Beantwoord

Vervangen vigor 2132FVn met eigen router

  • 15 May 2024
  • 2 reacties
  • 48 Bekeken

Hoi Forum,

In ons huishouden is de draytek unit die wij jaren geleden hebben ontvangen van toen der tijd t-mobile nog steeds de primaire router. De firmware van dit apparaat is zeer verouderd, dus het is hoog tijd om hem te vervangen.

 

Ik heb het verlangen om ons gehele netwerk over te zetten naar tp-link omada, te beginnen met onze router. Voordat ik een aankoop maak wil ik wel zeker zijn dat alle informatie en spullen op een rijtje heb om iets zoals de tl-er605 te installeren.

Het voornaamste waar ik tegenaan loop is de media converter. Op dit moment komt glasvezel via een oranje doos (waarvan ik niet kan herleiden wat het is) naar binnen en gaat het met een kabel direct de sfp poort van de vigor in. Al schaf ik een media converter aan, sluit deze aan op de wan poort van mijn tp-link, en zet deze op vlan300… werkt mijn internet verbinding dan?

 

Wat zie ik over het hoofd? Hebben jullie suggesties voor hoe ik dit beter kan aanpakken? Ik hoor het graag!

icon

Beste antwoord door Waqqas 15 May 2024, 21:03

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @owieOne 

Odido kan de Draytek ook voor je vervangen met een mediaconverter en Zyxel router, je hoeft dan enkel de router te vervangen.

Je kan ook de TP-LINK MC220L nemen bijvoorbeeld, de SFP en patchkabel uit de Draytek halen en in de TP-LINK doen en je router hierop aansluiten.

VLAN 300 (DHCP) stel je dan in in je router.

Reputatie 7
Badge +4

Ooit toch wel uit een ver verleden is dit topic gemaakt door @Hidden.nld , daarbij voor nu in gedachte houden dat je nu alleen nog maar VLAN 300 nodig hebt. De noodzaak om voor de mediabox VLAN 640 in te stellen is NIET meer nodig, deze werkt nu direct op je LAN.

Maak hier zelf ook gebruik van de genoemde TP-Link MC220L, met de beperking van 1Gb doorvoer max. Dus mocht je ooit denken om bijv. een 8Gb aansluiting te willen, omdat je 500+ man hebt werken, dan zal dat dus niet gaan met deze media converter.

Reageer