Skip to main content

Op mijn factuur staat aangegeven dat ik in het buitenland gebeld zou zijn (een ook nog opgenomen zou hebben) op 10 december en 5 december. Dit klopt echter van geen kant. Er worden wel vaker dit soort spookkosten in rekening gebracht, maar ik vind dat het nu eens echt afgelopen moet zijn. Bellen met de klantenservice heeft ook geen zin. Je staat minimaal een halfuur tot aan uren in de wacht en vaak wordt ook nog eens als je "in de wacht wordt gezet" de verbinding simpelweg verbroken. Dat allemaal voor € 2.50.

In mijn call logs zijn op beide dagen geen call van de betreffende nummer te vinden. Al mijn telefoongesprekken worden ook opgenomen. Ook opnames zijn er niet voor beide gesprekken. 

Graag kom ik via hier tot een oplossing zonder dat ik mijn kostbare tijd kwijt raak. De oplossing is wat mij betreft simpelweg het terugbetalen van het onterecht in rekening gebrachte kosten. Verder wil ik ook weten hoe dit überhaupt kan gebeuren en hoe dit soort spookkosten in de toekomst voortaan voorkomen gaan worden. 

Hi ​@Fhc, welkom op onze Community, laten we samen naar een oplossing kijken! Als deze kosten op je factuur vermeld staan, zal het vermoedelijk wel zo geweest zijn, omdat de data rechtstreekt uit je simkaart wordt gehaald en dat systeem waterdicht is. Anders zouden de kosten ook niet op je factuur staan. Graag wil ik met je meekijken naar je factuur. Echter, zie ik dat de laatste 4 cijfers van je bankrekeningnummer niet overeenkomen met wat er onder je nummer in ons systeem vermeld staat. Kun je de juiste 4 cijfers vermelden in je profiel? Dan kan ik daarna met je meekijken! 

Beste Pharwin,

Als deze kosten op je factuur vermeld staan, zal het vermoedelijk wel zo geweest zijn, omdat de data rechtstreekt uit je simkaart wordt gehaald en dat systeem waterdicht is. 

Dat vind ik bij voorbaat al een aparte houding tegenover een klant. U schuift wat ik zeg al bij voorbaat terzijde en zegt dat het niet waar kan zijn terwijl ik met 100% zekerheid weet dat deze kosten niet kloppen. Ik ben op de aangegeven dagen met tijdstippen simpelweg NIET gebeld en ik wil daarom ook dat dit rechtgezet wordt.

De nodige gegevens in mijn profiel zijn nu ingevuld. 

Volgens mij verzint een mobiel netwerk geen gesprekken...

U suggereert dat ik dat dus wel doe?

Ik weet niet wat er misgaat, maar die 2 gesprekken kloppen simpelweg beide niet.

Ik weet niet wat er misgaat, maar die 2 gesprekken kloppen simpelweg beide niet.

Nee, u verzint ze ook niet, ze zijn wel in het mobiele netwerk vanaf uw aansluiting geregistreerd.

Nee, u verzint ze ook niet, ze zijn wel in het mobiele netwerk vanaf uw aansluiting geregistreerd.

Ja...en dus...wat is mijn oplossing? Wat probeert u überhaupt te bereiken met deze opmerking? Ik hoop dat u inziet dat dit niks maar dan ook niets met een oplossing te maken heeft.

Hi ​@Fhc, welkom op onze Community, laten we samen naar een oplossing kijken! Als deze kosten op je factuur vermeld staan, zal het vermoedelijk wel zo geweest zijn, omdat de data rechtstreekt uit je simkaart wordt gehaald en dat systeem waterdicht is. Anders zouden de kosten ook niet op je factuur staan. Graag wil ik met je meekijken naar je factuur. Echter, zie ik dat de laatste 4 cijfers van je bankrekeningnummer niet overeenkomen met wat er onder je nummer in ons systeem vermeld staat. Kun je de juiste 4 cijfers vermelden in je profiel? Dan kan ik daarna met je meekijken! 

Zie mijn antwoord

Belangrijke vraag is natuurlijk of je die 2 dagen in dat buitenland was. Ik neem aan van wel.

dan zijn er een aantal mogelijkheden waarom je geen oproep hebt gehad maar wel kosten op de factuur (met dank aan mijn digitale en zeer intelligente assistent 😉):

• Voicemailafhandeling: Als iemand je belt terwijl je telefoon uitstaat of geen bereik heeft, kan de oproep worden doorgeschakeld naar je voicemail. Dit wordt vaak als een inkomend gesprek op de factuur weergegeven, zelfs als je telefoon niet is overgegaan.

• Netwerkproblemen: In sommige gevallen kan het netwerk een inkomend gesprek registreren, maar om technische redenen wordt de oproep niet daadwerkelijk doorgestuurd naar je telefoon.

• Roaminginstellingen: Bij roaming kan het netwerk van het bezochte land gesprekken anders afhandelen dan in je thuisland. Dit kan leiden tot situaties waarin een oproep wordt geregistreerd als ontvangen, zelfs als je telefoon niet overgaat.

• Verkeerd doorgeschakeld gesprek: Het kan zijn dat je toestel of je provider een fout in de doorschakeling heeft gemaakt, waardoor de oproep bijvoorbeeld naar een ander nummer of naar voicemail is gegaan.

• Lag in netwerksynchronisatie: Soms kan er een vertraging zijn in de communicatie tussen netwerken, waardoor een oproep wel als geregistreerd wordt beschouwd maar je telefoon niet bereikt

Ik voorzie als techneut toch wel een paar rariteiten in dat ChatGPT antwoord. 

Een oproep leidt pas tot kosten als er een B-beantwoording heeft plaatsgevonden. Dat moet inderdaad het toestel OF een doorgeschakeld gesprek , bijvoorbeeld naar voicemail, zijn geweest.

De opties “netwerk probleem” en Lag in netwerksituatie” leiden niet tot een B beantwoording en dus niet tot een billable CDR. Dit is hetzelfde als je wordt gebelt, de telefoon gaat over maar de beller hangt bijvoorbeeld binnen 10 seconden op. Dan is er wel een gesprek geweest, maar geen B beantwoording en dus geen kosten op de factuur.

Een billable CDR is dus altijd een gesprek, met B beantwoording en een gesprekstijd. We hebben nog niet van Topic Starter gehoord hoe lang de geregistreerde gesprekken hebben geduurt?

Ik ga helaas verder niet in op verzoeken van informatie van mensen die verder geen informatie kunnen geven. Ik ben niet op zoek naar een uitleg over de kosten. Ik ben op zoek naar oplossing en dat is simpelweg het terugdraaien van een niet gemaakt gesprek.

dan gaan we met chips en cola op de bank wachten wat een moderator voor uitleg geeft. 

ik ben benieuwd……😉

Het gaat om €2,50, dus moet wel een principe kwestie zijn voor beide partijen. 

Hi ​@Fhc dank voor het vermelden van de juiste gegevens in je profiel! Ik heb gelijk meegekeken in je account en ik zie inderdaad dat je extra kosten hebt van € 2,50 bij je eerstvolgende factuur. Je bent op 6/12/24 gebeld door het nummer 669*****470 toen je in Thailand was. Het ging om een gesrpek van 9 seconden, waarbij er € 1,25 in rekening is gebracht. Je bent ook op 10/12/24 in Thailand gebeld door het nummer 669*****06. Het ging toen om een gesprek van 16 seconden, waarbij ook € 1,25 in rekening is gebracht. Zoals ik al aangaf wordt deze data rechtstreeks uit je simkaart gehaald, vandaar dat ook de kosten in rekening zijn gebracht. Ik houd de optie zeker open dat het ook gewoon een systematische fout geweest kan zijn, maar ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen. Nu zijn we hier niet de moeilijkste in en ben ik best bereid om deze kosten voor je te vergoeden. Ik heb zojuist een creditnota van € 2,50 verwerkt in je account. Het bedrag zal in mindering worden gebracht op je eerstvolgende factuur en ik heb je ook hierover een bevestiging per mail verstuurd. 

Als deze gesprekken echt niet in je belhistorie vermeld staan en dit ook niet bekend klinkt, durf ik ook niet te zeggen hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden. Houd er verder wel gewoon goed in de gaten. Mocht het in de toekomst vaker voorkomen, trek dan aan de bel. Dan kunnen we dit verder voor je onderzoeken! 

Als je nog andere vragen hebt, stel ze gerust!

Reageer