Skip to main content
Beantwoord

Formele klacht ontvangen, maar verzoek om compensatie onbeantwoord


Beste Odido-moderators,

Op 10 september 2026 ben ik overgestapt van KPN naar Odido. Door gebrekkige communicatie vooraf en onvoldoende ondersteuning tijdens de overstap hebben wij vrijwel een volledige werkdag zonder internet gezeten, terwijl wij beiden vanuit huis werken.

Hierover heb ik een uitgebreide formele klacht per aangetekende post ingediend. Volgens PostNL is deze op 15 september 2026 om 07:50 uur bij Odido bezorgd.

Op 16 september ontving ik een uitgebreide reactie per e-mail. Daarin erkende Odido de vervelende situatie en bood excuses aan. Helaas bleven twee expliciete verzoeken uit mijn klacht onbeantwoord:

  1. Mijn verzoek om een passende coulancevergoeding.
  2. Mijn verzoek om een schriftelijke bevestiging van het klacht- of referentienummer.

Ik waardeer de excuses, maar daarmee is mijn klacht nog niet volledig afgehandeld.

Kan een Odido-moderator mij helpen om deze openstaande punten alsnog bij de verantwoordelijke afdeling onder de aandacht te brengen?

Ik ontvang graag een inhoudelijke reactie op mijn compensatieverzoek en het referentienummer van mijn formele klacht.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord door GertjanBuddy

Hoi ​@Cem van Odido ,

Bedankt voor je reactie en de toegekende € 2,50 korting.

Ik begrijp dat er op 10 september nog geen abonnementskosten zijn berekend. Mijn klacht gaat echter niet over die kosten, maar over de gebrekkige communicatie en ondersteuning tijdens de overstap.

Odido waarschuwde vooraf voor mogelijk “een korte periode” zonder internet, terwijl wij in werkelijkheid vrijwel de gehele werkdag offline waren. Dit was extra problematisch omdat wij beiden thuiswerken. De aangeboden mobiele internetvoucher was voor ons onbruikbaar en een alternatief werd niet geboden.

In de schriftelijke reactie van 16 september heeft Odido deze tekortkomingen ook erkend en excuses aangeboden.

Hoewel ik de € 2,50 waardeer, vind ik dit geen passende coulancevergoeding voor de situatie.

Daarom verzoek ik om een coulancevergoeding ter hoogte van twee volledige maanden abonnementskosten.

Kun je dit verzoek opnieuw beoordelen of voorleggen aan de verantwoordelijke afdeling?

Alvast bedankt voor je hulp!

Sorry, maar ik vind twee maanden volledige abonnementskosten vergoeding voor minder dan een dag geen verbinding echt absurd. Dat ga je zeker niet krijgen. Odido is al coulant geweest door geen €0,83 maar €2,50 te vergoeden. Dat is al meer dan in je contractvoorwaarden staat. Daar zul je het echt mee moeten doen verwacht ik. 

Bekijk origineel

16 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 8, 2026

Het abonnement en de kosten starten per de dag dat de router online is. Dat is dus pas vanaf de 11e. Daar zijn dus geen extra kosten.  Indirecte kosten worden niet vergoed en een storing kan in de toekomst natuurlijk altijd gebeuren. TIP: Tijdens zo'n situatie kun je een unlimited datavoucher krijgen voor een Odido mobiel abonnement.  


Albert55
Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • October 8, 2026

​@nilatako Zoals eric al vertelde betaal je pas vanaf het moment dat alles werkt. Je kunt alles van te voren lezen op de website hoe alles gaat. Een passende coulancevergoeding kun je daarom wel vergeten. Je dient rekening mee te houden dat als je thuis werkt die dag even een andere oplossing bedenkt. Misschien even meeliften op de wifi van de buren?


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • October 8, 2026

Bedankt voor jullie reacties.

Ik wil graag verduidelijken dat mijn klacht niet gaat over abonnementskosten of een vergoeding voor indirecte schade.

Mijn klacht gaat over het ontbreken van duidelijke informatie vooraf, het ontbreken van een bruikbare tijdelijke oplossing en de gebrekkige ondersteuning tijdens de overstap.

De voorgestelde Unlimited-datavoucher was voor ons niet bruikbaar, omdat wij geen mobiel abonnement bij Odido of Ben hebben. Dit heb ik ook al in mijn oorspronkelijke klacht aangegeven.

Als Odido ons vooraf duidelijk had geïnformeerd over de mogelijke duur van de onderbreking, had ik de installatie zelf vroeg in de ochtend uitgevoerd en hadden wij de situatie grotendeels kunnen voorkomen.

Odido heeft in zijn schriftelijke reactie van 16 september de problemen erkend en excuses aangeboden, maar is niet ingegaan op mijn expliciete verzoek om een coulancevergoeding.

Mijn vraag is daarom specifiek gericht aan een Odido-moderator: kunnen jullie ervoor zorgen dat mijn bestaande formele klacht volledig wordt afgehandeld, inclusief een inhoudelijke reactie op mijn compensatieverzoek en het verstrekken van een klacht- of referentienummer?

Alvast bedankt!


Albert55
Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • October 8, 2026

​@nilatako je had de installatie niet zelf kunnen doen ( uitzondering soms) dit moet gebeuren door een monteur die het ook administratief afhandeld. Je had alle informatie ook op de website kunnen lezen.


Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • October 8, 2026

Hi

Je schrijft: Mijn klacht gaat over het ontbreken van duidelijke informatie vooraf

Je hebt een mail ontvangen van uit odido waar in vermeld staat dat Guidion op datum X  en tijdsframe  X bij jouw komt instaleren en in die zelfde mail staat ook dat je op die dag mogelijk enkele uren zonder internet kan komen.

Het is jammer dat je geen Odido of Ben mobiel abonement hebt want dat had je een voucher kunnen ontvangen voor onbeperkt internet op je telefoon en had je daar een hotspot van kunnen maken.

( Ik ga er van uit dat jij bij KPN ook op de glasvezel zat. De oude provider (KPN in dit geval) zal je in dat geval in de nacht afsluiten van het internet omdat de KPN niet weet hoelaat de de Guidion monteur zal komen. Er kan namelijk maar 1 internet provider actief zijn op de glasvezel. Als KPN op de dag van de instalatie nog actief is als de monteur van Guidion komt te instaleren zal het namelijk niet gaan werken.) 

Een coulancevergoeding zal je denk ik dan ook niet gaan krijgen. 

Je hebt een brief gestuurd en een deze is ook door Odido behandeld en er is een antwoord verstuurd per e-mail. Daarmee is de klacht welke je hebt gestuurd ook afgehandeld. 

Des


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@nilatako, goed dat je dit topic bent gestart! Ik ben er voor je en wil absoluut zorgvuldig naar deze situatie kijken. Ik kan echter geen beloftes doen. Er is hier al gedeeld dat wij vouchers geven wanneer je een mobiel abonnement bij ons hebt en een installatie niet zelf gedaan kan worden. Daar is een monteur echt voor nodig. Een overstap zonder verbinding is niet altijd te garanderen, vooral omdat de lijn eerst vrij moet worden gemaakt en er een afspraak met een monteur moet komen. Ik ga wel controleren of wij die ene dag kunnen vergoeden!

Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd via ons moderatoraccount om je gegevens te verifiëren. Zodra de verificatie is voltooid, zetten we ons gesprek in dit topic voort. We doen dit om ervoor te zorgen dat er altijd een collega beschikbaar is om je te helpen. Ik kijk uit naar je privébericht!


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • October 9, 2026

Hi ​@Cheyenne van Odido , bedankt voor je reactie en voor het uitzoeken! Ik heb de gevraagde gegevens zojuist via privébericht doorgestuurd. Ik hoor graag van je zodra je dit hebt kunnen controleren.


Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • October 12, 2026

Hi ​@nilatako, ik heb je een verificatiecode per e-mail gestuurd. Wil je de code hier met mij delen in het topic? Zo kan ik of een van de andere moderators je verder helpen!


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • October 12, 2026

Hi ​@Nora van Odido , ik heb de verificatiecode per e-mail ontvangen. Omdat dit een openbaar topic is, wil ik de verificatiecode liever niet openbaar delen. Kan ik deze via het privégesprek met Webcare Moderator ITV aan jullie doorgeven?


Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • October 12, 2026

Hi,

Nora vraagt toch om die code die je per mail hebt ontvangen hier in dit topic te delen.

Ze doen dit zodat elke moderator dit topic dan verder kan behandelen en de code is maar eenmalig geldig.

Ook in de andere topics wordt dit gevraagd en wordt de code openbaar gedeeld. 

Des


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • October 12, 2026

Dank je voor de uitleg, Des. De verificatiecode is: 8272027


Cem van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4

Hi ​@nilatako, bedankt. Je verificatie is compleet!

Ik heb je verzoek om een vergoeding beoordeeld. Op 10 september was je abonnement nog niet gestart en zijn er geen abonnementskosten berekend. Daarom kan ik voor die dag geen reguliere vergoeding geven.

Ik wil de onduidelijke communicatie en ondersteuning tijdens je overstap niet zonder gebaar afsluiten. Je betaalt € 25 per maand. Omgerekend is dat € 0,83 per dag. Ik heb hier een uitzondering van gemaakt en € 2,50 korting voor je verwerkt. Dit bedrag wordt verrekend op je eerstvolgende factuur.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust. Wij zijn er voor je. Ik wil je voor nu veel plezier wensen met je nieuwe Internet abonnement!


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • October 13, 2026

Hoi ​@Cem van Odido ,

Bedankt voor je reactie en de toegekende € 2,50 korting.

Ik begrijp dat er op 10 september nog geen abonnementskosten zijn berekend. Mijn klacht gaat echter niet over die kosten, maar over de gebrekkige communicatie en ondersteuning tijdens de overstap.

Odido waarschuwde vooraf voor mogelijk “een korte periode” zonder internet, terwijl wij in werkelijkheid vrijwel de gehele werkdag offline waren. Dit was extra problematisch omdat wij beiden thuiswerken. De aangeboden mobiele internetvoucher was voor ons onbruikbaar en een alternatief werd niet geboden.

In de schriftelijke reactie van 16 september heeft Odido deze tekortkomingen ook erkend en excuses aangeboden.

Hoewel ik de € 2,50 waardeer, vind ik dit geen passende coulancevergoeding voor de situatie.

Daarom verzoek ik om een coulancevergoeding ter hoogte van twee volledige maanden abonnementskosten.

Kun je dit verzoek opnieuw beoordelen of voorleggen aan de verantwoordelijke afdeling?

Alvast bedankt voor je hulp!


  • is een Top Poster
  • Antwoord
  • October 13, 2026

Hoi ​@Cem van Odido ,

Bedankt voor je reactie en de toegekende € 2,50 korting.

Ik begrijp dat er op 10 september nog geen abonnementskosten zijn berekend. Mijn klacht gaat echter niet over die kosten, maar over de gebrekkige communicatie en ondersteuning tijdens de overstap.

Odido waarschuwde vooraf voor mogelijk “een korte periode” zonder internet, terwijl wij in werkelijkheid vrijwel de gehele werkdag offline waren. Dit was extra problematisch omdat wij beiden thuiswerken. De aangeboden mobiele internetvoucher was voor ons onbruikbaar en een alternatief werd niet geboden.

In de schriftelijke reactie van 16 september heeft Odido deze tekortkomingen ook erkend en excuses aangeboden.

Hoewel ik de € 2,50 waardeer, vind ik dit geen passende coulancevergoeding voor de situatie.

Daarom verzoek ik om een coulancevergoeding ter hoogte van twee volledige maanden abonnementskosten.

Kun je dit verzoek opnieuw beoordelen of voorleggen aan de verantwoordelijke afdeling?

Alvast bedankt voor je hulp!

Sorry, maar ik vind twee maanden volledige abonnementskosten vergoeding voor minder dan een dag geen verbinding echt absurd. Dat ga je zeker niet krijgen. Odido is al coulant geweest door geen €0,83 maar €2,50 te vergoeden. Dat is al meer dan in je contractvoorwaarden staat. Daar zul je het echt mee moeten doen verwacht ik. 


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 13, 2026

Tja, zelfs die 83 cent was al teveel.  Het is een technisch product wat even wat opstart problemen had. Je betaald uiteraard niet voor dagen waar je geen internetdienst had, maar dat heeft Odido ook  niet gedaan. 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • October 19, 2026

Hi ​@Cem van Odido 

Ik kom graag nog even terug op mijn bovenstaande verzoek. Het is inmiddels zes dagen geleden en ik heb hier nog geen reactie van Odido op ontvangen.

Andere Community-leden hebben inmiddels hun mening gegeven, maar ik ontvang graag een officiële reactie van Odido op mijn verzoek om een coulancevergoeding van twee volledige maanden abonnementskosten.

Kun je laten weten of dit inmiddels opnieuw is beoordeeld of is voorgelegd aan de verantwoordelijke afdeling?

Alvast bedankt!