Omdat ik binnen 48 uur na de installatie door Guidion het probleem ontdekt heb, heb ik contact met hun opgenomen. Zij hebben een meting uitgevoerd en geen bijzonderheden ontdekt. Daarnaast werd mij medegedeeld dat inderdaad een korte kabel tussen modem en converter het beste is.
Inmiddels heb ik het modem verplaatst naar een andere plek en de kabel is nu ongeveer 3 meter. Hierdoor is het snelheidsverlies nihil en de Wifi-ontvangst acceptabel. Zij het dat er in mijn kantoor 15 % Wifi up- en download snelheidsverlies is, maar dat is te overzien..
Ik heb wel een grotere switch aan moeten schaffen omdat ik in mijn kantoor nog meerdere apparatuur op het netwerk moet aansluiten. Blijft natuurlijk raar dat 20 meter Cat 6 kabel tussen converter en modem 20 % snelheidsverlies tot gevolg heeft. Iets waar ik met DSL totaal geen last van heb. Daarnaast werd mij door klantenservice van T-Mobile als enige oplossing geboden om zelf Wifi versterkers aan te schaffen.
Dus als iemand glasvezel overweegt is het goed om er rekening mee te houden dat je een korte kabel tussen converter en modem zet en dus dat je modem in de meterkast komt te staan. De kans dat je hierdoor wifi-versterkers moet plaatsen, of een accespoint moet creëren is dus aanwezig.