Skip to main content

Hi,

Ik heb al een tijdje een zeer vervelend probleem met de Zyxel EX7501-B0 router. De WAN verbinding vliegt er vaak random uit, en herstelt zich dan automatisch weer. Dit gebeurt vaak meerdere keren op een dag. Dit resulteert in een TV die tijdelijk hangt, maar uiteraard ook activiteiten op het internet die dan uitvallen. Dit is vooral storend als ik werkzaamheden op servers moet uitvoeren voor mijn bedrijf dat ik vaak aan huis doe, of tijdens ontspanning bij het spelen van een game. De verbinding wordt dan tijdelijk onderbroken, waardoor je uit je game vliegt. Als ik in de router dan naar de status kijk zie ik dat de system uptime ongewijzigd is, dus die draait vrolijk door, maar de WAN interface uptime is dan altijd gereset.

Ik heb dit probleem nu al een behoorlijke tijd en het begint mij nu te storen. Ik ben al meermaals door de settings van mijn router gegaan om te kijken/testen of ik het zelf op kon lossen. Heb werkelijk van alles geprobeerd maar niets mocht baten. Ook heb ik gekeken naar de mogelijkheid of er wellicht een firmware update voor mijn router beschikbaar is. Helaas zie ik dat er geen mogelijkheid is om de firmware zelf te updaten. Zoals gezegd betreft het hier een Zyxel EX7501-B0 router. De huidige firmware is V5.18(ACDA.0)T75C_b7 en deze draait al maanden. Is er wellicht een nieuwe firmware die vanuit jullie naar mij gepushed kan worden? Graag zou ik dit proberen om te kijken of dit de problemen oplost.

Het is namelijk echt de WAN verbinding die heel even weg valt, en zich daarna direct weer herstelt, maar het zorgt ondertussen wel voor de nodige frustratie. Een paar weken terug leek het probleem even opgelost, aangezien ik toen een periode heb gehad waarbij ik de WAN uptime in mijn router in de gaten hield, en deze toen zelfs een paar weken onafgebroken heeft gewerkt. Maar nu is het weer dagelijks feest en wordt ik er meerdere keren per dag uit gegooid.

Alvast bedankt!

Hallo @rickbakker 

Wanneer de WAN verbinding wegvalt zie je dan een rood lampje op de router branden? Je kan kijken of het helpt om de internetkabel tussen ONT en router te vervangen.

Hallo @rickbakker 

Wanneer de WAN verbinding wegvalt zie je dan een rood lampje op de router branden? Je kan kijken of het helpt om de internetkabel tussen ONT en router te vervangen.

Dank voor je reactie. Het gebeurt zo snel, dat ik naast de router zou moeten zitten om te checken of het lampje rood brandt. Niet echt te doen denk ik. De kabel heb ik inderdaad vervangen als test. Dit was ik inderdaad vergeten te vermelden. Helaas mocht het niet baten. 

Enige dat nog zou kunnen is dat het een bug is die middels een firmware update verholpen zou kunnen worden. Daar hoop ik eigenlijk op. Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat het iets bij Odido zelf is, waar ik dan persoonlijk niets aan kan veranderen helaas.

Zojuist nog even gecheckt, maar de laatste keer dat de WAN verbinding eruit vloog en de verbinding weer hersteld heeft is nu 12 uurtjes geleden. 

Ik ben benieuwd of er nog een antwoord vanuit Odido zelf kan komen wat betreft de firmware van de router. De WAN verbinding valt nog altijd dagelijks weg en ik zou dit graag willen oplossen op wat voor manier dan ook. Net nog even in de router/modem ingelogd en WAN verbinding is 48 minuten geleden wederom weg gevallen. Gister ook gekeken en ook toen is de verbinding eruit geweest.

Dank!

Hi @rickbakker, welkom op onze Community!

Zou je allereerst een volledige powerflip willen uitvoeren en daarna de kabel tussen het ONT en modem willen controleren of vervangen? Als het goed is moet dit het oplossen voor je. De WAN-uptime is inderdaad verschillend van het modem, duidt vaak op een kabel die losgetrokken wordt of defect is.

Powerflip

1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Hi @Tommie van Odido bedankt voor je antwoord! 

Dit soort standaard dingen heb ik inderdaad ook allemaal al eens gedaan. De kabel heb ik ook al eens vervangen door een nieuwe prefab goede kwaliteit patchkabel (cat6a). De kabels ook in de kabeltester gehad. Alles is in orde wat dat betreft. 

Bij mijn dagelijkse controle zag ik dat de firmware van het modem inderdaad geupgrade is nu naar de nieuwe versie:

• V5.18(ACDA.0)T75C_b10

Is daar ook een change log van te vinden wat er allemaal is aangepast? Ben daar wel benieuwd naar. En ook van de andere firmware versies die daar tussen zaten van de versie die ik had, dat was de b7. Meestal staan daar oplossingen in die zijn doorgevoerd voor bekende problemen met eerdere firmware versies.

Ik houd het hier even in de gaten. Sinds het modem gister de firmware update heeft gehad is de WAN verbinding er nog niet uit gevlogen zie ik. Zodra dat weer voor mocht komen zal ik hier weer even een update plaatsen. Ik ben benieuwd! Zou mooi zijn als het hier al mee is opgelost. Nogmaals dank iig!

Hi @Tommie van Odido we zijn nu ongeveer een weekje verder en ik heb het iedere dag in de gaten gehouden. Ik kan je vertellen dat sinds de firmware update de WAN verbinding er niet weer uitgevlogen is. Dit gebeurde eerder meerdere malen op een dag, dus het is een mooi begin!

Moet er wel bij zeggen dat ik met de oude firmware ook een periode heb gehad dat het langer goed bleef gaan, dus ik blijf het nog wel even in de gaten houden. Maar dit ziet er alvast goed uit :)

• System Uptime: 7 days 13 hours 31 minutes 31 seconds
  • WAN Interface Uptime: 7 days 13 hours 30 minutes 43 seconds

Dit is alvast een hele verbetering. Mocht ik ooit nog weer problemen ondervinden met een verbinding die er regelmatig uitvliegt dan zal ik dit topic updaten. Voor nu lijkt het verholpen. 

Mijn dank is groot!

Reageer