Hallo @rickbakkerÂ
Wanneer de WAN verbinding wegvalt zie je dan een rood lampje op de router branden? Je kan kijken of het helpt om de internetkabel tussen ONT en router te vervangen.
Hallo @rickbakkerÂ
Wanneer de WAN verbinding wegvalt zie je dan een rood lampje op de router branden? Je kan kijken of het helpt om de internetkabel tussen ONT en router te vervangen.
Dank voor je reactie. Het gebeurt zo snel, dat ik naast de router zou moeten zitten om te checken of het lampje rood brandt. Niet echt te doen denk ik. De kabel heb ik inderdaad vervangen als test. Dit was ik inderdaad vergeten te vermelden. Helaas mocht het niet baten.Â
Â
Enige dat nog zou kunnen is dat het een bug is die middels een firmware update verholpen zou kunnen worden. Daar hoop ik eigenlijk op. Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat het iets bij Odido zelf is, waar ik dan persoonlijk niets aan kan veranderen helaas.
Â
Zojuist nog even gecheckt, maar de laatste keer dat de WAN verbinding eruit vloog en de verbinding weer hersteld heeft is nu 12 uurtjes geleden.Â
Ik ben benieuwd of er nog een antwoord vanuit Odido zelf kan komen wat betreft de firmware van de router. De WAN verbinding valt nog altijd dagelijks weg en ik zou dit graag willen oplossen op wat voor manier dan ook. Net nog even in de router/modem ingelogd en WAN verbinding is 48 minuten geleden wederom weg gevallen. Gister ook gekeken en ook toen is de verbinding eruit geweest.
Â
Dank!
Hi @rickbakker, welkom op onze Community!
Zou je allereerst een volledige powerflip willen uitvoeren en daarna de kabel tussen het ONT en modem willen controleren of vervangen? Als het goed is moet dit het oplossen voor je. De WAN-uptime is inderdaad verschillend van het modem, duidt vaak op een kabel die losgetrokken wordt of defect is.
      Powerflip
- Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
- Wacht minimaal 10 seconden
- Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
- Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
- Controleer of de verbinding stabiel is.
Hi @Tommie van Odido bedankt voor je antwoord!Â
Dit soort standaard dingen heb ik inderdaad ook allemaal al eens gedaan. De kabel heb ik ook al eens vervangen door een nieuwe prefab goede kwaliteit patchkabel (cat6a). De kabels ook in de kabeltester gehad. Alles is in orde wat dat betreft.Â
Â
Bij mijn dagelijkse controle zag ik dat de firmware van het modem inderdaad geupgrade is nu naar de nieuwe versie:
Is daar ook een change log van te vinden wat er allemaal is aangepast? Ben daar wel benieuwd naar. En ook van de andere firmware versies die daar tussen zaten van de versie die ik had, dat was de b7. Meestal staan daar oplossingen in die zijn doorgevoerd voor bekende problemen met eerdere firmware versies.
Ik houd het hier even in de gaten. Sinds het modem gister de firmware update heeft gehad is de WAN verbinding er nog niet uit gevlogen zie ik. Zodra dat weer voor mocht komen zal ik hier weer even een update plaatsen. Ik ben benieuwd! Zou mooi zijn als het hier al mee is opgelost. Nogmaals dank iig!
Hi @Tommie van Odido we zijn nu ongeveer een weekje verder en ik heb het iedere dag in de gaten gehouden. Ik kan je vertellen dat sinds de firmware update de WAN verbinding er niet weer uitgevlogen is. Dit gebeurde eerder meerdere malen op een dag, dus het is een mooi begin!
Moet er wel bij zeggen dat ik met de oude firmware ook een periode heb gehad dat het langer goed bleef gaan, dus ik blijf het nog wel even in de gaten houden. Maar dit ziet er alvast goed uit :)
Â
- System Uptime: 7 days 13 hours 31 minutes 31 seconds
- WAN Interface Uptime: 7 days 13 hours 30 minutes 43 seconds
Dit is alvast een hele verbetering. Mocht ik ooit nog weer problemen ondervinden met een verbinding die er regelmatig uitvliegt dan zal ik dit topic updaten. Voor nu lijkt het verholpen.Â
Mijn dank is groot!
Hi @Tommie van Odido helaas moet ik je mededelen dat sinds gisteren mijn internet verbinding er wederom meerdere malen uit heeft gelegen. Wederom hetzelfde probleem: De WAN verbinding vliegt eruit en direct daarna komt de verbinding weer terug. Dit gebeurde gisteren zeker twee keer. Een keer in de middag en daarna in de avond. De laatste keer dat dit gebeurde is nu exact 11 uur een 30 minuten geleden.Â
Â
Zouden jullie hier voor mij in willen duiken? Ik heb echt alles aan mijn kant al geprobeerd. Van vervangen van kabels, testen van kabels en noem alles maar op. Het is echt de WAN verbinding die er even uitvliegt en daarna direct weer terug komt.
Zou het een defect in mijn modem en/of ONT kunnen zijn wellicht? Een vriend die ook Odido gebruikt geeft aan dat hij deze problemen nog nooit heeft ondervonden. Ik zou het graag willen oplossen want het is erg vervelend.
Alvast bedankt!
Â
Hierbij:
Â
- System Uptime: 13 days 15 hours 46 minutes 21 seconds
- WAN Interface Uptime: 0 days 11 hours 31 minutes 48 seconds
Waarbij dus inderdaad de system uptime nog steeds vanaf het punt van Firmware update is.
Hey @rickbakker, ik zie het inderdaad ook in mijn lijnmeting terugkomen. Ook zie ik dat het ONT al 300 dagen online is. Zou je het ONT stroomloos willen maken en voorzichtig de bekabeling willen aandrukken? Het kan zijn dat er een connector niet goed zit en dat hierdoor de uitval voorkomt.
Als het hierna nog voorkomt, kan je dan 3 voorbeelden aanleveren met een datum en tijdstip? Dan laat ik het controleren bij de technische dienst!Â
Hey @rickbakker, ik zie het inderdaad ook in mijn lijnmeting terugkomen. Ook zie ik dat het ONT al 300 dagen online is. Zou je het ONT stroomloos willen maken en voorzichtig de bekabeling willen aandrukken? Het kan zijn dat er een connector niet goed zit en dat hierdoor de uitval voorkomt.
Als het hierna nog voorkomt, kan je dan 3 voorbeelden aanleveren met een datum en tijdstip? Dan laat ik het controleren bij de technische dienst!Â
Dank voor je reactie. Ik heb alles even 5 minuten stroomloos gemaakt op jouw verzoek. Dus zowel modem als ONT. Ook de kabels gecheckt en even aangeduwd voor de zekerheid. Is ongeveer 15 minuten geleden gebeurd.Â
Ik ga het in de gaten houden en zodra het er weer uit valt dan zal ik wel even notities maken ervan en de logfiles erbij pakken van het modem. Zodra ik info heb laat ik het weer weten.
​@Tommie van Odido Nou helaas ook nu weer na een aantal dagen weer problemen. Ik heb inmiddels drie momenten kunnen vinden waarop het mis is gegaan. Hier een korte knip/plak van gegevens. Ik heb voor elk moment ook de complete log files opgeslagen even als de security logs. Deze kan ik eventueel via een PB toe sturen.
Wat mij hierbij opvalt is dat er altijd een SIGTERM wordt gegeven, oftewel, er gaat iets goed mis waardoor het nodig is om de boel te herstarten.
Â
Hopelijk kunnen jullie nog iets vinden. Ik heb hier echt al van alles geprobeerd. Ik heb ook een managed switch aangekocht voor tussen router en de STB waar ik IGMP snooping actief op heb gemaakt omdat ik weet dat dit nogal eens voor problemen kan zorgen. Ook dat heeft mijn probleem niet verholpen. Ik heb ook verschillende settings in het modem geprobeerd. IPV6 staat uiteraard uit. Verschillende UPNP NAT settings om te kijken of dat er nog iets mee te maken heeft. Maar niets van dat alles. Het blijft een zeer vervelend probleem.
Â
Hierbij de knip plak met dag, datum en tijd van moment gebeuren --- ik heb mijn IP even voor het gemak een beetje anoniem gemaakt:
Â
Woensdag 13 November 2024 16:31 - WAN disconnect.
==================================================
System Uptime
5 days 20 hours 30 minutes 25 seconds
WAN Interface Uptime
0 days 0 hours 11 minutes 10 seconds
1   Nov 13 16:31:39   daemon   info   dhcpc   udhcpc: dhcpMsgSend: msgType -2147483432]
2   Nov 13 16:31:39   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Lease of 95.98.xxx.xxx obtained, lease time 900
3   Nov 13 16:31:38   daemon   info   dhcpc   udhcpc: dhcpMsgSend: msgType -2147483432]
4   Nov 13 16:31:38   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Lease of 10.112.83.58 obtained, lease time 900
5   Nov 13 16:31:38   daemon   info   dhcpc   udhcpc: dhcpMsgSend: msgType1-2147483432]
6   Nov 13 16:31:38   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Lease of 10.69.175.219 obtained, lease time 900
7   Nov 13 16:31:38   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending select for 10.112.83.58...
8   Nov 13 16:31:38   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending select for 10.69.175.219...
9   Nov 13 16:31:38   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending select for 95.98.xxx.xxx...
10   Nov 13 16:31:38   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
11   Nov 13 16:31:38   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
12   Nov 13 16:31:38   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
13   Nov 13 16:31:34   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
14   Nov 13 16:31:34   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
15   Nov 13 16:31:34   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
16   Nov 13 16:31:34   daemon   notice   dhcpc   udhcpc:
17   Nov 13 16:31:34   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to parameter name shared memory
18   Nov 13 16:31:34   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to object name shared memory
19   Nov 13 16:31:34   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to schema shared memory
20   Nov 13 16:31:34   daemon   info   dhcpc   udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
21   Nov 13 16:31:33   daemon   notice   dhcpc   udhcpc:
22   Nov 13 16:31:33   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to parameter name shared memory
23   Nov 13 16:31:33   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to object name shared memory
24   Nov 13 16:31:33   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to schema shared memory
25   Nov 13 16:31:33   daemon   info   dhcpc   udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
26   Nov 13 16:31:33   daemon   notice   dhcpc   udhcpc:
27   Nov 13 16:31:33   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to parameter name shared memory
28   Nov 13 16:31:33   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to object name shared memory
29   Nov 13 16:31:33   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to schema shared memory
30   Nov 13 16:31:33   daemon   info   dhcpc   udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
31   Nov 13 16:31:31   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Received SIGTERM
32   Nov 13 16:31:29   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Received SIGTERM
33   Nov 13 16:31:22   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Received SIGTERM
--------------------------------------------------
Woensdag 13 November 2024 21:28 - WAN Disconnect.
==================================================
System Uptime
6 days 1 hours 18 minutes 59 seconds
WAN Interface Uptime
0 days 0 hours 3 minutes 32 seconds
1   Nov 13 21:27:53   daemon   info   dhcpc   udhcpc: dhcpMsgSend: msgType>-2147483432]
2   Nov 13 21:27:53   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Lease of 95.98.205.xxx obtained, lease time 900
3   Nov 13 21:27:53   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending select for 95.98.205.xxx...
4   Nov 13 21:27:51   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending select for 95.98.205.xxx...
5   Nov 13 21:27:51   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
6   Nov 13 21:27:51   daemon   info   dhcpc   udhcpc: dhcpMsgSend: msgTyped-2147483432]
7   Nov 13 21:27:51   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Lease of 10.69.175.219 obtained, lease time 900
8   Nov 13 21:27:51   daemon   info   dhcpc   udhcpc: dhcpMsgSend: msgTyped-2147483432]
9   Nov 13 21:27:51   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Lease of 10.112.83.58 obtained, lease time 900
10   Nov 13 21:27:51   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending select for 10.69.175.219...
11   Nov 13 21:27:51   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending select for 10.112.83.58...
12   Nov 13 21:27:51   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
13   Nov 13 21:27:51   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
14   Nov 13 21:27:47   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
15   Nov 13 21:27:47   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
16   Nov 13 21:27:47   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
17   Nov 13 21:27:47   daemon   notice   dhcpc   udhcpc:
18   Nov 13 21:27:47   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to parameter name shared memory
19   Nov 13 21:27:47   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to object name shared memory
20   Nov 13 21:27:47   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to schema shared memory
21   Nov 13 21:27:47   daemon   info   dhcpc   udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
22   Nov 13 21:27:47   daemon   notice   dhcpc   udhcpc:
23   Nov 13 21:27:47   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to parameter name shared memory
24   Nov 13 21:27:47   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to object name shared memory
25   Nov 13 21:27:47   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to schema shared memory
26   Nov 13 21:27:47   daemon   info   dhcpc   udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
27   Nov 13 21:27:46   daemon   notice   dhcpc   udhcpc:
28   Nov 13 21:27:46   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to parameter name shared memory
29   Nov 13 21:27:46   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to object name shared memory
30   Nov 13 21:27:46   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to schema shared memory
31   Nov 13 21:27:46   daemon   info   dhcpc   udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
32   Nov 13 21:27:44   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Received SIGTERM
33   Nov 13 21:27:43   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Received SIGTERM
34   Nov 13 21:27:36   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Received SIGTERM
--------------------------------------------------
Donderdag 14 November 2024 02:59 - WAN Disconnect.
==================================================
System Uptime
6 days 6 hours 47 minutes 44 seconds
WAN Interface Uptime
0 days 0 hours 0 minutes 50 seconds
1   Nov 14 03:00:22   daemon   info   dhcpd   dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.2.2 -- 192.168.2.250, lease time 364d
2   Nov 14 03:00:22   daemon   info   dhcpd   dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.251.2 -- 192.168.251.254, lease time 1d
3   Nov 14 03:00:21   daemon   debug   dhcpd   dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
4   Nov 14 03:00:21   daemon   debug   dhcpd   dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.2.168, given to MAC:86:f9:c1:91:81:c4, with hostname:*, Lease time:8318882
5   Nov 14 03:00:21   daemon   info   dhcpd   dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
6   Nov 14 03:00:21   daemon   debug   dhcpd   dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
7   Nov 14 03:00:21   daemon   debug   dhcpd   dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.2.168, given to MAC:86:f9:c1:91:81:c4, with hostname:*, Lease time:8318882
8   Nov 14 03:00:21   daemon   info   dhcpd   dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
9   Nov 14 02:59:20   daemon   info   dhcpc   udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypeÂ-2147483432]
10   Nov 14 02:59:20   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Lease of 95.98.205.xxx obtained, lease time 900
11   Nov 14 02:59:20   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending select for 95.98.205.xxx...
12   Nov 14 02:59:19   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending select for 95.98.205.xxx...
13   Nov 14 02:59:19   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
14   Nov 14 02:59:19   daemon   info   dhcpc   udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypeh-2147483432]
15   Nov 14 02:59:19   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Lease of 10.69.175.219 obtained, lease time 900
16   Nov 14 02:59:19   daemon   info   dhcpc   udhcpc: dhcpMsgSend: msgType -2147483432]
17   Nov 14 02:59:19   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Lease of 10.112.83.58 obtained, lease time 900
18   Nov 14 02:59:19   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending select for 10.69.175.219...
19   Nov 14 02:59:19   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending select for 10.112.83.58...
20   Nov 14 02:59:19   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
21   Nov 14 02:59:19   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
22   Nov 14 02:59:15   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
23   Nov 14 02:59:15   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
24   Nov 14 02:59:15   daemon   debug   dhcpc   udhcpc: Sending discover...
25   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc:
26   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to parameter name shared memory
27   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to object name shared memory
28   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to schema shared memory
29   Nov 14 02:59:14   daemon   info   dhcpc   udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
30   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc:
31   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to parameter name shared memory
32   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to object name shared memory
33   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to schema shared memory
34   Nov 14 02:59:14   daemon   info   dhcpc   udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
35   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc:
36   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to parameter name shared memory
37   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to object name shared memory
38   Nov 14 02:59:14   daemon   notice   dhcpc   udhcpc: Attached to schema shared memory
39   Nov 14 02:59:14   daemon   info   dhcpc   udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
40   Nov 14 02:59:12   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Received SIGTERM
41   Nov 14 02:59:10   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Received SIGTERM
42   Nov 14 02:59:03   daemon   info   dhcpc   udhcpc: Received SIGTERM
Â
Ik zie dit inderdaad ook terug in mijn lijnmeting ​@rickbakker, ik heb een ticket voor onze technische dienst aangemaakt. Zij zullen dit verder onderzoeken!Â
Ik zie dit inderdaad ook terug in mijn lijnmeting ​@rickbakker, ik heb een ticket voor onze technische dienst aangemaakt. Zij zullen dit verder onderzoeken!Â
Dankje! Ik zag inderdaad een SMSje ook voorbij komen van Gideon, dat ik een afspraak kon maken. Vanuit jullie heb ik hier nog niet iets over gezien, maar ik neem aan dat ik deze afspraak gewoon kan inplannen zodat zij hier ook gaan kijken hoe en wat?
Â
Ja, de technische dienst heeft besloten om eerst Guidion aan te sturen om het te onderzoeken ​@rickbakker!Â