Beantwoord

Zakelijk internet glasvezel VPN instellen

  • 5 May 2024
  • 3 reacties
  • 35 Bekeken

Hallo, ik heb een paar vragen/constateringen m.b.t. zakelijk internet (glasvezel met Zyxel T-54 router). 

  • Zakelijk gezien zal het weinig voorkomen dat de contractant tevens de systeembeheer is. Toch kan enkel contact worden opgenomen als contractant. Dit is vreemd; deze heeft totaal geen verstand van het netwerk of instellingen maar wil in de regel ook niet zomaar zijn accountgegevens afgeven (logisch).
  • Je kunt niet via IP de router instellen (zowel bij KPN als Ziggo nog nooit meegemaakt!). Dit moet online via het VES Portaal, maar wat je kunt instellen of veranderen is zo basic; daar heb je zakelijk niets aan.
  • Op de helpdesk zitten mensen die werkelijk geen idee hebben als het gaat om port forwarding, DMZ host of overige netwerk issues. Ik ben echt geen expert maar een helpdesk moet toch weten waar dit over gaat?
  • Instellingen die bij eerdere providers geen enkel probleem vormden lijken niet mogelijk (maar ja; de helpdesk weet eigenlijk niet waar het over gaat). Ik moet toch gewoon binnenkomend verkeer naar mijn server kunnen leiden (VPN, Agenda’s (CalDAV) etc.)?
  • Indien je dit soort zaken wél wilt kunnen instellen ‘moet je maar een eigen router aanschaffen’. Dan vervalt echter wel je service en bij problemen kun je het zelf uitzoeken.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en me in de juiste richting kunnen helpen? Ik kom hier zo niet uit maar ik vraag volgens mij niets geks: van buitenaf moet verkeer (met toegang) naar de interne server worden geleid. Lijkt me vrij gebruikelijk voor zakelijk verkeer dus dit moet toch geen issue zijn? Ik kom alleen met de helpdesk niet verder, ik krijg antwoorden als: ‘nooit van gehoord’, ‘niet gebruikelijk’, ‘deze vraag heb ik nooit gehoord’ en ‘dit is niet mogelijk bij Odido’. Dit kan toch niet?

icon

Beste antwoord door eric 5 May 2024, 11:54

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @bvbekhoven ,

Het klopt inderdaad dat het zakelijke internet product anders werkt dan de consumenten versie. Ook zijn er verschillen in de propositie en voorwaarden.  Op dit forum zijn alleen consumenten actief en bespreken we alleen de consumenten producten. 

De zakelijke helpdesk is dus in staat om uitleg te geven over het standaard zakelijke product.  Als je iets anders wilt dan kun je een eigen router overwegen. Die sluit je dan op de ONT aan van Odido en kun je alle instellingen zelf doen.

Hoi @bvbekhoven ,

Het klopt inderdaad dat het zakelijke internet product anders werkt dan de consumenten versie. Ook zijn er verschillen in de propositie en voorwaarden.  Op dit forum zijn alleen consumenten actief en bespreken we alleen de consumenten producten. 

De zakelijke helpdesk is dus in staat om uitleg te geven over het standaard zakelijke product.  Als je iets anders wilt dan kun je een eigen router overwegen. Die sluit je dan op de ONT aan van Odido en kun je alle instellingen zelf doen.

Hallo Eric. Dank je voor antwoord maar als je terugleest kun je zien dat ik (al enkele malen) dit geprobeerd heb op te lossen met de zakelijke helpdesk maar zij kunnen op de meest basic vragen geen antwoord geven. Het enige antwoord dat ze kunnen geven is inderdaad een eigen router te overwegen. Op dat moment stopt de service van Odido en kun je nergens meer terecht. Dit is dus geen ‘Zakelijke’ oplossing. Als je nog eens terugleest zie je ook dat ik niets bijzonders vraag maar zelfs dat blijkt al te veel en wordt het afgeschoven op ‘een eigen router’. Als Odido niet in staat is internet voor zakelijke toepassingen te ondersteunen moeten ze dat niet aanbieden is mijn idee.

 

 

Hoi @bvbekhoven ,

Het klopt inderdaad dat het zakelijke internet product anders werkt dan de consumenten versie. Ook zijn er verschillen in de propositie en voorwaarden.  Op dit forum zijn alleen consumenten actief en bespreken we alleen de consumenten producten. 

De zakelijke helpdesk is dus in staat om uitleg te geven over het standaard zakelijke product.  Als je iets anders wilt dan kun je een eigen router overwegen. Die sluit je dan op de ONT aan van Odido en kun je alle instellingen zelf doen.

Hallo Eric. Dank je voor antwoord maar als je terugleest kun je zien dat ik (al enkele malen) dit geprobeerd heb op te lossen met de zakelijke helpdesk maar zij kunnen op de meest basic vragen geen antwoord geven. Het enige antwoord dat ze kunnen geven is inderdaad een eigen router te overwegen. Op dat moment stopt de service van Odido en kun je nergens meer terecht. Dit is dus geen ‘Zakelijke’ oplossing. Als je nog eens terugleest zie je ook dat ik niets bijzonders vraag maar zelfs dat blijkt al te veel en wordt het afgeschoven op ‘een eigen router’. Als Odido niet in staat is internet voor zakelijke toepassingen te ondersteunen moeten ze dat niet aanbieden is mijn idee.

 

 

Vraag me niet hoe, maar op de een of andere manier werkt het ‘ineens’ wel. Niets veranderd, niets herstart. Maar goed; het werkt!

Reageer