Youless LS 120 krijgt geen IP adres van Zyxel T-56
Goedemorgen allen,
Ik heb bijna een dag besteed aan het probleem dat de Zyxel T-56 modem geen IP adres (kan) geven aan een Youless LS120 Energy Monitor. Ik heb ook maar eens support gevraagd bij de makers van Youless en krijg het volgende antwoord:
“ Heb je toevallig een Zyxel T-56 modem van Odido? Er is namelijk recentelijk een firmware fout in hun modem geslopen waardoor de Youless (en vele andere apparaten) geen IP adres krijgt van dit modem. We krijgen daar de laatste tijd met regelmaat een vraag over, dus vandaar dat ik dit als eerste vraag. Odido en Zyxel hebben hier inmiddels overigens ook al een firmware update voor, maar die is nog niet bij alle klanten uitgerold. Met vriendelijke groet, Youless energy monitor ”
Nu is mijn vraag: Waar kan ik de firmware vinden om te downloaden en toe te passen op mijn modem...
Bladzijde 4 / 4
Heb hier geen Zyxel actief in het netwerk, dus kan je daar geen antwoord op geven @Snowkrash1974 .
Wellicht kan @Waqqas hier even zijn licht over laten schijnen waar je precies moet kijken, zodat je kan achterhalen wie wat is en met IP.
Zag hier nog een topic voorbij komen, die zag verandering rondom 16 oktober gebeuren …. dus is er met grote waarschijnlijkheid een nieuwe firmware gepushed naar de Zyxel … maar dat is gissen.
Daarom ben ik ook voorstander van het hebben van alles in eigen beheer, zelfs de glasconverter is eigen … maar dat is mijn opzet.
Heb hier geen Zyxel actief in het netwerk, dus kan je daar geen antwoord op geven @Snowkrash1974 .
Wellicht kan @Waqqas hier even zijn licht over laten schijnen waar je precies moet kijken, zodat je kan achterhalen wie wat is en met IP.
Zag hier nog een topic voorbij komen, die zag verandering rondom 16 oktober gebeuren …. dus is er met grote waarschijnlijkheid een nieuwe firmware gepushed naar de Zyxel … maar dat is gissen.
Daarom ben ik ook voorstander van het hebben van alles in eigen beheer, zelfs de glasconverter is eigen … maar dat is mijn opzet.
@Waqqas … mijn laatste hoop in bange YL dagen. In ieder geval bedankt voor de aandacht en uitleg, @Pieter_B . Ik waardeer het enorm.
Alles in eigen beheer: klinkt aantrekkelijk. Zeker na alle Zyxel kritiek. Echter, met druk gezin en verse, intensieve baan durf ik hier even geen energie in te steken.
Contact gehad met Youless. Zij net zo gefrustreerd over Odido en hun dubieuze firmware beleid. Zie ook:
@Tommie van Odido Wanneer komt er verbetering tav het Y56 modem? We horen gaag.
Uiteindelijk de tijdelijke oplossing met fixed IP uitgevoerd:
Laptop direct op YL aangesloten
Benaderd via interne server op 169.254.169.254
Fixed IP adres genomen op adres 254 in IP range
YL weer aan netwerk gehangen en alles draait weer, incl. koppeling met Enelogic
Hi @Snowkrash1974,
Kan je je klantnummer in je profiel zetten, dan kijk ik graag met je mee waarom de Youless geen IP address krijgt.
@Sven-Odido als dat voor jullie nuttig is zou je eventueel ook met mij mee mogen kijken, hoewel mijn Youless inmiddels een fixed ip-adres heeft en dus geen gebruik meer maakt van DHCP.
Mochten jullie op mijn netwerk onderzoek gaan doen, ben ik best bereid om de Youless tijdelijk weer op DHCP te zetten zodat jullie het probleem kunnen analyseren.
Hi @Snowkrash1974,
Kan je je klantnummer in je profiel zetten, dan kijk ik graag met je mee waarom de Youless geen IP address krijgt.
Hi @Sven-Odido It is done.
@Sven-Odido als dat voor jullie nuttig is zou je eventueel ook met mij mee mogen kijken, hoewel mijn Youless inmiddels een fixed ip-adres heeft en dus geen gebruik meer maakt van DHCP.
Mochten jullie op mijn netwerk onderzoek gaan doen, ben ik best bereid om de Youless tijdelijk weer op DHCP te zetten zodat jullie het probleem kunnen analyseren.
Zo te zien heb jij een een T54 modem, heeft het daarop eerder wel gewerkt om een adres te krijgen met DHCP?
Zo te zien heb jij een een T54 modem, heeft het daarop eerder wel gewerkt om een adres te krijgen met DHCP?
Mijn Youless LS120 heeft altijd prima gewerkt en kreeg ook altijd een adres van de DHCP server. Totdat jullie op 16 oktober om 05:40:49 nieuwe firmware op mijn modem hebben gezet.
Daarna kon mijn Youless geen verbinding meer maken.
En wat me ook opviel: sinds dat moment kloppen ook de logregels van de DHCP server niet meer: in plaats van het ip-adres wordt nu het mac-adres (dubbel) opgenomen.
@ed-win@Snowkrash1974 Ik heb de loggign aangezet, kan je de Youless weer op DHCP zetten. Hopelijk kunnen we dan zien waarom er geen IP wordt uitgedeeld.
En wat me ook opviel: sinds dat moment kloppen ook de logregels van de DHCP server niet meer: in plaats van het ip-adres wordt nu het mac-adres (dubbel) opgenomen.
Dat is bekend en wordt in de volgende versie opgelost, het is alleen cosmetisch.
@ed-win@Snowkrash1974 Ik heb de loggign aangezet, kan je de Youless weer op DHCP zetten. Hopelijk kunnen we dan zien waarom er geen IP wordt uitgedeeld.
Dat is bekend en wordt in de volgende versie opgelost, het is alleen cosmetisch.
@Sven-Odido Ik heb de Youless net (omstreeks 12:00) weer omgezet naar DHCP (en de voeding van de Youless even kort losgehaald om hem te laten herstarten).
Zoals verwacht kan ik de Youless nu niet meer benaderen en kan er via de App ook geen Youless meer gevonden worden in mijn netwerk. Waarschijnlijk omdat de configuratie via DHCP niet (goed) meer werkt.
Ik zie nog steeds geen berichten in de log dat de Youless een ipadres toegewezen zou hebben gekregen, die er tot 16 oktober wel dagelijks waren:
16-10-2024
02:08:07
Notice
daemon.debug
user
dnsmasq-dhcp
ip lease:192.168.2.1, given to MAC:72:b814:46:e0, with hostname:youless, Lease time:464317
15-10-2024
05:08:32
Notice
daemon.debug
user
dnsmasq-dhcp
ip lease:192.168.2.1, given to MAC:72:b814:46:e0, with hostname:youless, Lease time:388743
Ook de koppeling tussen de Youless en het Enelogic platform werkt nu dus niet meer.
Laat je mij weten wanneer jullie eea getest hebben, zodat ik de Youless weer terug kan zetten naar een statisch ip-adres?
@Sven-Odido Ik heb de Youless net (omstreeks 12:00) weer omgezet naar DHCP (en de voeding van de Youless even kort losgehaald om hem te laten herstarten).
Zoals verwacht kan ik de Youless nu niet meer benaderen en kan er via de App ook geen Youless meer gevonden worden in mijn netwerk. Waarschijnlijk omdat de configuratie via DHCP niet (goed) meer werkt.
Ik zie op mijn netwerk wel om de 10 seconden een DHCP Discover pakketje gebroadcast worden door de Youless, maar er komt geen DHCP Offer terug van de DHCP server (T54). En dus ook geen DHCP Request en DHCP ACK.
@ed-win Hmm intressant, want ik zie wel dat de Offer wordt gestuurd in de trace.
Gezien het met B21 wel werkte heb ik je modem terug gezet op B21 en de logging opnieuw gestart. Zou je de Youless nogmaals opnieuw kunnen opstarten. Dan hebben we een werkende en niet werkende trace. Dan kunnen we het verschil zien.
@ed-win Hmm intressant, want ik zie wel dat de Offer wordt gestuurd in de trace.
Gezien het met B21 wel werkte heb ik je modem terug gezet op B21 en de logging opnieuw gestart. Zou je de Youless nogmaals opnieuw kunnen opstarten. Dan hebben we een werkende en niet werkende trace. Dan kunnen we het verschil zien.
Door de herstart van de modem heb je de Youless ook al herstart vermoed ik, aangezien hij wordt gevoed via de USB poort van de T54. Maar ik heb hem voor de zekerheid de voeding nog een keer losgekoppeld en weer aangesloten.
In ieder geval heeft de Youless met b21 weer een ip-adres gekregen:
01-11-2024
14:37:08
Notice
daemon.debug
user
dnsmasq-dhcp
sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
01-11-2024
Notice
daemon.debug
user
dnsmasq-dhcp
ip lease:192.168.2.1, given to MAC:72:b814:46:e0, with hostname:youless, Lease time:87331
01-11-2024
Notice
daemon.info
user
dnsmasq-dhcp
sendLeaseMessageToESMD
Thanks, Jouw log ziet er hetzelfde uit als hier boven. Helaas hebben we van de T56 niet een last known working firmware icm met de Youless om daarmee te kunnen testen. We gaan er verder naar kijken met Zyxel. Thanks voor het testen.
Door de herstart van de modem heb je de Youless ook al herstart vermoed ik, aangezien hij wordt gevoed via de USB poort van de T54. Maar ik heb hem voor de zekerheid de voeding nog een keer losgekoppeld en weer aangesloten.
In ieder geval heeft de Youless met b21 weer een ip-adres gekregen:
Thanks! Ik ga beide traces nakijken en voorleggen aan Zyxel. Voor nu laat ik je modem lekker op B21_1129_2 draaien.
Keep you posted!
@Sven-Odido Hoop dat Zyxel het verschil kan zien en het probleem opgelost kan lossen.
Ik kan vanaf de netwerk kant niet zo heel veel zien, omdat ik alleen de broadcast messages langs zie komen. De YouLess geeft blijkbaar zelf aan dat antwoorden geunicast mogen worden (DHCP Discover Bootp flags = 0x0000)?
Thanks, Jouw log ziet er hetzelfde uit als hier boven. Helaas hebben we van de T56 niet een last known working firmware icm met de Youless om daarmee te kunnen testen. We gaan er verder naar kijken met Zyxel. Thanks voor het testen.
Hi @Sven-Odido Dan wacht ik het maar rustig af en zet de YL weer op fixed IP. Thnx!
Hallo @Sven-Odido,
Zouden wij van Youless de pcap bestanden van de traces die je gemaakt hebt ook kunnen krijgen? We kunnen dan ook het DHCP offer bericht van de nieuwe firmware onderzoeken, en bekijken hoe deze is veranderd. Alvast bedankt!
Hi @Youless,
We hebben het verschil in de offer berichten al gevonden. Wachten nu nog op analyze van Zyxel.
Mocht je meer vragen hebben stuur dan gerust een PB.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.