Ook eens een keer een positief verhaal, met alle problemen die hier de revue passeren.
Mijn ex gebruikt ruim 14 maanden probleemloos een Odido glasvezel abonnement.
Vandaar met de scherpe aanbiedingen van Odido, voor mij reden om nu ook over te stappen.
Vandaag de monteur hier geweest voor aansluiting van Odido glasvezel. (Van KPN naar Odido).
Inzet is een 1 Gb abonnement met TV (en Android-TV boxje).
Had eerlijk gezegd alle voorbereidingen eerder al getroffen, en alles reeds zelf aangesloten.
Huawei ONT aangesloten, Netwerk en WiFi van ZyXEL T56 aangepast, TV-box geüpdatet.
Monteur hoefde eigenlijk alleen nog maar de patch in de POP / wijkkast om te zetten.
Omdat ik een dubbele glasvezel ader heb (met een dubbel glasvezel eindpunt → TY-01 ).
Had ik gehoopt dat ik nog even de oude KPN-verbinding, naast die van Odido kon gebruiken.
Een heel ruime marge in overlap als er onverhoeds toch iets mis zou gaan met afspraken e.d.
(Heb niet van een overstap service gebruik gemaakt).
Maar twee aansluitingen was kennelijk niet mogelijk (te weinig patch aansluitpunten in de POP).
De aansluiting was al meteen op de eerste glasvezel aansluiting gepatched als vervanging van KPN.
De “dummy” TY-01 cover deksel (met door mij aangeklikt blauw koppelstuk + glasvezel patchkabel),
voor aansluiting met de Huawei 10 Gb ONT, die ik aan de rechterkant had geplaatst,
werd toen van de rechterkant naar links verhuist. Oude 1 Gb NT / ONT naar de rechterkant.
(Zodat het glasvezel eindpunt aan die zijde voor stof wordt afgedekt).
Daarmee was de verbinding een feit, en konden we even testen of alles het deed.
Alles werkte direct. Prima bekabeld internet + WiFi, en werkende TV.
Speedtest bekabeld:
Snelheidstest met Ookla speedtest utility geïnstalleerd op mijn laptop.
Middels een 2.5 Gb ethernet naar USB-poort adapter de ethernet kabel aangesloten aan mijn laptop.
Andere kant, de kabel op de 2.5 Gb LAN poort van de ZyXEL T56 modem/router.
Opmerking: Let op met testen: De keus van de ene- of de andere server
kan soms verrassend wisselende test resultaten geven. Ben je ervan bewust.
Meestal zijn servers van providers het meest stabiel.
Hoogst gemeten snelheid met server dichtbij.

Gemeten snelheid met server ongeveer 90 km hier vandaan:

Speedtest WiFi-6 (laptop):
Gemeten snelheid met server ongeveer 90 km hier vandaan:

Enige minpunt is dat Odido schijnbaar nog geen IPv6 ondersteunt.
Maar bij KPN was dat afgelopen periode toch al erg onbetrouwbaar. (Alles terug gezet naar IPv4).
Zie een reactie eerder als aanvulling op een onderwerp m.b.t. IPv6
Nu dat alles werkt, met nog wat daagjes “proefdraaien” met de ZyXEL T56 modem/router.
Zal ik erna weer mijn eigen router aansluiten.
Tot zover mijn relaas.
-