Beantwoord

Ont of modem issue

  • 24 December 2023
  • 3 reacties
  • 103 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Beste,

Gister ben ik aangesloten op Glasvezel netwerk van Odido. Echter zijn er wat issues met de snelheid op mijn adres. Ik heb 1GB abonnement afgesloten. Echter de behaalde snelheid komt niet boven de 100 uit. De monteur had ook moeite mijn verbinding op 1GBps te krijgen met zijn kabeltje. Pas na vele resets kreeg het modem de smaak te pakken.

Ik gebruik enkel apparatuur die Odido heeft geleverd:

- Zyxel 5601-T1 (T-56 modem)

- Ik wilde gisteravond de kabels netjes wegwerken en had het modem even ontkoppeld van de stroom (niet langer dan 30 seconden) en weer aangesloten. Bij het opnieuw aansluiten komt de snelheid wederom niet boven de 100 Mbps.

- verschillende netwerkkabels zijn getest Cat5e en Cat6a aangesloten op ONT (Huawei) en modem (Zyxel)

Ook geeft het modem aan dat er: 100M/Full staat. (zie screenshot) 

 

Zowel wifi als bedraad komt de wifi niet boven de 94 Mbps.

Modem en ONT (media converter) hebben al paar keer een Powerflip gekregen. Ook is het modem al diverse keren zowel vanuit de webinterface als wel fysiek op het apparaat zelf gereset en herstart. 

 

Netwerk LAN interface op de laptop geeft aan verbonden te zijn met een GigaBit netwerkpoort 1000/1000. (geen screenshot van) maar de speedtest resulteert in hetzelfde fast.com screenshot.

WIFI op Smartphone: geeft aan verbinding te hebben met GigaBit verbinding. (zie screenshot) (ook verschillende keren modem gereset + wifi verbinding vergeten + hersteld)

Echter een speedtest resulteert steeds een snelheid niet boven de 94 Mbps (fast.com screenshot) 

 

Alvast bedankt voor de nodige hulp. Het enige wat ik nog niet heb gedaan is de glasvezel kabeltje zelf vervangen in de meterkast, heb ook geen extra kabeltje op voorraad liggen. Heb ook mijn abonnement gecontroleerd zie geen verkeerde/geannuleerde aanschaf van een 100MBit lijn). Hulp wordt gewaardeerd. Maar ik snap ook heel goed dat jullie mensen zijn en willen genieten van welverdiende feestdagen.

Ik verneem het graag en alvast bedankt! 

 

 

icon

Beste antwoord door Len86 25 December 2023, 09:52

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

De WAN speed is maar 100 mbit. Dus dan zou je goed naar de kabel tussen de ONT en de Zyxel moeten kijken c.q. vervangen.

Beste Eric, 

Bedankt voor je reactie, ja m'n modem ontvangt nu 100 Mbit vanuit de WAN-poort ongeacht welke netwerkkabel ik tussen het modem en de ONT stop, merk, type , lengte Het maakt allen geen verschil.

 

(ik had gewoon nooit de stroom van het modem dienen te halen omdat ik persé het voedingkabeltje in het kabelgootje wilde wegwerken 🤣) 

 

Gister eerder die dag heeft het nog gewerkt met mijn Cat 6a op de WAN-poort, zie screenshot.

Screenshot is van de wifi6 verbinding. 

 

Gisteravond kwam ik thuis,

Dacht doe nog even een speedtest, zonder verwachtingen... Blijkbaar heeft het zichzelf weer hersteld. 

Wat ik als laatste heb geprobeerd was, het modem vanaf de configuratiepagina te resetten en te herstarten. Daarna heb ik er niet meer naar omgekeken. 

 

Reageer