Hallo T-Mobile,
Eind maart is mijn Huawei modem vervangen door een Zyxel VMG8825-T50. De installatie ging zonder problemen. Alleen heb ik sindsdien last dat om de paar dagen een apparaat geen IP adres meer heeft, en met veel moeite maar kan krijgen. Alle Android en Windows apparaten raken soms de verbinding kwijt, en het kan een paar minuten duren voordat die er weer is. Android apparaten geven aan dat ze wel wifi verbinding hebben, maar geen internet verbinding. Dit is ontzettend vervelend.
Wat ik geprobeerd heb:
- 'Automatisch IP reserveren voor dezelfde host' aan gezet. Met het idee dat apparaten dan geen nieuw IP adres meer hoeven aan te vragen.(Hiermee dus ook statische DHCP aangezet)
- DHCP leasetijd op een jaar gezet. Met het idee dat apparaten dan niet zo vaak meer een nieuw IP adres hoeven aan te vragen
Dit heeft allebei niet geholpen en ik heb deze instellingen teruggedraaid.
Ik heb alle apparaten een eigen IP adres gegeven (onder de .150), en de DHCP verteld dat hij alleen mag uitdelen boven de .150. Zelfs dit heeft niet geholpen, en nu weet ik het niet meer.
Meer informatie:
De DHCP logging bevat om de ongeveer 10 seconden een 'nas10_5 Sending discover...' melding - hier hebben meer mensen op het forum last van heb ik gezien. Andere oplossingen die genoemd zijn in dit forum hebben ook niet geholpen.
Daarnaast is ook de melding dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = ... te zien, op het moment dat het probleem optreedt. Wat die melding betekent weet ik niet. Hopelijk jullie wel en kan dat helpen de oorzaak aan te wijzen. :)
nas10_5 komt trouwens niet voor in de routingtabel. Mogelijk dat dat iets is?
Opvallend: het gastnetwerk heeft geen enkel probleem. Voor internet is dit dus wel een backup optie, alleen zijn dan de andere netwerk apparaten niet bereikbaar. Het ligt dus ook niet aan de glasvezel verbinding, maar echt aan de router zelf.
Als mijn tablet (met statisch IP) geen internet verbinding heeft kan ik wel bij de NAS. Dit betekent ook dat het probleem bij de router zit.
Het modem is al een keer gereset naar de fabrieksinstellingen. Er zijn geen andere apparaten in het netwerk die DHCP aan hebben staan.
Graag hoor ik wat ik kan doen om dit op te lossen.