Skip to main content
Beantwoord

Happerende Wi-Fi en TV

  • 29 June 2024
  • 8 reacties
  • 96 Bekeken

Sinds januari heb ik via Odido glasvezel. Helaas heb ik vanaf dat moment problemen met WiFi en de TV. Meerdere malen per uur loopt de Wi-Fi vast en vaak ook tegelijk (de bekabelde) TV. Tot nu toe wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd en krijg ik elke keer een ander antwoord. De ene keer ziet de medewerker het probleem en zal ik worden teruggebeld (wat nooit gebeurt....) En als ik dan zelf maar weer terugbel krijg ik weer een ander verhaal. Er is al twee keer een monteur langs geweest, die verandert dan een kabel of vervangt het modem maar alles zonder resultaat. En constant blijf ik bellen maar ik wordt constant met een ander verhaal weggestuurd. Zijn er andere die dit probleem (uitvallen van Wi-Fi en TV) kennen en die een oplossing hebben? Ik ben inmiddels redelijk radeloos en erg ontevreden over Odido.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Linda_T 

Wanneer het internet bekabeld en via de WiFi wegvalt, merk je dan dat het internet lampje op de router rood brandt?

Wat heb je verder allemaal bekabeld op de router aangesloten?

Is de internetkabel tussen ONT en router al eens vervangen?

@Waqqas bedankt voor je snelle reactie. Als alles wegvalt blijven de lampjes groen. Wel stopt dan ook alles met knipperen. Zodra er weer verbinding is en de TV weer verder gaat, knipperen de meeste lampjes weer.

Op de modem zit het TV kastje bekabeld. Ik heb twee kastjes voor de modem zitten. Het gele dunne kabeltje van het ene kleine kastje naar het andere kastje is door een monteur vervangen. De monteur die de glasvezel in eerste instantie heeft aangelegd had hier een tyrap omheen gedaan die veel te strak was aangetrokken waardoor de draad plat was gedrukt. Ik had goede hoop dat dit toen ook het probleem was. Maar helaas het probleem bleef. 

Kun je uitleggen wat de ONT is?

Bedankt voor je reactie. Alle lampjes branden groen als de Wi-Fi en TV vastloopt, wel blijven ze dan allemaal stilstaan. Terwijl ze normaal knipperen. 

Het kastje van de TV is bekabeld. 

De monteur heeft het gele kabeltje tussen de 2 kastjes vervangen. De monteur die de glasvezel heeft aangelegd had hier een tyrap omheen gedaan die veel te strak was aangetrokken waardoor de draad plat was gedrukt. Ik had goede hoop dat dit toen ook het probleem was. Maar helaas er veranderde niets en het probleem bleef. 

Wat bedoel je precies met ONT?

Reputatie 7
Badge +15

@Linda_T 

ONT is de mediaconverters tussen glasvezelaansluitpunt en router, het lijkt erop dat de router stopt met data versturen/ontvangen. Kan je de router eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Reputatie 4
Badge

Dit kan een probleem zijn in de ONT, het kastje waar de glasvezel in gaat en een netwerkkabel naar de Zyxel uit gaat. (heeft ook nog een draadje naar een stekkervoeding).

De 3 merken die mij bekend zijn, zijn Huawei, Nokia en Genexis.

Met de Genexis schijnen stevige problemen te zijn (zie dit topic).
Let op: bij sommige mensen die van een vorige provider komen (bij mij Tweak) hangt er nog een kastje aan de muur waar Genexis op staat, maar gaan de glasvezel en netwerkkabel in een klein vierkant kastje van Huawei (staat op de achterkant van het vierkante kastje)

Dus: welk merk ONT heb je?

En hier nogmaals het verzameltopic waar men naar de oorzaak zoekt:

 

@henkdeleeuw bedankt voor je reactie. Het kastje is bij mij van Huawei (OptiXstar).

@Waqqas ik heb de router gereset. Ik zal laten weten of dat geholpen heeft. 

Ik had ook last van een haperende internet verbinding. Dat uitte zich op verschillende manieren. Bij het terugkijken van TV programma's via de Ziggo Go app op mijn tablet bevroor het beeld regelmatig lange tijd. Zo lang dat de app na verloop van tijd meldde dat er geen internet verbinding was. 

Ook bij het kijken naar TV programma's via de Videoland of NPO app op mijn TV bleef die soms elke minuut of zo even hangen met zo'n irritant rond draaiend wieltje. 

Ook had ik regelmatig problemen als ik de Eetmeter app op mijn telefoon opstartte. Deze begint met het ophalen van diverse soorten gegevens en dat haperde regelmatig. Ook tijdens het invoeren van producten die je hebt geconsumeerd kwam er geen respons als je een deel van de naam invoerde.

Toen kwam ik op het idee om het 2.4 GHz netwerk op mijn Zyxel T-50 router uit te zetten. Er zijn in die frequentieband op mijn adres zoveel basestations die op dezelfde frequentie zitten dat deze band vrijwel onbruikbaar is. En ik heb geen apparaten meer die alleen op de 2.4 GHz werken.

Tot mijn verbazing startte de Eetmeter app daarna razend snel op vergeleken met hiervoor. Ook heb ik daarna meteen een speedtest uitgevoerd en die werkte toen als een zonnetje. Kreeg ik hiervoor met moeite 60 of 70 Mbps, nu gaf deze vrijwel direct 104 Mbps, wat ook de snelheid is die ik verwacht op mijn 100 Mb abonnement.

Ik heb nog maar heel eventjes TV teruggekeken via de Ziggo TV op mijn tablet en dat ging vlekkeloos. Bij het aanklikken van een willekeurig punt krijg ik nu meteen beeld, wat soms ook eventjes duurde. Ik verwacht dat dit vanaf nu probleemloos zal gaan en dat al mijn problemen zijn opgelost. Zo niet dan zal ik hierop terugkomen.

Ook misschien nog wel nuttig om hier te melden dat ik bij het instellen van de wifi op mijn Zyxel T-50 router tegen een dingetje aanliep. Het instellen van een verschillend SSID voor het 2.4 en 5.0 GHz netwerk kon niet, totdat ik ontdekte dat ik hiervoor Roaming (?) eerst moest uit zetten. Dat heb ik toen gedaan en beide netwerken heb ik toen een andere naam kunnen geven. Ik wou namelijk op de verbonden apparaten kunnen zien met welk van de 2 netwerken ze verbonden zijn, aangezien 5.0 GHz beter is omdat deze frequentieband veel meer kanalen heeft en niet zo vol is.

Reageer