Skip to main content

Dag allemaal,

Ik woon in het buitengebied van Overijssel en ben aangesloten op het XGS-PON glasvezelnetwerk van Delta, met een eigen ONT-mediaconverter (Huawei) en een router van Mikrotik. Onlangs ben ik overgestapt van Caiway (dochteronderneming van Delta) naar Odido. De overstap verliep redelijk soepel met behulp van Guidion. De Guidion-monteur was zo vriendelijk om de gegevens van mijn ONT door te geven aan de Odido-backoffice, waarna een medewerker van Odido deze via de servicedesk van Delta kon registreren.

Na de registratie was mijn internetverbinding via eigen ONT en de Mikrotik-router binnen vijf minuten online. Ik kreeg een publiek IP-adres toegewezen via VLAN100 op de WAN-interface in de range 84.x.x.x, en ik heb getest of alles goed functioneert:

• Snelheid 1 Gbps: Oké
  • Externe toegang tot mijn eigen omgeving (VPN, HTTPS, HTTP, enz.): Oké

Een dag later bleek er echter een probleem te zijn ontstaan: de externe toegang (VPN) tot mijn omgeving blijkt niet meer mogelijk.

Bij het analyseren van het probleem viel het volgende op:

• Het publieke IP-adres dat via VLAN100 op de WAN-interface was toegewezen, is gewijzigd van 84.x.x.x, naar een (classless) IP-adres 100.99.44.98 (/18 classless subnet).
  • Een query naar mijn publieke IP-adres (via bijvoorbeeld whatismyip.net) levert het werkelijke publieke IP-adres op: 62.45.99.204.

Gezien bovenstaande vermoed ik dat er technisch issue is ontstaan; Er zit een mismatch tussen het WAN-interface IP-adres (100.99.44.98) en daadwerkelijk public IP adres. Logisch dat mijn omgeving nu niet meer toegankelijk is, ik heb geen zicht (en controle) op het 100.99.44.98/18 netwerk. Het resultaat van de query op mijn public IP via "whatismyip.net" zou in mijn ogen hetzelfde moeten zijn (of binnen hetzelfde bereik) als het IP-adres dat wordt toegewezen via VLAN100 op de WAN-interface van mijn router.

De ontstane situatie heeft voor mij als vervelende consequentie dat ik geen externe toegang meer heb tot mijn omgeving en ik zou graag zien dat dit probleem wordt opgelost.

Voor zover mijn technische kennis gaat, zou als oplossing een (dynamisch) publiek IP-adres toegewezen moet worden via VLAN100 op de WAN-interface van mijn router, in plaats van een DMZ-IP-adres van een netwerk waar ik geen zicht op heb (zoals nu het geval is met 100.99.44.98/18).

Inmiddels staat hiervoor een ticket open bij Odido (backoffice) en er zijn bijna weken verstreken. Ondanks diverse malen telefonisch contact ben ik helaas nog steeds niet geholpen.

Heeft iemand dit probleem eerder ervaren? En zo ja, hoe is dat gegaan?

Alvast bedankt voor de moeite!

@jniens Ik heb zojuist gereageerd in jouw andere topic: Odido via Delta XGS-PON glasvezelaansluiting, geen toegang mogelijk tot eigen omgeving. | Odido community.  

Ik ben vergeten dit in het andere topic aan te kaarten, maar ik ben gelijk gaan kijken in het ticket van de technische dienst. Ik zie dat het probleem nog in onderzoek is en dat de technische dienst wacht op een update, van wie kan ik zelf niet inzien. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat zij er mee bezig zijn!

In het andere topic heb ik een aantal van onze Superusers getagged. Ik hoop dat hun kennis jou ook op weg kan helpen. Hoe meer ogen er meekijken, hoe meer kans op een oplossing. Spreek ik je in het andere topic verder? Dan hebben we alles overzichtelijk op dezelfde plek. Alvast bedankt! 

Reageer