Beantwoord

Probleem in wijkkast Delft - Odido kan het niet oplossen. Al uren geen internet.

  • 26 January 2024
  • 75 reacties
  • 1127 Bekeken


Toon eerste reactie

75 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Tja, dit zijn consumenten aansluitingen met een consumenten SLA. (In)directe schade is zeker niet gedekt. Er zijn ook zakelijke abonnementen,  daar is een hogere SLA, maar daar hangt dan weer een ander prijskaartje aan. 

Maar wel vervelend voor je. Wellicht kun je jouw eigen databundel even gebruiken voor je belangrijke documenten. 

Reputatie 1

Maar wel vervelend voor je. Wellicht kun je jouw eigen databundel even gebruiken voor je belangrijke documenten. 

Tsja - ik zit nu op mijn 4G ja, maar dat werkt niet op de rest van het huis. Zonder internet, zonder TV (dus zonder f1, netflix, disney etc.. abbo’s die ook gewoon doorlopen als ik geen internet heb), zonder vaste telefoon, en mijn smart home hapert aan alle kanten.

Weet jij of er een USB dongle bestaat die je in het Zyxel modem van Odido kan steken waar een sim kaartje in kan zodat de 4G verbinding ook werkelijk het hele huis weer van internet voorziet? Als fall-back?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Erwin-too ,

Dat is een goede fallback, en dat is ook weer van toepassing bij een Odido zakelijke aansluiting, dan wordt de dongel en simkaart zelfs meegeleverd. De router schakelt automatisch over. Maar bij de consumenten abonnementen is die mogelijkheid bij de Zyxel niet mogelijk.  Je kunt wel een eigen router aansluiten die een dergelijke oplossing wel biedt. De dongel en sim moet je daar dan ook bij kopen.

Moderators kunnen voor consumenten wel een voucher ter beschikking stellen voor unlimited data op een Odido of Ben abonnement.  Dan kun je een telefoon een wifi hotspot laten zijn. De snelheid is natuurlijk anders dan de glasvezel. Sommige high demanding customers hebben ook vaak een 2e internet lijn van een andere provider afgenomen. Natuurlijk kost dat ook geld, maar als je afhankelijk bent van een altijd werkende internet aansluiting met een hoge capaciteit,  dan biedt een dergelijke oplossing een hogere beschikbaarheid dan 1 zakelijk abonnement met hogere SLA.

Reputatie 1

Okay, dank voor de suggesties. Ik ga er naar kijken.

De verbinding is weer in de lucht, deze keer onderbreking van 17:00 tot 01:00 snachts. Vergelijkbare periode als de vorige keer, maar deze keer geen regen dus dat kan het niet zijn.

 

 

Reputatie 1

En het is weer weekend en daar gaan we weer. Het einde van de F1 race gemist, geen internet meer. Fiber verbinding ligt er weer uit, knipperend rood lampje op het PON kastje. En natuurlijk is de servicenummer helpdesk van Odido net weer naar huis.

@eric @Teresa van Odido @Tommie van Odido 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Erwin-too 

Het heeft geen nut om mij in zo'n post te taggen.  Dan wordt er weer een email gestuurd en ik heb mijn bijdrage al geleverd in je topic.

 

P.s. Verstappen heeft gewonnen.

Reputatie 1

Okay - leuk voor hem..

Anyway.. ik zag in een ander topic dat iemand kon inloggen in het PON kastje. Dat heb ik ook eens geprobeerd. Die geeft aan geen licht:

 

Reputatie 1

Vannacht weer in de lucht gekomen, om 4:46. In de log van de ONT lees ik:

2024-03-10 04:46:46 [Informational][Alarm-Log] PON quality is poor , the error packet rate is 69% 2024-03-10 05:16:46 [Informational][Alarm-Log] PON quality recovery, the error packet raet is 2%

Grappig, de chineese programmeur heeft een spelfout in code van de tweede regel gezet. Anyway, de verbinding is er wel, maar is niet 100%. Als ik dan de optical informatie uitlees:

Dan zien we dat de OLT, die in de wijkast zit (?) wel voldoende licht geeft (3.5dBm), maar mijn ONT ontvangt onder de gewenste waarde, -32 dBm waarbij -27 de grens is. -27dBm is 2 uW (microwatt) optisch vermogen. -32 is maar 0,6 uW. Dus er zit een “kink” in de optische kabel tussen de OLT en mijn huis. Dat zou bijvoorbeeld de aftakking in de straat kunnen zijn.

Kan dit doorgemeten worden?

 

ps: hier staat uitgelegd wat een ONT en OLT is. Leerzaam. De “passive optical splitter”  zit dus in de straat, bij elk huis eentje. We delen met zijn allen een fiber naar de wijkkast. Als er ergens een splitter niet goed is in de straat, heeft iedereen daar last van.

https://community.fs.com/article/olt-vs-ont-what-are-the-key-differences-.html

Reputatie 1

En vanavond weer uit de lucht. Weer geen internet … en geen tv, telefoon, netflix etc etc..

grrrrr

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Erwin-too, bedankt voor de terugkoppeling.

Ik zie een hele hoge demping inderdaad. Ik heb dit doorgezet in het ticket en hopelijk komt er nu de juiste aansturing! 

Reputatie 1

Hey @Erwin-too, bedankt voor de terugkoppeling.

Ik zie een hele hoge demping inderdaad. Ik heb dit doorgezet in het ticket en hopelijk komt er nu de juiste aansturing! 

Gisteren is de verbinding down geweest van ongeveer 20:00 tot 03:00 snachts. Daarna kwam er weer verbinding. Het lijkt wel alsof hij down gaat als er veel mensen tegelijk gebruik maken van de fiber. En dan die hoge demping ja….

Reputatie 1

Op 12 Maart is de verbinding er weer uit geweest tussen 22:30 en 3:00 snachts.

Ik heb een afspraak met de gideon monteur gemaakt.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Erwin-too, logisch verband dat je ziet! In principe heeft je verbinding geen last van de druk op de wijkcentrale. Wél zorgt een hoge demping ervoor dat je verbinding heel gevoelig wordt voor schommelingen (in gebruik). Omdat je zelf rond die uren ook meer gebruik maakt van je verbinding krijgt je verbinding extra last van de hoge demping die wij meten. De monteurs van Guidion zijn opgeleid om dit bij de wortels aan te pakken. Daarom heb ik er volledig vertrouwen in dat de monteur van Guidion dit daadkrachtig voor je aan kan pakken en op kan lossen.

Ik kijk uit naar het bezoek van Guidion bij je thuis, ik verwacht dat de monteur je hier heel effectief bij kan helpen! 😃

Reputatie 1

Gisteren 13 maart is de verbinding om 20:00 uitgevallen en helemaal niet meer teruggekomen. Guidion komt pas maandagmiddag dus dan zit ik weer dagen zonder internet en alles wat daar van afhankelijk is, en ik kan niet thuiswerken.

Ik verwacht dat de monteur hetzelfde gaat vaststellen als ik zelf al heb gedaan, en dat er dan iets aan de verbinding tussen mijn huis en de wijkkast moet gebeuren. Daarvoor zal de straat open moeten vrees ik. En dat gaat dan wel even duren.

Kan ik niet zolang een zakelijke router krijgen met 4G backup verbinding? Dat lijkt me niet meer dan redelijk, met alle overlast en niet nagekomen beloftes van dien.

 

Reputatie 1

Vannacht is de verbinding weer teruggekomen, maar nog steeds met lage RX power (-33 dBm).

Dus geen internet geweest tussen 13 maart 20:00 en 16 maart 05:00. Voor de record. Want we hebben de afspraak dat ik de dagen zonder internet niet hoef te betalen.

 

Reputatie 1
Bonus: dit is hoe vanavond een fiberverbiding die dood aan het gaan is eruit ziet. Zelfs Spotify trekt dit niet meer. Misschien handig voor de technici voor de diagnose van het probleem.

 

Reputatie 7
Badge +9

Thanks voor de update @Erwin-too. Ik zie dat we Guidion opnieuw aangestuurd hebben voor je. Zou je mij daarna een terugkoppeling willen geven? Thanks. 

Reputatie 1

Thanks voor de update @Erwin-too. Ik zie dat we Guidion opnieuw aangestuurd hebben voor je. Zou je mij daarna een terugkoppeling willen geven? Thanks. 

Ik kreeg vanochtend om 10:03 een SMS dat de monteur is uitgevallen.  En dat er zo spoedig mogelijk contact zou worden opgenomen. Daarna niets meer gehoord, wat is "spoedig”, gaat het nu nog wel of niet door vanmiddag? Want ik moet er speciaal voor naar huis komen.

Reputatie 7
Badge +9

Is de monteur nog langs geweest @Erwin-too? Of heb je een nieuwe afspraak moeten inplannen? 

Reputatie 1

Ik heb zelf maar eens gebeld. En nu pas woensdag weer een afspraak. En geen internet, rode lampjes.

Echt, zet odf maar meteen aan het werk want die monteur van Gideon kan helemaal niets behalve kastjes uitwisselen… zo zegt hij zelf.

Reputatie 1

@Tommie van Odido  Monteur van Gideon is langsgeweest en inderdaad, hij kan niets doen. Af en toe heb ik snachts wel verbinding dus op zich staat alles goed ingesteld, echter het valt na een paar uur alweer uit. En de optische demping is ver buiten wat nodig is. Dus, signaal kwaliteit is slecht, en dit was al zo toen de verbinding is opgeleverd. Zie mijn eerste post van meer dan een maand geleden.

Ik hoop dat dit nu duidelijk is en er nu zo snel mogelijk een monteur van ODF de lijn door kan meten en dit op kan lossen.

 

Reputatie 1

@Tommie van Odido @Teresa van Odido is dit nu doorgekomen? Is er een ticket uit naar ODF?

 

Reputatie 7
Badge +9

De monteur heeft een ticket voor je aangemaakt @Erwin-too! We zullen het ticket zo snel mogelijk oppakken. 

Reputatie 1

De monteur heeft een ticket voor je aangemaakt @Erwin-too! We zullen het ticket zo snel mogelijk oppakken. 

Laten we dat dan maar weer hopen. Gisteren wel verbinding gehad maar zeer traag en met onderbrekingen en TV kijken via de app was slecht te doen. Daarna viel de verbinding weer helemaal weg. En vanochend weer terug.

Reputatie 1

Enn… vanavond weer geen tv, geen internet noppes. Rood lampje knippert. Is er al een update? @Tommie van Odido 

 

 

Reageer