de Ap van Odido (Zyxel). Buiten hang dus nog de ac pro. Allemaal zelfde ssid en bedraad. De ap draait optimaal volgens de controller (van de ap). 

Je ziet het netwerk in de schuur soms wel en soms niet op de telefoon staan als netwerk. Connecten lukt alleen niet. Had eerder boven ook de ap van uniquity icm de zyxel modem, maar toen weigerde de telefoon of laptop te connecten. 

Waar is de instelling van de easymesh te vinden in de controller? 

En wat bedoelen jullie met backhaul?

ik kan hem een totaal andere ssid geven, maar dan werkt de aansturing m’n domotica niet meer lekker van de apparaten die op de schuur zitten correct?

ps. Dacht dat ik wel meldingen kreeg van deze thread…niet dus 😂.  Dus vandaar de late respons. 

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 388 reacties
  • 20 maart 2025

zijn de security instellingen identiek van de ssid’s?

probeer eens het volgende: ga eens bij dat ap buiten staan, ‘vergeet’ het ssid op je telefoon en connect opnieuw

• Auteur
  • Debutant
  • 3 reacties
  • 20 maart 2025
emilimeters schreef:

zijn de security instellingen identiek van de ssid’s?

probeer eens het volgende: ga eens bij dat ap buiten staan, ‘vergeet’ het ssid op je telefoon en connect opnieuw

Hm, ik zit even te koekeloeren in wlan informatie. Wpa3 bij de Zyxel en wpa2 bij de Ubiqity. 

Easymesh staat ook aan bij de draadloze instellingen op de Zyxel. Heb alles bedraad dus die kan uit?

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 388 reacties
  • 20 maart 2025

eerst die security gelijk trekken. dat is het probleem

• Auteur
  • Debutant
  • 3 reacties
  • 20 maart 2025
emilimeters schreef:

eerst die security gelijk trekken. dat is het probleem

Beide op wpa2/wpa3 gezet en lijkt opgelost. Nooit het menu gezien met de beveiliginginginstellingen op de Zyxel, stom. Thanks!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen