Skip to main content
Beantwoord

shelly devices verbinden met wifi netwerk

net overgestapt van KPN naar Odidio. Helaas lukt het nu niet meer om 2 shelly devices aan te sluiten op het wifi netwerk. app geeft aan dat ze de devices niet kunnen vinden. Shelly is een ingebouwd device in je licht schakelaar om de buitenlampen (in mijn geval) aan en out te doen op bepaalde tijdstippen. Ik snap niet waarom het nieuwe wifi netwerk vam odido deze devices niet kan vinden. Community van Shelly geeft aan het netwerk als AP aan te passen maar ik weet niet hoe ik dit kan doen

Beste antwoord door tanjasamsom

rvk01 schreef:
tanjasamsom schreef:

Hij ziet de nodem wel en er is voldoende wifi signaal. Maar de Shelly's zelf vindt hij niet. Alles is beneden op dezelfde etage

Hoe weet je dat hij de router ziet?

Heb je de Shelly al een keer gereset?

Werkt het toch niet, dan gaan we de Shelly resetten, en opnieuw toevoegen. Schakel de stroom uit, en weer aan, en klik binnen 1 minuut snel 5x met de op SW aangesloten schakelaar (of 5x heen en weer met een wip schakelaar.) Je hoort daarna het relais schakelen, en de Shelly 1 staat (weer) in AP modus.

Nadat de Shelly in AP mode starstaat, zou je hem in de app toe moeten voegen. Daarna moet ie in de app zichtbaar blijven. 

Yes!  Dit heeft gewerkt! Bedankt voor het meedenken allen 

Bekijk origineel

11 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1434 reacties
  • 19 mei 2025
tanjasamsom schreef:

Ik snap niet waarom het nieuwe wifi netwerk vam odido deze devices niet kan vinden.

Het is niet aan het wifi netwerk om apparaten te vinden… het is aan het apparaat om het wifi netwerk te vinden. Dus net andersom.

Je moet je Shelly dus instrueren welk wifi netwerk te gebruiken (dat moet altijd een eerste keer). Je moet je Shelly dus in een stand zetten dat je daar met een apparaat op in kunt loggen (of via app) en die kan de Shelly dan op het juiste netwerk in stellen.

Ik dacht dat als de Shelly geen netwerk kan vinden, deze automatisch op luisteren via AP of bluetooth staat. Dus je moet de Shelly even uitschakelen (of van stroom halen) en weer aan zetten. Daarna zou je met de app kunnen kiezen voor apparaat toevoegen. Je app gaat dan op zoek via bluetooth of wifi naar nieuwe apparaten die in de verbindings-stand staan.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21510 reacties
  • 19 mei 2025

Hallo ​@tanjasamsom 

Ik zie ook vaak dat het na een overstap vaak nodig is om alles even te resetten zodat vorige instellingen definitief verwijderd worden en je opnieuw kan beginnen.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 19 mei 2025
rvk01 schreef:
tanjasamsom schreef:

Ik snap niet waarom het nieuwe wifi netwerk vam odido deze devices niet kan vinden.

Het is niet aan het wifi netwerk om apparaten te vinden… het is aan het apparaat om het wifi netwerk te vinden. Dus net andersom.

Je moet je Shelly dus instrueren welk wifi netwerk te gebruiken (dat moet altijd een eerste keer). Je moet je Shelly dus in een stand zetten dat je daar met een apparaat op in kunt loggen (of via app) en die kan de Shelly dan op het juiste netwerk in stellen.

Ik dacht dat als de Shelly geen netwerk kan vinden, deze automatisch op luisteren via AP of bluetooth staat. Dus je moet de Shelly even uitschakelen (of van stroom halen) en weer aan zetten. Daarna zou je met de app kunnen kiezen voor apparaat toevoegen. Je app gaat dan op zoek via bluetooth of wifi naar nieuwe apparaten die in de verbindings-stand staan.

ik heb wel de nieuwe modem en wachtwoord kunnen toevoegen aan de Shelly app, dus dat klopt ja.  Maar vervolgens kan ik in die app niet meer de devices vinden. Hun community heeft het over het idd over dat het netwerk een AP moet hebben maar de service desk van Odido kon me daar niet mee helpen

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1434 reacties
  • 19 mei 2025

Ik heb de Zyxel beneden in de woonkamer staan en op zolder is vrij zwak signaal... maar de Shelly (stekker) pikt het signaal toch op. Dus het lijkt mij sterk dat je daar een AP voor nodig hebt. Ttenzij je op die plek echt geen signaal hebt van de router. Dat kun je natuurlijk zelf even testen met je telefoon.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 19 mei 2025

Hij ziet de nodem wel en er is voldoende wifi signaal. Maar de Shelly's zelf vindt hij niet. Alles is beneden op dezelfde etage

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1434 reacties
  • 19 mei 2025
tanjasamsom schreef:

Werkt het toch niet, dan gaan we de Shelly resetten, en opnieuw toevoegen. Schakel de stroom uit, en weer aan, en klik binnen 1 minuut snel 5x met de op SW aangesloten schakelaar (of 5x heen en weer met een wip schakelaar.) Je hoort daarna het relais schakelen, en de Shelly 1 staat (weer) in AP modus.

Nadat de Shelly in AP mode starstaat, zou je hem in de app toe moeten voegen. Daarna moet ie in de app zichtbaar blijven. 

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 436 reacties
  • 19 mei 2025

je moet even afstappen van die app, daar zit het probleem niet. De Shelly devices moeten zelf verbinding maken met je nieuwe wifi netwerk en dat kunnen ze niet. De enige manier om dat wel voor elkaar te krijgen is door de installatie instructie van de Shelly devices opnieuw te doen. Wat ze dan zullen gaan doen is zelf een wifi netwerk aanmaken waarmee je moet verbinden met je telefoon en dan kun je ze opnieuw installeren en de naam/login van je nieuwe wifi netwerk geven. Ga maar eens dichtbij zo’n Shelly staan met je telefoon en kijk of er een wifi netwerk is die begint met Shelly en dan nog een hele riedel. Zorg dat je een handleiding van zo’n Shelly device krijgt en volg de installatie instructie.  

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1434 reacties
  • 19 mei 2025
emilimeters schreef:

De enige manier om dat wel voor elkaar te krijgen is door de installatie instructie van de Shelly devices opnieuw te doen. Wat ze dan zullen gaan doen is zelf een wifi netwerk aanmaken waarmee je moet verbinden met je telefoon en dan kun je ze opnieuw installeren en de naam/login van je nieuwe wifi netwerk geven.

Dat is toch ook wat de app doet als je een Shelly toevoegt. Je moet de Shelly echter wel in AP mode zetten (zoals ik al aangaf). Ps. Dat is ook wat de handleiding zegt. Dus je moet die app wel gebruiken. (Kan bij een Shelly stekker ook via Gui maar is eenvoudiger via de app)

https://media.home2link.nl/Shelly/Shelly1/Shelly_1_Nederlandse_handleiding_van_A_tot_Z.pdf

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 436 reacties
  • 19 mei 2025

klopt, maar die eerste stap werd niet genomen om naar het shelly device zelf te kijken en die een wifi netwerk te laten maken (in technische termen inderdaad een AP, maar bij dit soort probleem altijd belangrijk om de taal van de vraagsteller te gebruiken, anders vallen er geen kwartjes)

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 19 mei 2025

Top! Dank ik ga het weer proberen. Ik had al een keer de stroom eraf gehaald. Ook de modem van het stroom gehaald. 5x de schakelaar nog niet. Bedankt 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • Antwoord
  • 20 mei 2025
rvk01 schreef:
tanjasamsom schreef:

Yes!  Dit heeft gewerkt! Bedankt voor het meedenken allen 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen