DEZE VRAAG IS VOOR EEN ICT WINDOWS EXPERT (denk ik)
Ik heb een 1gbps internet abo bij odido.
Modem Zyxel T56
Wifi Speedtest geeft 877.97mbps Dat is super!
Bekabeld Speedtest geeft 97 mbps Dat is niet goed!
Ethernetkabel is cat.6 dus goed
Ik denk dat er iets in mijn ethernet/netwerk instellingen van mijn windows 10 pc niet goed staat.
de instelling voor datalimiet staat UIT
eigenschappen van mijn netwerk:
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 100/100 (Mbps) IPv4-adres: 192.168.1.167 IPv4-DNS-servers: 192.168.1.1 Primair DNS-achtervoegsel: home Fabrikant: Realtek Beschrijving: Realtek PCIe GbE Family Controller Stuurprogrammaversie: 9.1.410.2015 Fysiek adres (MAC): 90-2B-34-BC-D1-1A
Drivers van netwerkkaart zijn geupdate.
Vorige provider was Ziggo en daarmee haalde ik bekabeld gewoon de 350Mbps.
Wie kan mij helpen????
grt Martin
Bladzijde 1 / 1
Hoi @Dominoiz , een deel van het antwoord staat in de gegevens van Windows:
eigenschappen van mijn netwerk:
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 100/100 (Mbps)
Windows denkt dat het een 100Mbit/s verbinding is, waardoor je niet boven die 100 uit zal komen. Heb je dit direct op de modem aangesloten of via een switch? En als het een switch is, welk merk en type?
De eenvoudigste pogingen om dit proberen op te lossen, is om:
De kabel los te halen en opnieuw te verbinden
Je PC en het apparaat waarop het is aangesloten herstarten
Als beiden niet werken, dan zit het mogelijk dieper in de instellingen van Windows of je switch
Ow, en een andere kabel proberen kan ook nog. Het kan in theorie veroorzaakt worden door een ader die niet goed is
hey Bas bedank voor je snelle reactie!
Geen switch (geen idee wat dat is) maar gewoon via ethernetkabel. dezelfde cat 6 kabel die voorheen via ziggo modem gewoon 350Mbps doorgaf
Kabel losmaken, pc herstarten, modem gereset, crosscheck met andere ethernetkabel. Allemaal al gedaan.
Dus moeten we dieper…...
Een switch is een netwerkapparaat voor het geval dat je meer apparaten bedraad aan wil sluiten dan wat op je modem past.
Zou je eens het volgende willen controleren:
Rechtsklik op de Windows Start knop
Klik op "Apparaatneheer”
De groep "Netwerkadapters” uitklappen
Daar zou een item moeten staan met de naam "Realtek PCIe GbE Family Controller”
Daarop dubbelklikken
Je krijgt dan een nieuw scherm. Ga daar naar het tabblad "Geavanceerd”
Aan de linkerkant staat een lijst, zoek daar naar "Snelheid & duplex” en klik erop
Wat is geselecteerd bij "waarde”?
Het zou dit moeten zijn:
In jouw geval zou daar "100 Mbps Full duplex” geselecteerd kunnen zijn. Als dat zo is, dan kan je die veranderen naar "Automatisch onderhandelen” en op OK klikken en dan je PC herstarten.
Ik had gehoopt dat dit het zou zijn maar helaas staat deze instelling al op auto-negotiation
Hallo @Dominoiz
Heb je misschien een andere laptop die je rechtstreeks bekabeld op de router aan kan sluiten met minimaal een CAT5E en daarop een speedtest doen met de Ookla speedtest app?
De snelheid die de router ontvangt lijkt goed gezien de WiFi snelheid. Mogelijk beperkt een kabel of apparaat dat aangesloten is op de LAN poort van de router de snelheid tot 100 Mbps.
Hey @Dominoiz, welkom op onze Community!
Kan je mij iets meer informatie geven? Dit lijkt er namelijk op dat je apparaat waarmee je bedraad test, niet meer dan 100 Mbit/s kan ontvangen. Kan je het op een ander apparaat proberen? Je wifi test laat namelijk zien dat er niks mis is met de snelheid die je ontvangt. Het kan ook aan je kabel liggen. Heb je een andere kabel om mee te testen?
Heb je toevallig een andere PC die je ook bekabeld aan zou kunnen sluiten?
(edit: iets met eieren na pasen en als derde dezelfde vraag stellen)
@Waqqas@Tommie van Odido@Bas S
ik heb op de kabels al een crosscheck gedaan. beide cat.6 zelfde resultaat
geen ander pc staan. laptop kan ik wel even bij iemand lenen om te checken dus dat ga ik zo doen
ps: voorheen had ik een ziggo abo met modem. deze gaf wél gewoon 350mbps door. zelfde pc. zelfde kabels
Hahahaha hoe meer zielen hoe meer vreugd @Bas S & @Waqqas!
geen ander pc staan. laptop kan ik wel even bij iemand lenen om te checken dus dat ga ik zo doen
ps: voorheen had ik een ziggo abo met modem. deze gaf wél gewoon 350mbps door. zelfde pc. zelfde kabels
Een PC is en blijft een apparaat en kan dus zomaar om wat voor reden kapot gaan. Hetzelfde geldt voor een kabel. Zeker de B-merken zijn gevoeliger en kunnen eerder problemen geven.
De reden waarom ik vroeg of je een andere PC hebt, is om wat uitgebreider te kunnen testen om zekerder te weten waar het probleem ligt. Ooit lang geleden werkte ik bij een telecomprovider op de klantenservice. Sommige problemen konden veroorzaakt worden door de telefoon of door de SIM kaart Wanneer iemand belde met zo'n probleem, dan vroegen we altijd de klant om de eigen SIM kaart om te wisselen met die van een ander. Afhankelijk van waar dan het probleem was, wisten we of het aan de SIM kaart lag of aan de telefoon en dus hoe we de klant moesten helpen.
Ik wilde aan jou vragen eenzelfde soort test te doen. Als je namelijk een andere PC pakt en die met een andere kabel aan de modem aansluit, dan kunnen er twee dingen gebeuren:
Op de 2e PC is ook een probleem → Oorzaak ligt waarschijnlijk bij de modem of alle kabels
Op de 2e PC is geen probleem → Dan moet je de kabels omwisselen:
Op je eigen PC blijft het probleem → Oorzaak ligt waarschijnlijk bij je eigen PC
Op je eigen PC is het probleem weg → Oorzaak ligt waarschijnlijk bij de kabel
Een PC is en blijft een apparaat en kan dus zomaar om wat voor reden kapot gaan. Hetzelfde geldt voor een kabel. Zeker de B-merken zijn gevoeliger en kunnen eerder problemen geven.
De reden waarom ik vroeg of je een andere PC hebt, is om wat uitgebreider te kunnen testen om zekerder te weten waar het probleem ligt. Ooit lang geleden werkte ik bij een telecomprovider op de klantenservice. Sommige problemen konden veroorzaakt worden door de telefoon of door de SIM kaart Wanneer iemand belde met zo'n probleem, dan vroegen we altijd de klant om de eigen SIM kaart om te wisselen met die van een ander. Afhankelijk van waar dan het probleem was, wisten we of het aan de SIM kaart lag of aan de telefoon en dus hoe we de klant moesten helpen.
Ik wilde aan jou vragen eenzelfde soort test te doen. Als je namelijk een andere PC pakt en die met een andere kabel aan de modem aansluit, dan kunnen er twee dingen gebeuren:
Op de 2e PC is ook een probleem → Oorzaak ligt waarschijnlijk bij de modem of alle kabels
Op de 2e PC is geen probleem → Dan moet je de kabels omwisselen:
Op je eigen PC blijft het probleem → Oorzaak ligt waarschijnlijk bij je eigen PC
Op je eigen PC is het probleem weg → Oorzaak ligt waarschijnlijk bij de kabel
Jullie zijn fantastisch!
Ik helaas niet . . . . er zat na nadere inspectie toch een cat.5 ethernetkabel in mn pc, en de 2 cat.6 kabels gingen naar mijn tv-box en xbox…..
met cat.6 kabel geeft de speedtest 948Mbps door en daar ben ik heel tevreden mee!
Alsnog bedankt voor jullie snelle reacties en hulp!!!!!
Top, fijn dat het is opgelost
hoe sluit ik deze topic nu???
Hey @Dominoiz, het topic kunnen alleen wij, Moderators, sluiten. We laten alle topics open behalve als het een dubbel topic is. Zo kunnen andere klanten het topic ook lezen en een reactie plaatsen als zij hetzelfde ervaren! Ik ben blij dat het opgelost is.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.