Skip to main content

Hi,

Ik heb al een tijdje een zeer vervelend probleem met de Zyxel EX7501-B0 router. De WAN verbinding vliegt er vaak random uit, en herstelt zich dan automatisch weer. Dit gebeurt vaak meerdere keren op een dag. Dit resulteert in een TV die tijdelijk hangt, maar uiteraard ook activiteiten op het internet die dan uitvallen. Dit is vooral storend als ik werkzaamheden op servers moet uitvoeren voor mijn bedrijf dat ik vaak aan huis doe, of tijdens ontspanning bij het spelen van een game. De verbinding wordt dan tijdelijk onderbroken, waardoor je uit je game vliegt. Als ik in de router dan naar de status kijk zie ik dat de system uptime ongewijzigd is, dus die draait vrolijk door, maar de WAN interface uptime is dan altijd gereset.

 

Ik heb dit probleem nu al een behoorlijke tijd en het begint mij nu te storen. Ik ben al meermaals door de settings van mijn router gegaan om te kijken/testen of ik het zelf op kon lossen. Heb werkelijk van alles geprobeerd maar niets mocht baten. Ook heb ik gekeken naar de mogelijkheid of er wellicht een firmware update voor mijn router beschikbaar is. Helaas zie ik dat er geen mogelijkheid is om de firmware zelf te updaten. Zoals gezegd betreft het hier een Zyxel EX7501-B0 router. De huidige firmware is V5.18(ACDA.0)T75C_b7 en deze draait al maanden. Is er wellicht een nieuwe firmware die vanuit jullie naar mij gepushed kan worden? Graag zou ik dit proberen om te kijken of dit de problemen oplost.
 

Het is namelijk echt de WAN verbinding die heel even weg valt, en zich daarna direct weer herstelt, maar het zorgt ondertussen wel voor de nodige frustratie. Een paar weken terug leek het probleem even opgelost, aangezien ik toen een periode heb gehad waarbij ik de WAN uptime in mijn router in de gaten hield, en deze toen zelfs een paar weken onafgebroken heeft gewerkt. Maar nu is het weer dagelijks feest en wordt ik er meerdere keren per dag uit gegooid.

Alvast bedankt!

Hallo @rickbakker 

Wanneer de WAN verbinding wegvalt zie je dan een rood lampje op de router branden? Je kan kijken of het helpt om de internetkabel tussen ONT en router te vervangen.


Hallo @rickbakker 

Wanneer de WAN verbinding wegvalt zie je dan een rood lampje op de router branden? Je kan kijken of het helpt om de internetkabel tussen ONT en router te vervangen.

Dank voor je reactie. Het gebeurt zo snel, dat ik naast de router zou moeten zitten om te checken of het lampje rood brandt. Niet echt te doen denk ik. De kabel heb ik inderdaad vervangen als test. Dit was ik inderdaad vergeten te vermelden. Helaas mocht het niet baten. 

 

Enige dat nog zou kunnen is dat het een bug is die middels een firmware update verholpen zou kunnen worden. Daar hoop ik eigenlijk op. Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat het iets bij Odido zelf is, waar ik dan persoonlijk niets aan kan veranderen helaas.

 

Zojuist nog even gecheckt, maar de laatste keer dat de WAN verbinding eruit vloog en de verbinding weer hersteld heeft is nu 12 uurtjes geleden. 


Ik ben benieuwd of er nog een antwoord vanuit Odido zelf kan komen wat betreft de firmware van de router. De WAN verbinding valt nog altijd dagelijks weg en ik zou dit graag willen oplossen op wat voor manier dan ook. Net nog even in de router/modem ingelogd en WAN verbinding is 48 minuten geleden wederom weg gevallen. Gister ook gekeken en ook toen is de verbinding eruit geweest.

 

Dank!


Hi @rickbakker, welkom op onze Community!

Zou je allereerst een volledige powerflip willen uitvoeren en daarna de kabel tussen het ONT en modem willen controleren of vervangen? Als het goed is moet dit het oplossen voor je. De WAN-uptime is inderdaad verschillend van het modem, duidt vaak op een kabel die losgetrokken wordt of defect is.

       Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Hi @Tommie van Odido bedankt voor je antwoord! 

Dit soort standaard dingen heb ik inderdaad ook allemaal al eens gedaan. De kabel heb ik ook al eens vervangen door een nieuwe prefab goede kwaliteit patchkabel (cat6a). De kabels ook in de kabeltester gehad. Alles is in orde wat dat betreft. 
 

Bij mijn dagelijkse controle zag ik dat de firmware van het modem inderdaad geupgrade is nu naar de nieuwe versie:

  • V5.18(ACDA.0)T75C_b10

Is daar ook een change log van te vinden wat er allemaal is aangepast? Ben daar wel benieuwd naar. En ook van de andere firmware versies die daar tussen zaten van de versie die ik had, dat was de b7. Meestal staan daar oplossingen in die zijn doorgevoerd voor bekende problemen met eerdere firmware versies.

Ik houd het hier even in de gaten. Sinds het modem gister de firmware update heeft gehad is de WAN verbinding er nog niet uit gevlogen zie ik. Zodra dat weer voor mocht komen zal ik hier weer even een update plaatsen. Ik ben benieuwd! Zou mooi zijn als het hier al mee is opgelost. Nogmaals dank iig!


Hi @Tommie van Odido we zijn nu ongeveer een weekje verder en ik heb het iedere dag in de gaten gehouden. Ik kan je vertellen dat sinds de firmware update de WAN verbinding er niet weer uitgevlogen is. Dit gebeurde eerder meerdere malen op een dag, dus het is een mooi begin!

Moet er wel bij zeggen dat ik met de oude firmware ook een periode heb gehad dat het langer goed bleef gaan, dus ik blijf het nog wel even in de gaten houden. Maar dit ziet er alvast goed uit :)

 

  • System Uptime: 7 days 13 hours 31 minutes 31 seconds
  • WAN Interface Uptime: 7 days 13 hours 30 minutes 43 seconds

Dit is alvast een hele verbetering. Mocht ik ooit nog weer problemen ondervinden met een verbinding die er regelmatig uitvliegt dan zal ik dit topic updaten. Voor nu lijkt het verholpen. 

Mijn dank is groot!


Hi @Tommie van Odido helaas moet ik je mededelen dat sinds gisteren mijn internet verbinding er wederom meerdere malen uit heeft gelegen. Wederom hetzelfde probleem: De WAN verbinding vliegt eruit en direct daarna komt de verbinding weer terug. Dit gebeurde gisteren zeker twee keer. Een keer in de middag en daarna in de avond. De laatste keer dat dit gebeurde is nu exact 11 uur een 30 minuten geleden. 

 

Zouden jullie hier voor mij in willen duiken? Ik heb echt alles aan mijn kant al geprobeerd. Van vervangen van kabels, testen van kabels en noem alles maar op. Het is echt de WAN verbinding die er even uitvliegt en daarna direct weer terug komt.

Zou het een defect in mijn modem en/of ONT kunnen zijn wellicht? Een vriend die ook Odido gebruikt geeft aan dat hij deze problemen nog nooit heeft ondervonden. Ik zou het graag willen oplossen want het is erg vervelend.

Alvast bedankt!

 

Hierbij:

 

  • System Uptime: 13 days 15 hours 46 minutes 21 seconds
  • WAN Interface Uptime: 0 days 11 hours 31 minutes 48 seconds

Waarbij dus inderdaad de system uptime nog steeds vanaf het punt van Firmware update is.


Hey @rickbakker, ik zie het inderdaad ook in mijn lijnmeting terugkomen. Ook zie ik dat het ONT al 300 dagen online is. Zou je het ONT stroomloos willen maken en voorzichtig de bekabeling willen aandrukken? Het kan zijn dat er een connector niet goed zit en dat hierdoor de uitval voorkomt.

Als het hierna nog voorkomt, kan je dan 3 voorbeelden aanleveren met een datum en tijdstip? Dan laat ik het controleren bij de technische dienst! 


Hey @rickbakker, ik zie het inderdaad ook in mijn lijnmeting terugkomen. Ook zie ik dat het ONT al 300 dagen online is. Zou je het ONT stroomloos willen maken en voorzichtig de bekabeling willen aandrukken? Het kan zijn dat er een connector niet goed zit en dat hierdoor de uitval voorkomt.

Als het hierna nog voorkomt, kan je dan 3 voorbeelden aanleveren met een datum en tijdstip? Dan laat ik het controleren bij de technische dienst! 

Dank voor je reactie. Ik heb alles even 5 minuten stroomloos gemaakt op jouw verzoek. Dus zowel modem als ONT. Ook de kabels gecheckt en even aangeduwd voor de zekerheid. Is ongeveer 15 minuten geleden gebeurd. 

Ik ga het in de gaten houden en zodra het er weer uit valt dan zal ik wel even notities maken ervan en de logfiles erbij pakken van het modem. Zodra ik info heb laat ik het weer weten.


​@Tommie van Odido Nou helaas ook nu weer na een aantal dagen weer problemen. Ik heb inmiddels drie momenten kunnen vinden waarop het mis is gegaan. Hier een korte knip/plak van gegevens. Ik heb voor elk moment ook de complete log files opgeslagen even als de security logs. Deze kan ik eventueel via een PB toe sturen.

Wat mij hierbij opvalt is dat er altijd een SIGTERM wordt gegeven, oftewel, er gaat iets goed mis waardoor het nodig is om de boel te herstarten.

 

Hopelijk kunnen jullie nog iets vinden. Ik heb hier echt al van alles geprobeerd. Ik heb ook een managed switch aangekocht voor tussen router en de STB waar ik IGMP snooping actief op heb gemaakt omdat ik weet dat dit nogal eens voor problemen kan zorgen. Ook dat heeft mijn probleem niet verholpen. Ik heb ook verschillende settings in het modem geprobeerd. IPV6 staat uiteraard uit. Verschillende UPNP NAT settings om te kijken of dat er nog iets mee te maken heeft. Maar niets van dat alles. Het blijft een zeer vervelend probleem.

 

Hierbij de knip plak met dag, datum en tijd van moment gebeuren --- ik heb mijn IP even voor het gemak een beetje anoniem gemaakt:

 

Woensdag 13 November 2024 16:31 - WAN disconnect.
==================================================

System Uptime
5 days 20 hours 30 minutes 25 seconds
WAN Interface Uptime
0 days 0 hours 11 minutes 10 seconds


1    Nov 13 16:31:39    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType -2147483432]
2    Nov 13 16:31:39    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Lease of 95.98.xxx.xxx obtained, lease time 900
3    Nov 13 16:31:38    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType -2147483432]
4    Nov 13 16:31:38    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Lease of 10.112.83.58 obtained, lease time 900
5    Nov 13 16:31:38    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType1-2147483432]
6    Nov 13 16:31:38    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Lease of 10.69.175.219 obtained, lease time 900
7    Nov 13 16:31:38    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending select for 10.112.83.58...
8    Nov 13 16:31:38    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending select for 10.69.175.219...
9    Nov 13 16:31:38    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending select for 95.98.xxx.xxx...
10    Nov 13 16:31:38    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
11    Nov 13 16:31:38    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
12    Nov 13 16:31:38    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
13    Nov 13 16:31:34    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
14    Nov 13 16:31:34    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
15    Nov 13 16:31:34    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
16    Nov 13 16:31:34    daemon    notice    dhcpc    udhcpc:
17    Nov 13 16:31:34    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to parameter name shared memory
18    Nov 13 16:31:34    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to object name shared memory
19    Nov 13 16:31:34    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to schema shared memory
20    Nov 13 16:31:34    daemon    info    dhcpc    udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
21    Nov 13 16:31:33    daemon    notice    dhcpc    udhcpc:
22    Nov 13 16:31:33    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to parameter name shared memory
23    Nov 13 16:31:33    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to object name shared memory
24    Nov 13 16:31:33    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to schema shared memory
25    Nov 13 16:31:33    daemon    info    dhcpc    udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
26    Nov 13 16:31:33    daemon    notice    dhcpc    udhcpc:
27    Nov 13 16:31:33    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to parameter name shared memory
28    Nov 13 16:31:33    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to object name shared memory
29    Nov 13 16:31:33    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to schema shared memory
30    Nov 13 16:31:33    daemon    info    dhcpc    udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
31    Nov 13 16:31:31    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Received SIGTERM
32    Nov 13 16:31:29    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Received SIGTERM
33    Nov 13 16:31:22    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Received SIGTERM

--------------------------------------------------

Woensdag 13 November 2024 21:28 - WAN Disconnect.
==================================================

System Uptime
6 days 1 hours 18 minutes 59 seconds
WAN Interface Uptime
0 days 0 hours 3 minutes 32 seconds


1    Nov 13 21:27:53    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType>-2147483432]
2    Nov 13 21:27:53    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Lease of 95.98.205.xxx obtained, lease time 900
3    Nov 13 21:27:53    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending select for 95.98.205.xxx...
4    Nov 13 21:27:51    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending select for 95.98.205.xxx...
5    Nov 13 21:27:51    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
6    Nov 13 21:27:51    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgTyped-2147483432]
7    Nov 13 21:27:51    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Lease of 10.69.175.219 obtained, lease time 900
8    Nov 13 21:27:51    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgTyped-2147483432]
9    Nov 13 21:27:51    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Lease of 10.112.83.58 obtained, lease time 900
10    Nov 13 21:27:51    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending select for 10.69.175.219...
11    Nov 13 21:27:51    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending select for 10.112.83.58...
12    Nov 13 21:27:51    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
13    Nov 13 21:27:51    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
14    Nov 13 21:27:47    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
15    Nov 13 21:27:47    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
16    Nov 13 21:27:47    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
17    Nov 13 21:27:47    daemon    notice    dhcpc    udhcpc:
18    Nov 13 21:27:47    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to parameter name shared memory
19    Nov 13 21:27:47    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to object name shared memory
20    Nov 13 21:27:47    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to schema shared memory
21    Nov 13 21:27:47    daemon    info    dhcpc    udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
22    Nov 13 21:27:47    daemon    notice    dhcpc    udhcpc:
23    Nov 13 21:27:47    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to parameter name shared memory
24    Nov 13 21:27:47    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to object name shared memory
25    Nov 13 21:27:47    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to schema shared memory
26    Nov 13 21:27:47    daemon    info    dhcpc    udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
27    Nov 13 21:27:46    daemon    notice    dhcpc    udhcpc:
28    Nov 13 21:27:46    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to parameter name shared memory
29    Nov 13 21:27:46    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to object name shared memory
30    Nov 13 21:27:46    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to schema shared memory
31    Nov 13 21:27:46    daemon    info    dhcpc    udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
32    Nov 13 21:27:44    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Received SIGTERM
33    Nov 13 21:27:43    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Received SIGTERM
34    Nov 13 21:27:36    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Received SIGTERM

--------------------------------------------------

Donderdag 14 November 2024 02:59 - WAN Disconnect.
==================================================

System Uptime
6 days 6 hours 47 minutes 44 seconds
WAN Interface Uptime
0 days 0 hours 0 minutes 50 seconds


1    Nov 14 03:00:22    daemon    info    dhcpd    dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.2.2 -- 192.168.2.250, lease time 364d
2    Nov 14 03:00:22    daemon    info    dhcpd    dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.251.2 -- 192.168.251.254, lease time 1d
3    Nov 14 03:00:21    daemon    debug    dhcpd    dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
4    Nov 14 03:00:21    daemon    debug    dhcpd    dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.2.168, given to MAC:86:f9:c1:91:81:c4, with hostname:*, Lease time:8318882
5    Nov 14 03:00:21    daemon    info    dhcpd    dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
6    Nov 14 03:00:21    daemon    debug    dhcpd    dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
7    Nov 14 03:00:21    daemon    debug    dhcpd    dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.2.168, given to MAC:86:f9:c1:91:81:c4, with hostname:*, Lease time:8318882
8    Nov 14 03:00:21    daemon    info    dhcpd    dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
9    Nov 14 02:59:20    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypeÂ-2147483432]
10    Nov 14 02:59:20    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Lease of 95.98.205.xxx obtained, lease time 900
11    Nov 14 02:59:20    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending select for 95.98.205.xxx...
12    Nov 14 02:59:19    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending select for 95.98.205.xxx...
13    Nov 14 02:59:19    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
14    Nov 14 02:59:19    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgTypeh-2147483432]
15    Nov 14 02:59:19    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Lease of 10.69.175.219 obtained, lease time 900
16    Nov 14 02:59:19    daemon    info    dhcpc    udhcpc: dhcpMsgSend: msgType -2147483432]
17    Nov 14 02:59:19    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Lease of 10.112.83.58 obtained, lease time 900
18    Nov 14 02:59:19    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending select for 10.69.175.219...
19    Nov 14 02:59:19    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending select for 10.112.83.58...
20    Nov 14 02:59:19    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
21    Nov 14 02:59:19    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
22    Nov 14 02:59:15    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
23    Nov 14 02:59:15    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
24    Nov 14 02:59:15    daemon    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
25    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc:
26    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to parameter name shared memory
27    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to object name shared memory
28    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to schema shared memory
29    Nov 14 02:59:14    daemon    info    dhcpc    udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
30    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc:
31    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to parameter name shared memory
32    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to object name shared memory
33    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to schema shared memory
34    Nov 14 02:59:14    daemon    info    dhcpc    udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
35    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc:
36    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to parameter name shared memory
37    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to object name shared memory
38    Nov 14 02:59:14    daemon    notice    dhcpc    udhcpc: Attached to schema shared memory
39    Nov 14 02:59:14    daemon    info    dhcpc    udhcpc: udhcp client (v0.9.8) started
40    Nov 14 02:59:12    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Received SIGTERM
41    Nov 14 02:59:10    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Received SIGTERM
42    Nov 14 02:59:03    daemon    info    dhcpc    udhcpc: Received SIGTERM

 


Ik zie dit inderdaad ook terug in mijn lijnmeting ​@rickbakker, ik heb een ticket voor onze technische dienst aangemaakt. Zij zullen dit verder onderzoeken! 


Ik zie dit inderdaad ook terug in mijn lijnmeting ​@rickbakker, ik heb een ticket voor onze technische dienst aangemaakt. Zij zullen dit verder onderzoeken! 

Dankje! Ik zag inderdaad een SMSje ook voorbij komen van Gideon, dat ik een afspraak kon maken. Vanuit jullie heb ik hier nog niet iets over gezien, maar ik neem aan dat ik deze afspraak gewoon kan inplannen zodat zij hier ook gaan kijken hoe en wat?

 


Ja, de technische dienst heeft besloten om eerst Guidion aan te sturen om het te onderzoeken ​@rickbakker! 


​@Tommie van Odido Ik had de afspraak met de monteur voor afgelopen woensdag staan. De monteur is uiteindelijk langs komen. Hij heeft even in de meterkast gekeken en besloot toen dat alles aan mijn kant gewoon goed zat. Heeft het enkel visueel bekeken. Dat vond ik al wat raar. Geen meting, niets. Toen wees ik hem er op dat er in de opdracht stond om het modem en de ONT te vervangen, maar hij gaf aan dat ik een nieuw modem had, en dat als hij het zou vervangen dan zou ik een oud modem krijgen. Tsja dat wil je natuurlijk niet. Blijkbaar had hij dus niet het juiste modem en ONT bij zich?

Dat is behoorlijk raar te noemen, want ja, dit is een nieuwer type modem, maar het is gewoon een modem dat op 10G kan werken. Zelfde geldt voor de ONT, dat is een ONT die geschikt is voor 10G omdat ik een 7G abo heb bij Odido. Hieruit krijg ik een beetje de indruk dat hij zich niet echt had ingelezen in de situatie voor dat hij hier aan kwam.
 

Uiteindelijk is hij dus zonder iets te doen weer weg gegaan en gaf aan dat hij in de centrale waarschijnlijk wat moest gaan aanpassen omdat met dit soort problemen het vaak aan de centrale ligt ipv bij de klant thuis. Nu snap ik wat hij bedoelt, maar het lijkt mij toch goed om in ieder geval uit te sluiten dat het modem en de ONT het probleem zijn, door deze te vervangen. Nu weten we nog niks. Hij schijnt een kabel te hebben vervangen daar, omdat daar een boel knikjes in zaten, maar dat vind ik ook een beetje een vreemd verhaal. Alles wat daar ligt is toch glasvezel? Dat werkt, of dat werkt niet. Als daar knikjes in zitten dan is de glasvezel stuk en werkt het gewoon niet.

 

Het begint een beetje een vervelende situatie te worden zo want ik was er al bang voor; de verbinding is er inderdaad 15 uur geleden wederom uitgevlogen:

 

  • System Uptime 15 days 21 hours 28 minutes 10 seconds
  • WAN Interface Uptime 0 days 15 hours 0 minutes 8 seconds

De situatie is dus nog altijd niet veranderd. Kunnen we een nieuwe afspraak inplannen met Guideon om inderdaad het modem en de ONT te vervangen zoals afgesproken? En dan hopelijk voor de juiste varianten? Hoor het graag. Dank alvast!


Zojuist weer een disconnect:

 

  • System Uptime 15 days 23 hours 1 minutes 16 seconds
  • WAN Interface Uptime 0 days 0 hours 0 minutes 25 seconds

19:14 uur ongeveer dus. 


Hey ​@rickbakker, ik wil het modem voor je omruilen, echter gaat er iets mis in mijn systeem. Ik heb een ticket aangemaakt zodat het modem als nog wordt omgeruild voor een nieuwe. Dan kunnen we in ieder geval het modem uitsluiten. 


Hi ​@Tommie van Odido Ik ben benieuwd! Moet ik hier nog een afspraak voor inplannen of hoe gaat dat? 

De verbinding is er hier 4 uur geleden ongeveer weer uit gevallen zag ik. Zou echt fijn zijn als dat opgelost is. Ik hoor het wel.


Hi ​@Tommie van Odido heb jij nog een reactie voor mij over wanneer ik het kan verwachten? Verbinding valt nog altijd dagelijks meerdere malen weg… Dank!


Hoi ​@rickbakker, ik heb het direct nagekeken! Dit wordt zo snel mogelijk verstuurd, het is in behandeling bij de technische dienst. Voor nu dank ik je oprecht voor je geduld en wens ik je alsnog een mooi weekend! Groetjes, Ishana


Hi,  inmiddels alweer ruim twee weken verder. Ik heb helaas nog niets mogen ontvangen. Is er een status update? 


Ze hebben de systeemfout opgelost ​@rickbakker alleen het modem niet omgeruild, dus nu heb ik de opdracht voor je aangemaakt. Het modem zal binnen een paar werkdagen arriveren! 


​@Tommie van Odido Thanks! Ik heb dit weekend het nieuwe modem mogen ontvangen en heb deze direct geinstalleerd. Ik had nog een momentje dat ik dacht: Oei daar gaan we weer, het internet vloog er op zaterdag nacht even uit, maar duurde nu wat langer dan normaal het geval was. Dus ik vermoedde dat er een firmware update getriggert was, omdat ik al gezien had dat dit modem een oudere versie had. Dit was inderdaad het geval. Na de firmware update kwam het modem weer online met de nieuwe versie. Dezelfde versie die ook op mijn andere modem draaide.


Vraag: Is het mogelijk om de firmware updates op een andere tijd te pushen? Of in ieder geval een melding te krijgen wanneer deze updates uitgerold worden? Dit kan voor mij wel handig zijn aangezien ik soms midden in de nacht werkzaamheden moet verrichten aan servers op afstand. Als dan de verbinding eruit vliegt kan dit in sommige gevallen behoorlijk vervelende gevolgen voor mij hebben. Dan kan ik hier iig rekening mee houden.

Sindsdien is de verbinding niet meer weggevallen. Het modem heeft nu de volgende uptime: 

  • 1 days 14 hours 14 minutes 31 seconds

De WAN verbinding zit hier ook op, dus dat is mooi. Ik ga het de komende periode weer in de gaten houden! Ik hoop dat het hiermee is opgelost. Zodra ik nog problemen ondervind meld ik mij weer. Voor nu bedankt! 


Hey ​@rickbakker, dat is goed om te horen!

Het modem wordt automatisch geüpdated nadat hij X aantal uur online is. Dit komt omdat de standaard fabrieksfirmware er dan nog op staat en hij de upgrade uitvoert naar de nieuwe versie. Als er een nieuwe update is rollen we die in de nacht uit!


Reageer