Skip to main content
Beantwoord

Zyxel EX5601-T1 port forwarding wil maar niet lukken

  • 13 June 2024
  • 13 reacties
  • 199 Bekeken

Goedenavond,

Ik ben reeds overgestapt van tweaks naar odido glasvezel 2gb.

Zoals menig andere op dit forum wilt het port forwarding niet lukken voor (in mijn geval de Synology VPN server (OpenVPN)).

 

Afgelopen zaterdag geswitched, maar niks “was meer bereikbaar” dus direct het IP adres gewijzigd naar wat ik had in m’n Fritzbox en alles is weer beschikbaar.

Echter wilt mijn VPN server maar niet verbinden. Heb van alles geprobeerd, en ook al aardig wat tips and tricks toegepast die ik hier gelezen hebt.

 

  • Het IP adres is dus in de 178 range en niet meer de 1.
  • Bij port forwarding ondertussen alle protocollen geprobeerd evens als TCP/UDP en beide.
  • Router opnieuw paar keer opgestart
  • VPN herstart(NAS ook)
  • Router factory reset gedaan en nog keer geprobeerd.

 

Heb er nu wat meer in staan om wat dingen te testen, maar het gaat dus om port 1194. Overigens ook nog in de OPENVPN gewisseld van UDP naar TCP en config gedownload en getest. maar wilt niet lukken.

 

Iemand nog tips? Of anders kijken hoe ik de fritzbox terug kan zetten ipv de Zyxel.. alles zit daar nog in. Moet ik alleen wel weten wat ik daarvoor moet doen haha. Maar liever oplossen met de Zyxel.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jeronimo88 

Ik heb eerder wel eens gelezen dat een andere IP range het probleem was, je zou als test misschien de Zyxel eens van een fabrieksreset kunnen voorzien en 1 regel aanmaken. Werkt het dan of niet met de 192.168.1.X range?

Zorg dat het apparaat waarvoor je de portforwarding aanmaakt een vaste IP adres heeft 

De Fritzbox configureren is ook niet zo moeilijk. Welke Fritzbox heb je? Je kan in de interface Odido als internetaanbieder kiezen of vlan 300 (DHCP) en aansluiten op externe modem selecteren. Na het herstarten van de ONT moet internet werken.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou er voor kiezen om de Fritz op je aansluiting aan te sluiten.

Met dank aan @peter-keetfm hier een link met wat info

FRITZ!Box voor gebruik op de glasvezelaansluiting van Odido (voorheen T-Mobile) configureren

@Pieter_B

Het is (mij) niet bekend welke Fritzbox TS gebruikt.

Misschien wil TS juist wel de Zyxel gebruiken omdat de Fritzbox geen doorvoer heeft van 2Gbit (wan/lan) naar een betreffend apparaat (pc laptop enz).

Die link verwijst naar een Fritzbox fiber.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Denk dat we even voor die info moeten wachten op de TS @peter-keetfm , waarop we dan kunnen aanhaken om eventueel tot een oplossing te komen.

Lees nu ook i.d.d. dat het om een connectie gaat die >1Gb, heb dus geen ervaring of er FB’s zijn die dit aan kunnen. Dat was ook een beetje de reden dat ik je aansloot op dit topic, want dat lijkt mij iets meer jouw terrein.

Bedankt i.i.g. voor de toevoeging.

Goedenavond,

 

Qua hardware is er niet meer dan 1GB in huis. Overigens wou ik nog mee geven dat het qua ervaring nu met Odido en snelheid tegen valt.

  • Vanavond hele avond op de PS5 een latency van 6ms tot 15ms gemiddeld.
    • Voor zaterdag was dat altijd 1ms tot max 5ms.
  • Wifi stoort veel, valt uit.
    • Terwijl hardware en settings het zelfde zijn gebleven(Unifi controller met 2x FLEXHD en goede uitgebalanceerde instellingen die al 3 jaar uitstekend draaien)

Kan dit natuurlijk toeval zijn, maar het valt wel op. Had hiervoor 0 problemen de afgelopen 5 jaar met Tweaks.

 

Mocht het ooit allemaal goedkomen dan wil ik nog eens kijken naar evt. 2gb hardware maar wil het eerst nu goed hebben allemaal.

 

Heb een Fritzbox 5490, dus niet mega spannend. Odido heeft ook een huawei OptiXstar HN8010s-20 aangesloten (XGS-PON terminal) mocht dat nog meer informatie verschaffen.

Voorkeur heeft uiteraard om de meegeleverde hardware te gebruiken van Odido, en als ik zo de community hier doorzoek is het wel benedemaats m.b.t. forwarding etc. 

@Pieter_B 

De Fritzbox 5530 en 5590 hebben een 10Gbit SFP poort. (XGS-PON module)

En een 2.5Gbit RJ45 poort.

Dan zal het goed moeten werken het 2Gbit pakket. (Voor betreffende apparaat snelheid)

 

 

 

Goedenavond,

 

Qua hardware is er niet meer dan 1GB in huis. Overigens wou ik nog mee geven dat het qua ervaring nu met Odido en snelheid tegen valt.

  • Vanavond hele avond op de PS5 een latency van 6ms tot 15ms gemiddeld.
    • Voor zaterdag was dat altijd 1ms tot max 5ms.
  • Wifi stoort veel, valt uit.
    • Terwijl hardware en settings het zelfde zijn gebleven(Unifi controller met 2x FLEXHD en goede uitgebalanceerde instellingen die al 3 jaar uitstekend draaien)

Kan dit natuurlijk toeval zijn, maar het valt wel op. Had hiervoor 0 problemen de afgelopen 5 jaar met Tweaks.

 

Mocht het ooit allemaal goedkomen dan wil ik nog eens kijken naar evt. 2gb hardware maar wil het eerst nu goed hebben allemaal.

 

Heb een Fritzbox 5490, dus niet mega spannend. Odido heeft ook een huawei OptiXstar HN8010s-20 aangesloten (XGS-PON terminal) mocht dat nog meer informatie verschaffen.

Voorkeur heeft uiteraard om de meegeleverde hardware te gebruiken van Odido, en als ik zo de community hier doorzoek is het wel benedemaats m.b.t. forwarding etc. 

Als de Fritzbox 5490 beviel en de snelheid niks uit maakt. (1Gbit genoeg) Kun je deze ook direct op de XGS-PON ONT aansluiten.

Je stelt dan de lan1 poort in als wan poort.

T-Mobile profile (of vlan300) selecteren en gaan.

(Als er geen kortingen zijn pakket op 1Gbit terug zetten)

 

 

@peter-keetfm , ik het geprobeerd maar het wil niet lukken.

Fritz aan de laptop gehangen, ingelogt en voorbereidt volgens screenshots.

Maar echter als ik dan de WAN in LAN1 stop, geen internet.. Ook nog het Tmobile profiel geprobeerd maar dat werkt niet(kan dan ook niet voor LAN1 optie kiezen).

Kan ook niks vinden over het PBit waarde, staat momenteel op 0? En alle gegevens uit het Vlan 300 (rode kader) kan ik nergens intoetsen, dus lijkt mij niet nodig?

 

Zie ik iets over het hoofd?

1
3

 

Die instelling lijkt goed.

Heeft U wel de netwerkkabel van het glasvezelkastje naar de lan1 (wan) poort goed zitten.

En een reboot gedaan van zowel het glasvezelkastje (stroomstekker voor
10 sec. eruit) en de Fritzbox.

 

Die instelling lijkt goed.

Heeft U wel de netwerkkabel van het glasvezelkastje naar de lan1 (wan) poort goed zitten.

En een reboot gedaan van zowel het glasvezelkastje (stroomstekker voor
10 sec. eruit) en de Fritzbox.


ja wel de juiste kabel gebruikt vanuit de module. Zal morgen nog eens testen met beide spanningsloos maken. Fritzbox had ik wel gedaan. 

 

Probeer eerst het glasvezelkastje.

En dan kijken of de Fritzbox internet krijgt.

Het Odido profile van je screenshot moet goed zijn.

 

@peter-keetfm , het is gelukt. Met Vlan 300 aanmaken en power cyclen van het modem en glasvezel interface.

Thanks!

@peter-keetfm , het is gelukt. Met Vlan 300 aanmaken en power cyclen van het modem en glasvezel interface.

Thanks!

Top dat het gelukt is.👍

 

Reageer