Dag allemaal,
Ik woon in het buitengebied van Overijssel en ben aangesloten op het XGS-PON glasvezelnetwerk van Delta, met een eigen ONT-mediaconverter (Huawei) en een router van Mikrotik. Onlangs ben ik overgestapt van Caiway (dochteronderneming van Delta) naar Odido. De overstap verliep redelijk soepel met behulp van Guidion. De Guidion-monteur was zo vriendelijk om de gegevens van mijn ONT door te geven aan de Odido-backoffice, waarna een medewerker van Odido deze via de servicedesk van Delta kon registreren.
Na de registratie was mijn internetverbinding via eigen ONT en de Mikrotik-router binnen vijf minuten online. Ik kreeg een publiek IP-adres toegewezen via VLAN100 op de WAN-poort in de range 84.x.x.x, en ik heb getest of alles goed functioneert:
- Snelheid 1 Gbps: Oké
- Externe toegang tot mijn eigen omgeving (VPN, HTTPS, HTTP, enz.): Oké
Een dag later bleek er echter een probleem te zijn ontstaan: de externe toegang tot mijn omgeving werkt niet meer.
Bij het analyseren van het probleem viel het volgende op:
- Het publieke IP-adres dat via VLAN100 op de WAN-poort was toegewezen, is gewijzigd van 84.x.x.x, naar een (classless) IP-adres 100.99.44.98 (/18 classless subnet).
- Een query naar mijn publieke IP-adres (via bijvoorbeeld whatismyip.net) levert het werkelijke publieke IP-adres op: 62.45.99.204.
Gezien bovenstaande vermoed ik dat het IP-adres “100.99.44.98” geen publiek IP is, maar een IP-adres van een DMZ-netwerk ergens anders (waar ik geen zicht op heb). Als mijn beeld klopt, zou dit een logische verklaring kunnen zijn waarom mijn omgeving niet meer toegankelijk is.
Het resultaat van de query op public IP via "whatismyip.net" zou in mijn ogen hetzelfde moeten zijn (of binnen hetzelfde bereik) als het IP-adres dat wordt toegewezen via VLAN100 op de WAN-poort van mijn router.
De ontstane situatie heeft voor mij als vervelende consequentie dat ik geen externe toegang meer heb tot mijn omgeving en ik zou graag zien dat dit probleem wordt opgelost.
Voor zover mijn technische kennis gaat, zou als oplossing een (dynamisch) publiek IP-adres toegewezen moet worden via VLAN100 op de WAN-poort van mijn router, in plaats van een DMZ-IP-adres van een netwerk waar ik geen zicht op heb (zoals nu het geval is met 100.99.44.98/18).
Vijf werkdagen geleden heb ik een ticket laten aanmaken bij Odido (backoffice), maar het ticket staat nog open en ik heb helaas nog geen oplossing ontvangen.
Heeft iemand dit probleem eerder ervaren? En zo ja, hoe is dat gegaan?
Graag tot horens, alvast bedankt voor de moeite!