Skip to main content
Beantwoord

ODIDO TV Online gaat 's avonds haperen in Spanje

Ik ben een aantal maanden in Spanje en gebruik ODIDO TV Online via de app.

Overdag werkt de tv dat uitstekend maar ‘s avonds begint het haperen, steeds

even wachten en dan weer even werkend beeld en geluid, dat wordt in de loop

van de avond steeds erger en ‘s morgens is het vanzelf weer goed.

Ik kan twee verschillende van twee verschillende providers WIFI gebruiken

beide hebben hetzelfde probleem ook 5G of 2G wifi maakt geen verschil.

Het lijkt net of Nederland het te druk heeft om ‘s avonds het buitenland te bedienen.

Beste antwoord door Demi van Odido

Hi ​@harold1948, ik denk graag met je mee om uit te zoeken wat er aan de hand is. Als ik je goed begrijp ervaar je in Spanje alleen in de avonduren problemen met onze Odido Online TV app voor op de tablet? In principe zou de app ook in Spanje gewoon goed moeten werken. Gek dat dit toch niet het geval is in de avonduren. Dit probleem wordt vaak namelijk veroorzaakt door de internetverbinding, maar ik begrijp uit je bericht dat de hoge ping alleen voordoet op onze app. Ik wil dit dan ook graag verder laten onderzoeken wat dan precies het euvel is. Ik heb ons tv team gevraagd of zij hiernaar kunnen kijken. Mocht er meer informatie nodig zijn, dan kom ik opnieuw bij je in de lucht! 

Bekijk origineel

18 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9035 reacties
  • 4 januari 2025

Onderscheid tussen mensen in NL en de EU? Nee,  zo werkt dat niet. Het kan wel zo zijn dat die spaanse internet bedrijven een beperkte capaciteit naar Nederland hebben of zitten de wifi netwerken zelf vol.

Je gebruikt nu wifi, probeer eens via mobiel internet. Welk mobiel toestel gebruik je de app op?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 5 januari 2025

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 5 januari 2025

Dag Eric,

Bedankt voor je reactie de app gebruik ik op een Samsung Tablet A7 modelnr SM-T500.

1 GB Ram beschikbaar + 4GB extra. Er draaien geen andere app’s op de achtergrond behalve GoogleHome om de ChromeCast II aan te sturen. De ChromeCast is via HDMI aangesloten op een Samsung TV ik gebruike de externe voeding voor de ChromeCast we halen de stekker van de voeding uit het stopcontact als de TV uitgaat. 

We zitten in een appartement en zijn de enige gebruiker van de glasvezel  WiFI met 2G en 5G beide geven dezelfde resultaten. 

Als ik de speedtest van ODIDO (naar Amsterdam) gebruik meet ik Ping 45 ms Down 229.6 Mbps Up 209.4 Mbps. Als ik met ping.eu meet naar Speedtest.ams.t-mobile.nl krijg ik veel gunstigere ping waarden 10.3 ms. Eigenlijk meet ik dezelfde waarden de hele dag en avond door.

‘S morgens en ‘s middags tot ongeveer 15.00 uur kan ik via de App en  ChromeCast ongestoord tv kijken
dan begint het haperen langzaam te beginnen tussen 15.00 en 18.00 uur daarna wordt het haperen zo erg dat tv kijken onmogelijke wordt. Er is dan niets aan instellingen of wat ook veranderd. Het maakt ook niet uit welke TV kanaal we kijken. Ook TV terugkijken hapert in dezelfde periode.

Gisteren tijdens 4 jan tijdens de Mask singer op RTL 4 zijn we maar gestopt met casten en wat schetst onze verbazing, als we alleen met de App op de Tablet kijken is het haperen over.

Na 23.00 uur kunnen we ChromeCast weer inschakelen en met heel af en toe haperen tv kijken

de volgende morgen werkt alles weer perfect tot ca 15.00 uur.

Wat gaat er tussen grof weg tussen 15.00 en 23.00 uur mis en hoe zou ik dat kunnen veranderen.

In de bijlage een paar foto’s van gemeten waarden.

Met vriendelijke groet, Harold

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9035 reacties
  • 5 januari 2025

Je komt zelf al in de buurt van waar het mis gaat. De datafeed van Nederland naar Spanje is prima, ook s’avonds zoals je ervaar als je de TV online app gebruikt op de tablet. De chromecast add on geeft het probleem. Daar is vanuit Odido servers in Nederland gezien geen verschil, er wordt gewoon een stroom aan bits over het internet gestuurd. Dat die bits naar Spanje gaan is ook geen probleem, op de tablet komen ze gewoon aan. Misschien gebruikt de chromecast meer bandbreedte? Geen idee, maar als het aan de Odido kant zou liggen dan zou dat niet zozeer met Spanje te maken hebben. De locatie heeft in die zin geen invloed op de uitgaande bits naar het internet. 

Dus probeer nog eens met een telefoon met mobiel internet en een wifi hotspot daarop. Misschien is toch dat SSID van het vaste netwerk in de avonduren wat overbelast.

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 21 januari 2025

Hier dezelfde problemen in Spanje, ook via chromecast aangesloten, maar andere leverancier (Starlink). Streamen vanaf android tablet, of telefoon, geen verschil. Overigens werken alle andere stream apps zonder problemen (netflix, prime, youtube etc.) op diezelfde devices en via dezelfde connectie. Ik zie tal van topics binnen deze community die dezelfde problemen omschrijven bij het streamen via chromecast  vanaf de app. Lijkt mij toch echt aan de app te liggen...

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9035 reacties
  • 21 januari 2025

Zoals je al aangeeft, via Android toestel geen probleem en daar is de app voor gemaakt. Er zal echt geen spaans onderscheid worden gemaakt. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 21 januari 2025

Het probleem haperen vooral in de avond op van ODIDO TV bestaat nog steeds.

Ik heb het opgelost door NLziet te nemen en dat werkt vlekkeloos!

Ook hotspot met ODIDO mobiel geprobeerd maar geeft geen verbetering

Zelfs de tablet hapert als de latensie boven de 130 komt.

Gebruikte apparatuur

Samsung Tablet met ODIDO TV App geïnstalleerd

Samsung TV

Chromecast II aan TV

WiFI geen andere gebruikers

In Nederland nog nooit problemen met TV App en Chromecast gehad.

Het lijkt er op dat zodra de ODIDO server door veel gebruikers aangesproken

wordt, de content over te veel kanalen verdeeld moet worden. Je krijgt een soort timesharing per kanaal waardoor bij hoge (dus slechte) latensie, zeker uit

het buitenland, de wacht tijd te lang wordt , wat het irritante haperen veroorzaakt.

Dat is natuurlijk een probleem wat ik niet op kan lossen.

Voor de liefhebbers nog een overzicht in de bijlage

Overigens bij T-mobile speelde dit probleem niet in Spanje.

Ik heb echter wel een oplossing gevonden, heb een abonnement bij

NLziet afgesloten en eureka dat werkt met de zelfde apparatuur

foutloos. Dus vaarwel ODIDO TV !!

Past overigens ook prima bij de opmerking van collega’s dat andere Apps zoals

Youtube etc wel zonder haperen werken met dezelfde apparatuur en verbindingen.

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 21 januari 2025

Zojuist ook een NLziet abo genomen om te testen. Dat lukt dus wel. Hopelijk leert ODIDO er nog van, zal ze nog veel klanten kosten als ze hun hoofd in het zand blijven steken. Dank Harold voor je info en je topic. Ik stond al op het punt aan de hardware te gaan switchen 👍

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9035 reacties
  • 21 januari 2025

Odido verkoopt internet access lijn diensten in Nederland.  Geen los android tv abonnement voor gebruik op een TV door heel Europa. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 24 januari 2025

Dag Eric ik geloof dat je het probleem niet begrijpt. Ik heb in Nederland een ODIDO internet abonnement met TV en een TV Box. Ik zou mijn TV abonnement in heel Europa kunnen gebruiken. Dat lukt 's  avonds niet omdat de omdat de Ping naar het ODIDO netwerk oploopt tot boven de 100. Overigens de ping s'avonds naar KPN netwerk blijft rond de 45. Het probleem ligt duidelijk bij ODIDO. Om toch s'avonds TV te kunnen kijken heb ik een extra abonnement bij Nlziet afgesloten en dat werkt 's avonds zonder enig probleem met dezelfde randapparatuur en glasvezel verbinding. Nu je toch over abonnementen hebt. Ik probeerde bij ODIDO mijn lopende abonnement te verlengen ( betaal nu (31 € en een paar dubbeltjes) voorstel ODIDO de eerste 2 maanden 40 € en daarna 50€ per maand, lijkt me een prima methode om klanten weg te jagen. Het telefoon gesprek is na te zoeken in de ODIDO datadase. Groet Harold 

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 1968 reacties
  • Antwoord
  • 25 januari 2025

Hi ​@harold1948, ik denk graag met je mee om uit te zoeken wat er aan de hand is. Als ik je goed begrijp ervaar je in Spanje alleen in de avonduren problemen met onze Odido Online TV app voor op de tablet? In principe zou de app ook in Spanje gewoon goed moeten werken. Gek dat dit toch niet het geval is in de avonduren. Dit probleem wordt vaak namelijk veroorzaakt door de internetverbinding, maar ik begrijp uit je bericht dat de hoge ping alleen voordoet op onze app. Ik wil dit dan ook graag verder laten onderzoeken wat dan precies het euvel is. Ik heb ons tv team gevraagd of zij hiernaar kunnen kijken. Mocht er meer informatie nodig zijn, dan kom ik opnieuw bij je in de lucht! 

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 1968 reacties
  • 3 februari 2025

Hi ​@harold1948, onze technische dienst is nog druk bezig met het uitzoeken van het probleem. Ik deel graag de update met je! Ze geven het volgende aan:

We checked the ISEE logs, and we can only observe the following: " Sessie verlopen. Je moet opnieuw inloggen. (432122)" which means that the APP client has not interacted with the platform for an extended period, causing the session to expire. so, re-login is required.

Also, we can observe that he only uses the WiFi connection, if the user still on Spain (i see that the last time he uses the device was on 19 January) i suggest trying again with mobile internet, maybe the wifi that he uses is s a bit overloaded in the evenings.

Zou je het eens willen proberen via jouw mobiele data en of het probleem dan nog steeds is in de avond? Dan kunnen we dit verder uitpluizen. 

Dank je wel alvast!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 3 februari 2025

Ben inmiddels van Torremolinos naar Torrevia verkast. Probleem zelfde, ‘s avonds hoge ping en haperen met de TV-app . nu met een andere provider.

Overigens in Torremolinos en Torrevia zijn en waren we de enige gebruiker van de WiFi dus dat is het probleem niet.

Vanaf 19 januari gebruik ik NLziet om van het Odido probleem af te zijn.

Ik zal nog eens proberen met de Odido tv-app zowel WiFi als mobiel.

Groet Harold

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 1968 reacties
  • 3 februari 2025

@harold1948 Check! Top dat je ook met je mobiele data wilt testen, dan kunnen we toch uitsluiten of het alleen in de wifi zit of niet en helpt het bij het onderzoek hiernaar. Laat maar weten als je het getest hebt, dan kan ik dit doorgeven zodat ze weer verder kunnen gaan speuren naar het euvel! 😊

Demi van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 1968 reacties
  • 10 februari 2025

Hi ​@harold1948, hier ben ik weer! Onze technische dienst vraagt zich af of je het al hebt kunnen testen met de app op de mobiele verbinding. Laat je het mij nog weten? Dan kunnen ze verder met het onderzoek, want ze lossen het graag op mocht er inderdaad iets mee aan de hand zijn! 😊

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 10 februari 2025

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 10 februari 2025

1 keer met mobiel getest zie de foto’s met de app op de telefoon dat werkt ‘s avonds met niet vaak bijladen.

Internet op glasvezel werkt overdag perfect. ‘s avonds als het druk wordt met meerdere odido klanten blijft het alsmaar herladen. Ik schakel dan over naar NLziet en dan geen enkel probleem. Ping naar KPN blijft ‘s avonds rond de 40.

Ik heb een 10 Gb abonnement mobiel en kan dus geen uitgebreide test doen dan ben ik zo door

de data heen. Bovendien financieel gezeur met te veel of te lang in het buitenland .

Groet Harold

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 2799 reacties
  • 11 februari 2025

Hi ​@harold1948, dankjewel! Ik heb de uitkomst meteen met het TV team besproken. Het is interessant dat het via de mobiele verbinding wel werkt, dit laat zien dat er geen issue vanuit de app is maar dat het echt aan je verbinding in Spanje ligt. Wij kunnen niks met deze buitenlandse internetconnectie en daarom kan ik je niet helpen. Wie weet heeft een klant toch nog een oplossing, we laten daarom het topic gewoon openstaan!

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen