Skip to main content
Beantwoord

Poortdoorschakeling met Zyxel modem en TP-Link router

  • 13 July 2024
  • 2 reacties
  • 47 Bekeken

Hallo allen,

Ik heb een Zyxel EX5601-T1 met glasvezel. Ik heb een TP-Link Archer router aangesloten op de Zyxel modem via ethernet. Mijn game pc, downloadbak en een Hue Bridge zijn allemaal bekabeld aangesloten op de Archer, en hebben allemaal prima verbinding met internet. Wifi-apparaten zoals telefoons, tablets en TV zijn aangesloten op de wifi van de Archer (de Archer staat op de middelste verdieping, en heeft dus het beste signaal door het hele huis), en hebben over het algemeen ook prima verbinding met internet. So far so good.

Ik probeer nu een externe poort op de Zyxel modem te openen naar de downloadbak die momenteel (vanwege een verbouwing) via wifi is aangesloten op de Archer. In de firewall op de downloadbak staat de poort open, de downloadbak heeft een vast IP (in de range van de Archer, ie 192.168.0.x), in de Archer heb ik de poort doorgeschakeld naar die downloadbak, en in de Zyxel heb ik de poort doorgeschakeld naar de Archer (die binnen de Zyxel 192.168.1.11 heeft).

Volgens mij zou het zo moeten werken, en heeft het in het verleden ook zo gewerkt, maar de downloadbak blijft onbereikbaar van buitenaf. De verschillende NAT rules zijn enabled, TCP/UDP en IP-adressen kloppen etc.

Wat zou ik hier nog over het hoofd kunnen zien?

Alvast bedankt voor het meedenken!

2 reacties

Reputatie 2

IP van de archer in de DMZ zetten in de zyxel , de downloadbak aan de archer koppelen, en in de archer betreffende porten openzetten.

Zo doe ik het ook.

Reputatie 1

Bedankt voor de reactie! Toen ik de DMZ wilde instellen en dat in eerste instantie ook niet lukte, realiseerde ik me dat ik het IP-adres van de Archer binnen het “Archer netwerk” gebruikte (192.168.0.1), en niet het IP-adres dat de Archer binnen de Zyxel heeft (192.168.1.x). Met het juiste IP-adres heb ik het nog eens geprobeerd met poortdoorschakeling, en nu werkt het!

Bedankt voor de suggestie - al heb ik het uiteindelijk niet met DMZ gedaan, het heeft me wel geholpen :-) !

Reageer