Skip to main content
Beantwoord

EX5601-T1 bridge modus

  • 13 June 2024
  • 7 reacties
  • 258 Bekeken

Beste kijkers,

Met de overstap van Ziggo DSL naar Glasvezel via Odido verliep alles soepeltjes. De modem EX5601-T1 die aangeleverd wordt aangesloten en mijn “access-point” waarop beide netwerken netjes worden voorzien van IP-adressen. 

Normaal gesproken dien je de modem van Odido in bridgemodus te zetten zodat “access-point’ als modem/router wordt gebruikt. Gezien dit de eerste keer niet nodig was, ik helemaal happy! 

Helaas, nu ik een kabel getrokken heb van de woonkamer naar de slaapkamer en opnieuw mijn router probeer aan te sluiten, geen netwerk op mijn ASUS RT86U en wordt de “access-point” niet voorzien van een IP.

Zijn er mensen die hiervoor een oplossing hebben? Heb ook gebeld met de technische dienst bij Odido zelf.

Groetjes,

Kai

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @forgiven, welkom op onze Community!

Het is niet mogelijk om de Zyxel in bridge modus te zetten. Je kunt wel je eigen modem direct aansluiten op de verbinding. In deze topics lees je alles over het gebruiken van een eigen modem:  

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @forgiven 

Werkt de Asus ook niet als je hem als Acces Point instelt via de Asus web interface > operating mode?

Of misschien is het LAN IP van de Asus hetzelfde als die van de Zyxel (192.168.1.1), dan zou je die van de Asus eens kunnen wijzigen naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

Reputatie 7
Badge +4

Lees verschillende termen als het gaat om de configuratie/setup, want is je eigen router ingesteld als ROUTER of als Access Point (AP)?

Als het in ROUTER mode is en dus in DHCP mode draait, zal deze dus zelfstandig IP’s gaan uitdelen aan de devices die hierop worden aangesloten.

Is hij als AP ingesteld, dan krijgen alle aangesloten devices IP’s vanuit de router waarop dit AP is aangesloten. Dat zal dan in dit geval dus de Odido router zijn.

Als je eigen router in ROUTER mode draait, is het van belang dat het subnet op je eigen ROUTER afwijkt van die van de Odido router.

De Odido router heeft default 192.168.1.1 en wil je daarop je eigen ROUTER aansluiten, zal die ingesteld moeten worden op bijv. 192.168.2.1.

Hallo @forgiven 

Werkt de Asus ook niet als je hem als Acces Point instelt via de Asus web interface > operating mode?

Of misschien is het LAN IP van de Asus hetzelfde als die van de Zyxel (192.168.1.1), dan zou je die van de Asus eens kunnen wijzigen naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

Hallo Waqqas,

Ben er inderdaad achter dat het default IP van de Asus router in acces point modus mogelijk ook op 192.168.1.1 staat. Ik zal deze proberen te wijzigen om te kijken of dit het probleem oplost, bedankt voor je antwoord.

Met vriendelijke groet,

Kai

Reputatie 7
Badge +15

@forgiven 

2 routers met dezelfde LAN IP veroorzaken IP conflicten en werken dan mogelijk niet.

@forgiven

2 routers met dezelfde LAN IP veroorzaken IP conflicten en werken dan mogelijk niet.

Klopt dat is logisch. Het vreemde blijf ik alleen wel vinden is dat het voorheen werkte met Ziggo → Router (access-point) om vervolgens de overstap te doen dan naar Odido (glasvezel) en plug and play werkte alles. Ik ga in ieder geval even het default IP-adres wijzigen op mijn router om te kijken of dat het probleem oplost.

Ik zal laten weten of dit het probleem voor mij heeft opgelost.

Bedankt voor je reactie en een fijne dag toegewenst.

@Waqqas het is opgelost heb het default IP van router verandert en hierdoor heb ik geen IP conflict meer. Bedankt voor je hulp!

Reageer