Skip to main content

klik& klaar met buitenlandse IBAN

• 27 januari 2025
  • 8 reacties
  • 153 Bekeken

Naar analogie van een bericht van Stephan in de community: Ik wil graag het nieuwe “Klik&Klaar Internet 5G” abonnement afsluiten. Helaas heb ik geen Nederlandse bankrekening, alleen een Belgische. Ik heb wel een huis in Rotterdam, dus een adres, in Nederland. 
Op de website staat: "Heb je een buitenlands IBAN-nummer? Kom even langs in 1 van onze Shops. Helpen we je verder."
Dus ben ik vrijdag laatstleden naar de dichtstbijzijnde Odido shop in Rotterdam Beurs gegaan. De medewerker daar bleef telkens herhalen dat het niet kan met een Belgische IBAN, ondanks aandringen dat het op de website en de community staat. Kan iemand ook mij verderhelpen? Bedankt alvast.

Uitgelichte reactie

28 januari 2025

@jurn.decleyn Goede vraag. Ik leg je graag uit hoe het precies zit! 

Het is niet mogelijk om het abonnement af te sluiten met een buitenlands rekeningnummer. Wel is het in sommige gevallen (waaronder voor Belgische rekeningnummers) mogelijk om het rekeningnummer later aan te passen. 

Laat je het mij weten als je hier nog vragen over hebt? Ik sta altijd klaar om verder te helpen waar nodig! 

8 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8719 reacties
  • 27 januari 2025

Rotterdam is ok. De router werkt alleen in Nederland.

• is een King Poster
  • 59 reacties
  • 27 januari 2025

Een NL-vriend(in) zoeken die een abonnement voor je afsluit of een NL-rekening openen….

Occaj
Super User
Forum|alt.badge.img+3
  • Odido Superuser
  • 237 reacties
  • 27 januari 2025

Stel je opent een debit rekening bij Revolut met Nederlandse IBAN? Problem solved lijkt mij. Is zo gebeurd haha.

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4135 reacties
  • 28 januari 2025

Het is niet mogelijk om het abonnement af te sluiten met een buitenlands rekeningnummer. Wel is het in sommige gevallen (waaronder voor Belgische rekeningnummers) mogelijk om het rekeningnummer later aan te passen. 

Laat je het mij weten als je hier nog vragen over hebt? Ik sta altijd klaar om verder te helpen waar nodig! 

GebruikersnaamRandomTekst

Opnieuw een manier waarop Odido dankzij arbitraire beperkingen de wet overtreedt.

Zie hier een stukje tekst van de Nederlandse Bank over IBAN discriminatie:

https://www.dnb.nl/en/payments/how-do-payments-work/sepa-and-iban-discrimination/

Odido dient IBANs van andere EU/EEA landen gewoon te accepteren.

Wat er staat als mogelijke uitzondering is dat een specifieke, technische manier van betalen alleen NL IBANs begrijpt, dat er een mogelijkheid is om andere IBANs via andere weg te doen. Bijvoorbeeld als een webformulier alleen NL IBANs accepteert, maar het via telefonische weg wel mogelijk is. Maar dan moet die mogelijkheid duidelijk vermeld staan.

@Teresa van Odido Kortom, misschien handig om de backoffice even uit te leggen dat het systeem een technisch probleem heeft, wat ASAP gefixt dient te worden, zodat men weer aan de wet voldoet?

Teresa van Odido schreef:

Hi Teresa, zou je s.v.p. willen doublechecken of dat het inderdaad niet mogelijk is met buitenlandse IBAN, of dat dit een misverstand is?

Niet om flauw te doen, of dat ik je niet geloof. Maar er zijn duidelijke regels (bij wet) dat dit niet mag, dus ik hoop dat dit simpelweg een misverstand is, dat bijvoorbeeld het proces iets anders of iets handmatiger is met een buitenlandse IBAN.

Als het toch daadwerkelijk het geval is dat dit op dit moment niet mogelijk is, dan lijkt het me prettig om dit issue helder te hebben, en dat het dan zaak is om dat zo snel mogelijk aan te passen, zodat Odido weer netjes conform de geldende regels handelt.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 31 januari 2025

Dank voor alle reacties. Ik ben in blijde afwachting van een positieve reactie van Teresa op het bovenstaande bericht!

(Als Odido echter effectief de Europese wet naast zich neerlegt, lees ik ook graag waar ik terecht kan binnen Odido om een formele klacht in te dienen alvorens de zaak te escaleren naar handhavingsinstanties)

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen