Skip to main content
Beantwoord

[Defect toestel] Service werkt niet mee, dan maar via deze weg.

• November 14, 2025
  • 1 reactie
  • 24 Bekeken

Hi Odido,

Ik probeer al een tijdje contact met jullie Service afdeling te krijgen i.v.m. een defect toestel. Helaas heb ik tot op heden geen gehoor of geen voortgang in de zaak.Dus ik dacht ik probeer het via dit kanaal.

Een stukje achtergrond: Ik heb op eind januari mijn contract verlengd en hierbij via Odido een nieuw toestel aangeschaft. Hierbij heb ik bewust gekozen voor een toestel met IP68-classificatie, waarbij ik bewust gekozen dat het niet na één onderdoppeling klaar zou zijn. 

Nu 9 maanden later laat ik mijn telefoon per ongeluk in een emmer kraanwater vallen. Binnen een tijdspan van 20 seconden heb ik mijn telefoon uit de emmer gevist afgedroogd en uitgezet.

Vervolgens heb ik hem enkele dagen laten drogen, maar helaas ging het apparaat niet meer aan en hierbij vermoedde ik al waterschade, wat gek zou zijn als een product waterbestendig zou moeten zijn volgens de classificatie die gesteld is.

Waardeloos natuurlijk, maar dit was nog maar het begin. Ik ging met mijn goede gedrag naar Odido om te kijken wat we konden doen en het product werd opgestuurd naar Dynafix voor onderzoek en eventuele reparatie. Enkele dagen later kreeg ik het bericht dat ze het toestel niet repareren of vervangen binnen de garantie vanwege waterschade en of ik nog een factuur van €50,- wilde betalen voor onderzoekskosten. Lekker bezig, dit had ik zelf ook geconstateerd.

Dus dit vertelt mij eigenlijk dat het waterdicht product, die volgens de gestelde classificatie een langere tijd op een diepte van 3 meter daadwerkelijk zou moeten functioneren, een lichte onderdompeling in een emmer water niet overleefd.

Als het zo verkocht wordt, zou het zo moeten werken, lijkt mij of zie ik dat verkeerd? In de tussentijd sta ik al enkele weken in contact met de Service afdeling en wil niemand mij te woord staan. Het enige wat ik meemaak is "kastje muur" en "mijn naam is haas". 

Uiteindelijk komt het mij inziens het erop neer dat mij een product is verkocht die niet voldoet aan de verwachtingen die redelijkerwijs verwacht mogen worden en dus niet voldeed of niet deugdelijk was. Odido is als verkoper in die zin verantwoordelijk voor zowel de afhandeling met de fabrikant als de kwaliteit van het te verkopen product.

Nu zit ik gefrustreerd vanaf mijn 4 jaar oude waterdichte Oppo, die ik kortstondig in zee ben verloren met gebarsten achterkant, dit te typen. Eigenlijk wil ik graag met jullie in contact komen om dit op te lossen, maar via de Service afdeling verwacht ik momenteel geen wonderen.

Kunnen wij eruit komen?

Beste antwoord door eric

Odido certificeert toestellen natuurlijk niet zelf maar dat wordt gedaan door de fabrikanten. Ip68 komt met stickers die  geplaatst zijn in het toestel en die verkleuren bij vocht. Daarmee kan het reparatiebedrijf geen fabrieksgarantie meer doen bij de fabrikant en is het toestel toch onder omstandigheden gebracht waarbij de aanname dat het wel onder water goed zou blijven helaas niet meer opgaat.  Denk aan dat het eerder gevallen is waardoor er een seal beschadigt is of een verbuiging van het frame of water onder druk.

Het zijn gewoon wat ideeën,  maar de stickers jokken niet en als je de laatste regel bij Coolblue bijvoorbeeld leest, als waterschade is vastgesteld valt dat niet onder fabrieksgarantie. 

1 reactie

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • Antwoord
  • November 14, 2025

Odido certificeert toestellen natuurlijk niet zelf maar dat wordt gedaan door de fabrikanten. Ip68 komt met stickers die  geplaatst zijn in het toestel en die verkleuren bij vocht. Daarmee kan het reparatiebedrijf geen fabrieksgarantie meer doen bij de fabrikant en is het toestel toch onder omstandigheden gebracht waarbij de aanname dat het wel onder water goed zou blijven helaas niet meer opgaat.  Denk aan dat het eerder gevallen is waardoor er een seal beschadigt is of een verbuiging van het frame of water onder druk.

Het zijn gewoon wat ideeën,  maar de stickers jokken niet en als je de laatste regel bij Coolblue bijvoorbeeld leest, als waterschade is vastgesteld valt dat niet onder fabrieksgarantie.