Skip to main content

Ivm automatisering in mijn woning wil ik graag gebruik gaan maken van een eigen modem (TP-Link AX3000). Nu lees ik veel over dat ik de Zyxel van Odido ertussenuit zou kunnen halen, als ik vlan300 instel en 9 statische routes. Voor het internet werkt dat goed. Echter op de Sony smart tv waar ik de odido tv app op heb staan krijg ik zodra ik de app open het Odido logo te zien en na 2 minuten de melding dat mijn internet verbinding het niet zou doen. Andere apps als Netflix en videoland doen het wel, dus de tv heeft wel degelijk internet. Hopelijk is er iemand die me hiermee kan helpen

Wat bedoel je met 9 statische routes? Volgens mij is alleen VLAN 300 voldoende. 

dit kwam ik op verschillende sites tegen. echter maakt het geen verschil of ik vlan 300 instel met of zonder de static routes. daarnaast gaf de helpdesk van odido in een mail ook aan dit te proberen.

Hier een link waar ik het bijvoorbeeld tegenkwam

Hopelijk zijn er nog andere opties om te proberen?

Jij maakt gebruik van de TV App. Niet van een TV box. Bij een TV box kan ik me voorstellen dat dit nodig was maar ook dat is tegenwoordig niet meer het geval. Vroeger werd de tv over vlan 640 weergegeven (alleen voor de box, niet voor de app) maar sinds de box tegenwoordig ook gewoon een internet-app is gaat alles gewoon over vlan 300.

Werkte de tv app wel toen je nog de Zyxel ertussen had zitten? 

Kun je de app op de tv eens de-instaleren en weer instaleren?

Welk type Sony is het?

dank voor je reactie helder. ik zal de routes weghalen. hieronder ook de antwoorden op jou vragen:

• ja als ik de zyxel ertussen ipv de tp-link werkt het wel
  • de app heb ik opnieuw geinstalleerd, maar dat loste het niet op
  • het is een sony Bravia XR-55A80J - 4k oled (2021)
  • ik ben het vandaag meerdere malen aan het proberen en zonder dat ik iets veranderd heb, krijg ik nu de vraag om een klantnummer en tv pincode in te vullen, daarna zie ik het odido logo en de foutmelding uit mijn eerste post.

Heb je naast het weghalen van die 9 routes ook de vlan 640 bij vlan/iptv weggehaald?

Het blijft toch raar dat het met de Zyxel wel werkt.

Werkt de Odido online tv app op de mobiel wel?

Heb je in je eigen router nog speciale instellingen? (Zoals eigen dns o.i.d.)

excuus ja de vlan 640 was weg.

inderdaad vreemd, vandaar ook mijn vraag hier 😀

op de mobiel werkt de app goed

de router is net nieuw en heb ik vanmorgen nogmaals terug gezet naar fabrieksinstellingen.

Ikzelf begrijp niet goed waarom iedereen inderaad het heeft over de vlan300 en daarna zou het moeten werken. hopelijk zijn er nog andere ideeen? wellicht zijn er andere met een tp-link router. is er wellicht een uitleg over de tv app icm eigen router? dus niet 1 met de tv box. 

zelf al wel gezocht maar zo specifiek niet gevonden helaas.

Dan zijn mijn ideeën inderdaad verder op.

Je zou zeggen dat als het in de mobiele app werkt, dat de tv app ook zou moeten werken. Ik weet wel dat ze verschillende zijn maar weet niet of de tv app nog technisch naar iets kijkt wat de mobiele app niet doet. 

Ja, de tv app controleert ook of je op het netwerk van Odido zit (wat de mobiele app niet doet) maar dat zou dus het probleem niet mogen zijn (je zit in beide gevallen op Odido). Tenzij je met je eigen router een ander extern ip krijgt dan met de Zyxel (en dat dat ip niet als Idido gezien wordt) 🤔

Misschien dat je router toch iets met Vlan tagging doet op de poort waarop de TV is aangesloten. Je zou daarvoor assistentie kunnen vragen aan de verkoper van je eigen router.

De servicedesk van Odido kan alleen met hun apparatuur support leveren, en dan werkt het goed.

dat snap ik inderdaad, dus alle hulp is meer dan welkom.

wat me wel opvalt in de zyxel is dat er 3 wan eth configuraties staan: ETH_MGNT, ETH_INTERNET en ETH_IPTV. bij alle 3 de configs staan andere externe ip addressen. Wellicht dat daar het issue zit? hebben jullie daar ervaring mee?

Er is ook een verbinding nodig voor het management van de Zyxel router. Die is niet nodig bij een eigen router.

en die van iptv?

Dst werkt gewoon over de internet Vlan. Je verkoper kan hier meer over de requirements lezen.

Omdat alles voor tv tegenwoordig via internet loopt is die ETH_IPTV volgens mij niet meer nodig. Wel raar dat ie in de Zyxel dan nog toegekend wordt. 

@sheslenfeld Hoi

Hier geen probleem met een Sony Bravia TV.

Mijn config is Fritzbox die als glasvezel modem werkt.

Daar achter een Tp-link Omada router.

Heb je het volgende al geprobeerd.

Na dat je de Tp-link router hebt aangesloten en internet werkt de Sony TV helemaal uit schakelen zodat deze een nieuw ip adres kan ophalen van de Tp-link router.

Gebruik je Sony TV via wifi of bedraad via een netwerk kabel.

Het beste is de TV bedraad aan te sluiten.

Ondanks de andere apps wel werken op je TV lijkt dit niet van toepassing maar gewoon even proberen kan geen kwaad.

ik gebruik hem inderdaad bedraad ivm de stabiliteit. ik heb na de omschakeling wel gekeken of ik een ander ip adres kreeg en dat was zo. ik zal ook nog proberen om hem helemaal uit te zetten en weer aan.

Ha, je krijgt dus wel een ander ip adres wanneer je je eigen router eraan hangt (dat heb ik zelf nog niet uitgetest hier, voorlopig hangt de Zyxel hier nog).

Zou het kunnen zijn dat dat nieuwe ip adres niet herkend wordt als Odido adres door de TV app software?

Wat is de precieze melding in de app? En weet iemand welke melding er komt als je niet op het Idido netwerk zit? 

dit is de melding die ik krijg na 2 minuten een statisch odido logo te zien

Ha, je krijgt dus wel een ander ip adres wanneer je je eigen router eraan hangt (dat heb ik zelf nog niet uitgetest hier, voorlopig hangt de Zyxel hier nog).

Zou het kunnen zijn dat dat nieuwe ip adres niet herkend wordt als Odido adres door de TV app software?

Wat is de precieze melding in de app? En weet iemand welke melding er komt als je niet op het Idido netwerk zit? 

Dat maakt niks uit welk ip adres.

Zolang je maar op het Odido netwerk zit.

Ik heb zelfs een 2e router waar alles achter draait.

De glasvezel ONT heb ik zelfs vervangen door een eigen Fritzbox.

@sheslenfeld 

Wat gebeurt er als je de netwerkkabel uit de TV haalt en de TV via wifi verbind.

Het lijkt er op dat jou Tp-link router iets blockt.

@peter-keetfm Hoe herkent een app dan dat ie op het Odido netwerk zit (als gaat niet via extern ip adres gaat)? Ik dacht dat dat via ip ging (want je kunt via vpn simuleren dat je op het Odido netwerk zit vanuit het buitenland).

Hier geven ze ook aan dat ze dat aan het ip adres zouden herkennen (vpn provider https://www.vpnnederland.nl/functies/streaming/odido-tv)

Dus vandaar dat ik dacht dat als Odido een nieuwe pool ip adressen heeft voor nieuwe 'eigen klant-routers' dat ze deze zijn 'vergeten' toe te voegen 😉 het is maar een idee.

@rvk01 

Die site zal ik niet zo op in gaan.

Odido TV app (dus niet de online app voor mobiele apparaten)

Deze kun je via een VPN tunel naar je thuisnetwerk gewoon gebruiken.

Bijvoorbeeld ik neem mijn Nvidia Shield tv pro mee naar Spanje en maak verbinding met mijn thuisnetwerk dan kan ik gewoon Odido TV kijken in Spanje.

Odido TV app (dus niet de online app voor mobiele apparaten)

Deze kun je via een VPN tunel naar je thuisnetwerk gewoon gebruiken.

Bijvoorbeeld ik neem mijn Nvidia Shield tv pro mee naar Spanje en maak verbinding met mijn thuisnetwerk dan kan ik gewoon Odido TV kijken in Spanje.

Dus wordt er op extern ip adres gecontroleerd. Ik zeg niet dat dat hier ook aan de hand is want ik ken de foutmelding niet als je echt op een vreemd netwerk de app opstart. Maar aangezien je met een eigen router dus een nieuwe ip krijgt, kan het dus tot de mogelijkheden behoren. (Zeker als het een ip adres is wat nieuw is en misschien nog niet in de tv pool staat)

Hopelijk is het een simpel ander dingetje.

Die conclusie is niet waterdicht.  Odido kan ook het AS waarin de IPTV hangt hebben dichtgetimmerd vanaf peering aansluitingen.  Ook dan werkt de truuk van Peter, de data komt immers van het Odido access domein naar de IPTV AS en niet via een peering met derden. Dan doet het originele IP adres er dus niet toe. Odido breidt heel vaal IP space uit vanwege de enorme groei en doet niet aan CGnat. Dus dan is het bijhouden van een whitelist voor IPTV veel meer werk dan 1 keer de peering voorkomen.

@sheslenfeld Hoi

Hier geen probleem met een Sony Bravia TV.

Mijn config is Fritzbox die als glasvezel modem werkt.

Daar achter een Tp-link Omada router.

Heb je het volgende al geprobeerd.

Na dat je de Tp-link router hebt aangesloten en internet werkt de Sony TV helemaal uit schakelen zodat deze een nieuw ip adres kan ophalen van de Tp-link router.

Gebruik je Sony TV via wifi of bedraad via een netwerk kabel.

Het beste is de TV bedraad aan te sluiten.

Ondanks de andere apps wel werken op je TV lijkt dit niet van toepassing maar gewoon even proberen kan geen kwaad.

Ik heb dit geprobeerd, maar helaas nog geen resultaat. ​@peter-keetfm heb jij ook de tv app van odido of een losse tv box? Ik hoop dat er andere zijn die ook een eigen modem icm de tv app  gebruiken. want misschien lees ik eroverheen, maar die zag ik nog niet voorbij komen.

hierbij hoe ik de vlan ingesteld heb op de tp-link. wellicht dat ik daar iets fout heb?

ik heb wat ontdekt, wat hopelijk gaat helpen. Ik zie nu (had ik eerder kunnen zien) dat ik bij de zyxel op ETH_INTERNET ip adres 62.250.x.x 255.255.252.0 krijg. In de TP-link krijg ik 143.178.x.x 255.255.240.0. wellicht herkent iemand dit?

Reageer