Skip to main content

Hi,

Mijn vaste internet verbinding (glasvezelabonnement odido, via KPN netwerk) heeft momenteel een IP adres in de range 188.88.0.0 - 188.89.255.255 en volgens de RIPE database is deze range een "Pool for mobile internet users” van " Odido-Netherlands”. Hierdoor loop ik tegen beperkingen aan omdat deze IP adressen soms worden geblokkeerd doordat mobiele internetverbindingen bovengemiddeld vaak worden gebruikt voor vandalisme.

Nu in eerste instantie twee vragen:
Klopt het dat vaste IP adressen van Odido Thuis uit dezelfde pool komen als IP adressen van mobiele gebruikers?

Zijn alle IP adressen van Odido Thuis uit een "Pool for mobile internet users”?

@LuukMo Goed dat je hierover aan de bel trekt. Op dit moment durf ik jouw vraag niet te beantwoorden, maar ik ga hier morgen meteen voor je achteraan. 

Wel weet ik dat wij gebruik maken van een dynamisch IP-adres, deze worden dus willekeurig toegewezen. 

@Waqqas Weet jij waardoor sommige websites niet bereikbaar zijn, is hier een oplossing voor? Alvast bedankt voor het meekijken! 

Even voor de volledigheid, websites zijn wel bereikbaar, maar sommige functies zijn uitgeschakeld.

Bij Wikipedia kan ik bijvoorbeeld geen wijzigingen doen en geen account aanmaken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Speciaal:Logboeken?type=block&page=Gebruiker%3A188.88.0.0%2F16&

Hallo @LuukMo 

Ik kan je wel vertellen dat niet alle IP adressen uit een range voor mobile users komen ik heb een IP adres uit deze range :

Hi @LuukMo

De "Pool for mobile internet users" is alleen maar een omschrijving die kan worden meegegeven. Het heeft verder geen effect op het gebruik ervan. 

Hi @LuukMo

De "Pool for mobile internet users" is alleen maar een omschrijving die kan worden meegegeven. Het heeft verder geen effect op het gebruik ervan. 

Helaas kleven er wel gevolgen aan deze omschrijving. Doordat mijn verbinding wordt gezien als cellulair kan ik bijvoorbeeld bij Wikipedia geen account aanmaken of wijzigingen doen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Speciaal:Logboeken?type=block&page=Gebruiker%3A188.88.0.0%2F16&

Dit willen ze niet aanpassen wegens de beschrijving die is meegegeven.

Maar zelfs afgezien van wat de gevolgen zijn van de omschrijving. Hij is toch ook gewoon incorrect, want ik ben geen mobile internet user. Kunnen jullie dat niet gewoon herstellen?

Hi @LuukMo

Kennelijk is dat effect er wel, als je vanaf een ip-adres uit die range geen account kunt aanmaken bij Wikipedia. Dat Wikipedia mobiele adressen blokkeert om nieuwe accounts mee aan te maken is begrijpelijk: die zijn vaak zo wisselend dat een ip-adres niet of nauwelijks te herleiden is tot de gebruiker ervan. Bij ‘normale’ ip-adressen is dit vaak nog enigszins mogelijk.

Het grote probleem is, dat IPv4 adressen zo goed als op zijn. Providers die hiervan afhankelijk zijn, kopen nog beschikbare blokken adressen op, ongeacht de oorsprong. En zo kan het gebeuren dat de geolocatie voor jouw ip-adres ineens Israel aangeeft (is mij gebeurd bij een vriend), of in een blok zit dat door bepaalde providers geblokkeerd wordt.

Eigenlijk zou Odido in dit geval contact moeten opnemen met Wikipedia om deze blokkade op te heffen.
Of ze zouden eens werk moeten maken van IPv6, wat bij andere providers inmiddels standaard is, maar bij Odido “we zijn er mee bezig (al jaren en jaren), maar hebben nog geen tijdspad”.

@LuukMo 

Je kan ook de mediaconverter en/of router voor 48/72 verwijderen van het stroom en hopen dat je dan een nieuw IP adres hebt.

Bijvoorbeeld als je voor een paar dagen even weg bent.

@LuukMo

Je kan ook de mediaconverter en/of router voor 48/72 verwijderen van het stroom en hopen dat je dan een nieuw IP adres hebt.

Bijvoorbeeld als je voor een paar dagen even weg bent.

Dat ga ik inderdaad overwegen, maar ik denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat dit een pleisteroplossing is die het probleem niet duurzaam oplost.

Ik blijk ook een ip-adres uit de pool for mobile internet users te hebben.
Ik had al een wikipedia-account, en kan met dat account zonder problemen vanaf dit ip-adres een edit-sessie starten.
Als ik een nieuw account probeer aan te maken, krijg ik:

Dat is vreemd.
Ik ging er van uit dat mijn ip-adres van mij is en van niemand anders, en ik heb beslist geen 6 nieuwe wikipedia-accounts aangemaakt in mijn leven, laat staan in de laatste 24 uur.

dus ofwel:

1. de administratie van wikipedia is niet helemaal up to date
  2. mijn computer is gehackt en iemand is als een malle wikipedia-accounts vanaf mijn computer aan het aanmaken
  3. Odido past carrier-grade NAT toe waardoor er vele gebruikers zijn met hetzelfde ip-adres, waarvan er een flink aantal met hezelfde ip-adres als ik in de laatste 24 uur een wikipedia-account hebben aangemaakt.

Persoonlijk houd ik het op 1.
2. en 3. lijken me erg onwaarschijnlijk.
Mijn ip-adres is ook al een maand constant (of wellicht langer; de router geeft verbinding aan sinds 15-04 maar toen is de stroom eraf geweest).

Als het dus niet lukt om een account aan te maken is de kans groot dat dat niet aan Odido of mobile pool ip-adres ligt, maar eerder dat de administratie bij Wikipedia wat van slag is.
Gewoon proberen contact op te nemen met de link die ze tonen, zou ik zeggen.

Ik blijk ook een ip-adres uit de pool for mobile internet users te hebben.
Ik had al een wikipedia-account, en kan met dat account zonder problemen vanaf dit ip-adres een edit-sessie starten.
Als ik een nieuw account probeer aan te maken, krijg ik:

Dat is vreemd.
Ik ging er van uit dat mijn ip-adres van mij is en van niemand anders, en ik heb beslist geen 6 nieuwe wikipedia-accounts aangemaakt in mijn leven, laat staan in de laatste 24 uur.

dus ofwel:

1. de administratie van wikipedia is niet helemaal up to date
  2. mijn computer is gehackt en iemand is als een malle wikipedia-accounts vanaf mijn computer aan het aanmaken
  3. Odido past carrier-grade NAT toe waardoor er vele gebruikers zijn met hetzelfde ip-adres, waarvan er een flink aantal met hezelfde ip-adres als ik in de laatste 24 uur een wikipedia-account hebben aangemaakt.

Persoonlijk houd ik het op 1.
2. en 3. lijken me erg onwaarschijnlijk.
Mijn ip-adres is ook al een maand constant (of wellicht langer; de router geeft verbinding aan sinds 15-04 maar toen is de stroom eraf geweest).

Als het dus niet lukt om een account aan te maken is de kans groot dat dat niet aan Odido of mobile pool ip-adres ligt, maar eerder dat de administratie bij Wikipedia wat van slag is.
Gewoon proberen contact op te nemen met de link die ze tonen, zou ik zeggen.

Dat heb ik gedaan, bij Wikipedia krijg ik het volgende antwoord:

Geachte Luuk,

Hartelijk dank voor uw reactie. Als ik kijk naar uw IP-adres lijkt u gebruik te maken van een mobiele verbinding. De openbare database - RIPE - die dit registreert, bevestigt dit. Via mobiele netwerken komen – in vergelijking met gewone aansluitingen – veel zo genaamd “vandalistische”  bewerkingen die de kwaliteit van Wikipedia schade toebrengen. Omdat dit vandalisme van mobiele netwerken moeilijk te voorkomen is hebben wij preventief alle mobiele aansluitingen geblokkeerd van het anoniem bewerken.

dit lijkt(mij) kipsimpel. Odido heeft IP adres reeksen geregistreerd met Mobiel als doel. En wikipedia triggert daarop met hun reactie. Kipsimpel, Odido moet een de registratie bij RIPE aanpassen klaar is klara.

Reageer