Skip to main content
Beantwoord

switch

goededag sinds kort heb ik k&k internet en het werkt opzich wel goed , maar als ik hem aansluit op de pc is mijn snelheid zo rond de 500-600 mb , zet  ik mijn switch er tussen dan blijf er maar 80 over .

mijn vraag is wat de beste switch is voor de odido modem.

op dit moment gebruik ik de al oude tp-link tl-sg108e en om wat voor reden dan ook ik kan er tegen woordig niet op inloggen om te zien hoe daar de seting van is  .. wie weet het !

Beste antwoord door peter-keetfm

@peterdej 

Heb je al de switch gereset doormiddel het reset knopje voor 10 seconden ingedrukt te houden.

Bekijk origineel

14 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1437 reacties
  • 8 juni 2025

De TL-SG108E is gewoon een gigabit switch. Dus er is geen reden waarom die niet de snelheid zou kunnen halen. Ik zou het eerder in de kabels en (e.v. geknepen) stekkers zoeken. Waarschijnlijk 'linkt' de switch op 100Mbs ergens een slechte kabel/stekker.

peter-keetfm
  • 2064 reacties
  • Antwoord
  • 8 juni 2025

@peterdej 

Heb je al de switch gereset doormiddel het reset knopje voor 10 seconden ingedrukt te houden.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 11 juni 2025

bedankt voor de tips en opmerkingen maar nu een update . ik heb nu 2 verschillende kabels geprobeert aller bij cat 6  en een geleende switch met het zelfde resultaat . ik heb het modem op een andere plaats gezet maar die heeft nog steeds 3 streepjes en waarom de antennes hier richting de polder gericht staan ontgaat mij een beetje . de kabel heb ik  gelegd ( tijdelijk ) tot ik nieuwe kabels heb cat 8 . de snelheid op de ze;fde swirch is nu 150 mb dus het gaat naar voren !  

peter-keetfm

Cat5e bekabeling is prima.

Pak wel een degelijk merk en 100% koper.

Ik haal over die bekabeling 950Mbit.

Dat met een 1000Mbit glasvezel aansluiting.

Dan praat ik over een lengte van +/- 50 meter dit gaat over meerdere Tp-link Omada switchen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1437 reacties
  • 11 juni 2025

Cat 8? Dat ga je de eerste 50 jaar niet nodig hebben 😉

Zelfs een goede cat5e zou voldoende moeten zijn. Maar cat 6 zeker. Het is echter belangrijker dat de stekkers goed geknepen zijn. En met slecht geknepen stekkers ga je het met cat 8 zelfs niet redden. 

Probeer de switch altijd eerst uit met een korte voorgeknepen kabel. Dan weet je wat theoretisch mogelijk is en of er een ander probleem is dan de kabels.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 18 juni 2025

even een update , de kabels doen het dus wel maar wordt toch wel vervangen . wat ik nu gedaan heb is voor de switch een spitter geplaatst , de eerste poort gaat richting de pc ( staat boven ) en heb nu een snelheid vam 780 down en 110 up , dus netjes vind ik zelf . de tweede poort gaat naar de switch en vandaar af richting beneden voor o.a de tv en andere apparaten en leverd daar rond de 90-100 mb .

misschien niet de beste oplossing maar het werkt wel !

iedereen bedankt voor d tips en raad . peter

Leo65
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 19 juni 2025
peterdej schreef:

goededag sinds kort heb ik k&k internet en het werkt opzich wel goed , maar als ik hem aansluit op de pc is mijn snelheid zo rond de 500-600 mb , zet  ik mijn switch er tussen dan blijf er maar 80 over .

mijn vraag is wat de beste switch is voor de odido modem.

op dit moment gebruik ik de al oude tp-link tl-sg108e en om wat voor reden dan ook ik kan er tegen woordig niet op inloggen om te zien hoe daar de seting van is  .. wie weet het !

Staat je Odido modem in Bridge mode.?

Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 366 reacties
  • 19 juni 2025

@Leo65 Het Odido klik en klaar modem kan je volgens mij niet in Bridge mode zetten…..

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2114 reacties
  • 19 juni 2025

is voor de switch een spitter geplaatst ..

Een ‘splitter’, wat moet we hieronder verstaan?

Er komt 1 UTP kabel binnen die opgedeeld wordt in 2 UTP uitgangen?

Zoiets?

Zou bijna vermoeden dat de UTP kabel kleurcodering aan beide einden afwijkt, waardoor er er maar 100MB over blijft. Zeker als ik lees dat je maar rond de 80MB haalt, als je de switch er tussen zet.

Ook het verschil ‘koper’ en ‘goedkoop ijzer’ uit ‘China’ geeft ook de meest rare snelheden, dus oppassen.

Zijn de kabel fabrieksnieuw, of heeft iemand ze voor je gemaakt? En heeft hij ook een UTP kabel tester gebruikt om te kijken dat de aansluitingen 1 op 1 zijn?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 20 juni 2025

pieter b. de splitter die jij laat zien gebruik ik inderdaad  en werkt goed en wat de kabel betreft die is al 23 jaar in gebruik en nooit problemen mee gehad , zigggo 985 mb down en nu klik &klaar rond de 700-800 

maar alleen toon wil niet mee werken 5 g uit of aan maak niets uit , maar ik heb geduld eens gaat het werken !

peter

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2114 reacties
  • 21 juni 2025

De moderne netwerk devices, kunnen vaak zelf ‘uitvinden’ waar wat zit. Dus een verkeerd aangebrachte UTP connector (X-cable i.s.o straight), is niet altijd een showstopper. Maar de TP-Link switch is niet het meest recente model, dus blijkbaar ‘ziet’ die dat het niet goed zit … dus een beetje slim.

Wel raar dat je er niet op in kan loggen als managed switch, dat zou na een reset wel mogelijk moeten zijn.

Maar goed, het werkt voor je .. dat is het belangrijkste.

Kan je Echt een Internetkabel Splitten? Een Grondige Uitleg

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1437 reacties
  • 21 juni 2025
Pieter_B schreef:

Wel raar dat je er niet op in kan loggen als managed switch, dat zou na een reset wel mogelijk moeten zijn.

De TP-Link TL-SG108e is een unmanaged gigabit switch. Niet managed. Het is wel een "Smart Switch". Je kunt er dan dus misschien wel bij met de aparte TP-Link software (de Easy Smart Configuration Utility).

Leo65
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 21 juni 2025
walter.v.l schreef:

@Leo65 Het Odido klik en klaar modem kan je volgens mij niet in Bridge mode zetten…..

met de oude B7 firmware nog wel…..als je dat niet gedaan hebt dan is die nog standaard.

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2114 reacties
  • 21 juni 2025

De TP-Link TL-SG108e is een unmanaged gigabit switch.

Bedankt ​@rvk01  voor de ‘vingertik’ 😋, had iets te kort door de bocht een check gedaan 🙄.

Werkte in het verleden eigenlijk alleen maar met Netgear, maar tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar Unifi eco devices.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen