Ik werk thuis en heb een voip telefoon van de zaak meegekregen. Ik werkte voorheen met een voip app op mijn telefoon maar ik merk dat mijn telefoon snel leegraakt en het niet praktisch is om lange gesprekken met mijn mobiel te voeren. Ik wil daarom mijn voip telefoon van het werk gaan gebruiken.
Op het werk gaat dit prima. Thuis krijg ik geen verbinding. Ik heb geen optie tot alternatieve poorten, dus het moet werkend te maken zijn onder poort 5060. Vreemde is dat de voip app met dezelfde accountgegevens op mijn mobiel via de wifi wel gewoon werkt. Daar zit overigens een extra router tussen (dus dubbele nat :) en dat verhoogd de kans dat het niet werkt, maar in tegendeel :) Die extra router is een ubuiqiti amplifi opstellen met draadloze sattelieten, ik heb geen optie om mijn telefoon daar rechtstreeks op aan te sluiten aangezien ik op zolder zit en de router beneden staat.
Het lijkt mij dat het verkeer vanuit mijn eigen router alsnog via poort 5060 naar buiten gaat over de router van tmobile. Dus komt het inderdaad door de extra router dat de app op mijn mobiel wel werkt, of is er een andere reden en dus mogelijk een optie om de voip telefoon alsnog werkend te krijgen?
Ik snap overigens sowieso niet waarom mensen constant praten over ‘T-mobile heeft de poort gereserveerd voor sipregistraties’? Er wordt gesuggereerd dat er maar 1 sip device (het modem zelf) op poort 5060 naar buiten kan. Meerdere verbinding over dezelfde poort naar buiten is prima mogelijk, anders zouden we ook niet met z'n allen kunnen internetten :) Op het werk hebben we tientallen voiptelefoons die allemaal zonder vpn naar een virtuele pbx bij een provider op internet verbinden. Geen probleem. Dus waarom kan dat bij tmobile thuis niet?
Hoop dat er een werkend antwoord komt :) Ik zie al vele pogingen voor mij….