Skip to main content

Sinds enige tijd vast internet van Odido , maar ik krijg mijn printer niet op het netwerk zichtbaar/bruikbaar. De kabel is goed aangesloten en heeft daarvoor als netwerkkabel voor de laptop goed gewerkt, lampjes branden aan beide zijden. Ik kwam erachter dat deze printer volgens IPv6 werkt dus in de Zyxel T54 bij netwerk IPv6 actief gemaakt. De netwerkinformatie van de printer uitgedraaid , dat is een waslijst aan gegevens. Daar staat onder andere het IPadres van de printer in. Dat ingevuld in het scherm voor zoeken naar nieuwe printer met IPP adres … niets gevonden.. Ik heb nog diverse instellingen in de router geprobeerd, en ook HP hulpprogramma's maar niets hielp …   Kan iemand mij zeggen hoe de instellingen van de router moeten zijn ? of wat ik anders moet doen om de printer zichtbaar /online te krijgen 

Hi @Nachvlinder

Kijkend naar de foto heeft de printer een statichs IP adres, “IP Configured By: Manual” .

De 10.0.231.x die de printer nu heeft valt buiten de IP range van het modem: 192.168.1.x. 

Als je in de instellingen van de printer het aanpast naar DHCP dan weet ik zeker dat die het juist IP krijg van het modem en die weer zichtbaar is in je netwerk 😊

Sinds enige tijd vast internet van Odido , maar ik krijg mijn printer niet op het netwerk zichtbaar/bruikbaar. De kabel is goed aangesloten en heeft daarvoor als netwerkkabel voor de laptop goed gewerkt, lampjes branden aan beide zijden. Ik kwam erachter dat deze printer volgens IPv6 werkt dus in de Zyxel T54 bij netwerk IPv6 actief gemaakt. De netwerkinformatie van de printer uitgedraaid , dat is een waslijst aan gegevens. Daar staat onder andere het IPadres van de printer in. Dat ingevuld in het scherm voor zoeken naar nieuwe printer met IPP adres … niets gevonden.. Ik heb nog diverse instellingen in de router geprobeerd, en ook HP hulpprogramma's maar niets hielp …   Kan iemand mij zeggen hoe de instellingen van de router moeten zijn ? of wat ik anders moet doen om de printer zichtbaar /online te krijgen 

In de printer kan ik niets wijzigen.......

Hi @Nachvlinder

Kijkend naar de foto heeft de printer een statichs IP adres, “IP Configured By: Manual” .

De 10.0.231.x die de printer nu heeft valt buiten de IP range van het modem: 192.168.1.x. 

Als je in de instellingen van de printer het aanpast naar DHCP dan weet ik zeker dat die het juist IP krijg van het modem en die weer zichtbaar is in je netwerk 😊

Hoe kom ik in contact met Tommy? 

Hallo @Nachvlinder 

Kan je de printer eens voorzien van een fabrieksreset?

Dankjewel @Waqqas . Dat was het. Internet filmpje gezocht voor resetten van deze printer. Vond er een in Indiase taal maar de beelden waren voldoende. Na het resetten kreeg ik totaal ander netwerkinstellingen, zie foto hieronder. Alles dus leeg ahw. Wel IPv6 nog steeds in de router activeren. Vervolgens zoeken in Windows configuratie naar een nieuwe printer. Eerste ronde niets, tweede ronde na de keuze "mijn printer is ouder" direct gevonden, en geïnstalleerd en dat werkt nu prima. Mijn eerste netwerkinstellingen waren van de vorige router blijkt. Na installatie weer de netwerkinstellingen opgevraagd en die lijken op de eerste foto, maar dan voor de zyxel t-54 router nu. Dus dit probleem opgelost gelukkig. 

Wilde ik vervolgens de printer ook op mijn smartphone installeren, de app HP Smart geïnstalleerd, maar niet te vinden, staat niet in hun lijst van printers, dus dat is balen. HP aangeschreven. Ik verwacht niets... Andere Apps om te installeren met IPadres of hostname lukken ook niet.... Mocht iemand daar nog een tip voor hebben, dan graag. 

Nog even een vervolg op printen met deze printer via de smartphone via IPadres. Nou dat is per telefoon nogal verschillend. Mijn poco x6 pro kon hem eerst niet vinden maar na een herstart stond die gewoon in het printerkeuzemenu zonder dat ik iets gedaan had. Nog opmerkelijker was dat een blackview die ik even had hem bij voorbaat zag zonder dat ik ook maar iets gedaan had, en razendsnel een printje maakte. Maar mijn Samsung galaxy tab S9 kan hem nog steeds met geen mogelijkheid vinden.... Rara... 

Heb je op de tab S9 al eens gekozen voor ‘vergeet verbinding’ of ‘forget connection’ (Advanced settings), zodat er een reset kan plaatsvinden?

@Pieter_B   het antwoord was veel simpeler. De HP smart app geïnstalleerd en hoewel die niet in de lijst schijnt te staan had die hem in 1 seconde te pakken bij zoeken naar printer via ethernet kabel. Joepie ook dat gelukt.

Wat wel zo is dat je bij iets wijzigen je het beste steeds je apparatuur opnieuw opstart want verversen doen ze niet echt. Ook kan maar 1 apparaat de printer aansturen, voor de andere smartphone of tablet is die dan niet beschikbaar, soms moet die phone zelfs even opnieuw opgestart worden om hem echt vrij te geven.

Maar alles werkt nu zoals gewenst en ik ben alle helpers echt dankbaar... Belangrijkste wat ik leerde is dus resetten en steeds herstarten, dat doet veel... En een HP app in dit geval als de phone het niet in zich heeft. Zelfs met een printer van 15 jaar oud die nog perfect werkt... 

Reageer