Skip to main content
Beantwoord

EX5601-T1 in bridge mode

• is een Master Poster
  • 10 reacties

Beste,

Ik heb internet van Odido gekozen omdat ze mij in de winkel (in Hilversum) verzekerden dat ik de modem/router op bridge mode kon zetten. Ik wil namelijk mijn eigen router gebruiken (ASUS CT8). Ik heb de medewerkers om extra bevestiging gevraagd omdat ik op internet las dat dit NIET mogelijk was, maar ze zeiden dat ik het kon regelen door de klantenservice te te bellen.

De klantenservice vertelde me dat ik de wifi van mijn Zyxel uit moest zetten en dat dit het probleem op zou moeten lossen. Het klopt dat ik nu mijn eigen router kan gebruiken maar ik heb het idee dat dit niet de ideale setup is en minder effectief dan als ik hem in bridge mode zou zetten. Ook lukt het mij niet om mijn 2de ASUS node te installeren, heeft er misschien ook mee te maken. MIjn vragen zijn:

1. Kan de Zyxel uberhaupt in bridge mode of ben ik verkeerd geinformeerd?
  2. Als het wel kan, hoe doe ik dat dan?
  3. Als het niet kan, is wifi uitzetten dan inderdaad het beste alternatief?

Hartelijk dank voor de hulp!!

Beste antwoord door rvk01

DeMaVe schreef:

De Zyxel is geen Modem maar een router. Die kun je dus niet in bridge zetten. Maar je kunt hem er wel gewoon tussenuit halen. Dus je kunt je Asus direct op de ONT (glasvezelkastje) aansluiten (als dat ook echt een router is). Je moet dan wel VLAN op 300 zetten in de Asus om internet te krijgen. Laat maar weten als je de instelling voor VLAN niet kunt vinden.

Bekijk origineel

18 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1164 reacties
  • Antwoord
  • 9 januari 2025
DeMaVe schreef:

De Zyxel is geen Modem maar een router. Die kun je dus niet in bridge zetten. Maar je kunt hem er wel gewoon tussenuit halen. Dus je kunt je Asus direct op de ONT (glasvezelkastje) aansluiten (als dat ook echt een router is). Je moet dan wel VLAN op 300 zetten in de Asus om internet te krijgen. Laat maar weten als je de instelling voor VLAN niet kunt vinden.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 9 januari 2025

Oh wow rvk01! Super bedankt voor je antwoord! Zit de modem dan in de ONT? Sorry, nogal een leek in deze dingen.

Ik ga het proberen, Als het niet lukt met de VLAN kom ik bij je terug.

Nogmaals dank!!!

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1164 reacties
  • 9 januari 2025
DeMaVe schreef:

Zit de modem dan in de ONT?

De ONT is de ‘modem’. Het zet het lichtsignaal om in een ethernetsignaal waar je dan een router op aan kunt sluiten. Het is echter wel zo dat het ethernet over VLAN 300 gaat.

Bij bijvoorbeeld Delta internet leveren ze echter een gecombineerde Modem+Router (de Nokia XS-2426G-B). Die is (door de eigen firmware van Delta) echter niet in bridge te zetten. Een van de redenen waarom ik niet voor Delta internet gekozen heb. Gelukkig levert Odido dus een aparte ONT(modem) en router (Zyxel T56).

De Zyxel kun je dus gewoon eraf halen en op de gele ethernetkabel je eigen router aansluiten. VLAN 300 instellen en alles zou weer moeten werken.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 9 januari 2025

Super bedankt rvk01!! Het werkt! De Zyxel kan naar zolder :).

Ik haal trouwens niet de 1gb van mijn abonnement maar vlak bij de router kom ik toch tot zo’n 650 mb.

Ook lukt het nogsteeds niet om mijn 2de ASUS node toe te voegen. Ga er verder naar kijken.

Super bedankt nogmaals!!

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1164 reacties
  • 10 januari 2025

650Mbps over Wifi lijkt mij een prima snelheid. De Zyxel zou misschien wel meer kunnen geven maar bij mobiel is dat nooit echt nodig en dan is stabiliteit veel belangrijker dan snelheid.

Succes met aansluiten van de Asus node.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 19 januari 2025

Hi rvk01,

Weet niet of je kan helpen. Volgens ASUS is er een hardware probleem met mijn tweede node.

Ik heb mijn twee ASUS CT8 nu 4 jaar en had ze nog paar jaar willen gebruiken, maar overweeg nu toch maar om new mesh systeem te kopen. Wat zou jij aanraden? Ons huis is 150 m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Voor alsnog gebruiken we internet voor de basis dingen als thuis werken, browsen en TV. Kids zijn nog jong dus geen gaming nog maar wie weet. Ik heb bijna in elke kamer een data kabel aansluiting laten leggen maar wil min graag (denk dat 1 genoeg is) extra node hardwire aansluiten en de TV. Heb dus aantal LAN ports nodig op de router.

Heb je tips, die goed werken met ODIDO en de modem?

THANKS!!!!

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1164 reacties
  • 19 januari 2025

Ik kan niet echt iets aanraden want ik heb ook niet zoveel ervaring met de verschillende merken. In ieder geval voor ik wel dat de Deco's van TP-Link goed zijn. Maar daar zou Asus ook moeten zijn 😉

Omdat je zegt wel bedrading te hebben zou ik in ieder geval alle punten wel bedraad aansluiten. Je zou dan kunnen denken aan bv een Deco op elke verdieping. Tevens zou je gelijk kunnen kijken naar wifi 6. Zoek je wat goedkopere dan kun je ook nog voor een wifi 5 setje van gaan.

Had je die 2e node van Asus overigens bedraad aangesloten? (Eerst een complete Factory reset en dan met een kabeltje aan de eerste hangen) Maar ik heb ook geen ervaring met die set dus ik weet niet of je dan nog veel in moet stellen. Klinkt zo raar dat ie defect zou zijn. Hoe heeft Asus dat vast kunnen stellen?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 19 januari 2025

Snap er ook niks van. Hoop nog steeds dat het toch gaat werken. Zou alleen niet zo goed weten wat ik nog kan proberen. Het gereset, het wired en wireless geprobeerd, etc. Gekke is dat de node soms wel tevoorschijn komt in mijn network map, maar geen apparaat sluit erop aan en als ik op ‘optimse’ druk verbreekt de verbinding met de node. Lampje is ook altijd rood.

Gebaseerd op mijn uitleg heeft ASUS aangegeven dat we van hardware issue uit moeten gaan.

Ze hebben trouwens ook laten weten dat dit apparaat VLAN (die ik op 300 heb gezet) niet ondersteund.

Weet niet nog hoe maar blijf het proberen

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1164 reacties
  • 19 januari 2025

Je hebt vlan 300 toch al werkend op de CT8? Dus als Asus zegt dat het niet ondersteund wordt zegt dat al veel over de bereikbaarheid om een oplossing te vinden. 

Mijn advies zou zijn om een tweede wifi punt altijd bedraad aan te sluiten (omdat daar altijd beter resultaat geeft). Bij setup zelfs met een korte kabel waarvan je weet dat die goed is.

Hier staat iets over algemene setup van zen

https://www.asus.com/support/faq/1045754/

En hier over het bedraad aansluiten van een node (ethernet backhaul).

https://www.asus.com/support/faq/1035140/

Zie je de tweede node wel in de pagina van de hoofd-router onder aimesh? En de kabel gaat van een lan poort op de hoofd-router naar de wan poort van de tweede node?

(Beste is dan ook om “Ethernet Backhaul Mode” aan te zetten in de settings. Zoals hier staat https://www.asus.com/support/faq/1044184/)​​​

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 21 januari 2025

Nou, wordt er gek van. Maar ben bang dat er toch iets met de node is. Ik heb alles geprobeerd opnieuw te installeren met de ‘defecte’ node als router. De eerste stappen gingen OK maar kon uiteindelijk niet verder omdat hij geen connectie maakte. 

Toen weer alles geinstalleerd met de ‘goede’ node als router, en dat ging wel goed, behalve dat ik weer de ‘defecte’ node niet toe kon voegen.

Ben bereid om alles te proberen maar zou niet weten wat.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1164 reacties
  • 21 januari 2025
DeMaVe schreef:

Nou, wordt er gek van. Maar ben bang dat er toch iets met de node is. Ik heb alles geprobeerd opnieuw te installeren met de ‘defecte’ node als router. De eerste stappen gingen OK maar kon uiteindelijk niet verder omdat hij geen connectie maakte.

Geen connectie met wat? Internet? Ik neem aan dat je de stap van VLAN 300 dan ook ingesteld hebt?

Als je met dat apparaat dan helemaal geen connectie kunt krijgen… ja, dan lijkt het inderdaad een probleem. Had toch gehoopt dat het zou lukken want het lijkt mij wel een goede set te zijn.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 21 januari 2025

Geen connectie met internet inderdaad. Dit gebeurde de stap voordat ik VLAN op 300 kan zetten. Hij zou van de ‘netwerk opzetten’ pagina, terug moeten gaan naar de hoofdpagina/menu maar hij bleef nu hangen, met bericht dat er geen internet connectie is.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1164 reacties
  • 23 januari 2025
DeMaVe schreef:

Geen connectie met internet inderdaad. Dit gebeurde de stap voordat ik VLAN op 300 kan zetten. Hij zou van de ‘netwerk opzetten’ pagina, terug moeten gaan naar de hoofdpagina/menu maar hij bleef nu hangen, met bericht dat er geen internet connectie is.

Uiteraard is dat dan logisch. Geen VLAN 300 = geen internet. Wat gaf aan “geen internet”? Probeer je dit op een PC in te stellen met een kabel naar die node? Of via Wifi op een mobiel of pc?

Wanneer een pc of mobiel n.l. detecteert dat er geen internet is, willen ze vaak ook niet met dat wifi punt connecten. Instellen kun je dus het best bedraad doen.

Is de node overigens ook gereset naar fabrieksinstellingen voor dit te proberen?

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 24 januari 2025

Nou, ik weet eigelijk niet hoe, maar het is gelukt :).

Vandaag dacht ik het nog een keer te proberen. Dus ik heb alles gereset, modem ook aan/uit, en de ‘slechte’ node aangesloten op router. De andere heb ik ff uit gelaten. Toen wilde ik eigelijk het hele process weer doorlopen, maar tot mijn verbazing werkte internet opeens, met dus de ‘slechte’ node als router. Toen heb ik de andere node toegevoegd en alles werkt. Snap er niks van maar heel blij.

DANK VOOR ALLE HULP!!!!!!!!

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 24 januari 2025

Sorry, ‘slechte’ node aangesloten op modem bedoel ik.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 24 januari 2025

Enige wat beetje gek is, is dat de router (de ‘slechte node) een rood/orange lampje heeft, niet wit of groen. Maar hij werkt wel :)

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1164 reacties
  • 24 januari 2025

Fijn dat het werkt.

DeMaVe schreef:

Enige wat beetje gek is, is dat de router (de ‘slechte node) een rood/orange lampje heeft, niet wit of groen. Maar hij werkt wel :)

Hier staan de betekenis van de lampjes:

https://www.asus.com/nl/support/faq/1044577/

Is dat rode lampje op de hoofd-router? Want dat zou geen internet betekenen?

Op de node zou het met de backhaul te maken kunnen hebben. Dan kan het zijn dat ie bekabeld niet goed werkt. (als ie dan wel verbinding heeft zou dat dan via wifi kunnen zijn wat de snelheid kan beïnvloeden). In dat geval (bekabeld) kun je backhaul handmatig inschakelen als voorkeur.

Normaal zou ik zeggen “start de boel even opnieuw op” maar als het nu werkt…. laat maar even zo zitten 😂 (misschien moet ie nog even ‘warm-draaien’ 😉)

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1164 reacties
  • 24 januari 2025

Schijnbaar komt het wel vaker voor, dat oranje lampje. Rood is schijnbaar wel verschillend van Oranje/Geel (?) Dus ik weet niet welk het nu is.

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/x7izz0/zenwifi_ct8_lights_always_orange_even_when_back/

(vertaalt naar Nederlands: https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/x7izz0/zenwifi_ct8_lights_always_orange_even_when_back/?tl=nl&rdt=63433)

Als de tweede node aangesloten is en dat via een kabel, dan zou het ook daarmee te maken kunnen hebben. Belangrijkste is dat het werkt 😁

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen