Ik zou graag een nieuwer modem willen. De mijne is inmiddels 3 en een half jaar oud en ondersteunt geen 5GHz. Mijn wifi is langzaam en instabiel terwijl ik 1000Mbit/sec binnen krijg. Kan ik een nieuw modem aanvragen?
Nieuw modem aanvragen (Wifi klachten)
Beste antwoord door Jason van Odido
Hoi
Goed dat je om hulp vraagt en blij dat TAVL je al op weg heeft geholpen met tips! Het is inderdaad zo dat je in de praktijk de 1 Gbit/s (1000 Mbit/s) in principe niet zult halen op Wifi. Dit komt doordat Wifi van enorm veel externe factoren afhankelijk is, wat TAVL aangaf. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar 1 van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren. Probeer eens om je modem een factory reset te geven. Mogen we weten wat je bekabeld binnenhaalt qua snelheid, dan ga ik schakelen met de technici om te checken wat er aan de hand kan zijn.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.