Beantwoord
Groot verschil bekabeld vs Wifi Internet 100
Goedenavond,
Ik ben al een tijdje klant bij T-mobile Thuis (glasvezel) en heb internet 100. Het viel me laatst op dat mijn downloadsnelheid bij WiFi verbinding vrij laag is (zo'n 2-3 MB/S).
Ik heb vanmiddag de laptop met UTP-kabel direct aan mijn Draytek Vigor 2132FVn Router gehangen en een speedtest gedaan. Ik haalde zo'n 111 mbps, dus heel netjes volgens mij (zie eerste afbeelding).
Ik heb vervolgens testen gedaan met WiFi, pal naast de router. Ik haal daar fluctuerende resultaten, maar gemiddeld zit ik rond de 20-30 mbps (zie tweede afbeelding). Een groot verschil dus...
Waar kan dit aan liggen en wat kan ik er aan doen?
Ik ben al een tijdje klant bij T-mobile Thuis (glasvezel) en heb internet 100. Het viel me laatst op dat mijn downloadsnelheid bij WiFi verbinding vrij laag is (zo'n 2-3 MB/S).
Ik heb vanmiddag de laptop met UTP-kabel direct aan mijn Draytek Vigor 2132FVn Router gehangen en een speedtest gedaan. Ik haalde zo'n 111 mbps, dus heel netjes volgens mij (zie eerste afbeelding).
Ik heb vervolgens testen gedaan met WiFi, pal naast de router. Ik haal daar fluctuerende resultaten, maar gemiddeld zit ik rond de 20-30 mbps (zie tweede afbeelding). Een groot verschil dus...
Waar kan dit aan liggen en wat kan ik er aan doen?
Beste antwoord door Folkert
Beste Piet,
Ondanks dat je dicht op de router zit met Wifi kun je nog steeds last hebben van Wifi signalen van de buren welke er voor zorgen dat data pakketjes meerdere malen verzonden moeten worden voordat ze goed aankomen. Je zou eens een Wifi analyzer app op je smartphone kunnen installeren en kijken hoe het Wifi landschap er bij jou uitziet. Op 2,4 GHz is het wellicht een aardige chaos. Wifi kanaal wijzigen wil soms helpen, kies altijd kanaal 1,6 of 11 en niets er tussenin! (Dat is een technisch verhaal)
Bedenk ook dat Wifi altijd een simplex verbinding is d.w.z. er kan er maar 1 tegelijk praten ofwel de router ofwel jouw laptop/smartphone. Een kabelverbinding is full duplex en dan ook nog eens gegarandeerd 100 Mbit en tegenwoordig vaak 1000 Mbit.
Een goede draadloze oplossing is het gebruik van de 5 GHz Wifi band want die is nog wat rustiger maar ik weet niet zeker of de Draytek die ondersteunt. Je zou voor een 5 GHz accesspoint kunnen gaan, kies er dan altijd eentje die de 802.11ac standaard ondersteunt.
Bekijk origineelOndanks dat je dicht op de router zit met Wifi kun je nog steeds last hebben van Wifi signalen van de buren welke er voor zorgen dat data pakketjes meerdere malen verzonden moeten worden voordat ze goed aankomen. Je zou eens een Wifi analyzer app op je smartphone kunnen installeren en kijken hoe het Wifi landschap er bij jou uitziet. Op 2,4 GHz is het wellicht een aardige chaos. Wifi kanaal wijzigen wil soms helpen, kies altijd kanaal 1,6 of 11 en niets er tussenin! (Dat is een technisch verhaal)
Bedenk ook dat Wifi altijd een simplex verbinding is d.w.z. er kan er maar 1 tegelijk praten ofwel de router ofwel jouw laptop/smartphone. Een kabelverbinding is full duplex en dan ook nog eens gegarandeerd 100 Mbit en tegenwoordig vaak 1000 Mbit.
Een goede draadloze oplossing is het gebruik van de 5 GHz Wifi band want die is nog wat rustiger maar ik weet niet zeker of de Draytek die ondersteunt. Je zou voor een 5 GHz accesspoint kunnen gaan, kies er dan altijd eentje die de 802.11ac standaard ondersteunt.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.