Sinds aansluiting glasvezel nog steeds (!) geen internet
Ik weet inmiddels niet meer waar te beginnen. Ik zie dat ik niet de enige ben met dit probleem, maar het is schijnbaar ongelooflijk ingewikkeld om het probleem op te lossen.
Ik ben op 13 november overgestapt van KPN naar Odido. Ik woon in Amsterdam ZO. Meteen na aansluiting had ik al geen internet - dat had die monteur blijkbaar niet geconstateerd - die had alleen het WiFi-signaal gecheckt. Sindsdien ben ik vrijwel elke dag aan het bellen met de klantenservice. Wat een fiasco. De eerste persoon die ik die dag sprak zei dat er te hoge demping op de lijn was. Dat heeft een van de latere monteurs ook fysiek geconstateerd, maar pas nadat ik hem dat moest vertellen.
Probleem 1 is dat alles is uitbesteed aan onderaannemers en dat niemand verantwoordelijk is voor de hele lijn. Odido moet een verzoek indienen bij een monteur van Guidion, die het weer doorzetten naar ZZP'ers. Die doen even een korte check, zeggen dat ze me terugbellen en het doorgeven aan Odido, maar niks daarvan.
Probleem 2 is dat niemand het hele verhaal kent. Elke keer dat ik bel wordt er een nieuw ticket aangemaakt en alle onderzoeken die daarvoor zijn gedaan worden daarin niet meegenomen, zodat nieuwe monteurs rustig opnieuw hetzelfde doen.
Probleem 3: iedereen (echt IEDEREEN!) belooft dat ie terugbelt en niemand (echt NIEMAND!) doet het ook daadwerkelijk. Iedereen ‘snapt’ het hoor, “heel vervelend voor je, maar ik ga er werk van maken en bel je vandaag nog terug”. “Aan het einde van de week heb je werkend internet hoor!” Yeah right.
Probleem 4: Er zijn al meerdere monteurs langs geweest, die allemaal iets anders constateren. Zit het probleem in de ONT? De FTU? In de wijkcentrale? Ergens anders? Ik heb zelf geen idee en volgens mij is er niemand die het weet. Open Dutch Fiber - de netbeheerder - wordt soms ingeschakeld door Odido. Die presteren het doodleuk om tegen Odido te zeggen dat ze zijn langs geweest, geen probleem hebben geconstateerd en een ticket te sluiten zonder het door te geven. Bij mij zijn ze in elk geval niet thuis geweest.
Ik ben altijd vriendelijk en geduldig tegen de mensen die ik spreek, maar inmiddels zit ik wel echt met mijn handen in het haar en ben behoorlijk gefrustreerd aan het worden. Hoe moeilijk kan het nou zijn?
Als iemand een idee heeft hoe ik gewoon direct met iemand kan spreken die alles kan oplossen, dan hoor ik het graag.
Bladzijde 1 / 1
Ik weet inmiddels niet meer waar te beginnen. Ik zie dat ik niet de enige ben met dit probleem, maar het is schijnbaar ongelooflijk ingewikkeld om het probleem op te lossen.
Ik ben op 13 november overgestapt van KPN naar Odido. Ik woon in Amsterdam ZO. Meteen na aansluiting had ik al geen internet - dat had die monteur blijkbaar niet geconstateerd - die had alleen het WiFi-signaal gecheckt. Sindsdien ben ik vrijwel elke dag aan het bellen met de klantenservice. Wat een fiasco. De eerste persoon die ik die dag sprak zei dat er te hoge demping op de lijn was. Dat heeft een van de latere monteurs ook fysiek geconstateerd, maar pas nadat ik hem dat moest vertellen.
Probleem 1 is dat alles is uitbesteed aan onderaannemers en dat niemand verantwoordelijk is voor de hele lijn. Odido moet een verzoek indienen bij een monteur van Guidion, die het weer doorzetten naar ZZP'ers. Die doen even een korte check, zeggen dat ze me terugbellen en het doorgeven aan Odido, maar niks daarvan.
Probleem 2 is dat niemand het hele verhaal kent. Elke keer dat ik bel wordt er een nieuw ticket aangemaakt en alle onderzoeken die daarvoor zijn gedaan worden daarin niet meegenomen, zodat nieuwe monteurs rustig opnieuw hetzelfde doen.
Probleem 3: iedereen (echt IEDEREEN!) belooft dat ie terugbelt en niemand (echt NIEMAND!) doet het ook daadwerkelijk. Iedereen ‘snapt’ het hoor
Probleem 4: Er zijn al meerdere monteurs langs geweest, die allemaal iets anders constateren. Zit het probleem in de ONT? De FTU? In de wijkcentrale? Ergens anders? Ik heb zelf geen idee en volgens mij is er niemand die het weet. Open Dutch Fiber - de netbeheerder - wordt soms ingeschakeld door Odido. Die presteren het doodleuk om tegen Odido te zeggen dat ze zijn langs geweest, geen probleem hebben geconstateerd en een ticket te sluiten zonder het door te geven. Bij mij zijn ze in elk geval niet thuis geweest.
Ik ben altijd vriendelijk en geduldig tegen de mensen die ik spreek, maar inmiddels zit ik wel echt met mijn handen in het haar en ben behoorlijk gefrustreerd aan het worden. Hoe moeilijk kan het nou zijn?
Als iemand een idee heeft hoe ik gewoon direct met iemand kan spreken die alles kan oplossen, dan hoor ik het graag.
Hi Joost,
Welkom bij de “slachtoffers-club”. Tja, probleem 1 t/m 4 zijn goed beschreven en heel herkenbaar, en, ik vrees dat er simpelweg geen oplossing is. Ik had de telefoonnummer van ODF, MDF en Artemis en kende wat medewerkers bij de voornaam. Maar dat heeft ook niet echt geholpen. Mijn oplossing was/is om bij mijn huidige kabel provider te blijven. Sterkte.
Vriendelijke groet, Paul
Tsja, het is een beetje te laat om bij mijn oude provider te blijven - dat abonnement is natuurlijk opgezegd zodra de ‘aansluiting’ bij Odido doorgegeven was.
Kan ik mijn abonnement overigens nog annuleren? Heb de voorwaarden nog niet opgezocht maar ik overweeg sterk om maar weer terug naar DSL te gaan.
Tsja, het is een beetje te laat om bij mijn oude provider te blijven - dat abonnement is natuurlijk opgezegd zodra de ‘aansluiting’ bij Odido doorgegeven was.
Kan ik mijn abonnement overigens nog annuleren? Heb de voorwaarden nog niet opgezocht maar ik overweeg sterk om maar weer terug naar DSL te gaan.
Als het goed is kan een “Abonnement in oplevering” geannuleerd worden. Bij mij kon dat.
Even nagevraagd na mijn 5 belletjes van vandaag, waarvan drie keer met Odido klantenservice, 1x ODF en 1x met Voorinfra. Die laatste gooide de telefoon erop nadat ik geen genoegen nam met een vage belofte dat ze het door zouden zetten. Ik ben het echt zo zat om zo van kastje naar muur gestuurd te worden.
Anyway, je kan contract pas annuleren als je 2 maanden geen internet hebt gehad. Can you believe it?
Inmiddels klantnummer en geb.datum in m'n profiel gezet - zou fijn zijn als iemand van Odido op dit topic zou reageren.
Dus eh... @Odido ofzo? @Tommie van Odido of @Cal van Odido of een collega :)
Hoi @Ishana van Odido - ik had ook een eigen topic aangemaakt. Heb inmiddels het juiste klantnummer toegevoegd aan mijn profiel!
Heb je inmiddels kans gezien om te kijken, @Ishana? Fijn dat je reageert maar als je daarna niets meer hoort, past dat echt perfect in het hele Odido plaatje. Het zal allemaal wel pas in 2024 worden. Hele kerstvakantie zonder internet, tsja... Ik ben de teleurstelling inmiddels wel voorbij.
Ik heb inmiddels ook mijn eerste factuur binnen! Superveel zin om die te betalen! 🙄
Volgende stap: ombudsman.
@Ishana van Odido
Kan @Cal van Odido hier iets mee? Ik zie jullie elders wel reageren maar ik krijg hier geen respons. Ik weet dat ik ongeduldig ben hoor, maar dat lijkt me in mijn geval wel terecht.
Even nagevraagd na mijn 5 belletjes van vandaag, waarvan drie keer met Odido klantenservice, 1x ODF en 1x met Voorinfra. Die laatste gooide de telefoon erop nadat ik geen genoegen nam met een vage belofte dat ze het door zouden zetten. Ik ben het echt zo zat om zo van kastje naar muur gestuurd te worden.
Anyway, je kan contract pas annuleren als je 2 maanden geen internet hebt gehad. Can you believe it?
Inmiddels klantnummer en geb.datum in m'n profiel gezet - zou fijn zijn als iemand van Odido op dit topic zou reageren.
Volgens mij kun je nog annuleren, het werkt niet dus men heeft niet geleverd wat is afgesproken. Ik had hetzelfde en kon er nog vanaf.
Hi @jooost, bedankt voor dit topic! Sorry voor de stilte, het is deze dagen druk geweest en we doen echt ons best je zo snel mogelijk via dit kanaal te helpen. Ook wil ik gelijk mijn excuses aanbieden voor deze situatie en hoe dit is verlopen. De schoonheidsprijs haalt deze situatie niet binnen en ik wil er absoluut voor zorgen dat je zo snel mogelijk online bent en je van dit abonnement kunt genieten. Ik zie in het lopende onderzoek direct dat wij wachten op Open Dutch Fiber om de zaak te fixen. We hebben dit op 22-12-2023 gedaan en niks vernomen, dus ik heb intern direct navraag gedaan. Zodra ik meer weet, geef ik je hier een update!
Maak je wat betreft de rekening zo min mogelijk zorgen. Ik kan me echt voorstellen hoe rot het is om nu een rekening te moeten betalen. Weet dat zodra je online bent, ik een vergoeding aanmaakt voor deze exacte periode zodat je alles terugkrijgt wat je teveel hebt moeten betalen. Wat dat betreft houden we dus ook contact!
Hoi @Cheyenne van Odido - ik heb net zelf even naar Open Dutch Fiber gebeld om te vragen hoe het zit. Volgens hen zijn alle monteurs tot en met 8 januari met vakantie. Die nemen zij af bij Voorinfra. En volgens ODF weet Odido ook dat er tot die tijd geen monteurs zijn.
Dus tot die tijd gebeurt er helemaal niets?
Wel, wat of wie schetst mijn verbazing? Ben zojuist teruggebeld door de specialistische afdeling van ODF, blijkbaar komen ze morgen langs. Fingers crossed.
Wel, wat of wie schetst mijn verbazing? Ben zojuist teruggebeld door de specialistische afdeling van ODF, blijkbaar komen ze morgen langs. Fingers crossed.
Ik hoop met je mee dat er ergens iets gefixed is en dat de monteur de end-to-end test komt doen.
Zojuist is de ODF monteur langsgeweest, maar toch onverrichterzake huiswaarts gekeerd. Hij heeft vrijwel alles gecheckt, maar PON lampje blijft knipperen.
- patch kabel in centrale vervangen - licht gecheckt - komt sterk aan, beide kanten op. Demping was iets van 1.2 dB, volgens monteur is dat geen issue - kruising is het probleem zeker niet - registratie nummer ONT gecheckt met monteursdienst van Odido - in andere poort geprikt in de wijkcentrale - kabeltje tussen FTU en ONT is 't probleem niet, want licht bereikt de ONT wel.
Conclusie: het ligt niet aan installatie van ODF want alles doet het, dus het moet wel de ONT zijn. Er is een nieuwe besteld, maar die dingen zijn blijkbaar schaars... Dus dat kan nog wel even duren. Ze hebben tegelijk ook een nieuwe monteur van Guidion hierheen gestuurd, in de hoop dat die toevallig een nieuwe ONT in z'n auto heeft liggen. Dat was mijn suggestie, anders duurt het rustig nog een week...
Wat ik echt niet begrijp is waarom de ONT niet eerder vervangen is. Er zijn al 3 Guidion monteurs geweest en die hadden het erover gehad dat die vervangen zou moeten worden... Ik zal eens kijken of ik kan terugvinden of dat ook daadwerkelijk gebeurd is.
Oh ja, de ONT is ook rechtstreeks verbonden in de wijkcentrale en ook daar knipperde het PON lichtje. Dus het moet blijkbaar wel aan de ONT liggen.
Nou, ONT is vervangen door iemand van Guidion, hoezee! Internet werkt eindelijk! Volgende uitdaging: snelheid blijft hangen rond de 100Mbs. Ik heb een pakket van 400 afgenomen. Nu weer aan de lijn met Odido...
Hi Joost,
Fijn dat je glasvezel werkt!!! Zou je mij een pleziertje willen doen door naar onderstaand topic willen kijken en wellicht kort jouw bevindingen kunnen vertellen?
Nope. Net nog ff gecheckt. Zowel up en down allebei rond de 100. Zowel WiFi als bekabeld.
Weird. Heb net de wifi plus verbonden en nu mesh netwerk. Haal boven (laptop met ethernetkabel verbonden aan de repeater) nu soms bijna 400 Mbps! Wifi boven is daarentegen maar 50 Mbps. Naast dezelfde repeater. Snap niet helemaal hoe dat verschil zo groot is?
Net beneden gecheckt op m'n telefoon, daar haal ik nu ook zo'n 300 Mbps (down; upload checkt speedtest.net niet via browser op mobile?).
So far so pretty good dus.
Hi @jooost! 300Mbps via wifi is een topsnelheid. Ik begrijp echter dat de wifi snelheid boven tot 50Mbps reikt? En bekabeld haal je wel netjes 400Mbps? Heb je het boven op minimaal twee apparaten getest? En waar staat de versterker nu precies in huis? Is dat boven of beneden? De plek maakt zeker uit. Ik ben benieuwd!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.