Skip to main content

Odido via Delta XGS-PON glasvezelaansluiting, geen toegang mogelijk tot eigen omgeving.

• is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Dag allemaal,

Ik woon in het buitengebied van Overijssel en ben aangesloten op het XGS-PON glasvezelnetwerk van Delta, met een eigen ONT-mediaconverter (Huawei) en een router van Mikrotik. Onlangs ben ik overgestapt van Caiway (dochteronderneming van Delta) naar Odido. De overstap verliep redelijk soepel met behulp van Guidion. De Guidion-monteur was zo vriendelijk om de gegevens van mijn ONT door te geven aan de Odido-backoffice, waarna een medewerker van Odido deze via de servicedesk van Delta kon registreren.

Na de registratie was mijn internetverbinding via eigen ONT en de Mikrotik-router binnen vijf minuten online. Ik kreeg een publiek IP-adres toegewezen via VLAN100 op de WAN-poort in de range 84.x.x.x, en ik heb getest of alles goed functioneert:

• Snelheid 1 Gbps: Oké
  • Externe toegang tot mijn eigen omgeving (VPN, HTTPS, HTTP, enz.): Oké

Een dag later bleek er echter een probleem te zijn ontstaan: de externe toegang tot mijn omgeving werkt niet meer.

Bij het analyseren van het probleem viel het volgende op:

• Het publieke IP-adres dat via VLAN100 op de WAN-poort was toegewezen, is gewijzigd van 84.x.x.x, naar een (classless) IP-adres 100.99.44.98 (/18 classless subnet).

• Een query naar mijn publieke IP-adres (via bijvoorbeeld whatismyip.net) levert het werkelijke publieke IP-adres op: 62.45.99.204.

Gezien bovenstaande vermoed ik dat het IP-adres “100.99.44.98” geen publiek IP is, maar een IP-adres van een DMZ-netwerk ergens anders (waar ik geen zicht op heb). Als mijn beeld klopt, zou dit een logische verklaring kunnen zijn waarom mijn omgeving niet meer toegankelijk is.

Het resultaat van de query op public IP via "whatismyip.net" zou in mijn ogen hetzelfde moeten zijn (of binnen hetzelfde bereik) als het IP-adres dat wordt toegewezen via VLAN100 op de WAN-poort van mijn router.

De ontstane situatie heeft voor mij als vervelende consequentie dat ik geen externe toegang meer heb tot mijn omgeving en ik zou graag zien dat dit probleem wordt opgelost.

Voor zover mijn technische kennis gaat, zou als oplossing een (dynamisch) publiek IP-adres toegewezen moet worden via VLAN100 op de WAN-poort van mijn router, in plaats van een DMZ-IP-adres van een netwerk waar ik geen zicht op heb (zoals nu het geval is met 100.99.44.98/18).

Vijf werkdagen geleden heb ik een ticket laten aanmaken bij Odido (backoffice), maar het ticket staat nog open en ik heb helaas nog geen oplossing ontvangen.

Heeft iemand dit probleem eerder ervaren? En zo ja, hoe is dat gegaan?

Graag tot horens, alvast bedankt voor de moeite!

Uitgelichte reactie

24 januari 2025

Nogmaals van harte welkom bij Odido en op onze community! 😀 ​@jniens 

Goed dat je hier een topic over opent, je bent aan het juiste adres. Ik weet zeker dat je hier je antwoord zult vinden! 

@Waqqas ​@eric ​@TMTV Hebben jullie enig idee waarom de eigen omgeving niet meer toegankelijk is? Alvast super bedankt voor het meekijken! 

10 reacties

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4249 reacties
  • 24 januari 2025

Nogmaals van harte welkom bij Odido en op onze community! 😀 ​@jniens 

Goed dat je hier een topic over opent, je bent aan het juiste adres. Ik weet zeker dat je hier je antwoord zult vinden! 

@Waqqas ​@eric ​@TMTV Hebben jullie enig idee waarom de eigen omgeving niet meer toegankelijk is? Alvast super bedankt voor het meekijken! 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21095 reacties
  • 24 januari 2025

Hallo ​@jniens 

VLAN 100 is het management VLAN volgens mij. Mensen die een eigen router gebruiken taggen VLAN 300 DHCP aan de WAN poort om een werkende internetverbinding te krijgen, wellicht is dat de oplossing voor jou?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1791 reacties
  • 24 januari 2025

Hoi ​@jniens,

Het lijkt erop dat je nog online bent via Delta. Zij gebruiken CGNAT, waardoor je je publieke IP-adres deelt met anderen en geen poorten kunt forwarden. Daarnaast geef je aan dat je internet hebt via VLAN 100. Dat kan niet via Odido, want dan moet je VLAN 300 hebben. (VLAN 100 bestaat wel, maar is voor het beheer van de Odido-routers. Je krijgt daar een IP-adres in de 10.x.x.x-reeks, maar geen internet.) Er lijkt dus iets mis te gaan bij de overstap. Het doet me denken aan dit topic. Misschien kan ​@Teresa van Odido uitzoeken waar het blijft hangen, want dit is niet iets waar ik als medeklant bij kan helpen. Ik hoop dat jullie eruit komen!

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 24 januari 2025
TMTV schreef:

Hoi ​@jniens,

Het lijkt erop dat je nog online bent via Delta. Zij gebruiken CGNAT, waardoor je je publieke IP-adres deelt met anderen en geen poorten kunt forwarden. Daarnaast geef je aan dat je internet hebt via VLAN 100. Dat kan niet via Odido, want dan moet je VLAN 300 hebben. (VLAN 100 bestaat wel, maar is voor het beheer van de Odido-routers. Je krijgt daar een IP-adres in de 10.x.x.x-reeks, maar geen internet.) Er lijkt dus iets mis te gaan bij de overstap. Het doet me denken aan dit topic. Misschien kan ​@Teresa van Odido uitzoeken waar het blijft hangen, want dit is niet iets waar ik als medeklant bij kan helpen. Ik hoop dat jullie eruit komen!

Bedankt voor de tip, ik ben het met u eens. Het lijkt erop dat ik op een manier nog steeds online ben via Caiway (=Delta). Via VLAN100 heb ik internetverbinding, maar op VLAN300 krijg ik geen IP-adres toegewezen via mijn DHCP-client. Dit probleem speelt al sinds 4 januari, ik hoop dan ook spoedig geholpen te worden.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 24 januari 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@jniens 

VLAN 100 is het management VLAN volgens mij. Mensen die een eigen router gebruiken taggen VLAN 300 DHCP aan de WAN poort om een werkende internetverbinding te krijgen, wellicht is dat de oplossing voor jou?

Bedankt voor het meedenken. Dit heb reeds getest en helaas, op VLAN300 krijg ik geen IP-adres toegewezen via mijn DHCP-client.

GebruikersnaamRandomTekst
jniens schreef:
Waqqas schreef:

Hallo ​@jniens 

Bedankt voor het meedenken. Dit heb reeds getest en helaas, op VLAN300 krijg ik geen IP-adres toegewezen via mijn DHCP-client.

Dat is niet onlogisch. Als we een network lookup down van het publieke IP adres dat je noemde (62.45.99.204) dan zien we dat het van CAIW/Delta is. Oftewel: je bent niet verbonden via Odido.

Of je vorige IP (84.x.y.z) van CAIW/Delta was of van Odido kan ik niet makkelijk zien zonder het hele IP te hebben.

Als je wel glasvezel van Odido zou moeten hebben, dan moet Odido de netbeheerder aansturen om in de wijkkast te fixen dat de glasvezel naar jouw huis van CAIW naar Odido overgezet wordt, want dat hebben ze dus niet gedaan. (Of dat is kort na aansluiting ongedaan gemaakt door een monteur die aan de verkeerde glasvezel gezeten heeft.)

Maar, ga even naar www.watismijnip.nl of vraag Google gewoon wat je IP is, ter doublecheck, maar het IP dat is je eerder doorgaf is niet van Odido.

Ik tikte een andere post, maar die belachelijke spamdetectie heeft die post weggegooid omdat er een website in stond waar je kan vinden wat je eigen publieke IP is.

De samenvatting (ik ga hem niet helemaal opnieuw tikken), is dat het IP adres dat je boven noemt (62.45.99.204) niet van Odido is maar van CAIW/Delta. Als je dat op dit moment ziet als je gaat naar zo'n website waar je je publieke IP kan zien, dan zit de verkeerde glaskabel aangesloten in de lokale wijkkast. Niet iets waar je thuis wat aan kan doen.

Als je huidige publieke IP van CAIW/Delta is, dan moet Odido een monteur naar de wijkkast sturen om de glasvezelkabel correct aan te sluiten voor jouw woning. Mogelijk/soms moet de netbeheerder dit doen, maar wat ik begrepen heb, is dat de Guideon monteur dit meestal doet.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 25 januari 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

Ik tikte een andere post, maar die belachelijke spamdetectie heeft die post weggegooid omdat er een website in stond waar je kan vinden wat je eigen publieke IP is.

De samenvatting (ik ga hem niet helemaal opnieuw tikken), is dat het IP adres dat je boven noemt (62.45.99.204) niet van Odido is maar van CAIW/Delta. Als je dat op dit moment ziet als je gaat naar zo'n website waar je je publieke IP kan zien, dan zit de verkeerde glaskabel aangesloten in de lokale wijkkast. Niet iets waar je thuis wat aan kan doen.

Als je huidige publieke IP van CAIW/Delta is, dan moet Odido een monteur naar de wijkkast sturen om de glasvezelkabel correct aan te sluiten voor jouw woning. Mogelijk/soms moet de netbeheerder dit doen, maar wat ik begrepen heb, is dat de Guideon monteur dit meestal doet.

Bedankt voor het meedenken en de tip! Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt en dat het issue dat op 4 januari is ontstaan, nu eindelijk opgelost wordt.

@jniens Ik zou hier trouwens actief achter aan gaan, want het is gebruikelijk dat de oude provider het internetsignaal op een glaslijn nog even actief houdt, ook na de officiële overstapdatum (wel prettig bij overstapvertraging of -problematiek), maar er is natuurlijk niet de verwachting dat ze dit maandenlang blijven doen, voor een aansluiting waar niet een actief abonnement bij hoort. Dus vroeg of laat houdt die lijn van Caiway er waarschijnlijk mee op (dat weet Caiway het beste, hoe lang ze dit doen).

En als de wijkkast op dat moment niet gefixt is, dan kan Odido nog wel zo bereid zijn om je internet te leveren, maar dan heb je geen werkende glasvezel verbinding meer.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 27 januari 2025

Helaas ben ik nog steeds niet geholpen, dit is hoe het traject tot nu toe is verlopen:

• 7 januari 2024: Er werd een supportticket aangemaakt (nr. 75372938). Bij telefonisch contact op een later moment bleek dat het ticket zonder opgaaf van reden was gesloten. Vanwege de onduidelijkheid heeft de desbetreffende Odido-supportmedewerker een nieuw ticket aangemaakt, met een doorlooptijd van enkele werkdagen.
  • Na verloop van deze tijd heb ik opnieuw contact opgenomen, maar ook dit nieuwe ticket bleek wederom zonder opgaaf van reden gesloten. De supportmedewerker heeft vervolgens opnieuw een ticket aangemaakt.

Opvolgende supporttickets:

• 15 januari 2024: Ticket 75532723 werd aangemaakt, maar bleek gesloten zonder opgaaf van reden.
  • 21 januari 2024: Ticket 75645715 werd aangemaakt, maar wederom zonder opgaaf van reden gesloten.
  • 27 januari 2024: Vandaag is ticket 75782678 aangemaakt.

Ik vraag me af: wat gaat er nu gebeuren?

Ik hoop nog steeds dat ik snel geholpen word, maar het proces tot nu toe geeft weinig vertrouwen in een goede afloop. Het herhaaldelijk zonder uitleg en terugkoppeling sluiten van tickets zorgt voor veel frustratie en onduidelijkheid. Graag zou ik spoedig een oplossing willen en uitleg over wat telkens misgaat.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen