Skip to main content

De situatie zoals het nu is en zonder gebruik van deze specifieke VPN verbinding naar kantoor netwerk:

• Geen enkel probleem met internet, 400Mbs/400Mbs over glas werkt altijd goed en stabiel al zeker 10 jaar. Ook 1Gbs gehad ook zonder problemen. Gebruik meerdere VPN verbindingen, prive als naar mijn werk, zonder problemen. Werk hele dagen thuis continu online geen problemen.

De situatie met VPN aan:

• Mijn dochter werkt bij King (Candy Crush) en heeft een laptop van hun met hun eigen VPN client erop  GlobalProtect van Palo Alto network.
  • Op andere locaties zoals bij haar thuis in Stockholm, op vliegvelden, hotels, bij vrienden, werkt het zoals het hoort met en zonder VPN.
  • Alleen bij ons thuis met de Draytek is internet traag en onstabiel als VPN aan staat, zonder VPN geen problemen
  • Als ik via KPN of zij via haar eigen provider via mobiel hotspot een inetnet verbinding opzet en haar laptop aansluit met VPN: geen problemen, snel en stabiel internet download en upload.
  • Dus het probleem zit hem in de Draytek denk ik: Uiteraard uitgezet, kabels los en weer aan, aangezet, factory reset gedaan, meerdere keren. Laptop direct op de draytek aangesloten met kabel, dus eigen wifi volledig omzeild, zelfde probleem.
  • Elke keer opnieuw is zodra internet en VPN via de Draytek loopt => problemen.

Wat zou het nog meer kunnen zijn? Of toch een defecte/obscure bug in de Draytek?

(Nou ga ik over ongeveer 6 weken verhuizen en heb al een nieuwe modem/router van Zyxel thuis liggen voor mijn nieuw huis, ook glas en ook Odido abo. Zou ik dit kunnen gebruiken als snelle/tijdelijke oplossing?)

Dus, Internet wordt thuis traag als je dochter op haar Laptop een VPN verbinding maakt met King ?

Dus, Internet wordt thuis traag als je dochter op haar Laptop een VPN verbinding maakt met King ?

Om haar werk te kunnen doen als QA voor hun game engine en niet alles wordt traag alleen alles wat via de VPN loopt. (Dus niet om spelletjes te spelen😀)

niet alles wordt traag alleen alles wat via de VPN loopt.

Dan zou dat idd aan de Router kunnen liggen maar, wat zegt de Systeem beheerder hier van ?

niet alles wordt traag alleen alles wat via de VPN loopt.

Dan zou dat idd aan de Router kunnen liggen maar, wat zegt de Systeem beheerder hier van ?

Na hun analyse is hun verklaring dat het aan de ISP ligt.

Hi @wkishna, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Het DrayTek modem is inderdaad een verouderd modem en hiervoor worden ook geen updates meer voor uitgestuurd. Een VPN verbinding helpt hier natuurlijk ook niet mee. Normaliter ruil ik het modem direct voor je om, echter omdat er een verhuizing in mijn systeem staat kan ik op je huidige adres niks meer aanpassen. Het is ook niet mogelijk om de Zyxel op dit moment te gebruiken omdat het Media Converter geïnstalleerd moet worden. Dit moet de monteur van Guidion doen, deze meldt namelijk ook het Media Converter administratief voor je aan. Anders zal de verbinding niet werken. Ik ga er vanuit dat dit opgelost is als je het nieuwe modem op je nieuwe adres geïnstalleerd hebt!

Hi @wkishna, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Het DrayTek modem is inderdaad een verouderd modem en hiervoor worden ook geen updates meer voor uitgestuurd. Een VPN verbinding helpt hier natuurlijk ook niet mee. Normaliter ruil ik het modem direct voor je om, echter omdat er een verhuizing in mijn systeem staat kan ik op je huidige adres niks meer aanpassen. Het is ook niet mogelijk om de Zyxel op dit moment te gebruiken omdat het Media Converter geïnstalleerd moet worden. Dit moet de monteur van Guidion doen, deze meldt namelijk ook het Media Converter administratief voor je aan. Anders zal de verbinding niet werken. Ik ga er vanuit dat dit opgelost is als je het nieuwe modem op je nieuwe adres geïnstalleerd hebt!

Hi @Tommie van Odido , dank je voor je reactie maar ik heb hiermee geen oplossing. Ik woon nog 6 weken op mijn huidige adres en heb vanaf volgende week nog een abo lopen bij jullie en dan vind ik het argument dat je niks kan opsturen niet echt bevredigend. Wat kan je me wel bieden? Ik moet nu mobiel internet gebruiken voor de VPN en dat kost nogal wat per dag en maak dus extra kosten terwijl ik al 2 abo's heb lopen voor vast internet.

Hey @wkishna, op dit moment kunnen we helemaal geen aanpassingen doen op je abonnement omdat de verhuizing al is doorgevoerd. Je kan proberen om het DrayTek modem een harde factory reset te geven. 

Hey @wkishna, op dit moment kunnen we helemaal geen aanpassingen doen op je abonnement omdat de verhuizing al is doorgevoerd. Je kan proberen om het DrayTek modem een harde factory reset te geven. 

Door meerdere keren een factory reset uit te voeren werkt het nu gelukkig wel, hopelijk blijft het nog zo. Bedankt voor alle reacties.