Beantwoord

Wat een probleem modem die Zyxel EX5601 ( portforwarding onmogelijk )

  • 17 April 2024
  • 13 reacties
  • 134 Bekeken

Ik ga maar eens even kijken wie hier allemaal tegen het probleem aan lopen dat het modem welke je geleverd krijgt bij een nieuwe Odido aansluiting niet in orde is. 

problemen waar ik tegen aan loop zijn : 

Bij levering niet de juiste firmware/ of in ieder geval een firmware waarmee Unifi Cloud key geen ip adres kreeg. Na 2 dagen klooien kwamen we op dit forum er achter dat we zelf moesten vragen om een andere firmware update te krijgen om dat probleem op te lossen. Vreemde manier van werken volgens mij maar ja als de problemen dan weg zijn zal het wel goed zijn . 

Maar nee hoor problemen worden steeds groter, heb een kleine server draaien met plex media server er om maar ik denk na 2 dagen naar bagger kwaliteit wat zou er toch aan de hand zijn ? poorten netjes open gezet in de router dus verbinding moet prima zijn . Maar wat blijkt nu, de hele port forwarding in de Zyxel router werkt gewoon niet. En dan niet af en toe of met een probleem niet gewoon helemaal niet. Er is geen poort open te zetten , je kunt zo veel regels toevoegen als je wilt maar het werk niet. Deze Zyxel is een buggy apparaat met slechte firmware en niet de functionaliteit die je mag verwachten . Als je belt met de klanten service geven ze het netjes toe dat er veel bekende problemen zijn maar ze er geen oplossing voor hebben. Advies koop maar een eigen modem dan gaat er een wereld voor u open ?????

Dit kan toch niet waar zijn ? en ik ben heus niet de enige die dit probleem heeft waarom lost Odido dit niet gewoon op of informeert de gebruikers dat de modems fouten bevatten ? 

Hoe kun je een ander modem krijgen die wel werkt ?

 

Ow ja en Odido de snelheid is ook echt om te huilen , 2GB is niet 750MB maar goed dat komt later wel met misschien een goed werkend modem  

Ja mensen hebben op internet een soort houtje touwtje workaround gevonden dat als je je default gateway veranderd het dan tijdelijk wel werkt, maar als je dan een reset uitvoert of een firmware update komt werkt het niet meer ?

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 17 April 2024, 10:26

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Startgoed 

Portforwarding is wel mogelijk met de Zyxel, hopelijk lukt het je met dit stappenplan :

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/port-forwarding-zyxel-t50-met-glasvezel-wil-echt-niet-werken-323803/index2.html?postid=1578994#post1578994

Kun je ook eens de ONT herstarten, een laptop bekabeld op de router aansluiten zonder switch en een speedtest doen met de Ookla speedtest app?

Je kan het resultaat hier delen.

Als je inlogt op de router staat er dan 2500 m/full bij WAN onder systeeminformatie?

Nee hoor werkt totaal niet , wist al dat ik het goed deed en de handleiding bevestigd het , poort 32400  op ip 192.168.2.200 is onmogelijk open te krijgen .  portchecker geeft aan closed, plex geeft aan closed, nas geeft aan closed. 

 

Speedtest bekabeld 742 . maar serieus is dat mijn laatste probleem ik wil die poorten gewoon open kunnen zetten . 

 

op de router staat idd 2500m/full 

 

 

 

 

Stappen plan en dan vooral onder beveiliging de pagina Nat komt niet helemaal overeen : 

ik heb veel minder opties : 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Startgoed

Ik heb al eens gelezen dat portforwarding niet werkt wanneer je een andere subnet gebruikt, zou je de Zyxel eens kunnen voorzien van een fabrieksreset en dan de regels opnieuw aanmaken met 192.168.1.xx?

Voor de snelheid zorg dat je de 2,5 Gbps LAN poort gebruikt en de daarop aangesloten kabel en apparaten moeten deze snelheid ondersteunen.

@Startgoed

Ik heb al eens gelezen dat portforwarding niet werkt wanneer je een andere subnet gebruikt, zou je de Zyxel eens kunnen voorzien van een fabrieksreset en dan de regels opnieuw aanmaken met 192.168.1.xx?

Voor de snelheid zorg dat je de 2,5 Gbps LAN poort gebruikt en de daarop aangesloten kabel en apparaten moeten deze snelheid ondersteunen.



Ik kan die niet aanpassen want dan werkt mijn server niet meer + mijn hele thuis netwerk dus ik moet op deze subnet blijven zitten . 

Aansluiting zit ik want ik heb een iMac Pro met 10gb/ps aansluiting. ( en Cat6 kabel ) 

Reputatie 3

Dit klinkt alsof je router nog op 192.168.1.1 staat en de rest van je netwerk op 2.x klopt dat? Heb je dan op alles wel het juiste subnet staan?

Wat gebeurt er wanneer je de modem ook naar het juiste net migreerd? (192.168.2.1)

Er is veel mis met die modem maar portforwarding is werkelijk het enige in dat ding waar ik nooit problemen mee gehad heb.

Zoals je ziet staat alles uitstekend , en wat we nu ook merken is dat we af en toe de poort wel open hebben staan en af en toe niet , het is net als het weer , af en toe zon af en toe niet. 

Waar kan je een ander modem krijgen ? odido hoort voor een goede werkende verbinding te zorgen met de juiste hardware , deze doet dat overduidelijk dus niet. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Probeer een op je interne netwerk met NMAP via de CMD de specifieke poort te proben

nmap -p POORTNUM hostIP

Dus in jouw geval nmap - p 32400 192.168.2.200 , krijg je dan wel een reactie?

Of als je in je browser naar http://192.168.2.200:32400 gaat, kom je dan wel op die server?

Reputatie 7
Badge +14

Wat mij opvalt is dat je een DHCP server configureert van 192.168.2.2 tot 192.168.2.254  en dan wel vaste IP adressen forward in deze range. (192.168.2.200 en 192.168.2.143).

Waar heb je vastgelegd dat je NAS en PS5 altijd dit IP adres krijgt en niet aan andere devices wordt toegewezen?

Portforwarding is hier ook geen enkel probleem met dezelfde hardware en software versie, dus toch nog even verder zoeken.

drama blijft nog steeds het zelfde, poort open , 5 minuten later poort dicht .  problemen met de server , problemen om een poort voor plex open te zetten , wegvallen van de Unifi cloud key , Kom op zeg er moet toch een ander modem beschikbaar zijn voor deze glasvezel verbinding ? 

Wat mij opvalt is dat je een DHCP server configureert van 192.168.2.2 tot 192.168.2.254  en dan wel vaste IP adressen forward in deze range. (192.168.2.200 en 192.168.2.143).

Waar heb je vastgelegd dat je NAS en PS5 altijd dit IP adres krijgt en niet aan andere devices wordt toegewezen?

Portforwarding is hier ook geen enkel probleem met dezelfde hardware en software versie, dus toch nog even verder zoeken.

 alles heeft vaste ipadressen poort staat open , portchecker geeft aan poort open . je start een verbinding en 5 minuten later poort dicht , je gaat naar portchecker en die geeft aan closed. Dat is serieus een router probleem hoor en niets anders. 

Reputatie 3

Wat mij opvalt is dat je een DHCP server configureert van 192.168.2.2 tot 192.168.2.254  en dan wel vaste IP adressen forward in deze range. (192.168.2.200 en 192.168.2.143).

Waar heb je vastgelegd dat je NAS en PS5 altijd dit IP adres krijgt en niet aan andere devices wordt toegewezen?

Portforwarding is hier ook geen enkel probleem met dezelfde hardware en software versie, dus toch nog even verder zoeken.

 alles heeft vaste ipadressen poort staat open , portchecker geeft aan poort open . je start een verbinding en 5 minuten later poort dicht , je gaat naar portchecker en die geeft aan closed. Dat is serieus een router probleem hoor en niets anders. 

Dit kunnen geen vaste ip adressen zijn aangezien je die ook in de dhcp uitgeeft dus leuk dat je zegt dat een apparaat vast .200 heeft maar een paar minuten laten kan je dhcp server ook .200 uitgeven aan een ander apparaat.

Eerst je dhcp range maar eens zetten op een range waarin je vast uitgegeven adressen niet in voorkomen.

Wat ook al eerder gezegd is, als je intern naar dat adres gaat krijg je dan ook een port closed of werkt het dan nog wel?

Reputatie 7
Badge +3

Dit kunnen geen vaste ip adressen zijn aangezien je die ook in de dhcp uitgeeft dus leuk dat je zegt dat een apparaat vast .200 heeft maar een paar minuten laten kan je dhcp server ook .200 uitgeven aan een ander apparaat.

Het maakt voor een DHCP server uit op welke plek je de fixed IP regelt, is het in de router of op het remote device. Jouw beschreven @Jaapje78 risico is van toepassing als je op het remote device de fixed IP vastlegt, maar doe je het in de router … dan ‘weet’ de router ook dat binnen de DHCP pool dit IP niet gebruik kan worden.

Maar binnen netwerken is het redelijk standaard om een deel van de DHCP pool vrij te maken voor fixed IP’s, waarbij het niet uitmaakt of je het dan in de router of extern vastlegt .. zolang de fixed IP maar buiten de beschikbaar gestelde DHCP pool valt.

Dus wat jij @Startgoed zou kunnen doen, is de DHCP pool instellen van 192.168.2.2 - 192.168.2.142. Hiermee vallen je fixed IP’s dus buiten de standaard DHCP pool, dan eens kijken of je probleem niet meer voorkomt.

J

Dit kunnen geen vaste ip adressen zijn aangezien je die ook in de dhcp uitgeeft dus leuk dat je zegt dat een apparaat vast .200 heeft maar een paar minuten laten kan je dhcp server ook .200 uitgeven aan een ander apparaat.

Het maakt voor een DHCP server uit op welke plek je de fixed IP regelt, is het in de router of op het remote device. Jouw beschreven @Jaapje78 risico is van toepassing als je op het remote device de fixed IP vastlegt, maar doe je het in de router … dan ‘weet’ de router ook dat binnen de DHCP pool dit IP niet gebruik kan worden.

Maar binnen netwerken is het redelijk standaard om een deel van de DHCP pool vrij te maken voor fixed IP’s, waarbij het niet uitmaakt of je het dan in de router of extern vastlegt .. zolang de fixed IP maar buiten de beschikbaar gestelde DHCP pool valt.

Dus wat jij @Startgoed zou kunnen doen, is de DHCP pool instellen van 192.168.2.2 - 192.168.2.142. Hiermee vallen je fixed IP’s dus buiten de standaard DHCP pool, dan eens kijken of je probleem niet meer voorkomt.

 

 

Idd je hebt helemaal gelijk aanpassing doorgevoerd we gaan het eens even testen , als snap ik niet helemaal wat de dhcp range dan te maken heeft met de poort die continu dicht gaat ? hoop dat iemand dat even uit kan leggen . 

Reageer