Skip to main content

Hallo allemaal,

Mijn laatste “hoop” is denk wel dit forum. Enkele maanden geleden zijn wij thuis over gestapt van KPN naar Odido. Vanaf een 1Gb/s pakket, naar een 1Gb/s pakket. Sinds de aansluiting van Odido halen wij thuis niet meer de 1Gb/s, het gaat met name om de download snelheid. Ik ben benieuwd of jullie weten waar het aan kan liggen, bij mij, of toch bij Odido.

Eerst even een korte uitleg over mijn netwerk infrastructuur. Vanaf de Zyxel ONT, welke de glasvezel omzet, gaat direct directe kabel naar Ubiquiti Dream Machine SE zijn WAN poort. Vervolgens gaat vanaf deze UDMse een SFTP+ (10Gb) DAC naar een 2.5Gb Ubiquiti Enterprise 24 poorts switch. Vanuit hier gaan de kabels 'uit', naar bijvoorbeeld de access point (Unifi U7 Pro), maar ook bekabelde 2.5Gbe verbindingen naar PCs. 

Nu mijn echte probleem stelling. Mijn internet snelheid lijkt wel een soort gelimiteerd op de download snelheid. Per device komt de downloadheid niet hoger dan een gemiddelde van 400Mb/s, met een upload van wel bijna 1Gb/s. Zie de volgende screenshots. Voorla bij de screenshot van de iPhone is het duidelijk te zien: dat op het interne netwerk de snelheid met gemak gehaald wordt.

Tekst loopt verder onder afbeeldingen.

Speedtest vanaf PC aangesloten op 2.5Gbe
Speedtest van UDM SE zelf.
Speedtest van een iPhone via Wifi 7.

Vanaf de eerste dag dat ik van Odido afneem gebruik ik de aangeraden WAN instellingen: een VLAN ID van 300 zonder QoS Tag. Zie hier onder een screenshot van mij instellingen. Over de tijd heen heb ik hier meerdere instellingen geprobeerd: de DNS van cloudflare gebruiken (geen succes), of IPv6 configureren (geen success). De firewall (IDS/IPS) kan niet missen, gezien andere netwerk apparatuur. De instellingen daarvan staat ook in de screenshots. 


Tekst loopt verder onder afbeelding.

WAN instellingen.

Nog even een samenvatting met wat ik allemaal al heb geprobeerd: verschillende WAN instellingen (waaronder DNS, QoS, IPv6), het herstarten van alle apparaten (waaronder de ONT), een andere kabel vanaf de ONT naar de UDM, apparaten direct aansluiten op de UDM ipv op de switch.

Ik hoop ten zeerste dat iemand mij verder kan helpen met dit probleem.
Graag hoor ik. Mochten mensen zich nog afvragen welke Zyxel ONT ik precies heb, hierbij nog een foto daarvan.

De Zyxel ONT.

 

Hallo @sorcerer84 

Zou je eens de Zyxel router willen aansluiten op de converter, een laptop of pc bekabeld op de Zyxel router aansluiten en daarmee een speedtest doen met de Ookla speedtest app?


Hi @Waqqas ,

Een logische vraag, ik snap dat je dit wilt uitsluiten. Ik heb het de Zyxel router er weer eens bijgepakt en bekabeld aangesloten. Na de router een paar keer opnieuw te hebben opgestart heeft hij een actieve verbinding met het internet. Hieronder het resultaat voor de orde. Hier lijkt niks mis mee, al had ik dat vermoeden ook al.

 


het enige verschil met mijn SE is dat ik IPv6 uit heb staan. Je zou ook nog eens de 24p switch uit de SE kunnen halen en even een pc als enige op de SE zetten en dan kijken wat er gebeurt


Voordat iedereen richting Odido gaat wijzen, de interne Unifi speedtest is al jaren een ‘zorgenkindje’ om incorrecte snelheden weer te geven.

Het plaatje wat je stuurt van die interne test, komen in bosje op internet voorbij. Het algemene advies is dan ook, om deze speedtest vooral links te laten liggen.

 


Voordat iedereen richting Odido gaat wijzen, de interne Unifi speedtest is al jaren een ‘zorgenkindje’ om incorrecte snelheden weer te geven.

Het plaatje wat je stuurt van die interne test, komen in bosje op internet voorbij. Het algemene advies is dan ook, om deze speedtest vooral links te laten liggen.

 

Dit lijkt het inderdaad te zijn, als ik alles met speedtest .net test lijkt alles wel correct. Heb ik weer wat geleerd.

Dank jullie allen.


Reageer