Goedemiddag,
Dit probleem is sinds gisteren voor het eerst voorgekomen. De router vertikt het om werkend internet te geven door alle LAN poorten. Poort 3 & 4 zijn sowieso al onbruikbaar behalve voor de TV box, wie dat ook maar bedacht heeft.
Protocol die ik heb gedaan om zeker van te zijn dat het de router is:
- Andere LAN kabel.
- Alle LAN poorten geprobeerd.
- Op 3 verschillende systemen
* Windows 10 x64 Professional
* Ubuntu 16.10
* Debian 9
Al deze systemen gaven aan dat ze geen internet konden krijgen via de LAN.
- De router volledig gereset (10 seconden resetknop ingedrukt gehouden).
- Statisch IP adres op mijn systeem en in de router
- Alle poorten open gezet doormiddel van DMZ (demilitarized zone)
* Na de volledige fabrieksreset bleek de LAN het even te doen voor ongeveer 20 minuten en toen kwam er weer het gele driehoekje in Windows.
Conclusie: Het blijkt dat de router geen normale DHCP configuratie meer uit kan geven, zelfs na de fabrieksreset. Dit is nooit eerder voorgekomen sinds ik het glasvezel abonnement heb.
Ik hoop dat we hier een oplossing op kunnen vinden. Natuurlijk is het niet extreem erg maar merk tijdens het streamen en gamen dat hij toch soms lagt over het draadloze netwerk.
Groet,
Jamie
Toelichting afbeeldingen:
Afbeelding 1
Hier begint het ip adres met 169, dit is een indicatie dat de router faalt om een normaal DHCP protocol op te zetten waardoor hij niet automatisch ip adressen kan uitdelen aan apparaten via de LAN poorten.
Afbeelding 2
Hier kun je zien dat de router wel een normaal ip adres uitdeelt maar die komt om een of andere reden niet aan bij het systeem dat op de LAN poort is aangesloten.
[Moderator edit] Dit is een geval van deadlock. Deadlock houdt in dat het modem de LAN poorten voor het internet blokkeert (wifi blijft werken!). Dit wordt veroorzaakt door bepaalde software op het eindapparaat en daarmee lastig aan te pakken voor ons. Het blijkt dat het met een modemwissel (ander type) wordt opgelost. Start een eigen topic of plaats een reactie in dit topic: Lan werkt niet, Wifi wel.