Skip to main content
Beantwoord

Hoe lang duurt een verlenging zakelijk mobiel abonnement

Beste medewerkers van Odido,

Ik wilde graag weten hoe lang het normaal gesproken duurt, als je als bestaande zakelijke mobiele klant bij jullie  -die mag verlengen volgens de Odido-App- , verlengt via een shop zoals bijvoorbeeld mobiel.nl of Belsimpel?

Is dat dan een kwestie van een dag, een week, of hoe lang duurt dat eigenlijk vanaf het moment dat een dergelijke shop het bij jullie aanvraagt.

In dit geval zonder toestelkrediet en een altijd keurig betalende klant waarbij het afschrijven nooit mislukt is.

Ik hoor graag van jullie!

Beste antwoord door Stribbie

Update: Belsimpel heeft de annulering terugbetaald. 

Wel grappig om te zien dat ze erover liegen: Ze beweerden 2-2 terugbetaald te hebben. Maar toen stond in mijn overzicht dat ze zonder de € 4,95 verzendkosten zouden crediteren. Daarop op 4-2 een mail gestuurd dat omdat ze niets hebben verzonden ik verwacht dat ze die ook overmaken.

Je snapt het al: Ze zouden 2-2 al overgemaakt hebben, maar hebben dat gewoon vanmiddag gedaan. Inclusief die € 4,95 dus. 🤣

Bekijk origineel

14 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20359 reacties
  • 5 februari 2025

Hallo ​@Stribbie 

Dit is een forum voor consumenten, voor vragen over Odido zakelijk kan je de zakelijke klantenservice bellen op telefoonnummer 0800 7112.

Bij een consumenten abonnement gaat je verlenging direct in als je al contractvrij bent of als je nog in je contractperiode zit dan na de einddatum van het contract.

GebruikersnaamRandomTekst

Wat bedoel je precies met de vraag? Het klinkt alsof je niet vraagt wanneer een verlenging in gaat, maar hoe snel de winkel het bij Odido neerlegt?

Dat zou redelijk effectief onmiddelijk moeten zijn. Maar waarom vraag je je dat af?

Ik ben nieuwsgierig wat voor zorg hier achter zit.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8583 reacties
  • 5 februari 2025

Je kunt beter die vraag bij de betreffende winkel neerleggen. Die maken afspraken met Odido en natuurlijk zit hun eigen afhandeling hier ook nog tussen. De ene shop zal een API koppeling hebben terwijl de ander misschien handmatig bestellingen inlegt vian een portal.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 5 februari 2025

De vraag stel ik omdat ik mag verlengen (getuige de Odido App, ‘verleng direct-knop is actief,  en omdat mobiel.nl me al weer meer dan een maand mailtjes stuurt daarover.

Recent het toestel met verlenging besteld bij een Shop die de verlenging aanvraagt bij Odido. Wél het toestel betaald (volledig) maar ik krijg maar steeds berichtjes dat Odido zogenaamd langer nodig zou hebben volgens de webshop om de verlenging te verwerken.

Dat voelt een beetje raar, omdat volgens de reclameleuzen van de webshop het allemaal ‘hupsakee zo geregeld is’.

Toen ik zondagmorgen vroeg bestelde stond er ‘levering op maandag’. Daar rekende ik niet op. Ik dacht dat Odido de maandag wel nodig zou hebben om het te verwerken. Op maandag kwam de levering op dinsdag te staan, en dinsdag op woensdag, en nu op woensdag op donderdag.

Met nog steeds: “ Je abonnementsaanvraag wordt verwerkt door Odido “.

Reactie op Waqqas:

“Dit is een forum voor consumenten, voor vragen over Odido zakelijk kan je de zakelijke klantenservice bellen op telefoonnummer 0800 7112.”

Ik wist niet dat het hier alleen voor consumenten was. Ik heb bovendien al met zakelijk gebeld en die beweren niet te kunnen zien of er door een shop een verlenging voor mijn zakelijk abonnement is aangevraagd. Alleen als dat binnen Odido zelf gedaan zou zijn.

Dat is dus precies de reden dat ik het hier vraag, omdat ik daar geen antwoord kreeg.

O ja, nog een reden dat ik het hier vraag is omdat de eerste bestelling bij dezelfde shop niet zou kunnen met het nummer meenemen, ondanks dat de website wel heel gewillig was daarin. Inmiddels dus 2x (!) het toestel volledig vooruit betaald (meer dan € 1950,- totaal afgerekend).

Ben dus zo langzamerhand best benieuwd hoe het nu echt zit.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8583 reacties
  • 6 februari 2025

Als je bij een andere winkel een bestelling plaatst met toestellen dan levert Odido alleen het mobiele abonnement. Toestellen komen uit de voorraad van de betreffende retailer.  Die kopen ze bulk in waardoor ze soms iets goedkoper zijn dan de provider. Voor de levering van de toestellen en het doorzetten van die abonnement bestelling moet je echt bij de verkoper,  hier dus mobiel.nl zijn. De betalingen heb je ook aan hen gedaan.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 6 februari 2025

Dank je wel Eric voor je antwoord.

Ik snap hoe het in de praktijk werkt. Je vraagt verlening aan, in dit geval via de shop en die zetten die aanvraag door naar Odido. Odido geeft een vergoeding aan de shop voor de verlenging van het contract en de shop kan dat bedrag en het scherp inkopen van de telefoons gebruiken om mij een scherpe prijs te berekenen voor de telefoon.

Mijn waar het om draait is: hoe lang duurt het in de regel, dat Odido nodig zou hebben om de aanvraag van de verlenging goed te keuren en terug te communiceren naar de shop?

Ik dacht dat met alle systemen tegenwoordig dat heel snel zou gaan. Voorbeelden: (1)De klant vraagt te vroeg aan, blijkt nog niet verlengbaar: afgewezen. (2) Er klopt iets niet in de aanvraag (nummer, adres, bankrekening etc): afgewezen, we hebben andere gegevens nodig. (3) Alles klopt, het abonnement is verlengbaar, de klant is bekend, de gegevens kloppen, er zijn nooit betalings issues geweest: toegekend.

Zo stel ik mij de processen voor. Wat ik me dus afvraag, is zoals in het laatste geval dat wanneer alles klopt, hoe  lang zou dan (gemiddeld genomen) het duren voordat de shop een OK krijgt van Odido?

Waar ik me eenvoudig zorgen over maak is dat ik inmiddels 2 toestellen heb afgerekend, voor de bestelling van 1 toestel, terwijl de shop al vanaf maandag aangeeft dat de verlenging in behandeling is bij Odido. (het betreft overigens niet Mobiel.nl, de shops die ik noemde waren voorbeelden).

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8583 reacties
  • 6 februari 2025

Hoi ​@Stribbie ,

En dat is nu waarom je op het forum met andere klanten praat over consumentenproducten van Odido. Met het bestelproces van zakelijke abonnementen via een retailer hebben we geen ervaring, dus krijg je daarop ook niet het concrete antwoord wat je stelt. 

Degene die dat antwoord het beste kan geven is de shop waar jij dit hebt besteld, die heeft de beste en meeste ervaring met dit aanvraagproces, die doen het dagelijks… Zij zijn ook degene die bij afwijkingen van de verwachte acceptie termijn direct de backoffice van Odido kan benaderen. Daar hebben zij geen forum voor nodig :)

Dus je hebt besteld bij verkoper/shop X en veel geld overgemaakt, laat hen je aangeven wat/hoe je kunt verwachten.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 6 februari 2025

Dank je wel Eric voor je antwoord.

Zoals je snapt heb ik in de antwoorden van de shop niet alle vertrouwen door hoe de zaken open op dit moment

Misschien een tip voor de community: Er wordt steeds vermeld dat het voor consumenten bedoeld is.

Dat wordt eigenlijk nergens duidelijk. In de Wiki las ik het volgende van Jason:

Hoe werkt alles precies?
De Community is een klant-helpt-klant-community. Het bestaat uit twee delen: de Wiki en de Community. De Wiki hebben we samengesteld op basis van onderwerpen waar veel interesse naar is. De community is de plek waar we met elkaar in gesprek gaan. Dat houdt in dat alle vragen die daar gesteld worden, gesteld worden aan mede-klanten.

Zoals je begrijpt ben ik zakelijke klant van Odido, heb dus een bedrijf en zelf ook klanten. Nergens eigenlijk kwam ik tegen dat het niet de bedoeling is dat het niet bedoeld is voor zakelijke klanten.

Misschien een goed idee om dat meer en duidelijker te communiceren voor de zakelijke klanten die hier een poging wagen. Daarom extra dank dat jullie hier toch hebben willen antwoorden 👍

• is een Master Poster
  • 45 reacties
  • 6 februari 2025

Ik weet niet of de shop waar je de bestelling hebt gedaan de telefoon via Odidio moet krijgen.

Maar als ik hier op de zakelijke pagina kijk zie ik 5 modellen die pas in de loop van deze maand leverbaar zijn. Mischien staat die van jou er ook bij en is die gewoon niet op voorraad?

Zakelijke Shop Telefoons

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 6 februari 2025

Hij staat op direct leverbaar bij Odido, ook bij de shop zelf, het gaat om een S25 Ultra

De shop geeft trouwens aan bij bellen, ‘dat er sprake is van een technisch probleem’ bij de aanvraag voor de verlenging bij Odido en dat men er al mee bezig zou zijn. Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen.

Nog vreemder dat de shop beweert de eerste betaalde (en dus niet geleverde!) S25 Ultra -waarvoor bijna € 1000,- is afgerekend-  al heeft terugbetaald (4 dagen geleden). Feit is dat die betaling hier niet binnen is. Ze zouden een bevestiging daarvan per mail sturen. Nou, ik ben benieuwd.

Het voelt steeds meer als een scam, terwijl het wel een grote (en zo lijkt) betrouwbare partij zou zijn.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8583 reacties
  • 6 februari 2025
JarJar schreef:

Ik weet niet of de shop waar je de bestelling hebt gedaan de telefoon via Odidio moet krijgen.

Maar als ik hier op de zakelijke pagina kijk zie ik 5 modellen die pas in de loop van deze maand leverbaar zijn. Mischien staat die van jou er ook bij en is die gewoon niet op voorraad?

Zakelijke Shop Telefoons

Bij retailers worden de toestellen ingekocht en verkocht door de retailer. Dat combineren ze met een mobiel abonnement van 1 van de drie MNO's. De voorraad van Odido wordt hiervoor niet gebruikt.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8583 reacties
  • 6 februari 2025
Stribbie schreef:

Hij staat op direct leverbaar bij Odido, ook bij de shop zelf, het gaat om een S25 Ultra

De shop geeft trouwens aan bij bellen, ‘dat er sprake is van een technisch probleem’ bij de aanvraag voor de verlenging bij Odido en dat men er al mee bezig zou zijn. Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen.

Nog vreemder dat de shop beweert de eerste betaalde (en dus niet geleverde!) S25 Ultra -waarvoor bijna € 1000,- is afgerekend-  al heeft terugbetaald (4 dagen geleden). Feit is dat die betaling hier niet binnen is. Ze zouden een bevestiging daarvan per mail sturen. Nou, ik ben benieuwd.

Het voelt steeds meer als een scam, terwijl het wel een grote (en zo lijkt) betrouwbare partij zou zijn.

Dan is het wel handig om de shop eens te benoemen. Zo waarschuw je andere (zakelijke) klanten.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 6 februari 2025

Aanvulling: De medewerker van de shop gaf letterlijk aan dat 2 februari al terugbetaald zou zijn - en dit ook te bevestigen per email.

Aangegeven dat dit vreemd is, want het geld is niet binnen en als het via een reguliere betaalrekening is gedaan, dan is het direct zichtbaar.

Die bevestiging is er gekomen: 🤣

As agreed, I am letting you know via this email that the bank account number matches the bank account number you provided. It may take 3-5 business days for the amount to be refunded to your account.

I hope I have informed you sufficiently.”

Laat me niet lachten. Dat is toch net wat anders dan ‘we hebben op 2 februari terugbetaald’. Het lijkt nu alsof ze willen zeggen ‘we hebben de interne opdracht aangemaakt, hij moet nog even naar onze bank en daarvoor hebben we 3-5 dagen nodig’.

De shop is Belsimpel.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 6 reacties
  • Antwoord
  • 6 februari 2025

Update: Belsimpel heeft de annulering terugbetaald. 

Wel grappig om te zien dat ze erover liegen: Ze beweerden 2-2 terugbetaald te hebben. Maar toen stond in mijn overzicht dat ze zonder de € 4,95 verzendkosten zouden crediteren. Daarop op 4-2 een mail gestuurd dat omdat ze niets hebben verzonden ik verwacht dat ze die ook overmaken.

Je snapt het al: Ze zouden 2-2 al overgemaakt hebben, maar hebben dat gewoon vanmiddag gedaan. Inclusief die € 4,95 dus. 🤣

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen