De situatie zoals het nu is en zonder gebruik van deze specifieke VPN verbinding naar kantoor netwerk:
- Geen enkel probleem met internet, 400Mbs/400Mbs over glas werkt altijd goed en stabiel al zeker 10 jaar. Ook 1Gbs gehad ook zonder problemen. Gebruik meerdere VPN verbindingen, prive als naar mijn werk, zonder problemen. Werk hele dagen thuis continu online geen problemen.
De situatie met VPN aan:
- Mijn dochter werkt bij King (Candy Crush) en heeft een laptop van hun met hun eigen VPN client erop GlobalProtect van Palo Alto network.
- Op andere locaties zoals bij haar thuis in Stockholm, op vliegvelden, hotels, bij vrienden, werkt het zoals het hoort met en zonder VPN.
- Alleen bij ons thuis met de Draytek is internet traag en onstabiel als VPN aan staat, zonder VPN geen problemen
- Als ik via KPN of zij via haar eigen provider via mobiel hotspot een inetnet verbinding opzet en haar laptop aansluit met VPN: geen problemen, snel en stabiel internet download en upload.
- Dus het probleem zit hem in de Draytek denk ik: Uiteraard uitgezet, kabels los en weer aan, aangezet, factory reset gedaan, meerdere keren. Laptop direct op de draytek aangesloten met kabel, dus eigen wifi volledig omzeild, zelfde probleem.
- Elke keer opnieuw is zodra internet en VPN via de Draytek loopt => problemen.
Wat zou het nog meer kunnen zijn? Of toch een defecte/obscure bug in de Draytek?
(Nou ga ik over ongeveer 6 weken verhuizen en heb al een nieuwe modem/router van Zyxel thuis liggen voor mijn nieuw huis, ook glas en ook Odido abo. Zou ik dit kunnen gebruiken als snelle/tijdelijke oplossing?)