Skip to main content
Beantwoord

Instellen Zyxel T56 en TpLink deco m9

• 18 december 2024
  • 7 reacties
  • 374 Bekeken

• is een King Poster
  • 36 reacties

Hallo lotgenoten,

Gister de Odido glasvezel aansluiting gekregen. Maar gelijk ‘s avonds al uitgevallen.

Ik denk dat de instellingen niet goed staan. Maar ik kom er niet uit met rondneuzen op dit forum, en elders op internet. Bovendien ben ik toch maar een leek in alle netwerkinstellingsopties.

De Deco M9 staat ingesteld als router. Voorheen bij Ziggo met modem in bridge stand werkte alles prima.

De aansluitmonteur heeft zich er wel erg makkelijk vanaf gemaakt. Inderdaad werkte initieel het internet wel. Hij zei dat je toch niets kon instellen in het modem!

Ik weet dat er maar een DHCP server kan draaien op het netwerk. Het liefst houdt ik de deco in router wegens de uitgebreidere mogelijkheden.
Als ik dat in het modem uitzet functioneert het niet meer.

Wie kan mij advies geven hoe ik het wel moet instellen. Graag zo gedetailleerd mogelijk.

Norb

Beste antwoord door eric

Als je de Zyxel router laat staan, dan moet je de Deco in Access Point zetten. Als je hem in router modus wilt houden sluit hem dan direct op de ONT aan, in plaats van de Zyxel en programmeer dsn VLAN 300 in het vakje vlan.

Bekijk origineel

7 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9020 reacties
  • Antwoord
  • 18 december 2024

Als je de Zyxel router laat staan, dan moet je de Deco in Access Point zetten. Als je hem in router modus wilt houden sluit hem dan direct op de ONT aan, in plaats van de Zyxel en programmeer dsn VLAN 300 in het vakje vlan.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 36 reacties
  • 18 december 2024

Ik denk goed advies. Dank.

Had het wel ergens gezien.

Maar ik loop dan toch tegen wat onduidelijkheden aan.

Eerst kom ik in scherm Profiel internetprovider selecteren?

Als ik dan Aangepast kies, dan zijner weer keuzes: Internet VLAN en/ of IPTV VLAN.

Daarna komen er meerdere invulvakken. 
Moet ik dan VLAN-ID hebben? En daar 300 invullen?

Zal proberen screenshots bij te zetten

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9020 reacties
  • 18 december 2024

Internet VLAn en daar 300 invoeren is voldoende. De Deco dan in plaats van de Zyxel aansluiten op de ONT met een ethernet kabel.

• Auteur
  • is een King Poster
  • 36 reacties
  • 18 december 2024

Na herstart lijkt een te werken. Met weer nieuw IP van Odido.

Nu maar even aankijken.

Moet ik nu nog aanvullend veiligheidsmaatregelen nemen omdat de firewall van het modem wegvalt?

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 5 februari 2025

Ik heb mijn Deco M9 rechtstaan gesloten op de ONT en ik heb exact dezelfde instellingen overgenomen (VLAN ID 300 en Prioriteit 0).

De Zyxel staat uit en is niet aangesloten.

Toch is het internet niet stabiel en valt om de haverklap weg. Zowel bedraad als Wifi is niet stabiel.

Bijvoorbeeld, TV is bedraad, maar regelmatig staat het beeld stil voor 10-20 seconden. Laptop (bedraad via dockingstation), PlayStation (rechtstreeks op de modem, via switch) en mobiel (Wifi) hebben soms wel en soms geen verbinding.

Heeft iemand een idee?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21096 reacties
  • 5 februari 2025

Hallo ​@Pakzal 

Heb je met de Odido router last van hetzelfde probleem? Misschien kan je alle bekabelde apparatuur eens loskoppelen en alleen 1 iets aansluiten en testen.

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 5 februari 2025

We zijn vandaag overgestapt van Ziggo naar Odido. Bij Ziggo werkte alles naar behoren. We hebben meerdere Deco M9, meerdere Zyxel switches (GS1200), laptops, PlayStation en mobieltjes.

Na wat troubleshooten, ligt het met grote mate van zekerheid aan de hoofd Deco. Ik heb andere kabels aangesloten op de Deco, zelfde probleem.

Daarna Deco op non-actief en de Zyxel aangesloten. TV rechtstreeks op de router, via een Zyxel switch (5-poorts), werkt perfect. Alleen geen mesh, dus klachten van de zolder bewoners (tieners).

Tot slot, Wifi uitgeschakeld op de Zyxel en Deco (router modus) gebruikt voor het mesh netwerk in huis, schijnt te werken. Geen klachten van de zolder bewoners. Laptops, PlayStation, TVs en mobieltjes schijnen het weer te doen.

Na een speedtest is de download en upload snelheid wel laag (boven, via mesh). Ik vermoed dat dit aan de Deco ligt.

Morgen maar verder met troubleshooten. Waarschijnlijk hardware veranderen of terug naar fabrieksinstellingen. De zolder bewoners gaan maar wat anders doen. De TV werkt zonder stotteren...dus de baas thuis is blij.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen