Ik ben sinds een paar weken over van Ziggo naar Odido. Nu probeer ik precies dezelfde setup die ik ook gebruikte met de router van Ziggo. Echter is de verbinding behoorlijk instabiel.
Nu is mijn situatie dat ik een woning met 4 woonlagen heb
Thuissituatie
Begaande grond - Zyxel T56 router met 2.4ghz en 5 ghz wifi geactiveerd
1e verdieping - Unify Acces point (Ubiquiti UniFi AC LR) 2.4ghz en 5 ghz
2e verdieping - Unify acces point (Ubiquiti UniFi AC Pro - Access Point - 1750 Mbps) 2.4ghz en 5 ghz
3e verdieping - Unify acces point (Ubiquiti UniFi AC LR) 2.4ghz en 5 ghz
De acces points zijn allemaal verbonden met een internetkabel naar mijn router - de Zyxel T56 - in de meterkast. de kabels kunnen ook allemaal 1000mb aan.
Probleem
Mijn smartphone (iPhone 11 en 15) verliest de verbinding zodra ik op de 2e verdieping kom. Hij schakelt over na 4G en als ik handmatig weer verbinding wil maken met het wi-fi krijg ik de volgende melding “geen verbinding mogelijk met netwerk”. Om opnieuw verbinding te krijgen moet ik een omslachtige handeling doen. Hiervoor moet ik ‘vergeet netwerk’ stappen uitvoeren en opnieuw verbinding maken (na het invullen van het wachtwoord.)
Daarnaast zijn de snelheden die ik behaal met de acces points soms prima (100-300mb) en soms ook heel dramatisch rond de 1-3mb.
Details
De acces points hebben allemaal dezelfde wifi naam (SSID) en dezelfde wachtwoord instellingen. De kanaal instellingen zijn voor alle woonlagen voor 2.4ghz hetzelfde, dit geldt ook 5ghz wat op een ander kanaal zit. De kanalen worden ook verder niet gebruikt door andere wifi verbindingen in de buurt.